Gå til innhold

Ditt første møte med internett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til dere som er vokst opp uten nettet, eller i hvert fall husker første gang dere prøvde det, hva var settingen? Jeg testet det først på biblioteket. Da hadde jeg hørt flere prate om det, men trodde det var en mye mindre greie. Litt som et elektronisk leksikon som man fikk på cd den gangen. I starten brukte jeg det til å søke på alt mulig (på Altavista), og ble stadig imponert over hva som fantes. Jeg søkte opp skuespillere jeg likte og printet ut i svarthvitt eller lagret på diskett 😅

Tok nok et år eller to før jeg brukte det til noe direkte nyttig. Tok flere år før jeg fikk nettbank, og enda lengre før jeg kjøpte noe på nett. Husker netthandel ble sett på som skummelt, og noe som trolig ikke kom til å slå gjennom. 

Anonymkode: cfe49...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pappa hadde internett hjemme relativt tidlig (han var grafisk designer på sent 90-tall/tidlig 00-tall). Husker han skulle forklare meg hva internett var, men det var veldig få norske nettsider på den tiden så han viste meg nettsiden til Oslo kommune eller noe sånt. Jeg syntes det var helt meningsløst og gørrkjedelig, var vel rundt ti år gammel. Men det tok ikke lang tid før jeg var på nett selv innimellom, da hovedsaklig for å se korte videosnutter fra South park (tror det må ha vært på en tidlig forløper til Youtube) og hampsterdance/jesusdance.

Anonymkode: a3a4d...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det tok ikke lang tid før jeg var på nett selv innimellom, da hovedsaklig for å se korte videosnutter fra South park (tror det må ha vært på en tidlig forløper til Youtube) og hampsterdance/jesusdance.

Anonymkode: a3a4d...48d

Jeg husker faktisk fortsatt hvilken video som var den første jeg så på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker vi hadde noe internett siste året på ungdomsskolen, men ikke hvilket innhold vi såg på. Men på vgs, da var det mIRC for alle penga i storefri. ASL? :D

Begynte å henge på DOL ett par år senere, og har enda kontakt med flere jeg ble kjent med der. Begynte å handle på ebay ganske tidlig, og nettbank fikk jeg så snart jeg kunne. Men husker da man hadde konto i den gang Postbanken og saldoen ble enten maskinskrevet i boka eller for hånd (da man får i litt mer periferi områder).

Anonymkode: 23280...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt første møte var hjemme hos en kompis som viste meg en IRC-chat. Jeg var rundt 10 år så skjønte ikke hva det var der og dag. Men når jeg ble eldre så skjønte jeg at dette var mitt første møte med internett.

Dette var i starten av 90-årene.

Anonymkode: d5a02...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Begynte å handle på ebay ganske tidlig, og nettbank fikk jeg så snart jeg kunne. Men husker da man hadde konto i den gang Postbanken og saldoen ble enten maskinskrevet i boka eller for hånd (da man får i litt mer periferi områder).

Anonymkode: 23280...9c1

Jeg hadde også postbanken til den ble slukt. Når lønnsslippen kom i posthylla tok jeg med regningsbunken på posten, og skrev uttakslapp for resten, og en egen lapp for det jeg ville spare. Til 11% rente eller deromkring. Da Sbanken (den gangen Skandiabanken) kom med ren nettbank, forsto jeg først ikke hvordan det kunne gå an med bank uten filial. Men så forsto jeg at det eneste som egentlig ble mer kronglete var å sette inn kontanter. Var kunde hos Sbanken i en mannsalder før de nylig ble massakrert av DNB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var 13 år og var på leir. De hadde samarbeid med universitetet og vi fikk oppleve internett for første gang. Det var 28 år siden og jeg begynte med irc og se på websider. Etter det har det gått i ett med pc’er og nett.

Anonymkode: 7fc20...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på videregående. Hadde EDB en time i uken. Vi skulle nok sikkert lære noe, men etter en rask innføring brukte jeg den timen på ba.no. De hadde en egen spalte som het noe lignende som "artige nettsider vi fant denne uken" og jeg gikk gjennom listen ukentlig og brukte resten av tiden på BA (Bergensavisen)s chatrom. Jeg var russ i 1996, så dette var litt før det. I 1998 begynte jeg på høyskolen og der hadde de datarom der jeg satt omtrent hver eneste kveld. Brukte Netscape og var på det flotte nettstedet Six Degrees (veldig oransje!!!), en god forløper til Facebook der jeg ble med i 2006/7.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løfta av røret på telefonen hjemme og hørte bare en masse rare lyder..Broderen og en kompis satt på rommet og forsøkte å ringe telefonsvareren til Pamela Anderson. 

Første gang jeg brukte internett selv tror jeg var på folkehøyskole i 1998. Da gikk det i IRC-chat.

Anonymkode: 58d90...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første i 91. Siste halvdel av 90-tallet fikk vi internett. Hadde ISDN hjemme. Husker det var en chatside for barn og unge....og sikkert en del pedofile. Mener den het popit.no

Folk spurte "asl"( age, sex, location. 

Endret av VetAlt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første gang var på høgskolen i 1991. Det var før internett fantes i private hjem, så vidt jeg vet, men noen hadde modem og ringte opp servere rundt omkring for å kommunisere med andre på samme server via "opplagstavler".  Alle studentene kunne få en e-post-adresse, og valgte jeg, men hadde jo ikke mange å kommunisere med. Surfet litt på nett med Netscape og lastet ned alt mulig skrot av programvare som jeg lagret på 1,4mb disketter som jeg tok med hjem og fylte min 386dx-PC med hjemme. 

Anonymkode: 3c1d5...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Klassevenninne hadde det tidlig, men jeg skjønte ikke noe før jeg fikk prøve det selv sisteåret på barneskolen, da de hadde fått noen få PCer på skolebiblioteket. Det første jeg husker jeg fant fram til var IMDB og goofs’a til Titanic-filmen, som var høyaktuell da. 

Anonymkode: d10f2...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1990? Husker ikke helt. Kanskje litt senere. Her gjaldt enten å ringe eller på Internett. Ungene fikk 1 time i uka. 

Anonymkode: 98e55...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke aller første møte, kan tenke meg det var på ungdomsskolen eller noe slikt. Skjønte jo ikke noe av det i begynnelsen, hvordan bruke det, hva det var osv. 

Fikk min første pc på slutten av 90-tallet, brukte en slump av konfirmasjonspengene. Den var grønn og av merket Acer. Det var starten på noen år med MYE frustrasjon for både meg og foreldrene mine når jeg ikke fikk til ting på dataen. Tok en evighet bare å koble seg opp, og halvparten av gangene ble tilkoblingen mislykket. Tok også en evighet å laste nettsider, kunne gå og hente meg drikke og ta en tur på do før ei side lastet. Hang mye på mIRC den tida, har faktisk venner jeg har møtt der fortsatt den dag i dag. Var også mye rare folk på nett da, men heldigvis har jeg ikke møtt så mange av de selv om jeg har møtt en god del folk irl så har det vært relativt normale folk. 

Jeg ødela en god del tastaturer på 90-tallet, cola-glass ved siden av pc-en var ikke helt optimalt. Husker det kostet mye å være på nett, jeg hadde en avtale med foreldrene mine om å legge penger på et glass hver gang jeg var på nett. Helst måtte man være på nett etter klokka 17:00, da var det billigst. Dessuten måtte jeg gå av nett hvis noen skulle ringe. Var kjekt når vi fikk Isdn, kunne ringe samtidig som jeg var på nett og så var det mye raskere! Savner den tida litt, selv om det er mye enklere nå tar man det for gitt. Nå er man så og si alltid på nett, før måtte man gå hjem og google ting hvis man lurte på noe men nå har man jo mobilen og internett over alt. 

Anonymkode: 66bb7...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Var vel ca, 1996, i en mørk kjeller på en ungdomscafé.

Anonymkode: 3d0d1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pappa hadde lånt seg et modem hjem, tipper rundt 94 eller 95. Husker jeg gjorde noen søk i Altavista. Brukte det bare sporadisk den gangen.

Anonymkode: f59f0...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en eller annen messe hvor det ble reklamert for internett. Det var rett før det ble allemannseie og 14,400kbps modem var "the shit". Var der med noen kompiser og vi var veldig usikre på hva vi skulle søke på, men kom frem til at vi skulle søke på "Pamela". Selgeren fikk fullstendig panikk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på folkehøgskole og fikk prøve å koble meg på internett da jeg hadde "Data" som valgfag. Januar 1998 :ler:
Jeg ante ikke hva jeg skulle finne på, så jeg endte opp med å skrive ut et bilde fra Larsons gale verden og "The poopie list", og lage meg en tulleprofil på en datingside. Det ble mye tull som ble skrevet ut og hengt på doveggen vår i den perioden.

Anonymkode: 0279c...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...