AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Del Skrevet 13. juli 2024 Hei! Jeg har hatt pcos diagnose siden jeg var 16 år, er nå 36. Fant ut for et par år siden ved fjerning av livmor at jeg også hadde endometriose. Har aldri hatt noe feil på blodprøvene mine, hormoner/stoffskifte etc. Men begynte å legge på meg når jeg ble gravid og har siden ikke klart å få det av. Jeg vet at jeg kan gå ned i vekt med lavkarbo, men pga en utmattelsesdiagnose så blir jeg dårlig om jeg ikke spiser karbohydrater. Og dessverre så er jeg veldig lite i aktivitet nå, og har vært flere år. Jeg jobber med å bli friskere men kroppen lever sitt eget liv. De fleste kiloene kom etter en heftig periode med mye emosjonelt stress hvor kroppen gikk helt i shut down.. Er det noen her som har lignende historie og som har klart å gå ned i vekt? Altså med lavt aktivitetsnivå men også uten å kutte ut karbohydrater. Jeg er ikke avhengig av noe annet enn sjokolade, men det er jaggu vanskelig nok 😂 ellers spiser jeg vanlig og normale posisjoner. Jeg må ned mellom 30-40 kg. Blir takknemlig for deres erfaringer! Anonymkode: af630...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Del Skrevet 14. juli 2024 Det finnes kanskje en mellomting? Det er vel ikke enten mye karbohydrater eller streng keto. Har du prøvd å legge deg på rundt 100g karbohydrater? Eller smartkarbo, hvor de raske karbohydratene utgår. Anonymkode: eea23...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Del Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det finnes kanskje en mellomting? Det er vel ikke enten mye karbohydrater eller streng keto. Har du prøvd å legge deg på rundt 100g karbohydrater? Eller smartkarbo, hvor de raske karbohydratene utgår. Anonymkode: eea23...f85 Nei såklart, men synes det er vanskelig å regne ut hele tiden. Spiser bare fullkorn, og har ikke lyst til å kutte ut det. Men kan sikkert med fordel kutte ned på det og heller legge til mer grønnsaker feks 😊 ts Anonymkode: af630...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Del Skrevet 14. juli 2024 Siden du har fjernet livmoren og jeg ikke har noe kunnskap om den delen er jeg litt usikker på hva jeg kan bidra med her, men vil prøve. Opplys meg gjerne ift det. Jeg er 36, har pcos, endometriose, lavt stoffskifte og ME (kan ikke være i mye bevegelse før det smeller). Jeg har levd lavkarbo fordi "det skulle kurere alt. -smerter, urolig mage, utmattelse, ekstra kilo, etc". Jeg ble skikkelig dårlig av det og det funket ikke! Lavkarbo funker ikke for alle selvom man får høre at det er mirakelmedisin... Det som har fungert for meg er metformin som gis mot diabetes og pcos. DE FUNKER på min kropp. Gynekologen min har sagt jeg mest sannsynlig må gå på de i noen tiår til, og jeg har allerede gått på de i 10 år. Jeg har ikke diabetes, men cystene på eggstokkene forsvant totalt på ett år med metformin. Holder de borte med metformin. Kroppen min har det best på det man kaller "smart karbo". Jeg spiser karbohydrater, men velger mest mulig grønnsaker der det er mulig å bytte ut/regulere mengden. Feks pleier jeg å koke ekstra gulerøtter hvis vi har pasta. Hvis vi har pizza spiser jeg en stor salat ved siden av, men freaker ikke ut av hveten i pizzabunn. Jeg tilsetter stort sett alltid ekstra kjøtt eller proteiner for å bli mett uten å ty til mengder med ris, pasta, brød. Osv. På metformin blir man dårlig i magen hvis man spiser for mye rent sukker/raske karbohydrater så man mister litt lysten på det, og når man går på en sukkersmell får man en wakeupecall. Med pcos må man alltid være forsiktig med karbohydrater pga insulinresistens. Langt svar, men ville bare dele mine erfaringer. Spør gjerne hvis det skulle være noe Anonymkode: 2d81b...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Del Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden du har fjernet livmoren og jeg ikke har noe kunnskap om den delen er jeg litt usikker på hva jeg kan bidra med her, men vil prøve. Opplys meg gjerne ift det. Jeg er 36, har pcos, endometriose, lavt stoffskifte og ME (kan ikke være i mye bevegelse før det smeller). Jeg har levd lavkarbo fordi "det skulle kurere alt. -smerter, urolig mage, utmattelse, ekstra kilo, etc". Jeg ble skikkelig dårlig av det og det funket ikke! Lavkarbo funker ikke for alle selvom man får høre at det er mirakelmedisin... Det som har fungert for meg er metformin som gis mot diabetes og pcos. DE FUNKER på min kropp. Gynekologen min har sagt jeg mest sannsynlig må gå på de i noen tiår til, og jeg har allerede gått på de i 10 år. Jeg har ikke diabetes, men cystene på eggstokkene forsvant totalt på ett år med metformin. Holder de borte med metformin. Kroppen min har det best på det man kaller "smart karbo". Jeg spiser karbohydrater, men velger mest mulig grønnsaker der det er mulig å bytte ut/regulere mengden. Feks pleier jeg å koke ekstra gulerøtter hvis vi har pasta. Hvis vi har pizza spiser jeg en stor salat ved siden av, men freaker ikke ut av hveten i pizzabunn. Jeg tilsetter stort sett alltid ekstra kjøtt eller proteiner for å bli mett uten å ty til mengder med ris, pasta, brød. Osv. På metformin blir man dårlig i magen hvis man spiser for mye rent sukker/raske karbohydrater så man mister litt lysten på det, og når man går på en sukkersmell får man en wakeupecall. Med pcos må man alltid være forsiktig med karbohydrater pga insulinresistens. Langt svar, men ville bare dele mine erfaringer. Spør gjerne hvis det skulle være noe Anonymkode: 2d81b...b00 Vil legge til at jeg gikk ned 10 kg raskt da jeg startet på metformin. Man blir rett og slett veldig kvalm. Etter det stabiliserte vekta seg og jeg måtte ta harde tak selv, men jeg hadde fortsatt ca 20 jeg burde ta av. Anonymkode: 2d81b...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå