Gå til innhold

Skal flytte til Asia. Hvordan baker jeg brød?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytter snart til Asia. Det jeg alltid savner mest når jeg er utenlands er norsk brød. Fram til nå har jeg alltid holdt ut mens jeg er utenlands. Men nå som jeg skal flytte permanent, må jeg finne en løsning på brød.

Hva trenger jeg av ingredienser og utsyr? Er det mulig å lage selv hvis det viser seg at jeg ikke har tilgang på ovn?

Har dere en grei oppskrift for en mann midt i livet uten særlig ferdigheter på kjøkkenet?

Anonymkode: 71403...f91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes evinnelig mange oppskrifter på dette på internett. Finn en du liker. F.eks slik som denne: https://meny.no/oppskrifter/bakst/brod/brod-i-langpanne/

Man elter deig for å aktivere glutenet.

Hvis du ikke kan kjøpe deg eltemaskin og ikke gidder å elte for hånd, bør du selvsagt google etter eltefritt brød, noe som også er enkelt, det krever bare en del hevetid (gjerne over natten) og du kan steke det i en støpejernsgryte for eksempel i ovnen. 

Hvis du ikke har ovn (noe som er litt rart, skal du ikke ha kjøkken der du skal bo?), og du ikke kan få tak i en hybelkomfyr så kanskje du kan kjøpe en brødbakemaskin. 

Det er kanskje en idé å først finne ut hvilket utstyr du har tilgang på og hva du kan kjøpe. Jeg vet ikke om du skal bo i jungelen uten strøm et sted i Asia eller i en storby der man kan forvente å kunne få kjøpe seg en hybelkomfyr. 

Anonymkode: 30a06...f33

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes evinnelig mange oppskrifter på dette på internett. Finn en du liker. F.eks slik som denne: https://meny.no/oppskrifter/bakst/brod/brod-i-langpanne/

Man elter deig for å aktivere glutenet.

Hvis du ikke kan kjøpe deg eltemaskin og ikke gidder å elte for hånd, bør du selvsagt google etter eltefritt brød, noe som også er enkelt, det krever bare en del hevetid (gjerne over natten) og du kan steke det i en støpejernsgryte for eksempel i ovnen. 

Hvis du ikke har ovn (noe som er litt rart, skal du ikke ha kjøkken der du skal bo?), og du ikke kan få tak i en hybelkomfyr så kanskje du kan kjøpe en brødbakemaskin. 

Det er kanskje en idé å først finne ut hvilket utstyr du har tilgang på og hva du kan kjøpe. Jeg vet ikke om du skal bo i jungelen uten strøm et sted i Asia eller i en storby der man kan forvente å kunne få kjøpe seg en hybelkomfyr. 

Er faktisk mange steder i Asia der det ikke er vanlig å ha stekeovn, særlig i en del mindre leiligheter. 

Hva med naanbrød eller annet brød du lager i stekepannen? Finnes oppskrifter både med og uten gjær. Det kan være vanskelig å oppdrive gjær enkelte plasser i følge ulike jeg har sett på YouTube, men vet ikke sikkert selv, men mulig ta med deg litt tørrgjær? Noen steder har de alternativer til stekeovn, men jeg vet ikke hvordan de fungerer selv. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo forsøke deg med å ta med deg 100 kilo mel gjennom tollen, hahahaha

AnonymBruker
Skrevet

Nå er Asia et digert kontinent, så vanskelig å svare konkret. Hvilket land skal du flytte til?

Anonymkode: a972c...dc7

• Liker 5
Skrevet

Jeg baker brød med bakemaskin når jeg er i Asia. Effektivt og lettvint. Jeg baker med mye frø, vanlig hvetemel, grovmalt hvete og havregryn som det er lett å skaffe lokalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Hvor i Asia? Og hvilke fasiliteter vil du ha på kjøkken? 

Anonymkode: a705c...ee3

AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (Akkurat nå):

Jeg baker brød med bakemaskin når jeg er i Asia. Effektivt og lettvint. Jeg baker med mye frø, vanlig hvetemel, grovmalt hvete og havregryn som det er lett å skaffe lokalt. 

Greit å vite at hvete er enkelt å få tak i lokalt i Asia.... 😂

Anonymkode: a705c...ee3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (22 minutter siden):

Du kan jo forsøke deg med å ta med deg 100 kilo mel gjennom tollen, hahahaha

Gjerne pakke det i mindre poser med svart plast og gaffateip 😁

Anonymkode: a00bd...12b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg flytter snart til Asia. Det jeg alltid savner mest når jeg er utenlands er norsk brød. Fram til nå har jeg alltid holdt ut mens jeg er utenlands. Men nå som jeg skal flytte permanent, må jeg finne en løsning på brød.

Hva trenger jeg av ingredienser og utsyr? Er det mulig å lage selv hvis det viser seg at jeg ikke har tilgang på ovn?

Har dere en grei oppskrift for en mann midt i livet uten særlig ferdigheter på kjøkkenet?

Anonymkode: 71403...f91

Jeg ville undersøkt før jeg dro hvorvidt det fantesstek eller ikke der du skal bo. Hvis nei anbefales denne på det varmeste.
https://www.marineshop.no/omnia/104392/omnia-miniovn-baking-og-steking-på-gassbluss-etc#section_0

Jeg selv vært ute og reist og ikke hatt tilgang til komfyr og denne har vært gull verdt

Anonymkode: d565f...a43

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (4 timer siden):

Er faktisk mange steder i Asia der det ikke er vanlig å ha stekeovn, særlig i en del mindre leiligheter. 

Hva med naanbrød eller annet brød du lager i stekepannen? Finnes oppskrifter både med og uten gjær. Det kan være vanskelig å oppdrive gjær enkelte plasser i følge ulike jeg har sett på YouTube, men vet ikke sikkert selv, men mulig ta med deg litt tørrgjær? Noen steder har de alternativer til stekeovn, men jeg vet ikke hvordan de fungerer selv. 

Asia er en verdensdel som du sikkert vet, så det er litt vanskelig å generalisere hva som er vanlig og ikke i hele denne verdensdelen når man ikke vet hvor TS skal flytte. Det er mange steder det finnes leiligheter uten kjøkken i alle verdensdeler, men mange steder kan man kjøpe f.eks en brødbakemaskin eller en hybelkomfyr. 

• Liker 2
Skrevet
Daisy-love skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Asia er en verdensdel som du sikkert vet, så det er litt vanskelig å generalisere hva som er vanlig og ikke i hele denne verdensdelen når man ikke vet hvor TS skal flytte. Det er mange steder det finnes leiligheter uten kjøkken i alle verdensdeler, men mange steder kan man kjøpe f.eks en brødbakemaskin eller en hybelkomfyr. 

Som du ser så sier jeg ikke alle, men mange steder, så her er det vel heller du som generaliserer. Mange steder i Asia har de faktisk ikke det samme som vi har i Norge, så nei det er ikke nødvendigvis rart om en ikke har en ovn som du sier i første svaret. Rart for oss nordmenn, men helt vanlig andre plasser i verden. Det kommer helt an på. 

Det finnes heldigvis måter å lage brød uten ovn, så TS det ordner seg nok 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er antagelig best å bli hjemme om du ikke evner å søke opp hvordan man lager brød...

Anonymkode: 939f6...fd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd mange år på Filippinene. Det var mange bakere i nærheten der jeg bodde som siktet seg inn på europeiske kunder. Der var det ferske surdeigsbrød hver dag. Verden blir mer og mer global. Jeg trur ikke dette blir noe problem, med mindre man skal bo i en liten by eller på landsbygda.

Anonymkode: 85c55...2ce

AnonymBruker
Skrevet

Største problemet blir vel mel? For grovmel som vi baker brød av er ofte ikke så vanlig i utlandet tror jeg?

Tørrgjær kan du ta med deg, og fersk gjær får du nok tak i.

Ellers kan du steke brød i en airfryer, eller på en grill. Du finner oppskrifter på nett.

Eller importer en brødbakemaskin fra Norge?

Anonymkode: 86baa...944

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tilgang til ovn? Høres ut som om du skal bo veldig fattigslig. Lykke til med livet. 

Anonymkode: c83e3...eb3

Skrevet

Så fort du beveger deg utenfor Skandinavia kan dette bli vrient og det er ofte ikke utstyret det står på men ingrediensene, litt avhengig av hvilke typer brød du liker. Dansk rugbrød er ikke hverdagskost på andre siden av atlanteren for å si det sånn.

Heldigvis finnes det skandinaviske expat-miljøer stort sett over hele verden og det er garantert noen som har vært kreative før deg og skrevet om det på internett. Hvis du googler på landet du skal flytte til og hvordan å lage prøve skal du ikke se bort i fra at du finner oppskrifter som tar høyde for både lokalt utstyr og lokale råvarer.

Noe kan du selvsagt ha med deg fra Norge også, men vær obs på hva du faktisk har lov til å ha med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...