Gå til innhold

Fordeler og ulemper med hund og katt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke fordeler og ulemper er det med å ha hund vs katt?

Anonymkode: 87b4b...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Begge må du passe på, oppdra, mate etc. 

Hund er dyrere i drift, men elsker deg, men kattene er mer selvstendige. Har hatt hund hele livet og hunder har hakket bedre lynne enn kattene og er mye mer hengivne. Våre katter oppfører seg som valper så vi har det beste fra begge verdener uten å måtte gå på tur med dem. De er innekatter og dreper ikke fugler eller skiter ned hos naboen. Vi kan dra fra dem med god samvittighet på dagtid og de går på do i kassen.  

Anonymkode: 80e01...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen fordeler, kun ulemper

Anonymkode: 7edbe...eee

Og jeg vil si tvert i mot. Ingen ulemper, kun fordeler. ;)

Anonymkode: 789ba...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund: lettere å ta med seg på ferie og sånt. Blir med på tur i skauen og andre plasser. Mye man kan finne på av ulike hundesporter og sånt, og man kan lære opp hunden til å f. eks finne nøklene dine og hente tøfler og sånt (men det krever at du er interessert nok til å gidde og lære hunden dette, da). Ulemper: Dyrere enn katt og mye mer jobb med turer og opplæring. 

Katt: ikke like mye å finne på med, men den er veldig nyttig til å fange mus og sånt. Lite stell i det daglige, men krever uansett mer enn mange tror. Mye kos. Ulempe er at man ikke kan ta den med like mye rundt og må finne pass når man skal bort. Vanskeligere å finne pass til katt enn hund etter min erfaring (his du har en veloppdragen hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker katt fordi; De er selvstendige, vi har en del jobb og reiser en del, og de har det like fint. De gir mer selskap enn man tror, liker å henge der vi er, ligge tett inn til eller på fanget, uten at de er masete. De er renslige, og det er nærmest ikke noe stell av dem. De er små personligheter, på ulike måter, selv om mange ikke tror det - får meg ofte til å le med rare påfunn. 

Anonymkode: c6826...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hva du ønsker og hva du liker selv. 
katter klarer seg mer selv og er selvstendige. Hunder krever tur, og mer selskap. 
Hunder er flokkdyr, katter er ikke det. 
Skal du ha hund må du ha tid til å være sammen med den, da den savner deg så fort du er ute av huset. 

Anonymkode: 81b3a...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en skal velge hund må en tenke gjennom og lese seg opp og snakke med andre som har samme rase. Da enkelte raser krever mer enn andre. 
Noen raser trenger mye mosjon og krever mye stimuli for å trives, hvis ikke blir de urolige. 
Jeg har valgt hund som ikke røyter, og som ikke krever mye mosjon. Da sparer jeg meg for mye støvsuging og husarbeid. 
man må velge rase etter livsstil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunder, er needy, katter er mer selvstendige.

Hunder må ha pass så fort man skal være borte litt. Katter (vår hvertfall) har svigers innom et par ganger om dagen, hun har luke så hun lufter seg selv. 

Hunder bråker ofte. 

Hunder er mer møkkete, plutselig ruller de seg i avføring (spy)

Katter steller seg selv og er generelt opptatte av å være rene. 

Hunder krever noe hele tiden. De må ha mental stimuli, trening, turer, så passer ikke så godt for folk i en hektisk hverdag som knapt har tid til å lufte hunden. 

Anonymkode: b110c...147

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ikke kan ha utekatt, bør du kjøpe hund. 

Innekatt krever like mye som hund, men du får ikke mosjon på kjøpet. 

Anonymkode: 74deb...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter er enklere og mer oppdragne enn hunder. Men det synes jeg som har alt for mange late hundeeiere i omgangskretsen. 

Anonymkode: d86e3...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund følger etter deg hvor enn du går i huset. Det er som å ha er lite barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund krever en god del mer energi og tid av deg enn katten. Den må luftes minst tre ganger i døgnet, og er også mer "på". De signaliserer ofte at de gjerne vil at noe skal skje, og da kjenner jeg at samvittigheten raskt kommer gnagende. De er også mer oppmerksomhetssøkende. I tillegg sover jeg bedre med katt enn hund, da jeg med hunder først må ut å gå en siste tur rett før leggetid - også blir jeg etterpå fokusert på at "vi må ut igjen om så-så mange timer", noe som fratar meg evnen til å koble helt ut og bare slappe av. Jeg blir også mer oppmerksom på om hunden beveger seg rundt eller noe, tenker ofte på om den da kanskje må ut igjen, og ender med at min søvn blir dårligere enn om jeg ikke har en hund tilstede. 

Anonymkode: fe7f0...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hund er mye mer gøy. Jeg og barna er helt sykt glad i hundene våre, og de skaper så mye glede. Har hatt katt også, og det er ikke det samme i det hele tatt, mtp gjensidig gjensynsglede, variasjon, muligheter, liv og røre, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker katt. Men skulle tro han var en hund. Følger etter meg overalt i huset. Og blir kjempeglad for å se meg igjen bare jeg har vært en tur på butikken. Veldig kosete og leker mye.

Anonymkode: 6a51b...dce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke på din hverdag. Greier du å gå ut med hunden på tur hver dag? Eller vil du slippe ut katten?  Begge trenger omsorg, mat og utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Katter kan også vise glede når eier kommer hjem igjen fra noe. De kan også følge deg rundt i huset og man må være forsiktig og se hvor de går for de har en tendens til å gå i veien for deg så man må passe på at man ikke tråkker på dem. Gjelder spesielt kattunger og sikkert små hunder også 🙂

Anonymkode: 6a51b...dce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katter og vi foretrekker katter. Jeg ser kun fordeler med katter.

Katter er mer selvstendig og klarer seg selv mer. Vi har to kattunger på 7 mnd og den ene katten er som en vilter unge 😂 Høyt og lavt, skal ha maten du har, er helt vill når vi leker med han og løper etter lekene vi kaster når vi leker med han. Broren hans er litt mer chill 😊 De ligger også begge i sengen vår om natten ved beina våres. Men da skal de selvfølgelig jakte på tærne våre 🤪 De vil være der vi er, så er vi på soverommet, i stuen, på kjøkkenet, på doen - så kommer de. 

Når jeg står opp om morningen, så kommer de begge to løpende, for da har mamma endelig stått opp og da får de våtfor til frokost. Det er dagens høydepunkt for de. Kattene våre viser også hengivenhet og glede. For oss, så er katter et perfekt kjæledyr og det passer vår livsstil. Pluss at jeg og mannen har vokst opp med katter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...