AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Jeg har slitt av og på med angst og uro lenge. Jeg har opplevd mye stress og tunge ting siste året som har forårsaket dette. Jeg har en mannlig lege i 30 åra, også en mannlig psykolog jeg fikk i 30 åra. Litt sånne hippie friluftsliv folk. Jeg føler jeg blir sett på som ei 40 år gammel kjerring med nerver. Det er liksom bare kognitiv terapi og tenke på noe annet. føler meg som en idiot. Jeg vet alt det teoretiske, men det er vanskelig å sette ut i praksis. Når man er i angsten, kommer også en nedstemthet sigende. Ser at alle andre koser seg mens jeg isolerer meg mer og holder på med mitt. Tidligere har jeg kjent på angst og så går det over. Det siste året har det vært ofte. Går ikke ei uke uten uro. før kunne det gå måneder uten. Så har jeg blitt syk oppi det hele med hoste og virus infeksjon. Når den er langvarig så blir jeg slapp og trenger mer hvile, da blomstrer angst og nedstemthet mer opp også. I kveld er jeg invitert på middag med fine folk. Jeg kjenner jeg ikke makter å sitte der med uro og angst, da det koster mye. samtidig et nederlag å ikke dra også. Hadde det kun vært uro og angst, men er også slapp av infeksjonen. føler livet bare innskrenker seg. Hvordan har dere kommet dere opp av dette? Anonymkode: 357f0...b63 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Jeg har tatt tida til hjelp og jobba på med kognitiv terapi. Vært bra lenge, men i sommer har jeg vært inne i den dårlig periode igjen og må ta frem det jeg har lært på nytt... For n'te gang! Ser jo noen sammenhenger og forstår delvis hvorfor det har skjedd. Føler meg litt dum, men vet jo egentlig bedre. Jeg er ikke dum! Kan ikke noe for at jeg lever med en sykdom. Selv om jeg har blitt mye bedre så går det opp og ned her i livet, sånn er det bare. At det går dårligere nå betyr ikke at jeg er helt tilbake ved startstreken, heller. Stod i samme situasjon som deg nylig og måtte velge om jeg skulle være hjemme og hvile eller dra ut på den tingen jeg egentlig visste ble tøff. Det var en vanskelig avgjørelse å ta. Jeg bestemte meg til slutt for å dra, det ble mer gøy og mindre slitsomt enn jeg trodde. Likevel kostet det meg noe, det er helt sikkert. Glad for at jeg gjorde det likevel og håper jeg gjør det samme igjen neste gang. Anonymkode: 21300...952
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Har det som deg. Men går ikke til min mannlige fastlege ,som jeg ikke tror forstår. Har bestilt time hos Volvat ifht ubalanse i hormoner / overgangsalder. Er 48 år. På felgen i 3 år. Anonymkode: 5c4c7...bd6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har det som deg. Men går ikke til min mannlige fastlege ,som jeg ikke tror forstår. Har bestilt time hos Volvat ifht ubalanse i hormoner / overgangsalder. Er 48 år. På felgen i 3 år. Anonymkode: 5c4c7...bd6 Jeg er 45, kanskje det er overgansaderen som holder på å tikke inn her? Anonymkode: 357f0...b63
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er 45, kanskje det er overgansaderen som holder på å tikke inn her? Anonymkode: 357f0...b63 Det er ikke umulig. Du kan google perimenopause. ❤ Anonymkode: 5c4c7...bd6
Havspeil Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er 45, kanskje det er overgansaderen som holder på å tikke inn her? Anonymkode: 357f0...b63 Det er ikke umulig. Du kan google perimenopause. ❤Det er mange kvinner som får utfordringer fysisk og psykisk i slik grad at det er vanskelig å fungere. De engelske sidene har bedre og mer oppdatert materiell .
exictence Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 Jeg tenker det kan gjøre godt å komme seg ut. men man behøver kanskje ikke bli så lenge
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Skrevet 13. juli 2024 You Tube : Davina McCall : menopause. Anonymkode: 5c4c7...bd6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #9 Skrevet 13. juli 2024 exictence skrev (6 timer siden): Jeg tenker det kan gjøre godt å komme seg ut. men man behøver kanskje ikke bli så lenge Ts her med ei lita oppdatering. Jeg ordnet meg med kjole og sminket meg og dro. Sa fra når jeg kom at jeg er ikke helt i form og har en del uro. for å ta brodden. Jeg spiste godt og jeg koste meg veldig. Holdt ut i nesten 6 timer, og på slutten begynte jeg å bli sliten og trøtt. Da jeg skrev dette HI var jeg usikker og ville egentlig ikke dra. Jeg la meg ned på senga og lyttet til en app jeg har lastet ned om angst og uro, og lyttet til den og fikk roet ned. og tenkte at angst og uro er nettopp det, og ikke noe farlig. Tenkte hvis jeg ikke dro så hadde jeg blitt lei meg for det, så tok sjansen. Man tenker ofte at hva hvis om, men så blir man så opptatt av det vi snakker om og andre ting at man glemmer litt seg selv. Jeg føler meg stolt Anonymkode: 357f0...b63 1 2
exictence Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 6 timer var veldig lenge. Da blir jeg også veldig sliten. Tror i grunnen det er veldig sleden (omtrent aldri) at jeg blir i et selskap i 6 timer. Men godt du gikk og følte deg stolt Kanskje det er bedre for deg å gå oftere på ting, men lite av gangen? Sånn har i hvert fall jeg det. Før følte jeg på et press å skulle være med på ting, men som oftest var jeg jo glad jegg jorde det. Nå tenker jeg heller at jeg har lyst til å være med på ting, men at jeg heller avslutter tidlig. Lite, men godt, gjelder for meg.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ts her med ei lita oppdatering. Jeg ordnet meg med kjole og sminket meg og dro. Sa fra når jeg kom at jeg er ikke helt i form og har en del uro. for å ta brodden. Jeg spiste godt og jeg koste meg veldig. Holdt ut i nesten 6 timer, og på slutten begynte jeg å bli sliten og trøtt. Da jeg skrev dette HI var jeg usikker og ville egentlig ikke dra. Jeg la meg ned på senga og lyttet til en app jeg har lastet ned om angst og uro, og lyttet til den og fikk roet ned. og tenkte at angst og uro er nettopp det, og ikke noe farlig. Tenkte hvis jeg ikke dro så hadde jeg blitt lei meg for det, så tok sjansen. Man tenker ofte at hva hvis om, men så blir man så opptatt av det vi snakker om og andre ting at man glemmer litt seg selv. Jeg føler meg stolt Anonymkode: 357f0...b63 Takk for oppdateringen. Du har grunn til å føle deg stolt for dette er kjempebra jobba! 💪 Anonymkode: 21300...952 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 exictence skrev (6 timer siden): 6 timer var veldig lenge. Da blir jeg også veldig sliten. Tror i grunnen det er veldig sleden (omtrent aldri) at jeg blir i et selskap i 6 timer. Men godt du gikk og følte deg stolt Kanskje det er bedre for deg å gå oftere på ting, men lite av gangen? Sånn har i hvert fall jeg det. Før følte jeg på et press å skulle være med på ting, men som oftest var jeg jo glad jegg jorde det. Nå tenker jeg heller at jeg har lyst til å være med på ting, men at jeg heller avslutter tidlig. Lite, men godt, gjelder for meg. Ble invitert på middag, og etter det ramlet det inn en del folk og det ble fest. Jeg var den første som dro, og de andre ble nok sittende utover natta. Men et vanlig besøk til en venninne blir ofte med et par timer alt ettersom. Anonymkode: 357f0...b63
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for oppdateringen. Du har grunn til å føle deg stolt for dette er kjempebra jobba! 💪 Anonymkode: 21300...952 Tusen takk. På festen var det ei som fortalte om angsten sin, og jeg følte meg så «glad» feil ord å si, men at folk tør å være åpen om det Anonymkode: 357f0...b63 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #14 Skrevet 14. juli 2024 Så flink du var! 👏 Og ikke slipp den tanken om at det kan være begynnende overgangsalder på vei. Jeg ble skikkelig psykisk syk med angst og uro 24/7 da jeg var 43 år. Gikk mange år før jeg skjønte at det var overgangsalder, og fikk hormonterapi. Anonymkode: c9f07...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå