Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er en mann på 48 år og kommer fra en annen verdensdel.
Om jeg har en mening om et land fra hans verdensdel, ta et vilkårlig eksempel "i Huston er det dårlig tilrettelagt for syklister", så blir han sur og fornærmet. Jeg elsker menneskene fra hans verdensdel, sier ofte at de er en berikelse i Norge og at vi har mye å lære. Sier sjeldent noe kritisk. Men jeg kan jo komme til å si f.eks at jeg spiste på en dårlig restaurant fra den verdensdelen. 
Nå har han forbydd meg å si noe negativt om hans verdensdel - når det kommer til kultur, folk, musikk, mat osv. Han tar det meste i livet personlig og blir fornærmet nesten på daglig basis.
Han klager f.eks ofte på at enkelte byer i Norge er kjedelige og at Norge har dårlig vær. Greit at han synes dette, og jeg bare anerkjenner hva han sier.
Jeg ønsker ikke være kritisk til hans verdensdel, så forbudet i seg selv er greit nok. Men jeg kjenner mer og mer på det at han forbyr meg noe, og at han blir så lett krenket. Føler jeg begynner å ta avstand fra han. 
Sliter litt med å vurdere om dette er noe jeg bør akseptere. Hva tenker dere?

Anonymkode: 90637...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du ikke akseptere, minner om et kvinnesyn fra middelalderen og jeg tror i all fall det ikke vil bli noe bedre med tiden.

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du reist og opplevd hans verdensdel? Hvis du ikke har personlig opplevelse fra det stedet han kommer fra, så bør du faktisk vente med å kommentere, til du har oppholdt deg der lenge nok, til å ha en personlig og erfaringsbasert mening. Det ville aldri falt meg inn å ha meninger om min samboers land, for jeg har aldri vært der. 

Anonymkode: 6084f...2d2

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, bvp said:

Dette bør du ikke akseptere, minner om et kvinnesyn fra middelalderen og jeg tror i all fall det ikke vil bli noe bedre med tiden.

Takk for svar. Han skal være med på ferie til familien min nå snart. De kan jo fort komme til å ha en tilfeldig mening om noe fra hans del av verden. Luftfuktighet, offentlig transport eller hva det måtte være. Tenker på om jeg må advare dem, eller spør kjæresten om hvordan han tror han vil takle en slik situasjon. Spør han om reglene også gjelder for dem..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du reist og opplevd hans verdensdel? Hvis du ikke har personlig opplevelse fra det stedet han kommer fra, så bør du faktisk vente med å kommentere, til du har oppholdt deg der lenge nok, til å ha en personlig og erfaringsbasert mening. Det ville aldri falt meg inn å ha meninger om min samboers land, for jeg har aldri vært der. 

Så hvis du spiser mat fra hans land og ikke liker det så sier du det ikke fordi du ikke har vært i landet...? 😳

Anonymkode: bc2d4...82b

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis du spiser mat fra hans land og ikke liker det så sier du det ikke fordi du ikke har vært i landet...? 😳

Anonymkode: bc2d4...82b

Hvis jeg spiser mat fra hans land, så påpeker jeg ikke at jeg ikke liker det FORDI det er fra hans land. Jeg syns det er en merkelig ting å påpeke at du fikk dårlig mat fra den verdensdelen, fordi du fikk dårlig mat fra en restaurant. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg har det. 

Turisme i to uker, eller genuin opplevelse av menneskene, kulturen, normer og regler? 

Skrevet

Ikke noe hyggelig med mennesker som lager sånne forbudte regler. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Turisme i to uker, eller genuin opplevelse av menneskene, kulturen, normer og regler? 

Uttaler meg ikke om noe jeg ikke har grunnlag for innenfor rimelighetens grenser. 

Skrevet

Selv om jeg ikke har vært i Tyrkia så forbeholder jeg meg retten til å si jeg ikke liker musikken derfra, jeg kan til og med gå så langt at jeg sier den er helt ræva. Jeg vil vel egentlig si at den fyren bør du komme deg unna mens du fortsatt har noe du skulle sagt, beklager uttalelsen men det er min mening!

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sånn det er å date den kulturen. Du får ikke lov, men han får så klart lov. 

Anonymkode: 846bc...380

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, bvp said:

Selv om jeg ikke har vært i Tyrkia så forbeholder jeg meg retten til å si jeg ikke liker musikken derfra, jeg kan til og med gå så langt at jeg sier den er helt ræva. Jeg vil vel egentlig si at den fyren bør du komme deg unna mens du fortsatt har noe du skulle sagt, beklager uttalelsen men det er min mening!

Holder med deg her. Blir snevert hva vi kan uttale oss om. Man kan ikke si at sushi er godt, før man har bodd minst 4 år i Japan..

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som dere er sammen på feil premisser. At du er sammen med ham fordi han er fra denne verdensdelen du beundrer så voldsomt (og vi snakker åpenbart ikke om USA). Bare det at du snakker så generaliserende om en hel verdensdel er jo veldig rart. 

Han virker veldig lite integrert og er egentlig alt for intolerant til å være sammen med en vestlig jente, som er oppdratt til å verdesette ytringsfrihet og likestilling /likeverd. 

Kan selvfølgelig hende at han bare er drittlei å høre gnåling om ting du ikke har greie på om hans hjemland. Men uansett spesielt å nedlegge forbud mot å uttale seg. 

Bare å ønske lykke til. Det går sjelden bra med wokere som klenger med fremmedkulturelle for å "make a point". 

Anonymkode: 7d803...85e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uttaler meg ikke om noe jeg ikke har grunnlag for innenfor rimelighetens grenser. 

For et svar😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 63552...6be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Holder med deg her. Blir snevert hva vi kan uttale oss om. Man kan ikke si at sushi er godt, før man har bodd minst 4 år i Japan..

Å uttale seg om et helt lands matkultur, basert på hva man har smakt her i Norge, blir faktisk helt feil. Tror du virkelig det er autentisk mexicansk du får på Los Tacos? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om jeg har en mening om et land fra hans verdensdel, ta et vilkårlig eksempel "i Huston er det dårlig tilrettelagt for syklister", så blir han sur og fornærmet. Jeg elsker menneskene fra hans verdensdel, sier ofte at de er en berikelse i Norge og at vi har mye å lære. Sier sjeldent noe kritisk. Men jeg kan jo komme til å si f.eks at jeg spiste på en dårlig restaurant fra den verdensdelen. 
Nå har han forbydd meg å si noe negativt om hans verdensdel - når det kommer til kultur, folk, musikk, mat osv. Han tar det meste i livet personlig og blir fornærmet nesten på daglig basis.
Han klager f.eks ofte på at enkelte byer i Norge er kjedelige og at Norge har dårlig vær. Greit at han synes dette, og jeg bare anerkjenner hva han sier.
Jeg ønsker ikke være kritisk til hans verdensdel, så forbudet i seg selv er greit nok. Men jeg kjenner mer og mer på det at han forbyr meg noe, og at han blir så lett krenket. Føler jeg begynner å ta avstand fra han. 

🚩🚩🚩🚩🚩🚩

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forbydd noen å si noe?😂😂😂 har han et gudekompleks? Hadde ledd meg i vinkel før jeg aldri snakket med personen igjen. Gærning?!

Anonymkode: 4fde4...888

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg aldri giddet, vil være fri til å kunne snakke om at jeg f.eks hater indisk mat 😅 hvis han ikke takler det, synd for han 

Anonymkode: f6439...61a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette: 

Han kommer fra Midtøsten ? 

LØP!!!! 

Anonymkode: 31646...920

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...