Gå til innhold

Hvordan sparer du, og hvor mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så langt sparer jeg på sparekonto, noe jeg vet ikke er særlig lurt. Lever stort sett veldig nøkternt, så har klart å nedbetale boliglånet og har ikke andre lån. 

Jeg sparer som regel mellom 10 000 og 20 000 i måneden. 

Vil gjerne høre særlig hvordan dere andre sparer, men del gjerne hvor mye også. 

Anonymkode: 57c8f...d7a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sparer på vanlig sparekonto. Enslig mor med 3 barn, ganske normal lønn (600’). Boliglån og studielån. Sparer 5000,- hver mnd. De har jeg ikke råd til å tape, så lite risikovillig 😅 Kunne tenke meg å spare i fond, men er feig/har ikke nok kunnskap osv. 

Anonymkode: a2f05...5cf

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sparer på vanlig sparekonto. Enslig mor med 3 barn, ganske normal lønn (600’). Boliglån og studielån. Sparer 5000,- hver mnd. De har jeg ikke råd til å tape, så lite risikovillig 😅 Kunne tenke meg å spare i fond, men er feig/har ikke nok kunnskap osv. 

Samme som deg..men sparer nå i indeksfond fra kron. Lite risiko, og bedre avkastning enn bank.

Anonymkode: b297c...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer 5000 i mnd på sparekonto, og 350 kr i IPS, skal øke den nå når jeg har fått fast inntekt.

Anonymkode: e8a4f...aba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme som deg..men sparer nå i indeksfond fra kron. Lite risiko, og bedre avkastning enn bank.

Anonymkode: b297c...91e

Jeg lastet faktisk ned kron appen idag 😅 Overførte 2000,- og må lese meg litt opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

4000 i fond hver mnd. Så setter jeg noe annet på sparekonto innimellom. Men liker også å bruke penger. Så jeg unner meg ting jeg har lyst på. For livet er for kort til bare å spare har jeg funnet ut. 

Anonymkode: 60abc...50a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer i BSU, høyrentekonto (sparekonto/buffer) og ASK (pensjonssparing).

Ung ufør med 23 549 kr i månedlig inntekt. Litt over 12k i faste utgifter. Jeg eier ikke enda, men har planer om å kjøpe bolig etterhvert.

Anonymkode: 761d9...85a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så langt sparer jeg på sparekonto, noe jeg vet ikke er særlig lurt. Lever stort sett veldig nøkternt, så har klart å nedbetale boliglånet og har ikke andre lån. 

Jeg sparer som regel mellom 10 000 og 20 000 i måneden. 

Vil gjerne høre særlig hvordan dere andre sparer, men del gjerne hvor mye også. 

Anonymkode: 57c8f...d7a

Hvilken jobb har du? Og har du boliglån? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer ca 20.000 kr i måneden i fond. Gjeldfri, ingen barn, leier bolig.

Kunne spart mer, men jeg liker ikke å nekte meg ting som reiser, god mat og konserter. Hvis jeg har skeiet ut (F.eks storbyferie og Michelin restaurant) blir det mindre på sparing den måneden.

Anonymkode: 7e757...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer fast 3000kr pr mnd, 1500kr hver i et pensjonsfond og et globalt indeksfond. Jeg sparer også litt på nedbetaling av boliglån og noen hundrelapper i mnd til feriefondet ved å leie ut garasjeplassen min. 
I tilegg har jeg mikrosparing på 5% til både bufferkontoen og feriefondet.

Alle bekker små blir ganske mye penger over tid. Jeg prøver alltid å gå i pluss før neste lønning, det overskytende går inn på bufferkontoen. Når den går over en viss sum kjører jeg det over på et av fonda eller aksjer. 

Det høres kanskje rotete ut for andre men for meg er det godt å ha ulike sparinger og ulike små strømmer hit og dit for da føler jeg alltid at jeg må pushe meg til å spare mer.

Anonymkode: 47ac1...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Samme her, bare vanlig sparekonto her.

Ble ufør i oktober og begynte å legge av barnetillegget (8400kr) på egen konto fra november-utbetalingen. Jeg tenker at dette er penger som skal gå til noe stort barna eller jeg trenger på sikt og er heller ikke "evig" da eldste er 16 og minste er 12. Da faller de pengene bort, men barna blir sannsynligvis ikke gratis av den grunn. En kan måtte støtte dem frem til 24 års alderen dersom de studerer, uten at en får noe stønad eller hjelp fordet. Så jeg legger av pengene nå, slik at de ikke blir en del av det faste budsjettet mitt.

Jeg sliter med eksen og hans manglende betalingsvilje, så når han betaler bidrag for barna (6400i mnd) går de rett over i en egen konto som jeg bruker til aktiviteter, større regninger, diverse barna trenger.

Barnetrygda går til hverdagen: mat, klær, bolig.

Utenom dette er det veldig opp og ned hva jeg kan legge av, har prioritert å betale ned huslånet når jeg har hatt ekstra penger.

Anonymkode: dc603...ee2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg sparer 7000 kr i fond hver måned. 

I tillegg sparer vi 1000 kr i pensjonsfond hver måned.

Ellers sparer vi mellom 10-30 000 kr i måneden utover dette. Denne måneden sparte vi 45 000 kr, skal sies. Det setter vi på høyrentekonto som går til ferier, hus og andre ting.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1000 kr/uka i fond + 15-25.000 på sparekonto i mnd. Driver å bygger på, så derfor går endel på vanlig sparekonto. 

Når bygging er ferdig blir det nok endel mer i fond + raskere nedbetaling av huslånet.

Anonymkode: 2852c...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer maks på IPS (noen hundringser i måneden), 12 000 i eget global indeksfond, 3500 for barna i globalt indeksfond og 100 kr til nevø og niese i globalt indeksfond. Så en 16-17 000 i måneden går i indeksfond. 

I tillegg pleier jeg å overføre det som blir igjen av hver lønning på buffersparekonto. Der varierer hvor mye, men i snitt sikkert 3-4 000. Nå står det over 200 000 på den kontoen, og det er alt for mye, så jeg kjøper litt ekstra i indeksfond med jevne mellomrom for å få ned summen.

Anonymkode: 04a4e...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparer gjennom nedbetaling av boliglån. Setter i tillegg 3500 i mnd på sparekonto. Må lese meg opp på bedre sparemuligheter.

Anonymkode: 70e5d...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kortsiktig sparing på sparekonto. Langsiktig sparing i både global indeksfonds og bolig.

Lykke til med sparing!

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har dere som har svart i lønn for å spare så mye i mnd??

Anonymkode: d2701...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

du går glipp av mye gratis penger, så fremt ikke du må ha pengene raskt ( det er det bufferkonto er til) så er det mye gratis penger å hente ved å ha pengene i et globalt indeksfond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår husholdning sparer ca 20 000 i måneden, 10 ekstra på boliglånet og 10 fond. Pluss 3500 som er barnetrygden for 2 barn på egen Ask 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...