Gå til innhold

Flåttbitt barn, jeg er bekymret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er så bekymret at jeg kjenner jeg går på veggene her.. Har en gutt på 4 år som jeg plukket hele 6 flått av når vi kom hjem etter tur på mandag, til tross for flått spray..

Tirsdagen var han litt sliten men tenkte ikke stort over det, onsdagen - torsdag var det feber et par dager, tenkte han hadde blitt smittet av familiemedlem vi var med som nettopp var syk. Men nå er han mye blank i øynene og klager på vondt i begge beina, og han setter seg ned ved enhver mulighet. Han går rundt og løper, men plutselig gjør det så vondt at han nesten sliter med å gå.. Tenkte på voksesmerter også, men de skal jo ikke vare så lenge.. Har vært i telefon med legevakten som sier jeg ikke burde bekymre meg, men ringe lege mandag morgen og få time for å sjekke..

Kjenner jeg er så redd for disse flått virusene nå, jeg klarer ikke roe meg ned. Har noen lignende erfaringer??

Anonymkode: a638a...ac2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde noe lignende tidligere i sommer da min datter på tre hadde en liten flått i hodebunnen godt gjemt inne i håret. Jeg tror den kan ha vært der en stund før vi fant den. Et par dager senere fikk hun feber uten å ha noen forkjølelsessymptomer, og hun sa også at hun hadde vondt i beina. Men det med beina artet seg nok ikke helt likt. Hun satte seg ned og sa hun ikke orket å gå fordi hun hadde vondt i beina, men det er ikke sånn veldig uventet eller uvanlig. Jeg tror det hadde litt med at hun hadde store skrubbsår på begge knærne og litt med at hun syntes det var slitsomt/kjedelig å gå. Hun satte seg ikke ned midt i lek. 

I hvert fall, jeg ble bekymret for at det hadde noe med flåttbittet å gjøre. Jeg stod opp midt på natten og googlet symptomer på TBE, selv om jeg visste det var svært usannsynlig. Her hadde det ikke noe med flåtten å gjøre. 4 dager senere var det plutselig jeg som hadde feber uten andre symptomer, og så fulgte eldstebarnet og mannen rett etter. 

Anonymkode: 676a8...4e9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hørt om noen som er blitt så fort syk og sykere så raskt av flått smitte. 

Ved 98% av alle flåttbitt blir ingen smitte overført. Altså 2 av 100 flåttbitt kan gi smitte. Det er lave tall. 

Har ikke barnet denne klassiske ringen rundt bittene  - som er første tegn på sykdom ville jeg ikke bekymret meg heller. 

Her plukker vi flått av både voksne og barn ukentlig fra april til sent september. 

Anonymkode: 7becc...287

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flåttbittene ser helt «fine» ut, bare en liten prikk, men ser på Google at noen ikke får merke før hele 30 dager etter, eller i det hele tatt.. Er jo litt tidlig ennå..

Takk til dere som svarer

ts

AnonymBruker
Skrevet

TBE har inkubasjonstid på 2-28 dager, borreliose på 3-32 dager. 

For borreliose vil den røde ringen rundt bittstedet dukke opp innen få timer eller flere uker. Ikke alle får dette symptomer selv om de er smittet.

TBE har ofte to faser. Den første er det vanlig med feber, muskelsmerter og hodepine før et feberfritt intervall på rundt en uke. Deretter nye og mer alvorlige symptomer.

Du kjenner ditt barn best, men på bakgrunn av det du beskriver ville jeg dratt til legen.

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/skogflattencefalitt-tbe-virusinfeksjoner/?term=#inkubasjonstid

https://www.legemiddelhandboka.no/T1.4.1/Borreliose

Dersom dere jevnlig oppholder dere der det finnes flått vil jeg på det sterkeste anbefale vaksine mot TBE. TBE smitter i løpet av minutter etter flåttbitt og har ingen medisinsk kur. Borreliose smitter først etter 12-24 timer etter flåttbitt og kan behandles. Den kan dermed forebygges kraftig med flåttsjekk morgen og kveld.

god bedring❤️

Anonymkode: e0980...277

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TBE har inkubasjonstid på 2-28 dager, borreliose på 3-32 dager. 

For borreliose vil den røde ringen rundt bittstedet dukke opp innen få timer eller flere uker. Ikke alle får dette symptomer selv om de er smittet.

TBE har ofte to faser. Den første er det vanlig med feber, muskelsmerter og hodepine før et feberfritt intervall på rundt en uke. Deretter nye og mer alvorlige symptomer.

Du kjenner ditt barn best, men på bakgrunn av det du beskriver ville jeg dratt til legen.

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/skogflattencefalitt-tbe-virusinfeksjoner/?term=#inkubasjonstid

https://www.legemiddelhandboka.no/T1.4.1/Borreliose

Dersom dere jevnlig oppholder dere der det finnes flått vil jeg på det sterkeste anbefale vaksine mot TBE. TBE smitter i løpet av minutter etter flåttbitt og har ingen medisinsk kur. Borreliose smitter først etter 12-24 timer etter flåttbitt og kan behandles. Den kan dermed forebygges kraftig med flåttsjekk morgen og kveld.

god bedring❤️

Anonymkode: e0980...277

Så skummelt.. Skal definitivt ordne vaksine etter dette.. Har googlet meg litt opp også og synes mange av symptomene er så like, venter utålmodig på legetime.

takk for svar ❤️

ts

• Hjerte 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her fikk vi beskjed at ved feber etter å funnet flott så skulle en ta kontakt med lege. Så hadde jeg vært dere hadde jeg tatt en tlf til legen å forhørt meg

Sønnen her for en del år siden utviklet feber løpet av 20 timer og der ble satt på antibiotika kur på 12 dager

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei, jeg er så bekymret at jeg kjenner jeg går på veggene her.. Har en gutt på 4 år som jeg plukket hele 6 flått av når vi kom hjem etter tur på mandag, til tross for flått spray..

Tirsdagen var han litt sliten men tenkte ikke stort over det, onsdagen - torsdag var det feber et par dager, tenkte han hadde blitt smittet av familiemedlem vi var med som nettopp var syk. Men nå er han mye blank i øynene og klager på vondt i begge beina, og han setter seg ned ved enhver mulighet. Han går rundt og løper, men plutselig gjør det så vondt at han nesten sliter med å gå.. Tenkte på voksesmerter også, men de skal jo ikke vare så lenge.. Har vært i telefon med legevakten som sier jeg ikke burde bekymre meg, men ringe lege mandag morgen og få time for å sjekke..

Kjenner jeg er så redd for disse flått virusene nå, jeg klarer ikke roe meg ned. Har noen lignende erfaringer??

Å bekymre seg er en del av livet med å ha barn. Ingen barn, ingen bekymringer for barn, ha barn i hus og det følger med bekymringer. Men det er forskjell på å bekymre seg og å være hysterisk, det siste er du ikke. 
Men lær deg til hva som er farene ved flåttbitt og signalene  du skal se etter, så slipper du noen naturlige bekymringer. Er der ingen symptomer på eller rundt stikkstedet, så er det noe annet som feiler barnet. Barn og voksen kan ha flere ting på en gang. 
Når du får flåtten av raskt, så er faren liten, og bekymringen bør slippe taket, mens årvåkenheten den kan du ha med deg videre. For sikkerhetsskjold så ringer du og får en time i morgen hos fastlegen, men ikke fordi du er redd flåttbittene, men fordi barnet blir slitent lett og har vondt i beina. 

Det viktigste når en ferdes i skog og mark er å kle på seg, lette tynne klær og å dekke slik at flåtten ikke kryper under buksa og inn på huden. Buksa nedi sokkene er en grei løsning. Her er det ei som skal ha hansker på før hun skal i skogen, fordi flåtten ikke skal få bite. Det er og en variant av bekymringer…

Anonymkode: 671d6...3e8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle som svarte. Ville bare komme med en oppdatering her.

Vi fikk hastetime hos legen og tok blodprøver, 2 dager senere ringte legen og sa at det var positivt utslag på borrelia, det ene flåttviruset, og vi måtte inn på akuttmottaket på sykehuset. Der tok de en hel haug med masse tester og prøver, og vi måtte være der i 2 dager. Viser seg at heldigvis klarer kroppen hans å bekjempe det selv, og han er mye bedre nå. Vi skal likevel ta ny blodprøve om 2 uker for å sjekke om alt er i orden eller om vi må inn på nytt. Så alle symptomene og at han var syk var visst grunnet det, men i de aller fleste tilfeller ordner kroppen opp selv. Ekle greier, skal ihvertfall ordne vaksine til neste år..

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du fulgte magefølelsen og fikk legetime! God bedring! Kan jeg spørre hvor i landet dere holder til?

Anonymkode: 2cdd5...047

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk til alle som svarte. Ville bare komme med en oppdatering her.

Vi fikk hastetime hos legen og tok blodprøver, 2 dager senere ringte legen og sa at det var positivt utslag på borrelia, det ene flåttviruset, og vi måtte inn på akuttmottaket på sykehuset. Der tok de en hel haug med masse tester og prøver, og vi måtte være der i 2 dager. Viser seg at heldigvis klarer kroppen hans å bekjempe det selv, og han er mye bedre nå. Vi skal likevel ta ny blodprøve om 2 uker for å sjekke om alt er i orden eller om vi må inn på nytt. Så alle symptomene og at han var syk var visst grunnet det, men i de aller fleste tilfeller ordner kroppen opp selv. Ekle greier, skal ihvertfall ordne vaksine til neste år..

Ts

Det er bra det gikk såppass bra! 

Det finnes dessverre ikke vaksine mot borreliose. Vaksinen beskytter kun mot TBE. 

Anonymkode: 02f8c...f58

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ekle greier, skal ihvertfall ordne vaksine til neste år.

Du trenger ikke vente til neste år, de to første dosene kan tas med 2 ukers mellomrom for å oppnå beskyttelse i inneværende flåttsesong. Flåttsesongen varer til slutten av oktober. 

Anonymkode: 1e906...633

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bra det gikk såppass bra! 

Det finnes dessverre ikke vaksine mot borreliose. Vaksinen beskytter kun mot TBE. 

Det er tbe vi ikke har medisiner mot, og som ikke kan forebygges ved å fjerne flått daglig. Derfor er det ekstremt viktig å vaksinere mot tbe. Borreliose har vi medisiner mot, og kan til en viss grad forebygges ved å fjerne flått med en gang de oppdages. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er tbe vi ikke har medisiner mot, og som ikke kan forebygges ved å fjerne flått daglig. Derfor er det ekstremt viktig å vaksinere mot tbe. Borreliose har vi medisiner mot, og kan til en viss grad forebygges ved å fjerne flått med en gang de oppdages. 

Det stemmer, men jeg forstod det sånn på innlegget til TS at hun kanskje trodde vaksinen beskytter mot borreliose. Så jeg ville klargjøre det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra du fulgte magefølelsen og fikk legetime! God bedring! Kan jeg spørre hvor i landet dere holder til?

I Vest-Agder, Lindesnes :) Tusen takk!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Og takk til dere som informerer om vaksine, skal definitivt få ordnet det og være mer forsiktig.. Det er skummelt når man leser om borrelia og de verste utfallene, selv om det er så vanlig. Legen mente at de fleste som bor i området vårt har hatt det minst én gang i løpet av livet sitt 😕 Vi har også vært nøye på flåttmiddel men ser ikke ut til at de fungerer for oss

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden, men virker som det er folk med peiling her. Er denne tbe vaksinen anbefalt for folk i hele landet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Litt på siden, men virker som det er folk med peiling her. Er denne tbe vaksinen anbefalt for folk i hele landet?

Fhi sine anbefalinger:

IMG_4916.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i risikoområdet, og fastlegen min sier at de (legene på legekontoret) egentlig gjerne vil at alle i området vaksinerer seg, uavhengig av om de pleier å bli bitt av flått eller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...