AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Hei, Jeg er 12 DPO og har hatt positiv test i 3 dager. Er i syden (Montenegro) og spiste grill mix i går, og der var det noen slags karbonader som var rosa på det innerste (den farsen som var innerst langs grillspydet). Spiste det som var rundt (ikke det rosa), men nå har jeg litt redsel av at jeg gjorde det. Kniven var jo borti og det som jeg spiste var nok borti den rå kjøttsaften regner jeg med, så hvis det var smitte så har jeg nok fått det i meg. Og smitte i første trimester skal visst gi de mest alvorlige misdannelsene. Jeg har tatt negativ toxoplasma-test for noen uker siden. Hva tror dere er risikoen for å bli smittet? Bør jeg ta ny toxoplasma-test med en gang jeg kommer hjem, eller vil det ikke slå ut på test så tidlig (2 uker etter smitte)? Anonymkode: 7ff4e...fbf
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Jeg tenker risikoen er liten siden mesteparten av verden lever med at det er mye av parasitten i omløp og det tross alt som regel går bra. Jeg synes du har vært flink som var så bevisst på problemet og forsiktig. Anonymkode: 15e29...7da
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 For at listeria og toxoplasma skal dø, skal kjøttet stekes på 70 grader. Hvis man f.eks steker en biff til kjernetemperatur på 70 grader, vil fortsatt den innerste delen av kjøttet være litt rosa har jeg skjønt. Så rosafargen i seg selv er ikke nødvendigvis farlig. Toxoplasmasmitte fra storfe er det vel uansett ganske lite av, da storfe og hest er mindre utsatt for smitte. Det er vel listeria som evt er et problem hvis kjøttet har ligget lenge i kjøleskap for eksempel, men på en restaurant med mye gjennomstrømning av folk er nok kjøttet ganske ferskt. Sannsynligheten for at du har fått i deg så mye av listeriabakterien at du har fått listeriose av dette (for man må få i seg en viss mengde også) tenker jeg er lav. Anonymkode: 1ec63...c2c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 OM du skulle ha fått i deg toxoplasma så er det uansett ikke noe du får gjort med det ift svangerskapet, så nei, jeg tenker det er ikke vits med ny test. Mest sannsynlig har det gått helt fint. Jeg har spist spekemat og røkelaks i starten av begge svangerskap, visste ikke da at jeg var gravid - eller at det var utbrudd av listeria i Norge på det tidspunktet. Anonymkode: 570da...144
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 I verst tenkelig tilfelle så er det ingenting du får gjort med det nå. I aller største sannsynlig så er det absolutt ingen problem. Anonymkode: fec13...efb
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 Tenker det er ganske liten risiko akkurat nå når du er 12 dpo. Det er jo bare en celleklump som får næring av sin egen plommesekk og ikke fra deg. Det er vel ikke før om en uke eller to at embryoet kobler seg på deg. Anonymkode: 5839a...6c1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 Tusen takk for at dere svarer, det beroliger😊 Anonymkode: 7ff4e...fbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå