Gå til innhold

Hvordan sparer du, og hvor mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men er det viktig å skryte av det? 

Anonymkode: 923b1...24e

Jeg er anonym, dobbel anonym faktisk, i og med at jeg bruker AB funksjonen. 

Jeg synes sparing er interessant, både å dele hvordan jeg gjør det, og hvordan andre gjør det. Har opp gjennom lært mye av denne typen tråder. 

Tilsvarende finner du sikkert at jeg "skryter" i vei på mat-forumet, og under reiseliv. For det er interesser, og jeg har penger til å nyte disse interessene. Her kan jeg dele og disktuere med andre med lik interesse. For på grunn av slike som deg og hvor sterkt jantelov sitter i Norge er jo det eneste korrekte svaret når "sparing" kommer opp i lunsjen, "boligen blir prioritert", eller "ikke noe fast" (stemmer da jeg stadig endrer miks av sparing).

Det du ikke ser er at jeg som ufrivillig barnløs ikke skriver opp og ned på barn- og familieforumet, eller at jeg scroller rett forbi enhver tråd som går på teknologi og data da min interesse og kompetanse begrenser seg til å kunne skru av og på Mac og iPhone.  

Anonymkode: bf860...67a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Stiigen skrev (11 minutter siden):

Sparer rundt XXX i måneden. Har det på høyrente konto med 5%. Har solgt meg ut av fond siden jeg frykter en global kollaps iløpet av det neste året eller så. Verdensøkonomien er ustabil.

Helt riktig. Solgte mine i februar/mars. En del over på høyrentekonto, og en del investert i Sølvmynter. Siden begynnelsen av mars har sølvprisen steget med 38%! Danker glatt ut samtlige fond. Sølvmynt er ekte fysiske penger som når som helst kan selges, og da til 0kr i beskatning av gevinsten. Goldsource i Oslo garanterer gjenkjøp til spotpris så lenge en har kjøpskvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt riktig. Solgte mine i februar/mars. En del over på høyrentekonto, og en del investert i Sølvmynter. Siden begynnelsen av mars har sølvprisen steget med 38%! Danker glatt ut samtlige fond. Sølvmynt er ekte fysiske penger som når som helst kan selges, og da til 0kr i beskatning av gevinsten. Goldsource i Oslo garanterer gjenkjøp til spotpris så lenge en har kjøpskvittering.

Man må se over tid. Selv de store krakkene er kun en liten dupp på kurven. Selv har jeg 20+ år frem til pensjon, så da kan jeg sitte helt stille i båten. Slik sett har diversifiserte fond langt overgått det meste av spareformer, også fysiske midler, over mange tiår. 

Det jeg har gjort er å diversifisere mer, og er nå relativt tungt inn i fond vektet i Asia, der jeg før hadde mest i global indeks med 60% vekting i USA. 

Og så kommer jeg til å endre spareform gradvis inn mot pensjon og planlagt kjøp av fritidsbolig i utland. For da er pengenes absolutte verdi viktigere enn potensiale for større gevinst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man må se over tid. Selv de store krakkene er kun en liten dupp på kurven. Selv har jeg 20+ år frem til pensjon, så da kan jeg sitte helt stille i båten. Slik sett har diversifiserte fond langt overgått det meste av spareformer, også fysiske midler, over mange tiår. 

Det jeg har gjort er å diversifisere mer, og er nå relativt tungt inn i fond vektet i Asia, der jeg før hadde mest i global indeks med 60% vekting i USA. 

Og så kommer jeg til å endre spareform gradvis inn mot pensjon og planlagt kjøp av fritidsbolig i utland. For da er pengenes absolutte verdi viktigere enn potensiale for større gevinst. 

Riktig. Nå er jeg godt inne i pensjonistalderen, og jeg vil ikke fond i det hele tatt lenger. Som en som har levd en stund med litt erfaring, så er jeg redd det kan skje dramatiske ting i USA når som helst, noe som gjør ringvirkning i hele verden. Jeg nevner i fleng "Petro-dollar" (les Saudi Arabia), Brics, enorme statsgjelder, presidentvalg, Eiendoms-kollaps når krakket kommer, ja jeg kunne ha fortsatt videre. "Alle" eksperter sier at edelt metall blir en "sky rocket" Dessuten, historisk er sølvprisen fortsatt underpriset. Husk, halvparten av alt sølv går med i industrien til elektronikk, solceller++ Jeg er helt overbevist om at i løpet av måneder/år har vi sølvpris himmelvidt over dagens. Men for all del, jeg er gammel og har mine tidsperspektiver og mine sære meninger, sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fast: 2000kr i indeksfond og 2000kr på sparekonto. I praksis er det vel jeg som sparer jeg ca 3000kr på en felles sparekontoer fordi det er jeg som får barnetrygda. 
Ellers setter jeg inn det jeg har til overs på sparekontoen.  
Mannen sparer mer, en blanding av fond, aksjer og sparekonto, men hvor mye det er avhenger av andre utgifter og hvor mye overtid han har jobbet, men minst 10 000

Anonymkode: b104f...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer lite i forhold til inntekten min. Det meste går til hus og barn, og generelt forbruk (litt for glad i shopping). Jeg sparer 500,- i måneden i Kron, og 1200,- i måneden til barn. 

Anonymkode: 34345...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hittil i år har jeg spart 125.000,- samt i tillegg betalt ned gjeld ekstra med 115.000,-. All sparing i år har jeg kjøpt IBIT for på Nordnet, en Bitcoin ETF. Har grei avkastning så langt, nesten 18%. Så de 125k har økt til 147k, riktignok før skatt. 

Anonymkode: 56d90...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn eller bil, ca 700 000 i huslån og kjøper for det meste det jeg ønsker (kunne spart mer, men livet er nå også:)

Utbetalt mellom 36000 og 42000 i mnd ca.

‘’Sparer’’ på litt forskjellige måter:

Kort nedbetalingstid på boliglånet

2400 kr / mnd i globalt indeksfond 

1300 kr/ mnd i feriefond (kun dette året da vi planlegger en tur i januar)

2000 kr/mnd i buffer

Ellers setter jeg inn alle ekstra innbetalinger i fond/buffer også, dvs skattepenger (trekker 2000 ekstra i mnd som en sikring grunnet varierende månedslønn, all feriepenger og etterbetaling av lønn/desemberlønn. Dette er kanskje en dum sparemåte i følge mange, men fungerer for meg. Det er vel egentlig her jeg får satt av mest til sparing.

Endret av anonymLala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 22.59):

Så langt sparer jeg på sparekonto, noe jeg vet ikke er særlig lurt. Lever stort sett veldig nøkternt, så har klart å nedbetale boliglånet og har ikke andre lån. 

Jeg sparer som regel mellom 10 000 og 20 000 i måneden. 

Vil gjerne høre særlig hvordan dere andre sparer, men del gjerne hvor mye også. 

Anonymkode: 57c8f...d7a

20.000 hver måned,hender 10.000 men sjelden. Høyrente. Tør ikke fond/har ikke kunnskap. Spart 1million🙈

Alenemor. Uføretrygdet. Veldig flink økonomisk. Vært slik fra jeg var liten.

Anonymkode: f3ded...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer i utbytteaksjer, setter av 25.000 i måneden til dette formålet. Har også noen vekstaksjer. 

Har lagt inn stop loss på samtlige aksjer, synes det fungerer bra slik jeg slipper å følge med hele tiden. 

Skal også starte sparing i fond over jul, tror det blir et indeksfond. Egentlig burde jeg begynt med fondsparing, men jeg synes aksjer er mer spennende og motiverende, men har nok startet i "feil" rekkefølge. 

Anonymkode: 91fd9...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

20.000 hver måned,hender 10.000 men sjelden. Høyrente. Tør ikke fond/har ikke kunnskap. Spart 1million🙈

Alenemor. Uføretrygdet. Veldig flink økonomisk. Vært slik fra jeg var liten.

Anonymkode: f3ded...eda

Det blir lett 45-50.000,- i årlig rente. Husk også at dette beløpet blir som inntekt, og at du må ta høyde for at du må betale mer i skatt. Mange som ikke tenker på dette. Jeg solgte et fond i fjor og fikk baksmell på skatten med over 50.000,- p.g.a. skatt på gevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir lett 45-50.000,- i årlig rente. Husk også at dette beløpet blir som inntekt, og at du må ta høyde for at du må betale mer i skatt. Mange som ikke tenker på dette. Jeg solgte et fond i fjor og fikk baksmell på skatten med over 50.000,- p.g.a. skatt på gevinst.

Rente inntekter skattes med kun 22% mens avkastning på aksjer og fond skattes med 37,84%. Det er også noe å tenke på når man vurderer lønnsomheten på investeringer. 

Anonymkode: a3744...1ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer på litt forskjellige måter.

4000 fast i fond. 
6000 hver på meg og mannen i ekstra innbetaling på boliglånet. 
3800 i fond til barna.

I tillegg sparer jeg litt ekstra i utbytteaksjer hvis jeg har jobbet overtid, får bonus på jobb, har betalt for mye skatt, eller får utbytte.

Har 700.000 i årslønn, men pga. bonuser og noe overtid blir det som regel nærmere millionen. Samboer har 1,5 mill (offshore). Han sparer rundt 10-15.000 i måneden i fond. 

Anonymkode: 6661a...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...