AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Min bror har vært alkoholiker i 25 år sikkert. Var før i god jobb, men drukket seg fra alt. Han innrømmer selvsagt ikke dette og hevder han er ufør pga ryggen. Han fungerer passe greit når vi er sammen om sommeren, men merker forfallet mer og mer. Han er mer sliten og irritabel. Vi måtte kjøpe med ny overmadrass på feriestedet vårt siden han tydeligvis at vært så full når han er der alene at han tisser seg ut. Han skylder selvsagt på noe annet. Han ser mer og mer sliten ut. Han blir dummere og dummere. Han har ingen foreldre igjen og kun meg som søster, så det er ingen som kan si ifra. Jeg har prøvd, men han blir potte sur. Han innser ingenting selv og snakker faktisk nedlatende om andre alkoholikere, det er null selvinnsikt. Jeg vil ikke miste han, men jeg gjør jo det uansett. Enten dør han, om jeg sier ifra kutter han nok kontakten. Hva kan jeg gjøre? Har snakket med fastlegen hans, men han sier han ikke kan gjøre noe, at det ikke er ulovlig å drikke. Så da står jeg igjen og ser rådvill på at den eneste familien jeg har tar et sakte selvmord… Anonymkode: cf495...149 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Høres ut som en vanskelig situasjon, de må nesten innse selv at de trenger hjelp. Og alkoholmissbruk påvirker hjernen også, så det blir ikke bedre med åra. Vet du hvor mye han drikker? Kjører han bil? Fastlegen er nok riktig instans å prate med ja, ikke ulovlig å drikke alkohol, men fastlegen burde ta noen prøver for å undersøke hvordan det står til med helsa hans. Han kan kanskje få innpass hvis han begynner å få problemer med helsa. Anonymkode: 92638...827 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Eneste som hjelper er at de ønsker det selv, for noen innebærer det at de mister alt de har kjært. Det er likevel en risiko å ta, for de fleste alkoholikere, setter alkoholen høyere enn noe annet. Anonymkode: 0a8df...081 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 Her var vel vendepunktet for faren min da han mistet lappen. Han har vært alkoholiker hele livet mitt. Jeg har vonde minner fra diverse ferieturer hvor han ble alvorlig full og aggressiv. Da han og moren min skilte seg sendte han masse meldinger til hun hver gang han drakk. Da jeg ble 18 begynte disse å komme til meg i stedet. Typ "Ingen er glad i meg, jeg burde bare ta livet mitt" meldinger. Helt forjævlig å forholde seg til. Så mistet han førerkortet. Han bestemte seg for å legge seg inn, helt motivert for det. For det er viktig at de er motivert selv. Han har nå ikke drukket på 3 år, fått førerkortet tilbake, og har masse han driver med på fritiden som han ikke hadde før. Jeg kan fint ringe han gjennom hele dagen. Da han drakk hadde jeg en regel om å ikke ringe etter kl 15, for da visste jeg han var full. Han virker så mye bedre og ser utrolig mye bedre ut Anonymkode: 97b3b...53a 1 7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her var vel vendepunktet for faren min da han mistet lappen. Han har vært alkoholiker hele livet mitt. Jeg har vonde minner fra diverse ferieturer hvor han ble alvorlig full og aggressiv. Da han og moren min skilte seg sendte han masse meldinger til hun hver gang han drakk. Da jeg ble 18 begynte disse å komme til meg i stedet. Typ "Ingen er glad i meg, jeg burde bare ta livet mitt" meldinger. Helt forjævlig å forholde seg til. Så mistet han førerkortet. Han bestemte seg for å legge seg inn, helt motivert for det. For det er viktig at de er motivert selv. Han har nå ikke drukket på 3 år, fått førerkortet tilbake, og har masse han driver med på fritiden som han ikke hadde før. Jeg kan fint ringe han gjennom hele dagen. Da han drakk hadde jeg en regel om å ikke ringe etter kl 15, for da visste jeg han var full. Han virker så mye bedre og ser utrolig mye bedre ut Anonymkode: 97b3b...53a Dette var metoden jeg brukte for å få faren min ut av alvorlig rusmisbruk, jeg lovet han at jeg kom til å ringe politiet, fordi jeg visste at han hadde tilgang til bil. Han har allerede sittet inne 2 ganger for å kjøre i påvirket tilstand. Anonymkode: 0a8df...081
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 Jeg tenker, hvorfor begynte han å drikke i utgangspunktet? Hva er det han rømmer fra? Prøver å glemme noe? Roe noen nerver? Har han opplevd noe vondt? Anonymkode: d7226...79f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 Det går dessverre ikke. Det er lov å distansere seg og til og med kutte kontakt hvis du har behov for det. Anonymkode: b91e5...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Skrevet 13. juli 2024 Høres ut som min far, og jeg har prøvd alt🙈 Han mister lappen, men fortsatte å kjøre bil uten lappen……hjalp ikke å ringe politiet for de hadde ikke kapasitet til å rykke ut til slike tilfeller🙄 Prøvde fastlegen, og han prøvde å snakke med min far - men da påsto min far at det var jeg som diktet opp historier🫤 Klarte å få han noenlunde edru en periode fordi jeg truet med å få han tvangsinnlagt i psykiatrien, men det varte ikke det heller. Nå har jeg kuttet kontakten fordi jeg blir utslitt av alle telefenonene, at han lyver hele tiden og at han ikke gidder å prøve en gang. Det går ikke å hjelpe folk som ikke vil ha hjelp. Anonymkode: bc30c...a46 1 1
Gjest Azarael Skrevet 13. juli 2024 #9 Skrevet 13. juli 2024 (endret) Min mor har vært alkoholiker i minst 30 år, hennes livsstil har og fremdeles tærer på hennes hukommelse og helse. Både jeg og min halvsøster har sagt til henne at hun må begynne å ta bedre valg visst hun skal leve så lenge hun kan men det vi får igjen et at hun er 60 år gammel og må få leve livet sitt som hun vil. Hun har 2 drømmer; reise til tyrkia og kjøpe inn møbler sånn hun får laget sitt eget hjem der hun leier, men hun klarer aldri å spare opp. Det eneste hun gjør er å enten ligge i senga eller sitte i sofaen, drikke øl og vin, spise M og riskrem og vaske den plassen hun leier. Jeg og andre hadde håpet på om at hun skal forandre seg men det håpet har vi gitt opp på. Det er vondt men sånn er realiteten. Dette betyr ikke at ingen alkoholikere har mulighet til å forandre seg, bare at min mor ikke er en av dem. Endret 13. juli 2024 av Azarael
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #10 Skrevet 13. juli 2024 Jeg har selv vært der. Mistet jobb og nesten førerkort. I ettertid er jeg kjenpeglad for at jeg tok imot hjelp. Det er ingen skam å be om hjelp. Mange i samme situasjon. I alle ulike deler av livet. Har han førerkort? Anonymkode: 5db27...172 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #11 Skrevet 13. juli 2024 Du kan ikke tvinge noen til å motta hjelp. Man må selv ønske hjelp. Som regel så må man gå såpass på trynet at man risikerer eller har mistet alt. Da er sjansene større for at de tar i mot hjelp. Du bør beskytte deg selv så mye du klarer. Så om du ikke orker mer, så hold deg unna han. Anonymkode: 166a1...849 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #12 Skrevet 13. juli 2024 Det eneste du kan gjøre er å akseptere situasjonen og ta avstand. Et av mine familiemedlemmer er i like sterk fornektelse som din bror. Blir sur og stenger helt ned om det blir nevnt og er på god vei til å dø av drikkingen. Det er ingenting å gjøre med det. De er voksne mennesker som må få velge selv. Anonymkode: a15a7...60c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #13 Skrevet 16. juli 2024 Han drikker vel fordi han hadde en livsstil i 20-årene som tilsa det. Jobbet innen utelivsbransjen og er vel også disponibel for det trolig. Jeg lurer bare på hvor langt ned man må komme, og om det er noen hensikt i å ta det opp med han. For når jeg har prøvd nekter han og blir sint. Ser de ikke selv alt det vi andre ser? At de drikker seg fra alt? Hva er det som gjør at de ikke klarer å slutte? Anonymkode: cf495...149 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Skrevet 17. juli 2024 Ofte ligger psykiske utfordringer i bunn. Selvmedisinering. Anonymkode: a96da...a74 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Skrevet 17. juli 2024 Veldig tøft for deg og vanskelig. han må selvsagt ville det selv. Vil gjør han nok innerst inne, men vanskelig å gi slipp på flaska som er hans aller beste venn. Det er som å ta fra en narkoman narkotika. Det er det som får de til å føle seg bra og slappe av. Han trenger mye informasjon om mye støtte før han tar dette valget, og ikke minst gjennom prosessen og i ettertid. Anonymkode: 05338...cf3
Heisann12345 Skrevet 17. juli 2024 #16 Skrevet 17. juli 2024 Spørs dessverre litt på hvor «klønete» han er i fylla. Om han er i fare for seg eller andre, så kan du prøve å ringe kommunen og bli henvist videre for å søke om en tvangsinnleggelse. Den vil maks vare i 3 mnd, og det skal sies at det skal godt gjøres at mann med 25 år som alkoholiker blir tørrlagt på den tiden, når han ikke vil selv en gang. Kan være verdt et forsøk, kanskje han innser noe underveis i prosessen. Uansett en ganske vanskelig vei å gå. Det må være litt der at han faller ned trappa og brekker beinet støtt og stadig, eller blir veldig voldelig. Han vil ikke bli sett på som direkte farlig for seg eller andre ved å bare sitte i sofaen og drikke… 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Skrevet 17. juli 2024 Begge mine foreldre er/var alkoholikere, min mor døde av det, min far oppsøkte hjelp litt for sent, han ba om hjelp når leveren begynte å svikte. Anonymkode: f2654...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå