AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Del Skrevet 13. juli 2024 I mitt tilfelle har jeg sendt inn attest til nav. Men så lurer jeg på om nav ringer det aktuelle offentlige kontoret for mer opplysninger uten mitt samtykke? Er ikke offentlige kontorer taushetspliktet? Anonymkode: 62211...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Del Skrevet 13. juli 2024 NAV har utvidede rettigheter som andre offentlig etater ikke har. De kan ringe eller kontakte andre offentlige etater og få utlevert opplysninger som selv ikke poltiiet har anledning til. Det sier litt om hvilke fullmakter NAV har fått Anonymkode: 67105...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): NAV har utvidede rettigheter som andre offentlig etater ikke har. De kan ringe eller kontakte andre offentlige etater og få utlevert opplysninger som selv ikke poltiiet har anledning til. Det sier litt om hvilke fullmakter NAV har fått Anonymkode: 67105...0df Jeg forstår. I mitt tilfelle gjelder det en attest på skader i forbindelse med familievold. Men det er jo også veldig intime opplysninger der som jeg ikke ønsker at gud og hver mann får i hendene sine. Anonymkode: 62211...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Del Skrevet 13. juli 2024 Den andre offentlige etaten må ha hjemmel for å gi opplysninger til NAV, det holder ikke at en saksbehandler hos NAV vil ha flere opplysninger. Anonymkode: ed2a8...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg forstår. I mitt tilfelle gjelder det en attest på skader i forbindelse med familievold. Men det er jo også veldig intime opplysninger der som jeg ikke ønsker at gud og hver mann får i hendene sine. Anonymkode: 62211...52d Nav kan ikke gi ut opplysninger du har sendt inn. Anonymkode: 93148...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Del Skrevet 13. juli 2024 Nei de vil ikke innhente mer informasjon uten ditt samtykke, men samtidig kan de nok avslå søknad pga manglende opplysninger. Du bør også sjekke hva du allerede har samtykket til. Mulig de allerede har rett til å innhente (med ditt samtykke) Anonymkode: 26561...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I mitt tilfelle har jeg sendt inn attest til nav. Men så lurer jeg på om nav ringer det aktuelle offentlige kontoret for mer opplysninger uten mitt samtykke? Er ikke offentlige kontorer taushetspliktet? Anonymkode: 62211...52d Når man sender inn et skjema til Nav eller for den del til et forsikringsselskap, så skriver man under på at instansen kan innhente opplysninger fra Gud og hvermannsen, dersom det er nødvendig. Nå vet ikke jeg hvordan skjemaene er utformet i dag, men jeg betviler sterkt at dette er fjernet. Når du ikke er mer spesifikk i hvor/hvem som kan muligens dele info med hvem, så er det heller ikke mulig å svare deg nærmere, uten å spekulere. Men vær og obs på at der er mye info som automatisk går til Nav og som dermed er synlig i infotygd. Anonymkode: 9e5d7...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man sender inn et skjema til Nav eller for den del til et forsikringsselskap, så skriver man under på at instansen kan innhente opplysninger fra Gud og hvermannsen, dersom det er nødvendig. Nå vet ikke jeg hvordan skjemaene er utformet i dag, men jeg betviler sterkt at dette er fjernet. Når du ikke er mer spesifikk i hvor/hvem som kan muligens dele info med hvem, så er det heller ikke mulig å svare deg nærmere, uten å spekulere. Men vær og obs på at der er mye info som automatisk går til Nav og som dermed er synlig i infotygd. Anonymkode: 9e5d7...c34 Det er ikke nødvendig å samtykke. NAV har en helt egen lov i folketrygden kapittel 21 de skal slå i bordet med overfor nesten hvem det måtte være. Det gjelder helseforetak, barnevernsinsitusjoner, fengsler, banker, arbeidsgivere you name it. De instansene som blir kontaktet av NAV og får en kapittel 21 slengt i trynet har ikke lov til å nekte. Anonymkode: 67105...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #9 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når man sender inn et skjema til Nav eller for den del til et forsikringsselskap, så skriver man under på at instansen kan innhente opplysninger fra Gud og hvermannsen, dersom det er nødvendig. Nå vet ikke jeg hvordan skjemaene er utformet i dag, men jeg betviler sterkt at dette er fjernet. Når du ikke er mer spesifikk i hvor/hvem som kan muligens dele info med hvem, så er det heller ikke mulig å svare deg nærmere, uten å spekulere. Men vær og obs på at der er mye info som automatisk går til Nav og som dermed er synlig i infotygd. Anonymkode: 9e5d7...c34 Unnskyld hvis jeg har formulert meg litt feil. Jeg har sendt inn en attest til nav, men der står ikke alle intime opplysninger. Så det jeg lurer på er om nav kan ringe aktuelle instans og be om mer detaljer? Anonymkode: 62211...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #10 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Unnskyld hvis jeg har formulert meg litt feil. Jeg har sendt inn en attest til nav, men der står ikke alle intime opplysninger. Så det jeg lurer på er om nav kan ringe aktuelle instans og be om mer detaljer? Anonymkode: 62211...52d De ringer neppe, de sender i så fall en skriftlig anmodning med henvisning til hjemler. Anonymkode: ed2a8...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #11 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Unnskyld hvis jeg har formulert meg litt feil. Jeg har sendt inn en attest til nav, men der står ikke alle intime opplysninger. Så det jeg lurer på er om nav kan ringe aktuelle instans og be om mer detaljer? Anonymkode: 62211...52d De skal formelt sett da sende et formelt brev og be spesifikt om hvilke ekstra opplysninger de trenger, slik at dokumentasjonskravene er oppfylt. Anonymkode: 44d84...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 13. juli 2024 #12 Del Skrevet 13. juli 2024 Jobber i NAV og det hender ofte jeg henvender meg andre offentlige instanser for informasjon. Jeg må ikke be om spesifikk tillatelse for dette. Om jeg ringer eller sender brev for å innhente informasjon varierer hvor og hvilken informasjon jeg skal ha. MEN, jeg ber aldri om informasjon som ikke er relevant, og andre instanser gir ikke ut informasjon som ikke kan anses som nødvendig for NAV å ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #13 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Unnskyld hvis jeg har formulert meg litt feil. Jeg har sendt inn en attest til nav, men der står ikke alle intime opplysninger. Så det jeg lurer på er om nav kan ringe aktuelle instans og be om mer detaljer? Anonymkode: 62211...52d Ja det kan de. Om de kommer til å gjøre det er noe annet. Mest sannsynlig ikke. Anonymkode: 67105...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #14 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Unnskyld hvis jeg har formulert meg litt feil. Jeg har sendt inn en attest til nav, men der står ikke alle intime opplysninger. Så det jeg lurer på er om nav kan ringe aktuelle instans og be om mer detaljer? Anonymkode: 62211...52d Er det en legeattest, eller en politiattest eller hva? Du trenger ikke utlevere deg på nett, selv om jeg spør. Er det en legeattest, så kan Nav gå go sjekke hvilke diagnoser som er gitt, er det en politiattest så kan de kontakte politiet for mer info. Det er ikke mulig å være mer konkret, beklageligvis, og jeg forstår at du har behov for å skjerme deg. Dette er så helt avhengig av situasjonen at det nok er best du ringer eller skriver til Nav og spør helt konkret hva som skjer videre., for bare på den måten får du sikkert svar. Alle bør i tillegg hente ut loggene sine fra Nav og se hvem som går inn i sakene deres, når dere har hatt eller har saker hos Nav. Ring og be om logg, og loggen kommer i posten. Anonymkode: 9e5d7...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå