Gå til innhold

Hvordan sparer du, og hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva har dere som har svart i lønn for å spare så mye i mnd??

Anonymkode: d2701...e61

Vi har utbetalt ca 100 000 kr per måned. 

AnonymBruker
Skrevet

ASK - fem ulike fond, mest tiltenkt pensjon, en uforutsett situasjon som arbeidsledighet, samt en leilighet i varmen til pensjonstilværelsen.

Fleksilån, setter inn en del ekstra, det som er igjen på lønnskonto hver måned - planlagte kjøp de neste 3 årene. Per nå står det penger til ny bil og oppussing der. 

Begge deler er sammen med mannen. Trekk til fond er ca 15 000 i måneden. Trekk til lånet er 20 000 i måneden, samt at vi de fleste måneder har en del igjen på lønnskonto som også overføres fleksilån. 

Anonymkode: bf860...67a

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (7 timer siden):

Kortsiktig sparing på sparekonto. Langsiktig sparing i både global indeksfonds og bolig.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Om du har boliglån vil det lønne seg å endre til fleksilån, og heller spare via dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Solgte globale indeksfond som var vektet stort i USA. Stoler ikke på dette fondet lenger. Kjøpte sølvmynter for tre og en halv måned siden. I dag har de verdi som er 25% høyere. Ved salg blir det ( i motsetning til aksjer og fond) 0 kr i skatt. Blir heller ikke regnet som formue. Med masse tullball om valg og president i USA kommer prisene på edelt metall til å bli en "sky rocket" fremover. Men jeg skal ikke råde noen til noe som helst..

Anonymkode: 923b1...24e

Skrevet

Sparer mellom 20 - 25k i måneden. Fordeler sparepengene mellom vanlig sparekonto/buffer, fastrenteinnskudd, aksjesparekonto og bitcoin.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan ikke svare for de andre her, men jeg har mulighet til å spare så mye fordi jeg jobber en del overtid. Grunnlønna er dårlig, men overtiden drar inn en del ekstra penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Sparer ca 5000 i mnd av uføretrygd. Og slt av Airbnbinntekter går på samme konto, ca 150000 i året.

Sparer på høyrentekonto, ingen fond.

Anonymkode: c0c70...d59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer ved å nedbetale ekstra på boliglån. I tillegg har jeg buffer for utgifter til hus og bil.

Anonymkode: c7a5e...2ea

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har 48 000 utbetalt i måneden. Men så fikk jeg 175 000 i bonus i vår også (varierer litt fra år til år). 

Anonymkode: 04a4e...704

AnonymBruker
Skrevet

Ca 5000 på sparekonto (kortsiktig sparing, til dyr ferie), ca 5000kr i fond til barna, og ca 10 000 i fond til generell sparing. Mer hvis det går, men det kommer an på om det har vært noen spesielle utgifter. Reparere bil, ferie, vaskemaskina ødelagt etc 

Anonymkode: 76ba5...530

AnonymBruker
Skrevet

4000 kr till sparkonto (ferie og dyre ting)

2000 til bil og husbuffer (og mannen sparer og til denne)

1200 kr til barnen

10000 kr i fonder 

+bonus og feriepenger til sparekonto

Anonymkode: 9a9b9...5ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om du har boliglån vil det lønne seg å endre til fleksilån, og heller spare via dette. 

Hvorfor er det relevant for TS om jeg har nedbetalt bolig eller ikke?

Schmuhu

Skrevet (endret)

Samlet for husholdningen:

20 000 i mnd i fond

8000 i mnd i aksjer

Så putter vi litt på sparekonto til kortsiktig sparing (ferie, oppussing)

Endret av Rucula
AnonymBruker
Skrevet

Sparer kun gjennom å betale på lånet. Det er det eneste vi har råd til 

Anonymkode: 297a7...780

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å spare så godt jeg kan hele tiden. Har en låst sparekonto. Må også ha en bufferkonto som jeg kan ta uforutsette ting fra. Har også sparekonto som har fire uttak i året. På denne setter jeg inn noen ganger, men sjelden at jeg har noe til overs på brukskontoen.

Anonymkode: 9bcb7...cad

AnonymBruker
Skrevet

Sparer mellom 2000 og 4000 i måneden. Litt sparekonto, litt aksjer.

Anonymkode: a619d...76e

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er endelig ferdig med utgifter til barnehage og sfo. Så nå skal vi klare å spare ca 10 000,- i mnd. Skal spare til ny bil og til barna☺️ Sykt hvor mye alle klarer å spare i disse tøffe tidene. Må ha høye lønninger. Tror det er veldig vanlig å ikke klare å spare så mye. 

Anonymkode: 50d7c...625

AnonymBruker
Skrevet

15000 i fond. Litt ulike fond, kort/lang tidsperspektiv.

10000 høyrentekonto. 

Utover dette blir midlene stående på brukskonto. 

Anonymkode: d1155...526

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vi er endelig ferdig med utgifter til barnehage og sfo. Så nå skal vi klare å spare ca 10 000,- i mnd. Skal spare til ny bil og til barna☺️ Sykt hvor mye alle klarer å spare i disse tøffe tidene. Må ha høye lønninger. Tror det er veldig vanlig å ikke klare å spare så mye. 

Anonymkode: 50d7c...625

Det er de som sparer mye som svarer i slike tråder. De er ikke representative.

Anonymkode: 7a5ec...215

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er de som sparer mye som svarer i slike tråder. De er ikke representative.

Anonymkode: 7a5ec...215

Deres skryteside altså?

Anonymkode: 923b1...24e

• Liker 2
Gjest Azarael
Skrevet

Jeg sparer ikke akkurat nå men betaler ned på drittgjeld fra fortiden.

2500 fast hver måned. I tillegg skal jeg betale 6383 i 4 måneder, starter denne måneden, så blir kvitt en del på 4 måneder. Blir litt lettere  økonomisk fra januar, enda lettere i 2026.

Mitt råd; Ikke vær dum når du er ung, aldri ta opp kreditt-lån eller forbrukslån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...