AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Jeg er singel og tjener 1 million før skatt. Ingen bil og ingen barn. Gjeld på ca 290 000kr som da er studielån. I følge boliglånskalkulatoren hos min bank (Sparebank1) kan jeg da få et lån på hele 4 710 000kr. Er dette virkelig sant? Kan jeg som enslig få så mye i lån? Anonymkode: 90fc9...48a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Ja, dersom du har nok egenkapital er boliglån på 5x inntekt ganske vanlig. Anonymkode: 2058c...7c6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Kan og bør er to ulike spørsmål da Anonymkode: 18612...728 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan og bør er to ulike spørsmål da Anonymkode: 18612...728 Med de sinnsvake leieprisene som er så bør man stort sett alltid Jeg kjøpte i fjor for 3,2. Betaler noen hundrelapper mer på lånet enn jeg gjorde i husleie og nå betaler jeg til meg selv, og ikke til andre. Det er selvsagt andre utgifter med å eie, men stort sett kommer man mye bedre ut av det enn å leie. Anonymkode: 4b894...849
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Kan og bør er to ulike spørsmål da Anonymkode: 18612...728 Det er dritdyrt å leie nå, og verre skal det bli. Anonymkode: b6377...648
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med de sinnsvake leieprisene som er så bør man stort sett alltid Jeg kjøpte i fjor for 3,2. Betaler noen hundrelapper mer på lånet enn jeg gjorde i husleie og nå betaler jeg til meg selv, og ikke til andre. Det er selvsagt andre utgifter med å eie, men stort sett kommer man mye bedre ut av det enn å leie. Anonymkode: 4b894...849 Lønner seg å kjøpe, ja. Men det er ikke dermed sagt at det er fornuftig å ha lån opp til pipa av den grunn. Anonymkode: f368f...c21 1 1
newman01 Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 (endret) 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er singel og tjener 1 million før skatt. Ingen bil og ingen barn. Gjeld på ca 290 000kr som da er studielån. I følge boliglånskalkulatoren hos min bank (Sparebank1) kan jeg da få et lån på hele 4 710 000kr. Er dette virkelig sant? Kan jeg som enslig få så mye i lån? Anonymkode: 90fc9...48a 5x er jo hva man maksimalt man kan låne iht låneforskriften. Så om du er personen som kan låne maks er opp til banken å vurdere. Endret 14. juli 2024 av newman01
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 newman01 skrev (2 timer siden): 5x er jo hva man maksimalt man kan låne iht låneforskriften. Så om du er personen som kan låne maks er opp til banken å vurdere. Men hvis kalkulatoren sier jeg kan låne så mye så bør jeg jo i teorien faktisk få et ja fra banken også? Spesielt når jeg ikke er en risikokunde med barn, bil og annen gjeld. Kan ikke helt se for meg hva som "plutselig" skulle dukke opp på et eventuelt møte hvor jeg ikke får lånt så mye allikevel. Anonymkode: 90fc9...48a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvis kalkulatoren sier jeg kan låne så mye så bør jeg jo i teorien faktisk få et ja fra banken også? Spesielt når jeg ikke er en risikokunde med barn, bil og annen gjeld. Kan ikke helt se for meg hva som "plutselig" skulle dukke opp på et eventuelt møte hvor jeg ikke får lånt så mye allikevel. Anonymkode: 90fc9...48a Det som kan påvirke er jo om du bruker opp alle pengene dine hver måned. Med en slik inntekt bør du kunne spare ganske mye. Anonymkode: 113cc...1da
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Med de sinnsvake leieprisene som er så bør man stort sett alltid Jeg kjøpte i fjor for 3,2. Betaler noen hundrelapper mer på lånet enn jeg gjorde i husleie og nå betaler jeg til meg selv, og ikke til andre. Det er selvsagt andre utgifter med å eie, men stort sett kommer man mye bedre ut av det enn å leie. Anonymkode: 4b894...849 Dyrt å leie ja, men det er enn mellomting mellom å leie og det å låne 5x inntekten sin. Låner man 5x inntekten så har man ikke mye rom for andre utgifter... AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis kalkulatoren sier jeg kan låne så mye så bør jeg jo i teorien faktisk få et ja fra banken også? Spesielt når jeg ikke er en risikokunde med barn, bil og annen gjeld. Kan ikke helt se for meg hva som "plutselig" skulle dukke opp på et eventuelt møte hvor jeg ikke får lånt så mye allikevel. Anonymkode: 90fc9...48a Kalkulator gir ett estimat. Man kan få både mer og mindre enn hva den sier. Men ja, du som ikke har annen gjeld, eller bil/barn vil sannsynligvis få låne relativt mye. Anonymkode: 36e7c...edb
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvis kalkulatoren sier jeg kan låne så mye så bør jeg jo i teorien faktisk få et ja fra banken også? Spesielt når jeg ikke er en risikokunde med barn, bil og annen gjeld. Kan ikke helt se for meg hva som "plutselig" skulle dukke opp på et eventuelt møte hvor jeg ikke får lånt så mye allikevel. Anonymkode: 90fc9...48a Hvor mye EK har du da? Anonymkode: a0b31...2e7 1
Lychees Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 On 7/13/2024 at 5:43 PM, AnonymBruker said: Jeg er singel og tjener 1 million før skatt. Ingen bil og ingen barn. Gjeld på ca 290 000kr som da er studielån. I følge boliglånskalkulatoren hos min bank (Sparebank1) kan jeg da få et lån på hele 4 710 000kr. Er dette virkelig sant? Kan jeg som enslig få så mye i lån? Anonymkode: 90fc9...48a Banken vil nok også legge inn i vurderingen om du har stabilt arbeidsforhold, inkl. relativ lav risiko ift. eventuelle endringer i arbeidsmarkedet. Har du en solid jobb, som du trolig har med den lønnen, vil jeg basert på egne erfaringer tro at dette er rimelig spot on. Kan du vise til jevn utbetaling av bonus, vil det også styrke lånesøknaden. Ikke nødvendigvis heve lånerammen (ja- jeg er klar over at dette ikke regnes som fast inntekt), men det teller med på vektskålen for at du kan ta opp dette beløpet du får fra kalkulatoren.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 Banken vil også regne på om du vil tåle en renteøkning på 3%. Det tar ikke kalkulatorene på nett høyde for. De tar kun inntekt x5 - annen gjeld. Og som noen andre sier: Det hjelper ikke å ha en teoretisk mulighet til å låne så mye dersom du ikke har en egenkapital som står i stil. Anonymkode: 62e89...91f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #14 Skrevet 14. juli 2024 Jeg tjener rett i overkant av en million og kan få rammelån på 4,6. Jeg har to barn halve tiden og en bil. Og såpass høy alder at banken ikke kan forvente en rasende lønnsutvikling. Har til gjengjeld bare igjen 10.000 av studielånet og egenkapital på 4 mill. Så ja, jeg tror du kan forvente å få så mye i lån, så sant du har tilstrekkelig med egenkapital. Anonymkode: 2d69b...043
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå