Gå til innhold

Skade på bil ved åpning av bildør. Hvem må betale for skaden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg parkerte til venstre for en annen bil.  Min passasjer åpnet bildøren og gikk.  Jeg oppfattet ikke at det skjedde noe ved dette. Hverken så noe eller hørte noe.   I ettertid får jeg høre at min passasjer hadde smelt bildøren i den andre bilen slik at det ble skrap på den bildøren. Sjåføren i den andre bilen hadde sittet i sin bil. Jeg satt i min bil og ventet på at min passasjer skulle komme tilbake, men det var ingen som sa noe mens jeg ventet og bilene fortsatt sto ved siden av hverandre i noen minutter før den andre kjørte bort.

Jeg kan ikke få dette til å stemme. Jeg parkerte riktig, og det var ikke trangt på parkeringsplassen.  Jeg hørte eller så ingenting. Min passasjer sa ingenting. Det er ingen merke på min bildør.

Hvordan bør jeg reagere på dette? Vil jeg få et krav?  Det må vel i såfall komme noe via forsikringen, dekkes av min ansvarsforsikring, min kasko eller den andre bileierens forsikring?

Jeg har aldri vært borte i noe lignende.  Skal jeg bare glemme hele den påståtte episoden? Jeg synes at dette var svært ubehagelig å få høre, og tror ikke på det.

Anonymkode: 79d03...e50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette stemmer så er din passasjer som er ansvarlig.

Anonymkode: 044fa...308

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I ettertid får jeg høre at min passasjer hadde smelt bildøren i den andre bilen slik at det ble skrap på den bildøren. Sjåføren i den andre bilen hadde sittet i sin bil

Så de hadde sittet i sin bil, fått med seg at det smallt, ikke sagt noe og kjørt vekk, og senere sier at det er skade dere forårsaket?

Hvorfor gikk han ikke ut NÅR det skjedde? Hvis du ikke fikk det med deg, passasjeren din ikke fikk det med seg, så var det ikke noen smell med skade, det skal faktisk litt til og man får det med seg. 

Anonymkode: 5be73...429

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig! Eier av den skadde bilen sa ingenting mens dere var parkert noen minutter. Hvordan fikk du vite om hendelsen?

Passasjeren sa ingenting. Har du spurt passasjeren om dette i ettertid?

Anonymkode: 4226f...216

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier passasjeren din?

Anonymkode: 8b286...d42

Skrevet (endret)

Be om bevis på at dette skjedde.

Hvis ikke er det ikke noe du skal eller kan forholde deg til.

Mulig du ville fått et slags ansvar pga bilansvarsloven (ansvar dersom egen bil gjør skade på annens eiendom, uavhengig av hvem sin skyld det er), men det må jo uansett bevises at din bil var involvert.

Taler jo veldig imot motparten sin sak at han satt i bilen og fikk med seg at passasjeren din slo døra i bilen hans, men valgte å først kontakte deg angående det senere.

Bulken/ripen kan jo godt ha skjedd ved en helt annen hendelse.

Endret av AllahBallah
  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde vel hørt det hvis du satt der og passasjeren din smelte døren i den andre bilen. Så hvis du ikke hørte noe eller så noe, og passasjeren din benekter det, så tenker jeg at du må si at dette ikke har skjedd. De kommer vel ikke noen vei med dette uten bevis.

Anonymkode: 33a96...49c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis dette stemmer så er din passasjer som er ansvarlig.

Anonymkode: 044fa...308

Ja, passasjeren er ansvarlig. Men den andre bileieren som visstnok skal ha sett og hørt dette uten å melde fra før han kjørte har også sin del av skylda om skaden stammer fra ts sin bil. Så da blir det forhåpentligvis delt skyld. Den andre bilføreren er ansvarlig for å opplyse om skaden uten ugrunnet opphold. Å sitte i flere minutter i egen bil uten å på påberope skade på egen bil vil av de fleste selskap bli ansett som «ugrunnet» opphold, med mindre han kan bevise at han var forhindret av andre grunner som måtte veie tyngre der og da, som liv og helse.

Anonymkode: 3fb6a...870

• Nyttig 1
Skrevet

Be om bevis. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel var passasjeren? Om det var et 10år gammelt barn feks som smalt døren i så er det selvfølgelig du som står ansvarlig. 
Du må nesten spørre passasjeren hva som hendte før du kan finne ut mer om saken her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig! Eier av den skadde bilen sa ingenting mens dere var parkert noen minutter. Hvordan fikk du vite om hendelsen?

Passasjeren sa ingenting. Har du spurt passasjeren om dette i ettertid?

Fikk høre det via andre. Jeg vil ikke stresse passasjeren med dette før jeg ser vedkommende igjen om et par uker. Jeg bør kanskje ringe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk høre det via andre. Jeg vil ikke stresse passasjeren med dette før jeg ser vedkommende igjen om et par uker. Jeg bør kanskje ringe.

Da tror jeg du kan glemme hele saken og ikke bekymre deg. Og sett at andres observasjoner er riktige, så har ikke bileieren reagert eller brydd seg. Dette er storm i et vannglass...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (5 minutter siden):

Hvor gammel var passasjeren? Om det var et 10år gammelt barn feks som smalt døren i så er det selvfølgelig du som står ansvarlig. 
Du må nesten spørre passasjeren hva som hendte før du kan finne ut mer om saken her. 

Passasjeren var min kollega på jobb, og vi har nettopp startet ferie. Tenker at jeg nevner det når jeg ser hen igjen etter ferien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Passasjeren var min kollega på jobb, og vi har nettopp startet ferie. Tenker at jeg nevner det når jeg ser hen igjen etter ferien.

Veldig spesielt å vente til etter ferien. Dette er noe som er normalt å ville avklare snarest mulig. Kan være en fordel at kollegaen din eventuelt har denne opplevelsen friskt i minne hvis du skal få korrekt informasjon. Dårlig gjort ovenfor sjåfør av den andre bilen også og la dette hale ut dersom din kollega faktisk var borti og enten du eller kollega må stå for å dekke skaden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen bevis, ingen sak. 

Personen i den andre bilen, skulle gitt beskjed med en gang. For sent å komme med noe sånt lenge etterpå. Alt mulig kan ha skjedd i mellomtiden.

Anonymkode: 1e05a...a51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette ville jeg ikke tatt på meg uten bevis. Etter at bilene er flyttet på blir det umulig å bevise uten video.

Det hadde vært helt annerledes om det hadde blitt diskutert mens bilene fortsatt sto parkert, for da kunne vi sammen undersøkt om det var sannsynlig om min bildør lagde merket. Hvis merket hadde vært akkurat der bildøren min åpnet seg ville jeg ikke kranglet på at det var sannsynlig.

Anonymkode: 57a9b...224

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det minner litt om ett triks som ikke er så uvanlig, eier av bil har en skade fra før som man vil andre skal betale, vet det har forekommet krasj med vilje i rundkjøringer også.

Anonymkode: 4aeb6...436

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Veldig spesielt å vente til etter ferien. Dette er noe som er normalt å ville avklare snarest mulig. Kan være en fordel at kollegaen din eventuelt har denne opplevelsen friskt i minne hvis du skal få korrekt informasjon. Dårlig gjort ovenfor sjåfør av den andre bilen også og la dette hale ut dersom din kollega faktisk var borti og enten du eller kollega må stå for å dekke skaden. 

Jeg liker ikke situasjonen, men tenker også at bileieren får ta grep om det er kommet en skade på bilen og tror det har noe med meg å gjøre.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, tanker og råd

Hilsen ts

🚙

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...