AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Jeg har en hund som spiser ting den ikke skal spise hver gang vi er ute, og det er umulig å hindre den. Den har nå blitt operert sju ganger, med tilhørende narkose og medisiner hver gang. Kan jeg bruke snutebånd på den når vi går ut eller blir det feil? Noe annet jeg kan prøve? Den er grundig utredet, får nok turer, men er en stresset fyr, stakkars. Har også vurdert kjemisk kastrering. Anonymkode: a6c63...547
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Du kan jo sette på den munnkurv. Jeg ville heller brukt det enn grime. Men tren inn bruken så det blir positivt for hunden å få den på. På den andre siden- hunden får nok tur, men får den nok mental stimulering? Å trene på å gå på plass, gjøre triks og kommandoer på tur for å ha fokus på deg fremfor ting i grøftekanten f.eks. Det må ikke være sånn at hunden bare skal gå å vase på tur, men det krever jo selvsagt litt mer fra eiers side. Men det kan jo høres ut som det finnes matmotivasjon. Jeg tenker å prøve å trene på å avlede og ha annet fokus bør komme før fysiske og kjemiske tiltak. Anonymkode: bac34...59b 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Ja, du kan bruke munnkurv for å forhindre dette. Prøv deg forsiktig fram med hva som fungerer. Anonymkode: 996cf...7b4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 Rart at veterinær ikke har anbefalt munnkurv allerede? Anonymkode: 41f1f...349
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 Munnkurv er mye bedre til dette. Den skal være så stor at hunden kan pese normalt i den. Anonymkode: 00718...805
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du kan jo sette på den munnkurv. Jeg ville heller brukt det enn grime. Men tren inn bruken så det blir positivt for hunden å få den på. På den andre siden- hunden får nok tur, men får den nok mental stimulering? Å trene på å gå på plass, gjøre triks og kommandoer på tur for å ha fokus på deg fremfor ting i grøftekanten f.eks. Det må ikke være sånn at hunden bare skal gå å vase på tur, men det krever jo selvsagt litt mer fra eiers side. Men det kan jo høres ut som det finnes matmotivasjon. Jeg tenker å prøve å trene på å avlede og ha annet fokus bør komme før fysiske og kjemiske tiltak. Anonymkode: bac34...59b Jeg vet ikke ang mental stimulering. Jeg skal prøve å øke og se om det hjelper Å avlede er ikke mulig, med mindre jeg skal ha kontakt med ham hundre prosent av tiden vi er ute. For det meste spiser han gress, men han tygger ikke skikkelig, så det henger seg fast i svelg/nese og lager sår. Hvis vi møter på en annen hund, et barn som roper eller en bil kjører bråkete forbi, feks, må han tisse, snuse og innimellom der spise gress for å roe seg ned. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rart at veterinær ikke har anbefalt munnkurv allerede? Anonymkode: 41f1f...349 Ja? Jeg trodde nærmest det ble ansett som dyreplageri å bruke munnkurv el over lengre tid. ts Anonymkode: a6c63...547
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Munnkurv er mye bedre til dette. Den skal være så stor at hunden kan pese normalt i den. Anonymkode: 00718...805 Kan du poste lenke eller bilde det til det du mener? ts Anonymkode: a6c63...547
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke ang mental stimulering. Jeg skal prøve å øke og se om det hjelper Å avlede er ikke mulig, med mindre jeg skal ha kontakt med ham hundre prosent av tiden vi er ute. For det meste spiser han gress, men han tygger ikke skikkelig, så det henger seg fast i svelg/nese og lager sår. Hvis vi møter på en annen hund, et barn som roper eller en bil kjører bråkete forbi, feks, må han tisse, snuse og innimellom der spise gress for å roe seg ned. Ja? Jeg trodde nærmest det ble ansett som dyreplageri å bruke munnkurv el over lengre tid. ts Anonymkode: a6c63...547 Grime er vel mer dyreplageri, munnkurv hindrer hunden i å bite, spise. Grimen klemmer over snuten når den trekker, men kan fremdeles slakke av å spise. Google å se bilder. Anonymkode: 5d24c...680 1
Gliffy Skrevet 13. juli 2024 #9 Skrevet 13. juli 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke ang mental stimulering. Jeg skal prøve å øke og se om det hjelper Å avlede er ikke mulig, med mindre jeg skal ha kontakt med ham hundre prosent av tiden vi er ute. For det meste spiser han gress, men han tygger ikke skikkelig, så det henger seg fast i svelg/nese og lager sår. Hvis vi møter på en annen hund, et barn som roper eller en bil kjører bråkete forbi, feks, må han tisse, snuse og innimellom der spise gress for å roe seg ned. Ja? Jeg trodde nærmest det ble ansett som dyreplageri å bruke munnkurv el over lengre tid. ts Anonymkode: a6c63...547 Noen vil sikkert hevde det, men jeg syns ikke det når det er sånne tilfeller som det du har. Det er langt verre for hunden å hastes til sykehus og bli operert, enn det er å ha på munnkurv. Det er veldig lettvint å si at «du må følge med» eller «du må trene opp hunden til å ikke spise ting» men det er ikke like enkelt i praksis. For øvrig syns jeg det hørtes lurt ut å ta en diskusjon med veterinæren om kjemisk kastrering, ja.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #10 Skrevet 13. juli 2024 Munnkurv. Den må være stor nok til at hunden fint får til å pese. Noe som dette: https://dogshop.no/produkt/gappay-sort-munnkurv-malinois/?attribute_pa_storrelse=hannhund&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwy8i0BhAkEiwAdFaeGPWHNZCphQMvlbqnbWZVjSk_nby3iu0hKsn4K0d34eVvlVWNBHXIoBoCDLIQAvD_BwE Se på det som en investering: en god munnkurv skal sitte behagelig og ikke hemme hunden fra å pese, og den vil redde deg fra fremtidige dyre veterinærbesøk. Ta deg også tid til å lære hunden å ha på munnkurven. Den skal se på det som noe positivt. Se video nedenfor for hvordan du trener det inn. Jeg har hunder som gjerne spiser ting på tur, så jeg vet hvor vanskelig det kan være å unngå. Heldigvis spiser mine kun mat og ikke objekter. De har klart å sluke både pizza og sjokolade før jeg har rukket å ta det fra de. Heldigvis, det de klarer å sluke fort, er såpass smått at det ikke vil gjøre skade. Finner de noe stort (som den svære sjokoladeplaten de fant nylig), så har de ikke muligheten til å sluke det ned kjapt, og da har jeg tid til å ta det fra de. Det verste er nok kokt kyllingbein. Jeg vet ikke hvorfor folk slenger fra seg kokte kyllingbein overalt, men de har klart å fått tak i det flere ganger i sommer. Jeg har hermetisert asparges både hjemme og i bilen de får stappet i kjeften når de har klart å få i seg kyllingbein, og det har alltid gått bra. Hør med veterinæren om kjemisk kastrering. Det kan gjøre stresset litt mindre til det punktet hvor hunden er åpen for læring. Du kan også ta kontakt med en atferdsspesialist for råd og treningsplan. Anonymkode: 49594...fea 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Munnkurv. Den må være stor nok til at hunden fint får til å pese. Noe som dette: https://dogshop.no/produkt/gappay-sort-munnkurv-malinois/?attribute_pa_storrelse=hannhund&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwy8i0BhAkEiwAdFaeGPWHNZCphQMvlbqnbWZVjSk_nby3iu0hKsn4K0d34eVvlVWNBHXIoBoCDLIQAvD_BwE Se på det som en investering: en god munnkurv skal sitte behagelig og ikke hemme hunden fra å pese, og den vil redde deg fra fremtidige dyre veterinærbesøk. Ta deg også tid til å lære hunden å ha på munnkurven. Den skal se på det som noe positivt. Se video nedenfor for hvordan du trener det inn. Jeg har hunder som gjerne spiser ting på tur, så jeg vet hvor vanskelig det kan være å unngå. Heldigvis spiser mine kun mat og ikke objekter. De har klart å sluke både pizza og sjokolade før jeg har rukket å ta det fra de. Heldigvis, det de klarer å sluke fort, er såpass smått at det ikke vil gjøre skade. Finner de noe stort (som den svære sjokoladeplaten de fant nylig), så har de ikke muligheten til å sluke det ned kjapt, og da har jeg tid til å ta det fra de. Det verste er nok kokt kyllingbein. Jeg vet ikke hvorfor folk slenger fra seg kokte kyllingbein overalt, men de har klart å fått tak i det flere ganger i sommer. Jeg har hermetisert asparges både hjemme og i bilen de får stappet i kjeften når de har klart å få i seg kyllingbein, og det har alltid gått bra. Hør med veterinæren om kjemisk kastrering. Det kan gjøre stresset litt mindre til det punktet hvor hunden er åpen for læring. Du kan også ta kontakt med en atferdsspesialist for råd og treningsplan. Anonymkode: 49594...fea Takk for utfyllende svar og lenke! Kan jeg spørre hvorfor du har kokt asparges, hvilken funksjon har det? Min finner også slike ting på tur, og helt enig, skjønner ikke hvorfor folk kaster sånt! Men enda verre er feks rosiner, nesten umulige å oppdage og så kjappe å svelge! Jeg skal sjekke kjemisk kastrering. Vi kan i alle fall ikke ha det som nå, da blir ikke turene noe hyggelige for noen av oss. Han er VELDIG vanskelig å få kontakt med når han er stresset, det fungerer ikke å trene han da. Og det han har lært tidligere i fredstid, det blir helt borte når stresset kommer. Jeg vil bare ikke at det skal bli ubehagelig for ham å ha på den kurven, han elsker å snuse og slikke på ting. Anonymkode: a6c63...547
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har en hund som spiser ting den ikke skal spise hver gang vi er ute, og det er umulig å hindre den. Den har nå blitt operert sju ganger, med tilhørende narkose og medisiner hver gang. Kan jeg bruke snutebånd på den når vi går ut eller blir det feil? Noe annet jeg kan prøve? Den er grundig utredet, får nok turer, men er en stresset fyr, stakkars. Har også vurdert kjemisk kastrering. Anonymkode: a6c63...547 Munnkurv, et bånd vil hindre hunden å kvitte seg med varme. Anonymkode: a8151...075
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 Munnkurv er nok beste veien å gå. Du får tak i myke munnkurver i nylonnetting som er ment for å hindre hunder i å spise ting, men fint gir mulighet til å snuse. Ser også litt mindre skummelt ut enn vanlig munnkurv som er ment å hindre hunder i å bite... Anonymkode: 2659b...c6a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #14 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har også vurdert kjemisk kastrering. Det ville jeg ikke gjort. En så stresset hund kan bli veldig usikker ved kjem kastr. Ville heller kastrert på ordentlig. Det gir ikke den usikkerheten som hormoner gjør Anonymkode: a9872...f01
Tabris Skrevet 14. juli 2024 #15 Skrevet 14. juli 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det ville jeg ikke gjort. En så stresset hund kan bli veldig usikker ved kjem kastr. Ville heller kastrert på ordentlig. Det gir ikke den usikkerheten som hormoner gjør Anonymkode: a9872...f01 Hvis stresset er hormonelt betinget så vil både kjemisk og kirurgisk kastrering hjelpe. Hvis stresset ikke er hormonelt betinget, så vil ingen av dem hjelpe noe særlig. Hvis hunden har usikkerhet i seg, så har den det uavhengig av om den er intakt, kjemisk kastrert eller kirurgisk kastrert. Dette bør i så fall trenes på utenom uansett hva man velger å gjøre. Kjemisk og kirurgisk har veldig lik effekt, fordi begge fører til at testosteron ikke lenger produseres.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #16 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for utfyllende svar og lenke! Kan jeg spørre hvorfor du har kokt asparges, hvilken funksjon har det? Min finner også slike ting på tur, og helt enig, skjønner ikke hvorfor folk kaster sånt! Men enda verre er feks rosiner, nesten umulige å oppdage og så kjappe å svelge! Jeg skal sjekke kjemisk kastrering. Vi kan i alle fall ikke ha det som nå, da blir ikke turene noe hyggelige for noen av oss. Han er VELDIG vanskelig å få kontakt med når han er stresset, det fungerer ikke å trene han da. Og det han har lært tidligere i fredstid, det blir helt borte når stresset kommer. Jeg vil bare ikke at det skal bli ubehagelig for ham å ha på den kurven, han elsker å snuse og slikke på ting. Anonymkode: a6c63...547 Kokt asparges pakker inn skarpe ben/gjenstander slik at tarmen ikke skades. Anonymkode: 5d24c...680
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #17 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kokt asparges pakker inn skarpe ben/gjenstander slik at tarmen ikke skades. Anonymkode: 5d24c... Skal helst ikke kokes til dette formålet. Hunder tåler asparges, men det høye fiberinnholdet kan gjøre det vanskelig å fordøye. «Kokt tilstand bedre enn rå. Noen veterinærer anbefaler bruk av fersk asparges om hunden har svelget et skarpt fremmedlegeme.» Anonymkode: 6a8a7...9d2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #18 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skal helst ikke kokes til dette formålet. Hunder tåler asparges, men det høye fiberinnholdet kan gjøre det vanskelig å fordøye. «Kokt tilstand bedre enn rå. Noen veterinærer anbefaler bruk av fersk asparges om hunden har svelget et skarpt fremmedlegeme.» Anonymkode: 6a8a7...9d2 Mens min dyrlege anbefalte de kokte på hermetikkboks. Kjekt å ha stående i skapet ved behov. Hunden slukte de den gangen jeg møtt gi den. Anonymkode: 5d24c...680
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #19 Skrevet 14. juli 2024 Tabris skrev (42 minutter siden): Hvis stresset er hormonelt betinget så vil både kjemisk og kirurgisk kastrering hjelpe. Hvis stresset ikke er hormonelt betinget, så vil ingen av dem hjelpe noe særlig. Hvis hunden har usikkerhet i seg, så har den det uavhengig av om den er intakt, kjemisk kastrert eller kirurgisk kastrert. Dette bør i så fall trenes på utenom uansett hva man velger å gjøre. Kjemisk og kirurgisk har veldig lik effekt, fordi begge fører til at testosteron ikke lenger produseres. Jeg tror det er hormonelt, men vet ikke. Derfor ønsker jeg å prøve kjemisk først. Han var ikke usikker som liten, og han er en veldig sosial og glad hund, vil gjerne hilse på alle og at det skal skje noe rundt han hele tiden. Anonymkode: a6c63...547
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #20 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg tror det er hormonelt, men vet ikke. Derfor ønsker jeg å prøve kjemisk først. Han var ikke usikker som liten, og han er en veldig sosial og glad hund, vil gjerne hilse på alle og at det skal skje noe rundt han hele tiden. Anonymkode: a6c63...547 Det kan roe han ned nok til at han er mer åpen for læring. Husk å kombinere den kjemiske kastreringen med trening 🙂 Les deg opp på sladretrening, motbetinging osv, som er flott kontakttrening for når man er ute og går. Om en hund har fått i seg et objekt med skarpe kanter som kan gjøre skade når det går gjennom tarmene (som kokt kyllingbein), så er hermetisk asparges førstehjelp. Det surrer seg rundt objektet og skal, teoretisk sett, hindre indre skader fra å oppstå. Det er ikke 100%, men det kan absolutt hjelpe. Det er greit å ha et par bokser hjemme. Gi det til hunden innen 20-40 minutter etter at den har fått i seg et skarpt objekt Anonymkode: 49594...fea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå