Gå til innhold

Kan autisme forårsakes av forstyrrelser i tarmfloraen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjent at autister ofte har mage-/tarmproblemer, slik som diaré, hard mage, luftplager og magesmerter. Nyere forskning har vist at enkelte barn med autisme har en spesiell form for betennelse i tynntarm og tykktarm, noe som kan være en forklaring på disse problemene. Dessuten er det nylig vist at tarmfloraen er forstyrret hos autister som har en overvekt av spesielle former for clostridiebakterier i tarmen. Dette er bakterier som kan produsere en rekke forskjellige toksiner (giftstoffer). 

Hva mener dere?
Er maten og kostholdet mye av skyld til autisme?

https://www.forskning.no/adhd-tarm/forskere-mistenker-at-autisme-og-adhd-kan-kobles-til-forstyrrelser-i-tarmbakteriene/2354350

Anonymkode: db623...9bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 4796c...25a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei

Anonymkode: 4796c...25a

Forkar

Skrevet

Har lest den artikkelen, og kjenner meg ikke helt igjen i sammendraget ditt. Ja, jeg tror på forskning som forskning.no lenker til. Nei, jeg er ikke enig i ditt sammendrag og at mat/ kostholdet har mye av skylda. Det er forenkling av noe utrolig komplisert.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er kjent at autister ofte har mage-/tarmproblemer, slik som diaré, hard mage, luftplager og magesmerter. Nyere forskning har vist at enkelte barn med autisme har en spesiell form for betennelse i tynntarm og tykktarm, noe som kan være en forklaring på disse problemene. Dessuten er det nylig vist at tarmfloraen er forstyrret hos autister som har en overvekt av spesielle former for clostridiebakterier i tarmen. Dette er bakterier som kan produsere en rekke forskjellige toksiner (giftstoffer). 

Hva mener dere?
Er maten og kostholdet mye av skyld til autisme?

https://www.forskning.no/adhd-tarm/forskere-mistenker-at-autisme-og-adhd-kan-kobles-til-forstyrrelser-i-tarmbakteriene/2354350

Nei, MEN matintoleranser og allergier vil påvirke tålegrensen
både for den nevrotypiske person men også for den nevrodivigente person. 

Anonymkode: 57866...cb1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil vel anta at det er motsatt- autisme er genetisk, og hvis man har den spesielle genetiske "koden" til autisme kan en tilleggsforstyrrelse være at tynntarmen lett blir betent. Altså er det autismen som er "først" med tynntarmsproblemer som en tilleggstilstand. 

Anonymkode: ebefd...17b

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Noen mener dette. Andre ikke. Jeg har to autister i hus. Den ene har fryktelig mye magetrøbbel, den andre ikke i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om man sliter med magesmerter og uforutsigbare tarmer/slitsomt domønster, så klarer man ikke å være på topp sosialt uansett om man er nevrotypisk eller nevrodivergent.

Anonymkode: f4079...0bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 57866...cb1

AnonymBruker
Skrevet

To med autisme i hus, litt magetrøbbel er det, men også en ekstremt ensidig kost, fordi de spiser kun typ 4 matretter, og den er iallefall ikke spesielt fiberrik, så att det fises og brukes litt ekstra tid på do er nok ikke så rart.

Anonymkode: 660f8...b6b

• Liker 3
Skrevet

Det er jo snakk om at barn som har sprukket trommehinnen eller av andre årsaker har trengt antibiotika i svært ung alder får endret bakterieflora som igjen kan øke sannsynligheten for å få autisme og adhd. Så sånn sett har vi vel delvis fått et svar på hva som kom først av høna og egget.

Barn av etiopiske mødre i Norge har rundt 11 ganger større sannsynlighet for å utvikle autisme enn etnisk norske barn. Vi må nok tenke at det ligger en genetisk risiko i bunn som aktiveres av miljøet.

Ta eksempelvis de vanligste genvariantene som øker risikoen for hjerteinfarkt. De skrus fullstendig av dersom man spiser nok grønnsaker. Så har vi det fedmeassosierte FTO-genet hvor fedmemutasjonen skrus av når man jogger, løper eller går fort, men holder seg gående så lenge man sykler eller ror.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

To med autisme i hus, litt magetrøbbel er det, men også en ekstremt ensidig kost, fordi de spiser kun typ 4 matretter, og den er iallefall ikke spesielt fiberrik, så att det fises og brukes litt ekstra tid på do er nok ikke så rart.

Det finnes ingen gen for autisme så vidt jeg vet. At de spiser en fast type mat kan være fordi de underbevisst har skjønt at de tåler den maten? 

Anonymkode: 404ba...c87

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det så mange tråder angående årsaken til autisme og autismespekteret generelt?

Jeg selv har bidratt med det selv og synes det er et spennende tema.

Men hvorfor så mye angående autisme iforhold til mange andre diagnoser?😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen gen for autisme så vidt jeg vet. At de spiser en fast type mat kan være fordi de underbevisst har skjønt at de tåler den maten? 

Nei, en er bare skikkelig sær i kosten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes ingen gen for autisme så vidt jeg vet. 

Forskning sier at det er arvelig, og da må gener være involvert i en eller annen grad.

AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at kosthold kan ha stor betydning. 
Om det er hele forklaringen vet jeg ikke, men det kommer stadig historier om folk som spiser seg friske fra allverdens tilstander. 
Både fysiske og psykiske!

Anonymkode: defbc...45a

AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (2 minutter siden):

Forskning sier at det er arvelig, og da må gener være involvert i en eller annen grad.

Ikke denne argumentasjonen igjen. Psykologi bruker ordet arvelig på en annen måte enn biologi. Det betyr bare at hvis foreldrene dine har diagnosen så er det mer sannsynlig at barnet får diagnosen. Hva som er grunnen vet vi ikke. Hele det menneskelige genomet er kartlagt. Så det er ikke noe gen for autisme 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke denne argumentasjonen igjen. Psykologi bruker ordet arvelig på en annen måte enn biologi. Det betyr bare at hvis foreldrene dine har diagnosen så er det mer sannsynlig at barnet får diagnosen. Hva som er grunnen vet vi ikke. Hele det menneskelige genomet er kartlagt. Så det er ikke noe gen for autisme 

92% er kartlagt, og forskning tyder på at det er genetisk. Jeg sier ikke at det er et gen som styrer om man har autisme eller ikke, da det antakeligvis er flere, og en kombinasjon.

Forskere har funnet syv gener som øker risikoen for autisme. 

https://www.uclahealth.org/news/release/new-genetic-clues-uncovered-largest-study-families-with#:~:text=Autism is highly heritable%3A It,is yet to be determined.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...