Gå til innhold

Tips til kjøring nærme/i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er fortsatt et godt stykke unna å kunne ta lappen, men jeg har øvelseskjørt veldig mye. Jeg er komfortabel og trygg i de fleste situasjoner jeg kjører i, men noe jeg fortsatt sliter i er kjøringen i/rundt Oslo, spesifikt på motorveiene. Alle tips mottas med takk :)
 

Det jeg sliter med er:

1. Jeg synes det er veldig ekkelt med påkjøringsfeltene når det er halvveis kø og det fortsatt går ganske fort, men det er trange/ingen luker. Jeg synes det er vanskelig å bedømme om jeg har god nok plass til å presse meg inn, selv om det som regel alltid er noen som gir meg plass. Har noen tips?

2. Veiarbeid. Enkelte plasser er kjøremønsteret veldig endret, og jeg har vanskelig for å oppfatte hvor man skal kjøre samt oppfatte hvordan andre bilister tolker situasjonen. Annet enn ut fra tegn, signal og plassering i veibanen, synes jeg ikke alltid det er så lett å tolke andre bilister. 

3. Uventede situasjoner. Det skjer så mye rart, folk mister ting av tilhengeren eller kano eller sykkel av taket og den kommer flyvende inn i bilen foran, folk som får motorstopp og triller lenge bortover veibanen og ut i grøfta, dyr i veibanen osv. Annet enn å bremse og ev. sette på nødblink vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Har noen eksempler på litt sånne rare situasjoner og hvordan dere løste dem?

Takk :)

Anonymkode: 6d880...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke uten grunn at 35% stryker oppkjøringen i Oslo.

Du kan kjøre opp ved trafikkstasjoner som er i roligere områder rundt Oslo også :) siden en oppkjøring er ca. 1 time, så tenk hvor du klarer å kjøre i løpet av en halvtime fra trafikkstasjonen.

Mitt svar til

1. I dette tilfellet må du ikke kjøre på hvis det er ingen luker eller veldig trangt. Du får skylden hvis du kolliderer. Det som må skje i disse tilfellene er at noen lar deg kjøre opp selv om det er kø. Dette er god trafikkavvikling. Husk at du også kan gjøre det samme om du har vikeplikt. Dersom du ikke har vikeplikt kan det likevel være god trafikkavvikling å slippe noen på veien, men akkurat motorvei er spesielt for man skal ikke redusere farten uten grunn - så jeg vil si om dette er fartsøkningsfelt er det mest relevant. 

2. Når det er veiarbeid skal det være merket hvor du skal kjøre. Jeg har aldri opplevd utilstrekkelig merking i slike tilfeller. De bruker som regel et digitalt skilt som viser gul pil for hvilket kjørefelt du skal benytte. Andre kjøretøy må du tolke med hvordan de kommuniserer... Dessverre er det slik at det forventes nesten perfekt kjøring når du gjør oppkjøringen, men etterpå er det mange som glemmer trafikkreglene / sløver veldig, eller kanskje de aldri lærte dem ordentlig "før i tiden" osv.

3. Trafikkreglene bestemmer.  Eller, myndighetspyramiden bestemmer....

Folk mister ting fra kjøretøyet - dette er utilstrekkelig sikret last og bryter trafikkreglene. Du må håndtere dette når det skjer, du skal selv ha god nok avstand til kjøretøyet foran deg osv til å kunne håndtere slike tilfeller og stoppe. Trafikkreglene sier at du alltid skal ha god nok avstand til bilen forran slik at noen skal kunne gjøre forbikjøring, du skal kunne stoppe på lengden, osv. Dette er jo en del av det å bli en erfaren sjafør.

Dyr i veibanen - det er som regel varselskilt som skal fortelle om dette, men om du ser dyr så må du naturligvis redusere farten. Dette gjelder spesielt når det er mørkt ute og dårlig sikt at det er ekstra fare. Men kanskje viktigere på landevei og ikke i sentrum...

Jeg ville ikke bremset og satt på nødblink hvis det er dyr i veibanen, for bilene bak deg vil nok ha sikt til å kunne se hvorfor du stoppet og se at du står stille / kjører sakte. Hvis dyret er stort og dødt må du kontakte politiet om det er påkjøring, hvis dyret ikke flytter seg så må du redusere farten. 

Vær VELDIG forsiktig med bruk av nødblink, det skal kun benyttes ved trafikkuhell eller havari.

Motorstopp på motorvei - på med nødblink med en gang, kjør ut på veiskulderen om du kan forbi kantlinjen, hvis mulig reduser farten gradvis sånn at andre har tid til å reagere uten å kjøre på deg bakfra og du kan kjøre ut av kjørefeltet uten å miste kontrollen på kjøretøyet. Man blir fartsblind og registrer ikke hvor fort det egentlig går, og der kan man virkelig dumme seg ut.

Husk å ta på refleksvest hvis du har tenkt deg ut - MEN - Bilene som er på kjørefeltet vil nok ikke ta særlig hensyn og dure på i full fart likevel, så selv ville jeg nok ikke turt å gå ut på venstre side, for du kan jo bli påkjørt! Jeg ville gått ut høyre om mulig.

Så må du forsiktig få ut varseltrekanten, men ha den utenfor veiskulderen. Vær veldig forsiktig... For min del ville jeg vært kjempestressa om jeg fikk motorhavari på en motorvei med 100 km/t + fordi bilene suser forbi kjempefort. Men husk at det tross alt er mindre ulykker på motorvei enn andre steder...

 

 

Anonymkode: 9aede...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...