AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Til dere andre som har en OCD-diagnose - hvordan er deres OCD? Mine store OCD-temaer er basert på dumme ting jeg har sagt eller gjort, tannhelse, schizofreni, helse generelt og eksistens + død. Jeg har ingen tvangshandlinger, bare intrusive tanker og følelser. Jeg går ikke på noen medisiner akkurat nå, så det er på repeat hver eneste dag. Det er kun ett tema om gangen og det temaet pleier å vare i flere måneder. Akkurat nå er det real event-OCD. Hver dag dusjes jeg i flause og skam over noe jeg har sagt eller gjort på ungdomsskolen. Jeg er voksen nå. Dette temaet startet på ungdomsskolen basert på ting jeg sa og gjorde der og da. Når dette temaet "aktiveres" i hjernen min igjen så tenker jeg på akkurat de samme scenarioene fra da jeg var 13/14/15, selv om jeg selvfølgelig har sagt og gjort dumme ting som voksen også. Anonymkode: a9aa7...02d 2
Kassettspiller Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Jeg har mange tanker som involverer tall knyttet til handlinger, overdreven planlegging, og tidligere bakterier. Jeg er autist, og derfor tenker jeg hovedsakelig rutinemessig. Dette har ført til mange påtrengende tanker knyttet til mine rutiner, da jeg frykter å bryte dem på grunn av meltdowns osv. Til slutt følte jeg at jeg måtte ha kontroll på det meste, selv om det ikke kunne kontrolleres. Som for eksempel bakterier. Tidligere hadde jeg tvangshandlinger og flere av dem var skadelige. Nå er jeg nesten kvitt dem. Men med tanke på at jeg mest sannsynlig har OCD på grunn av autismen, så tror jeg ikke at jeg blir 100 % frisk. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Jeg, i likhet som deg, kan ofte terroriserer av tanker eller opplevelser som spiller om og om igjen i hodet mitt.. trodde det var min PTSD, men kan altså være OCD? Min OCD arter seg som rydding/vasking/kasting av ting.. blir jeg stresset ender jeg ofte opp med å vaske rare steder, feks under dusjen, med tannkost. Eller jeg sorterer tallerkener og glass i skapene. Eller jeg kaster *masse* for plutselig har ting ingen nytte eller verdi for meg. Får noen omgangssyke må jeg klore alle harde overflater i hus med klor og stakkaren sendes i karantene. Anonymkode: 85d1f...293
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 Er du sikker på at du ikke har noen tvangshandlinger? Det er mange tvangshandlinger som er mentale. Og mye av det en tenker på som tvangstanker er egentlig mentale tvangshandlinger. Da jeg innså det, og fikk en behandler som hjalp meg med dette fikk jeg det SÅ jævlig mye bedre. Det er 2 år siden jeg fullførte behandling hos OCD-team, og egentlig opplever jeg at jeg ikke har OCD lenger. Jeg får stadig vekk påtrengende tanker og flash av at jeg dreper folk, men det er bare sånn "jaja, no problem". Mine tvangstanker var mye rundt å skade/drepe meg selv og andre, drømte til og med tvangspreget om at jeg måtte ta mitt eget liv. Såååå lenge lærte jeg at det var vanlige selvmordstanker og "suicidal ideation", og så viste det seg at det rett og slett "bare" var tvangstanker gitt! Så var det en deilig mix av seksuelle tvangstanker kombinert med skading, hurra incest og barnemishandling. Egentlig erfarte jeg det meste, det varierte veldig hva det tematiserte, tvilte på alt, inkludert egen eksistens. Slet mye med depersonalisering og derealisasjon. Tvangshandlingene var "mental review", gjenta tanker/setninger, nøytraliserende tanker, forsikre meg vha google, andre mennesker, mental sjekking, fysisk sjekking (ligger det faktisk noen døde barn i veien bak meg nå?!?!), "just right". Det er virkelig verdt å oppsøke hjelp. Fra å ha invalidiserende OCD med toppscore (første ting jeg har toppscoret i mitt liv) på screeningen, føler jeg nå at det er et fjernt og ekkelt minne. Fikk også hjelp med noen reelle traumer som gjorde at nervesystemet mitt var i alarm hele tiden, det var nok også vesentlig i tillegg til ERP hos OCD-teamet. Lykke til! Anonymkode: dae49...2df 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 Har ikke en ocd diagnose (men en traumerelatiert), men kjenner igjen det du skriver om. Var mer preget før, men i dårlige perioder så er det ofte ting fra gamle dager som går på repeat. Ting som er sagt, gjort eller eller å være tilbake i situasjoner på repeat. Anonymkode: ad40e...6c8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver i hovedinnlegget TS. Jeg var slik som ung voksen, men jeg har ikke OCD. Jeg har (hadde) en uspesifisert angstlidelse og bla. en form for sosial angst. Jeg hadde av og til tvangshandlinger i dårlige perioder, men det var ikke mye nok eller alvorlig nok til å kvalifisere som OCD. Anonymkode: ea29a...a26
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 Mye milde tvangshandlinger og masse unngåelseadferd. Tankene jeg har kan være helt absurde til tider, men etter jeg var 4-dagers eksponeringsterapi i gruppe så ble jeg mindre redd og fikk mye mere forståelse for meg selv. Var veldig vanskelig og noe av det tøffeste jeg noen gang har gjort i mitt liv. Tankene jeg har vil jeg aldri bli kvitt eller frisk fra. Er hva man gjør og hvordan man handler utfra tankene man får. Om du tror du har OCD eller andre psykiske lidelser så søk hjelp. Ta imot all hjelp du kan få! Livet blir kanskje ikke 100%, men det blir alltids litt bedre. Anonymkode: d6dd1...2f3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Har ikke OCD-diagnosen, men har tvangstanker og -handlinger. (Har ikke sjekket hvilke diagnoser jeg har fått, men tror ikke akkurat den kom med.) Har tvangstanker om samtaler som har skjedd og ikke skjedd, hvordan jeg har oppført meg i sosiale situasjoner, og har fortiden på repeat. Tvangshandlingen jeg sliter mest med nå, er skriving. Jeg MÅ lese hva jeg skriver om og om igjen, retter på ord, fraser og hele ordlyden. Dette fører til at jeg bruker mye tid på enkle tekster, slik som sms, innlegg på sosiale medier og også handlelista. Jeg greier ikke å skrive direkte tekster, slik som bursdagshilsninger og kort, for jeg blir sittende fast i "rettingen" og kommer ikke i mål med teksten. Er også opphengt i partall og MÅ sette tredemølla, cruisekontrollen, lyden på tv'n til partall. Dette er ikke så problematisk da, så lenge ingen i familien kommer og endrer på det. Jeg må også utføre hverdagslige ting på min måte, og sliter når jeg ikke får gjort det slik. Blir helt satt ut hvis noen kommer og ødelegger opplegget/planen min, og kan da bli helt apatisk resten av dagen. Så når noen andre i familien skal gjøre noe husarbeid, f.eks. så må jeg gå vekk/være borte/sette meg med tv-serie eller sosiale medier. Jeg prøver å tvinge meg ut av denne, men det variere hvor mye jeg lykkes med det. Planlegging og lister preger livet mitt. Jeg er livredd for å glemme noe, ikke få gjort det jeg skal, komme for sent til avtaler etc. Jeg har vært mye irritert og sint på de rundt meg som har heftet meg bort, gjort spontane ting, ikke fulgt (min) plan og slikt. Har ikke selv forstått at det ikke skal være slik, men det har begynt å demre for meg. Jeg har også blitt flinkere til å fortelle de rundt meg, at jeg ikke er sint, men stressa, og gjort ting for å roe meg ned. Det gjør jo egentlig ingen ting at jeg setter meg først i bilen (fem minutter før de andre, fordi det var min avgangstid) og ser på Facebook mens jeg venter på de. Anonymkode: 76d2d...83e 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 99% av min ocd er knyttet til mat og spising. Både tvangshandlinger og tvangstanker. Ekstrem datoskrekk, kasting av mat som er "uspiselig" på grunn av dumme regler. Måten jeg tilbereder diverse mat på. Måten det spises på, bruk av tallerken og bestikk (må f.eks byttes om jeg skal forsyne meg en gang til). Forurensning, skittent og ødelagt mat, f.eks lukt i kjøleskapet ødelegger all mat, smuler eller misfarging i smøret, melk som har vært åpen og urørt i 2 dager, forlater rommet med maten på tallerkenet (må da kastes og lage nytt), uåpnet mat som har ligget i skapet i 2 uker (selv tørrvarer med årlang dato). Med mye, mye mer. Små og store regler, tvangstanker og tvangshandlinger. Mat som er "farlig" å spise på grunn av "allergi" (jeg har ingen allergier) og kvelningsfare. Det er mat jeg liker som jeg ikke kan eller tørr å spise, alt av storfe og mye av svin. Alt med bein er uaktuelt, får for mye angst og tanker. Har også samme kvelningsfrykt og frykt for allergier rundt medisiner og tabletter. Frykt for nye hår- og hudprodukter, redd for allergisk reaksjon. Det blir bare verre med årene her, og det er stadig i utvikling. Jeg kan nå spise nøtter, etter å ha unngått det i 20 år. Men jeg kan ikke spise bacon, som jeg elsket i 20 år. Jeg bruker ordet frykt, men det er tvangstanker og tvangshandlinger bak alt, ikke nødvendigvis frykt-frykt. Har diagnosen ocd, satt av psykolog. Fått tilbud om behandling, takket nei. Takler ikke å jobbe imot ocd'en. Anonymkode: 6aec4...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 99% av min ocd er knyttet til mat og spising. Både tvangshandlinger og tvangstanker. Ekstrem datoskrekk, kasting av mat som er "uspiselig" på grunn av dumme regler. Måten jeg tilbereder diverse mat på. Måten det spises på, bruk av tallerken og bestikk (må f.eks byttes om jeg skal forsyne meg en gang til). Forurensning, skittent og ødelagt mat, f.eks lukt i kjøleskapet ødelegger all mat, smuler eller misfarging i smøret, melk som har vært åpen og urørt i 2 dager, forlater rommet med maten på tallerkenet (må da kastes og lage nytt), uåpnet mat som har ligget i skapet i 2 uker (selv tørrvarer med årlang dato). Med mye, mye mer. Små og store regler, tvangstanker og tvangshandlinger. Mat som er "farlig" å spise på grunn av "allergi" (jeg har ingen allergier) og kvelningsfare. Det er mat jeg liker som jeg ikke kan eller tørr å spise, alt av storfe og mye av svin. Alt med bein er uaktuelt, får for mye angst og tanker. Har også samme kvelningsfrykt og frykt for allergier rundt medisiner og tabletter. Frykt for nye hår- og hudprodukter, redd for allergisk reaksjon. Det blir bare verre med årene her, og det er stadig i utvikling. Jeg kan nå spise nøtter, etter å ha unngått det i 20 år. Men jeg kan ikke spise bacon, som jeg elsket i 20 år. Jeg bruker ordet frykt, men det er tvangstanker og tvangshandlinger bak alt, ikke nødvendigvis frykt-frykt. Har diagnosen ocd, satt av psykolog. Fått tilbud om behandling, takket nei. Takler ikke å jobbe imot ocd'en. Anonymkode: 6aec4...0e0 Hva skjer hvis du forsøker å jobbe i mot OCDen? Anonymkode: a9aa7...02d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 Kassettspiller skrev (19 timer siden): Jeg har mange tanker som involverer tall knyttet til handlinger, overdreven planlegging, og tidligere bakterier. Jeg er autist, og derfor tenker jeg hovedsakelig rutinemessig. Dette har ført til mange påtrengende tanker knyttet til mine rutiner, da jeg frykter å bryte dem på grunn av meltdowns osv. Til slutt følte jeg at jeg måtte ha kontroll på det meste, selv om det ikke kunne kontrolleres. Som for eksempel bakterier. Tidligere hadde jeg tvangshandlinger og flere av dem var skadelige. Nå er jeg nesten kvitt dem. Men med tanke på at jeg mest sannsynlig har OCD på grunn av autismen, så tror jeg ikke at jeg blir 100 % frisk. Så du har ingen OCD diagnose som ts spurte om? Anonymkode: 0db48...ac2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 Det er tydeligvis mange som ikke er klar over at det å ha en OCD diagnose er langt mer hemmende enn å ha handlinger og tvangstanker som ikke er av den graden at det oppfyller kriteriene for OCD Anonymkode: 0db48...ac2
Kassettspiller Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så du har ingen OCD diagnose som ts spurte om? Anonymkode: 0db48...ac2 Jeg har OCD og autisme. Hadde ikke svart på tråden hvis jeg ikke hadde hatt OCD. Jeg fortalte at OCD ofte er en tilleggsdiagnose for autister og trakk derfor frem at mest sannsynlig var grunnen til at jeg "fikk" OCD. Endret 14. juli 2024 av Kassettspiller 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #14 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hva skjer hvis du forsøker å jobbe i mot OCDen? Anonymkode: a9aa7...02d Angstanfall og panikk Anonymkode: 6aec4...0e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #15 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Angstanfall og panikk Anonymkode: 6aec4...0e0 Uffda. Hørtes fælt ut. Håper det blir bedre for deg. Anonymkode: a9aa7...02d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #16 Skrevet 14. juli 2024 Jeg har grusomme tanker hele tiden. Det er for eksempel tungt å kle på seg fordi hver eneste skjorte (for eksempel) jeg tar på føles ond og jeg får fryktelige bilder i hodet om fæle ting som skjer med meg eller mennesker jeg er glad i. Dette skjer med alt jeg gjør, til og med når jeg snakker. Spesielle ord føles forbannet, og jeg kan for eksempel ikke si dem. Hvis jeg tar på meg en dårlig skjorte eller spiser dårlig mat eller sier feil ting, må jeg gjøre ting for å motvirke dem, ellers blir angsten overveldende. For eksempel går jeg ut av huset og kommer inn igjen for å nullstillede onde effektene av handlingene mine. Det er konstant stressende. Jeg er også autist. Begynner snart ocd-behandling. Anonymkode: dcfa2...d14 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå