Gå til innhold

Dømt overgriper får ha samvær de minste barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen forklare meg hvorfor en mann som er dømt for seksuelle overgrep på sin eldste sønn får lov til å være sammen med sine minste barn (med annen mor) i alderen 5-8 år? Burde ikke barnevernet i kommunen sørge for at han ikke har samvær med dem når man tenker på hva han har gjort med sin eldste sønn? Man vet jo hvor stor risiko det er for at pedofile overgripere fortsetter når de slipper ut fra fengsel? 

Anonymkode: 9b67a...4aa

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvorfor en mann som er dømt for seksuelle overgrep på sin eldste sønn får lov til å være sammen med sine minste barn (med annen mor) i alderen 5-8 år? Burde ikke barnevernet i kommunen sørge for at han ikke har samvær med dem når man tenker på hva han har gjort med sin eldste sønn? Man vet jo hvor stor risiko det er for at pedofile overgripere fortsetter når de slipper ut fra fengsel? 

Hvordan vet du dette? Og mener du samvær med TILSYN? Noe helt annet. 

Anonymkode: af9b0...f07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan vet du dette? Og mener du samvær med TILSYN? Noe helt annet. 

Jeg mener uten tilsyn. Jeg kjenner familien til gutten som er blitt misbrukt av sin far, og ser stadig far på butikken sammen med barna uten at verken mor er med eller at det er noen form for tilsyn. Jeg så fyren senest i dag, og han forlot butikken i bilen alene med barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener uten tilsyn. Jeg kjenner familien til gutten som er blitt misbrukt av sin far, og ser stadig far på butikken sammen med barna uten at verken mor er med eller at det er noen form for tilsyn. Jeg så fyren senest i dag, og han forlot butikken i bilen alene med barna. 

Det er høyst uvanlig. Her fikk barnefar samvær med TILSYN 2 timer noen ganger i året selv om det ene barnet ikke var misbrukt gjaldt det alle barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han sammen med mor? Sannsynligvis er mor da helt blåst og lar han ha barna alene. Sannsynligvis har barnevernet vært inne og følger opp. De har sikkert også sagt at far ikke bør være alene med dem uten mor.

Anonymkode: 1e0cd...70e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det hans barn eller er han stefar? 

Barnevernet blander seg ikke inn så lenge det ikke er noen bekymringer i det andre hjemmet.

Her burde du melde TS. Så Barnevernet får opp øynene.

Anonymkode: b4149...90a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er han sammen med mor? Sannsynligvis er mor da helt blåst og lar han ha barna alene. Sannsynligvis har barnevernet vært inne og følger opp. De har sikkert også sagt at far ikke bør være alene med dem uten mor.

Anonymkode: 1e0cd...70e

Mor er fra Thailand. Etter soning har han flyttet inn sammen med henne og barna igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det hans barn eller er han stefar? 

Barnevernet blander seg ikke inn så lenge det ikke er noen bekymringer i det andre hjemmet.

Her burde du melde TS. Så Barnevernet får opp øynene.

Anonymkode: b4149...90a

Barnevernet vet at han har flyttet inn til mor til de yngste barna etter soning. Mor til eldste sønn har meldt fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sykt! Barn har så liten rettssikkerhet mot overgripere at det er vannvittig. Ta kontakt med Stine Sofie stiftelsen og ta opp problemstillingen. De hadde nylig en underskriftskampanje for å sikre barn samme akuttmottak etter overgrep som kvinner og de fikk til slutt gjennomslag for det. Det kan hende at de får satt i gang hjulene på barns rettigheter mot overgripere. Overgriper han seg på ett barn er flere i faresonen. Jeg ville nok sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Desto fler som melder desto større er sannsynligheten for at de gjør tiltak.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også melde dette til politiet, selv om Barnevernet er varslet. Ikke si noe om at du VET barnevernet er varslet. Politiet har også en form for undersøkelsesplikt når det gjelder slik informasjon. Tips på politiet.no, med så mye konkret informasjon som du kan. Navn, adresser, fødselsnummer eller dato. Si når du så personen, og vær villig til å bli kontaktet av politiet for mer informasjon. Hvis det er noe hold i det du sier, at han er dømt, at han har barn, etc, så er det sannsynlig at politiet vil ta tak i det, og i det minste kontakte BV. Da er sjansen også større for at flere som kan gjøre noe med det får sett på saken.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt sykt. Det var ett innslag om det på tv i går eller torsdag.

Anonymkode: f427b...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter min erfaring er ikke dette uvanlig. Noen ganger bor de i samme hus med mora og yngre barn etter de slipper ut. 

Anonymkode: 721e6...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 22.41):

Helt sykt. Det var ett innslag om det på tv i går eller torsdag.

Anonymkode: f427b...c82

Vet du hvilken kanal det var på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest om dette. Det handler visstnok om de barna som det ikke er stadfestet at har vært utsatt for overgrep sin rett til samvær med sin far.

De aller fleste mødre som har barn med en overgriper ønsker nok ikke at de skal ha samvær uten tilsyn, men en mor fra Thailand er nok ganske mer usikker på egen status når det kommer til bopel og mulighet for forsørgelse, sammenlignet med en norsk mor, og vil nok derfor tillate samvær av den grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 21.09):

Det er ikke foreldrene som har rett på samvær med barna. Det er barna som har rett på samvær med foreldrene, selv om de har gjort grove kriminelle ting. Det jeg derimot stusser over er at samværet ikke er med tilsyn.

Jeg skjønner derimot ikke hvorfor hans nåværende kjæreste som han har de to yngste barna sammen med fortsatt tørr og vil være sammen med han. Det er jo snakk om barnas trygghet, og han kan fort finne på å gjøre dette med dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
tussi84 skrev (53 minutter siden):

Det er ikke foreldrene som har rett på samvær med barna. Det er barna som har rett på samvær med foreldrene, selv om de har gjort grove kriminelle ting. Det jeg derimot stusser over er at samværet ikke er med tilsyn.

Jeg skjønner derimot ikke hvorfor hans nåværende kjæreste som han har de to yngste barna sammen med fortsatt tørr og vil være sammen med han. Det er jo snakk om barnas trygghet, og han kan fort finne på å gjøre dette med dem også.

Ja. Det er jo det som er poenget her.  Hvorfor får en mann som nylig er sluppet ut av fengsel, for å ha forgrepet se på sin eldste sønn i årevis, lov til å dra rundt med de minste barna alene uten tilsyn ... Men, som jeg skrev over her, så er moren deres Thai, og har ingen jobb og ingen økonomi annet en den hun deler med han. Tenk på hvilke kår hun kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det ikke er mistanke om at han gjør noe mot de nye barna, så er det lov ja. Kommer det bekymringsmeldinger på barna, så kan jo saken stille seg annerledes. 

Anonymkode: fcead...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge det ikke er mistanke om at han gjør noe mot de nye barna, så er det lov ja. Kommer det bekymringsmeldinger på barna, så kan jo saken stille seg annerledes. 

Anonymkode: fcead...6d2

Det er jo helt sykt, skal barna utsettes for potensielle overgrep og gripe inn først når skaden er skjedd?

Pedofile og overgripere burde fått dødsstraff slik at verden er fri for de.

Anonymkode: a1a9c...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanskelig å svare på ut fra informasjonen du gir.

I utgangspunktet tviler jeg på at barneverntjenesten ville få rettslig medhold i å akuttflytte barn som ikke (så vidt man kan dokumentere) har vært utsatt for noe. Selv om far er dømt for overgrep mot et annet barn i en annen kontekst. Akkurat som man ikke kan flytte barn "bare" fordi far f.eks har sonet for mishandling av et eldre søsken. 

Dermed er barneverntjenestens handlingsrom begrenset til å rådgi mor til å beskytte barna. Og det er opp til mor om hun velger å gjøre det, eventuelt ved å gå rettens vei. Det er ikke gitt at hun ville få medhold i en slik sak etter barneloven heller.

Anonymkode: dee3c...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...