AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Hvor gammel var du og hvor mye gjeld og inntekt hadde du? Saken her er at gjeldsrådgiveren er ganske sikker på at jeg kvalifiserer, det sa hun da jeg snakket med henne sist. men har lest noen steder at gjelden ikke er stor nok til å få det innvilget. 500000 og inntekt 358000 ca. Har uføretrygd. I tillegg er ikke gjelden så gammel. Den største gjelden nærmer seg to år. Har størrelse på gjelden noe å si? Har din alder noe å si? Jeg er 38 år. Kommer jo ny gjeldsordningslov på nyåret, hvis jeg søker om det i høst får jeg jo likevel ikke noe svar på mange måneder. Er jeg omfattet av den nye loven da eller må jeg søke på nyåret for å være det? I mellomtiden inntil evt løsning er på plass så betaler jeg bare etter evne og sitter igjen med livsoppholdsatsen for gjeldsordning. Da kan så klart Kreditorene sende saken til namsmann og be om lønnstrekk men sjansen for lønnstrekk er vist liten da når man betaler etter evne. Nei, jeg ønsker meg ikke gjeldsordning hvis noen tror det, men om det er eneste løsning for å få bli gjeldsfri og jeg får det så er det jo bra. Jeg ønsker å ordne opp og vet jeg er skyld i dette selv så vennligst ingen stygge kommentarer. Noen her med lignende erfaringer? Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Er gammel nok hvertfall, jeg var rundt 36 Over 50% av gjelden må være eldre enn to år Man må være varig ute av stand, de brukte forsinkelsesrente og testet om det kunne bli nedbetalt på 10år Anonymkode: 0deb4...f4c
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er gammel nok hvertfall, jeg var rundt 36 Over 50% av gjelden må være eldre enn to år Man må være varig ute av stand, de brukte forsinkelsesrente og testet om det kunne bli nedbetalt på 10år Anonymkode: 0deb4...f4c Da finnes det håp for meg, og gjelden er større en inntekten. Men mulig jeg må vente noen år med å søke. Hvor mye gjeld hadde du? Må gjelden være misligholdt for å få det? Hørte av noen at jeg bare kunne glemme gjeldsordning da de mente gjelden ikke var stor nok. Men det var vel deres erfaring tenker jeg. Mulig jeg får det om noen år da den ikke er gammel nok enda. Så får jeg dokumentere inntekten og betale etter evne før det, evt lønnstrekk, og sitte igjen med livsopphold. Ikke moro men må bare bli sånn til det evt blir en løsning. Kreditorene sa det absolutt ikke var mulig å betale inn mindre men da hadde jeg ikke dokumentert inntekt og utgifter til dem. Så får bare gjøre det uansett når de har fått dokumentasjon. Får neppe nedbetalingsplan, og refinansiering har jeg søkt mange steder og det fikk jeg ikke. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 Gjelden størrelse har ikke noe å si. Jeg har nesten en mill og venninna mi hadde 200.000 . Det som betyr noe er at du ikke klarer å betale den ned og at minst 50% er over 2 år. Og at du ikke bevisst har tatt på deg mer gjeld rett før du søker., når du betaler sporadisk så viser du betalingsvilje . alder har litt å si hvis du er i utdannelse, mulighet for å øke inntekt osv. men når du er ufør så er det avklart., hør på gjeldsrådgiveren din du Anonymkode: 0ba34...05d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Gjelden trenger ikke være misligholdt. Hvis du klarer flere år uten å misligholde gjelden så skjønner jeg ikke helt hvordan du klarer det uten å låne mer penger Ville latt gjeldsrådgiver/namsmann avgjøre om du kvalifiserer til gjeldsordning. Ser ikke noen grunn til å vente flere år. 3-6 måneder behandlingstid hvertfall, noen steder sikkert opp til ett år Anonymkode: 0deb4...f4c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjelden størrelse har ikke noe å si. Jeg har nesten en mill og venninna mi hadde 200.000 . Det som betyr noe er at du ikke klarer å betale den ned og at minst 50% er over 2 år. Og at du ikke bevisst har tatt på deg mer gjeld rett før du søker., når du betaler sporadisk så viser du betalingsvilje . alder har litt å si hvis du er i utdannelse, mulighet for å øke inntekt osv. men når du er ufør så er det avklart., hør på gjeldsrådgiveren din du Anonymkode: 0ba34...05d Skjønner. Da finnes det håp. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gjelden trenger ikke være misligholdt. Hvis du klarer flere år uten å misligholde gjelden så skjønner jeg ikke helt hvordan du klarer det uten å låne mer penger Ville latt gjeldsrådgiver/namsmann avgjøre om du kvalifiserer til gjeldsordning. Ser ikke noen grunn til å vente flere år. 3-6 måneder behandlingstid hvertfall, noen steder sikkert opp til ett år Anonymkode: 0deb4...f4c Skjønner. Det med å vente noen år var fordi jeg ikke tror gjelden er gammel nok. Men ja, jeg får la de avgjøre. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 Kan egentlig kreditorene gjøre noe hvis man betaler sporadisk? Jeg trekker da av husleie og livsoppholdsatsen for gjeldsordning og sitter igjen med det jeg kan betale til kreditorene. Og må nok gjøre det sånn til søknad er på plass og til jeg evt får innvilget. Om det blir avslag vet jeg ikke hva jeg gjør for da har sikkert gjelden vokst. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan egentlig kreditorene gjøre noe hvis man betaler sporadisk? Jeg trekker da av husleie og livsoppholdsatsen for gjeldsordning og sitter igjen med det jeg kan betale til kreditorene. Og må nok gjøre det sånn til søknad er på plass og til jeg evt får innvilget. Om det blir avslag vet jeg ikke hva jeg gjør for da har sikkert gjelden vokst. Anonymkode: 55ba7...84e Hvis du får avslag så kan du klage Anonymkode: 0ba34...05d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 Fikk innvilget gjeldsordning for snart 2,5 år siden. Hadde da ca 400000 i gjeld. Har også vært uføretrygdet noen år, og har i litt i underkant av 300 000 brutto i året. All gjeld var gammel og stammer fra årene 2011-2012. Var på aap fra 2012-2017 hvor jeg da ble uføretrygdet. Pga lav inntekt over flere år, klarte jeg derfor ikke å betjene gjelden. Den vokste mer enn hva jeg klarte å betjene. Mye av gjelden skyldes at min daværende samboer tok opp kreditt kort i mitt navn og brukte det uten at jeg visste det. (Litt mindre sikkerhet den gangen). Jeg fikk innvilget gjeldsordning, da jeg aldri kommer til å klare å betale gjelden min da jeg er varig ute av stand til å kunne betjene den. Siden jeg er ufør, så vil inntekten i all fremtid være for lav. Jeg betaler ikke en krone til kreditorene på gjeldsordningen som jeg har. Jeg går i minus etter at boutgifter, livsopphold, livsopphold for to barn, + barnehage er trukket I fra. Skulle helst sett til at jeg fikk betalt noe, men samtidig så er det veldig deilig å vite At om 2,5 år kan jeg starte med blanke ark. Jeg slipper nå at gebyrer og renter øker med flere tusen I året. Anonymkode: b3d3e...91d 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du får avslag så kan du klage Anonymkode: 0ba34...05d Må sikkert vente med å søke til gjelden er over 2-3 år gammel, for søker jeg nå så er den for ny enda. Så får se etter det. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Hva betyr den nye gjeldsordningsloven? Blir det lettere å få innvilget gjeldsordning? Må man søke på nyåret hvis man skal bli omfattet av den nye loven eller blir man det om man søker nå også? Tar jo uansett mye lenger tid å få svar på søknad. T Bergh vet sikkert dette. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #14 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva betyr den nye gjeldsordningsloven? Blir det lettere å få innvilget gjeldsordning? Må man søke på nyåret hvis man skal bli omfattet av den nye loven eller blir man det om man søker nå også? Tar jo uansett mye lenger tid å få svar på søknad. T Bergh vet sikkert dette. Anonymkode: 55ba7...84e Krav om egen forsøk forsvinner. I praksis frem til nå så har nav gjeldsrådgiver silet og sluset folk over på gjeldsordning for å oppfylle egenforsøket.Det forsvinner nå. Tipper behandlingstiden vil øke kraftig. Med lite kvalitetssikrede søknader Samt at etterperioden på to år forsvinner. Når du er ferdig så er du ferdig. Større mulighet for å få gjeldsordning nr 2 Anonymkode: 0deb4...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 Synes det er for flaut med gjeldsordning selv om jeg nok kunne kvalifisert. Men å bli offentliggjort slik som en som ikke kan betale for seg 😟 Anonymkode: c9cbb...736 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er for flaut med gjeldsordning selv om jeg nok kunne kvalifisert. Men å bli offentliggjort slik som en som ikke kan betale for seg 😟 Anonymkode: c9cbb...736 Alle trenger vel ikke å få vite om det. Anonymkode: 55ba7...84e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Alle trenger vel ikke å få vite om det. Anonymkode: 55ba7...84e Det annonseres på nettet. Anonymkode: 4d208...333 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det annonseres på nettet. Anonymkode: 4d208...333 Mulig jeg har misforstått, men trodde det var i den perioden det åpnes gjeldsforhandlinger. Men når man har fått innvilget gjeldsordning så tror jeg ikke det står noe om. Uansett må man inn på norsk lysning blad. Er vel ikke alle som går inn der og sjekker. Anonymkode: 55ba7...84e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig jeg har misforstått, men trodde det var i den perioden det åpnes gjeldsforhandlinger. Men når man har fått innvilget gjeldsordning så tror jeg ikke det står noe om. Uansett må man inn på norsk lysning blad. Er vel ikke alle som går inn der og sjekker. Anonymkode: 55ba7...84e Det er det nok ikke. Og det er vel kun der det står også. Anonymkode: 4d208...333
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mulig jeg har misforstått, men trodde det var i den perioden det åpnes gjeldsforhandlinger. Men når man har fått innvilget gjeldsordning så tror jeg ikke det står noe om. Uansett må man inn på norsk lysning blad. Er vel ikke alle som går inn der og sjekker. Anonymkode: 55ba7...84e Det står i norsk lysingsblad på nett i ett år fra gjeldsforhandlinger er åpnet Anonymkode: 0deb4...f4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå