Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter skade for 6 år siden gikk jeg etter ett års sykmelding over på aap. Jeg har vært delvis i jobb de siste 5 årene, og vil fortsette med det til det ikke går lenger. 

Hvis jeg søker ufør for den graden jeg ikke kan jobbe, vil jeg gå ned i inntekt da? 

Siden aap er 66% av det jeg hadde før skade, og ufør er 66% av siste 5 år (som da allerede har vært redusert til 66% pga skaden). 

Kronglete formulert, men kanskje noen forstår hva jeg vil fram til. 

Anonymkode: 7a17d...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ufør beregnes ut fra lønn før skade, ikke aap. Det er litt forskjell på hvordan det beregnes  så litt endringer kan det bli, men ikke veldig merkbart. Jeg fikk 100% ufør etter fem år på aap (med tidvis litt jobb (+/- 20%) underveis) og forskjellen i månedsutbetalingen på ufør og aap var et par hundrelapper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (9 minutter siden):

Ufør beregnes ut fra lønn før skade, ikke aap. Det er litt forskjell på hvordan det beregnes  så litt endringer kan det bli, men ikke veldig merkbart. Jeg fikk 100% ufør etter fem år på aap (med tidvis litt jobb (+/- 20%) underveis) og forskjellen i månedsutbetalingen på ufør og aap var et par hundrelapper. 

Takk for svar. Det blir jo litt rart det og, for alle andre har jo gått opp mye i lønn de siste 6 årene. Jeg har gått opp litt i aap i løpet av disse årene, så hvis de skal beregne 66% av hva jeg hadde i 2015-2018 blir det jo veldig lite. 

Jeg synes det er vanskelig å sette meg inn i disse tingene selv om jeg har lest på Nav sine sider. Det virker som alt er lagt opp etter at man skal søke ufør omtrent etter et år.

ts

Gjest Smeltemann
Skrevet

Lønner det seg å prøve og jobbe etter man har en skade eller det ser ut som uføre er utveien?  Tenker for å få mest mulig i uføre trygd.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Lønner det seg å prøve og jobbe etter man har en skade eller det ser ut som uføre er utveien?  Tenker for å få mest mulig i uføre trygd.

Det vet jeg ikke, men for livskvalitetens del og for å være med på å bidra i samfunnet, bør man selvsagt jobbe det man kan.

Ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener de regner om til dagens pengeverdi (jeg ble forklart det, men var med skam å melde ikke veldig engasjert), men du "taper" lønnsøkningen du ikke har fått. Det enkleste er å snakke med saksbehandleren din, der får du de sikreste svarene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Takk for svar. Det blir jo litt rart det og, for alle andre har jo gått opp mye i lønn de siste 6 årene. Jeg har gått opp litt i aap i løpet av disse årene, så hvis de skal beregne 66% av hva jeg hadde i 2015-2018 blir det jo veldig lite. 

Jeg synes det er vanskelig å sette meg inn i disse tingene selv om jeg har lest på Nav sine sider. Det virker som alt er lagt opp etter at man skal søke ufør omtrent etter et år.

ts

Inntekten du hadde før du ble syk, justeres opp til dagens nivå. 

Anonymkode: 265d1...f5f

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg ikke, men for livskvalitetens del og for å være med på å bidra i samfunnet, bør man selvsagt jobbe det man kan.

Ts

Er man i et sånt uføre så må man sikre seg selv synes jeg. Man må være litt ego.  Skjønner at man har det best psykisk ved å være i en jobb .

AnonymBruker
Skrevet

Takk ☺️ 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Er man i et sånt uføre så må man sikre seg selv synes jeg. Man må være litt ego.  Skjønner at man har det best psykisk ved å være i en jobb .

Det gjelder sikkert mange, men ikke alle. 

Anonymkode: 265d1...f5f

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 3000 kr, så det var jo litt 😃 

trodde det skulle bli motsatt, så det var en hyggelig overraskelse 

Anonymkode: d2159...6fe

Skrevet

Husk også å sjekke uføreforsikring er du har gjennom jobb ; ofte rn del av pensjonsordningspakken man har. Mulig du får et tilleggsbeløp der som ufør (kanskje for du det alt nå, på aap som jo er en midlertidig arbeidsuførhet)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ts

Der justeres opp etter hvor mye grunnbeløpet har økt. Jeg ble sykmeldt i 2018, så da ble AAP beregnet på bakgrunn av 2015, 2016 og 2017. Jeg har søkt uføretrygd, og den blir da 66% av gjennomsnittet av de 3 beste av 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017 (Endring i grunnbeløpet brukes for å justere opp til dagens beløp).

For å vite hva du får må du først justere inntekten fra de 5 årene opp til dagens verdi. Da ser du hvilke 3 år som er de beste. Så beregner du gjennomsnitt av de 3 årene.

For meg vil 2014, 2016 og 2017 være de beste årene når jeg justerer opp til dagens verdi.

Anonymkode: 3eb4b...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...