Gå til innhold

Fordeler/ulemper ved ekteskap

Kløna94

Anbefalte innlegg

Har alltid hatt tanken om å gifte seg, det ser jeg ikke poenget med og det er jeg noe fortsatt noe jeg kan være litt enig i. Selvfølgelig er det jo en fin tanke om at man e koblet sammen for alltid og man er forpliktet seg på en helt annen måte.

men; når alt kommer til alt, hva er egentlig fordelene og ulempe med å være gift? Kontra å bare være samboer?  Tenker mest på det juridiske, litt vet jeg, men sleng gjerne ut alt😄 

Det er vel noe forskjell om man har barn og ikke?

Endret av Kløna94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man blir juridisk sett på som hverandres familie i enhver sammenheng. Man har også alle rettigheter som følger med. Alt fra medisinske beslutninger, utbetaling forsikringer (enkelte som bare går til ektefelle eller foreldre), og en rekke andre forhold. 

Ellers kan mye dekkes ved avtaler og dokumenter, men jeg opplevde det som kavete å stadig oppdatere, og samtidig risikere at det ikke var vanntett, og passe på å betale alt likt. I stedet for å få de rettigheter ekteskap automatisk ga oss. (er selv siviløkonom med en del juridiske støttefag, så hadde relativt god kontroll på dette, og var likevel styrete) 

Ulempene er jo tilsvarende opplagte om man vil være et "eget individ", også økonomisk. Om noe skulle skje vil jeg nok ikke gifte meg på nytt. Men jeg har bygd livet mitt sammen med mannen, fra vi ikke eide noe til der vi er i dag, og det har heller aldri vært noe usikkerhet eller tull. Derfor ønsket vi å være en "enhet" også i det juridiske. 

Anonymkode: 855bd...6f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...