AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #41 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du kan jo begynne å regne på hva dine elendige veier koster pr innbygger vs hva den subsidierte kollektivtrafikken i Oslo koster pr innbygger.. I Norge betaler vi enorme summer for å vedlikeholde veier til steder der ingen skulle tru at nokon kunne bu.. Kollektivtrafikk er latterlig dyrt i hele landet. Virker ikke som det er den helt store viljen til å satse på det. Anonymkode: 9235c...9c6 Jeg bor veldig sentralt til å være på bygda, gangavstand til sentrum, 20 min (maks) til nærmeste by uavhengig av hvilken retning en kjører, bygda mi er en knutepunkt. Likevel har vi tilnærmet null kollektiv trafikk, ingen drosjer, og den dyre veivedlikehold du skilder betår av en klatt asfalt i de verste hullene eller vegskraping. Ny asfalt ser vi ytterst sjelden da alt går til byene og de nye veg som bygges (og DE er en helt annen, men like elendig diskusjon). Anonymkode: a89a8...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #42 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hvem har gratis månedskort, hvor? Anonymkode: 89338...490 Gratis er det ikke akkurat å kjøpe, månedskort for ungdom/unge voksne under 24 koster 450 kroner,for student 570 kroner, voksen 2190 og for honnør 570 kroner.Men da har en fri reise i en måned i Møre og Romsdal. Da blir det blant annet veldig billig å ta bussen til og fra Trondheim. Anonymkode: ede90...37e 1
norw Skrevet 14. juli 2024 Forfatter #43 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte du bli tatt i kontroll snart siden du ikke forstår at DU er med på å øke prisen. Anonymkode: 46296...25d Svært tvilsomt at det skjer. Jeg reiser kanskje tur/retur Kambo tre ganger i året eller noe. Skulle vært et tallmateriale på hvor mange som sniker og gjerne med begrunnelse. Jeg kaster heller disse pengene i søpla enn å betale 107 kr for en slik reise.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #44 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 11.06): Rundt tusenlappen for buss fra Vestland til Oslo på natten er ikke dyrt. Anonymkode: a2beb...253 Det er svindyrt, og helt uaktuelt å betale. Anonymkode: fbd21...8b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #45 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er svindyrt, og helt uaktuelt å betale. Anonymkode: fbd21...8b8 Nei, det er ikke svindlet. Det er helt frivillig å ta bussen. Anonymkode: a2beb...253 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #46 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke svindyrt. Det er helt frivillig å ta bussen. Anonymkode: a2beb...253 Korrigert skrivefeil. Anonymkode: a2beb...253
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #47 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk eier ikke moral, så det bør gjøres vanskeligere å snike. På t-banen ser jeg mange fiske opp mobilene og hastekjøpe billett når kontrollørene kommer. Hvis man i tillegg rusler seg en liten tur til andre enden av toget for å vinne litt tid, er det vanskelig for kontrollørene å vite at de kjøpte for sent. Ser også enkelte som tæpper ruter-kortet sitt når de ser kontrollen. Vet ikke om det er noen grense for hvor ny billetten kan være ved kontroll, men mer enn et minutt kan det ikke være pga den korte avstanden mellom holdeplassene. Anonymkode: 89338...490 Hvis jeg kan hjelpe med å berolige deg og ditt moralske hjerte, hjelper ikke det du nevner det aller minste. Billett skal være kjøpt FØR ombordstigning, og dette slår de ned på under kontroll. Dessuten kommer kontrollørene fra «alle kanter», det er ingen som klarer å gå fra den ene siden til den andre. Det du nevner gjaldt nok for 20 år siden, men absolutt ikke nå. De er i tillegg kledd i sivil, du har ikke sjans i havet til å se hva som skjer før du er midt i det. Og bare for å nevne det; jeg bor i Oslo, og har vært med på tre kontroller bare den siste uka. Ingen (!) har blitt tatt. Så folk flest er nok ikke så umoralske som du antar. Anonymkode: c923f...151 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #48 Skrevet 14. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis jeg kan hjelpe med å berolige deg og ditt moralske hjerte, hjelper ikke det du nevner det aller minste. Billett skal være kjøpt FØR ombordstigning, og dette slår de ned på under kontroll. Dessuten kommer kontrollørene fra «alle kanter», det er ingen som klarer å gå fra den ene siden til den andre. Anonymkode: c923f...151 Stemmer ikke, jeg har sett mange eksempler på det motsatte. Bare ganske nylig så jeg en mann hoppe opp og tæppe ruterkortet da han så kontrollørene komme fra andre enden av toget. De er veldig lette å få øye på da de kommer gående som en gruppe som åpenbart ikke er vanlige reisende. En blanding av godt voksne innvandrere og norske som sjelden eller aldri kommer gående gjennom toget som en gruppe. For meg som reiser ofte har jeg også sett mange av dem før, så ikke noe problem å kjenne igjen. Mannen som tæppet ble ikke tatt, heller ikke jentene ved siden av meg som sa Åh shit og fosset inn i appen for å kjøpe billett.Og jeg har sett tilsvarende ved flere anledninger før. Kontrollen tar såpass lang tid at selv om det står 59 minutter igjen av billetten (det gjør det med en gang man har kjøpt), så kan den fortsatt være kjøpt på forrige holdeplass. Kun ved EN anledning har jeg opplevd at jeg kontroll kom så bardus på meg at jeg ikke ville rukket å kjøpe billett. Anonymkode: 89338...490 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #49 Skrevet 14. juli 2024 norw skrev (1 time siden): Svært tvilsomt at det skjer. Jeg reiser kanskje tur/retur Kambo tre ganger i året eller noe. Skulle vært et tallmateriale på hvor mange som sniker og gjerne med begrunnelse. Jeg kaster heller disse pengene i søpla enn å betale 107 kr for en slik reise. Viktig p få med at det er Kambo. Anonymkode: 2999a...68e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #50 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 14.07): Den der sammenligningen mellom Oslo og grisgrendte strøk kommer alltid opp. Der hvor det går to eller ingen busser om dagen bor det få. I Oslo er det hundretusener som ikke kommer seg på jobb når kollektiven stopper opp. Banen blir overfylt hvis det blir forsinkelser på noen få minutter. Jeg er enig i at tilbudet er relativt bra når det virker, det største problemet er håndtering av avvik. Nå handler riktignok denne tråden om priser, og det synes jeg faktisk er det minste problemet. Men sikkert annerledes for de med dårlig råd. Reis-ordningen var visstnok vellykket, men har nå blitt vesentlig dårligere for å finansiere billigere månedskort. Anonymkode: 89338...490 På bygda kommer jo ikke folk seg på jobb heller hvis noe skjærer seg med transporten de velger… eller ofte har de jo ikke noe valg (bil). Enig i at det er viktig at kollektivtransporten går iht ruteplan altså. Men som du sier, denne tråden handler om priser. Månedskort er jo kjempebillig sammenlignet med kostnaden ved å ha bil. Anonymkode: f16fc...fa8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #51 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Sonsveien er i Akershus, og prisene innefor Ruters område er sterkt subsidiert av fylkeskommunen. Du skal også enkelt kjøpe tilleggsbillett hvis du har månedskort. Jeg gjør det ofte. Kambo derimot er Østfold, og derfor følger billetten dit Vys billettpriser. Da blir også hvilken stasjon du reiser fra, ikke sone, utslagsgivende. Også her kan du kjøpe tilleggsbillett når du har månedskort. Anonymkode: b725e...791 Dette! Jeg bor på motsatt side av fjorden, rett ved grensa mellom Buskerud og Akershus. Nærmeste stasjon for meg er Lier. Billett med Vy fra Lier til Oslo S koster 122 kr. Kjører jeg derimot 5 minutter ekstra til Asker koster billetten til Oslo S 69 kr med Ruter. Anonymkode: c7ddc...503
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #52 Skrevet 14. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Månedskort er jo kjempebillig sammenlignet med kostnaden ved å ha bil. Anonymkode: f16fc...fa8 Skulle tatt seg ut om det kostet det samme å ta buss for bane som å ha bil, det er ikke spesielt sammenlignbart. Jeg bruker i beste fall ca en time og et kvarter på jobb med kollektivt, og 20 minutter med bil. Skal man sammenligne med bil må man se på drosjepriser. Anonymkode: 89338...490
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #53 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skulle tatt seg ut om det kostet det samme å ta buss for bane som å ha bil, det er ikke spesielt sammenlignbart. Jeg bruker i beste fall ca en time og et kvarter på jobb med kollektivt, og 20 minutter med bil. Skal man sammenligne med bil må man se på drosjepriser. Anonymkode: 89338...490 Det er relevant å sammenligne når man ikke har noen alternativer til bil, ja. Mange bor slik at kollektivt ikke er mulig. Jeg sier selvsagt ikke at kollektivt skal koste like mye som å ha bil, det skal jo lønne seg å ta kollektivt. Men å klage på prisene på kollektivt i Oslo - nope. Anonymkode: f16fc...fa8
norw Skrevet 14. juli 2024 Forfatter #54 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Viktig p få med at det er Kambo. Anonymkode: 2999a...68e ?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #55 Skrevet 14. juli 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det er relevant å sammenligne når man ikke har noen alternativer til bil, ja. Mange bor slik at kollektivt ikke er mulig. Anonymkode: f16fc...fa8 Men tråden handler ikke om dere på bygda. Jeg følger en lokalavis som har mange saker om kollektivtransporten i Oslo. Der er det også en haug folk fra bygda, spesielt nord i landet, som også følger denne lokalavisa bare for å kunne skrive ting som "alt handler ikke om Oslo". Hva med å heller lage egne innlegg om dårlig kollektivtransport på bygdene. Anonymkode: 89338...490 1
-jk- Skrevet 14. juli 2024 #56 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Stemmer ikke, jeg har sett mange eksempler på det motsatte. Bare ganske nylig så jeg en mann hoppe opp og tæppe ruterkortet da han så kontrollørene komme fra andre enden av toget. De er veldig lette å få øye på da de kommer gående som en gruppe som åpenbart ikke er vanlige reisende. En blanding av godt voksne innvandrere og norske som sjelden eller aldri kommer gående gjennom toget som en gruppe. For meg som reiser ofte har jeg også sett mange av dem før, så ikke noe problem å kjenne igjen. Mannen som tæppet ble ikke tatt, heller ikke jentene ved siden av meg som sa Åh shit og fosset inn i appen for å kjøpe billett.Og jeg har sett tilsvarende ved flere anledninger før. Kontrollen tar såpass lang tid at selv om det står 59 minutter igjen av billetten (det gjør det med en gang man har kjøpt), så kan den fortsatt være kjøpt på forrige holdeplass. Kun ved EN anledning har jeg opplevd at jeg kontroll kom så bardus på meg at jeg ikke ville rukket å kjøpe billett. Anonymkode: 89338...490 Min erfaring er annerledes. Jeg har blitt sjekket to ganger (reiser ikke ofte) og begge gangene kom kontrollørene på på et par- tre forskjellige stasjoner og bare satte seg ned. Plutselig reiser de seg alle sammen samtidig (5-6 stk. i min vogn) og begynner å kontrollere. Det kom helt overraskende på begge ganger, jeg hadde heldigvis kjøpt billett
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #57 Skrevet 14. juli 2024 32 minutter siden, -jk- said: Min erfaring er annerledes. Jeg har blitt sjekket to ganger (reiser ikke ofte) og begge gangene kom kontrollørene på på et par- tre forskjellige stasjoner og bare satte seg ned. Plutselig reiser de seg alle sammen samtidig (5-6 stk. i min vogn) og begynner å kontrollere. Det kom helt overraskende på begge ganger, jeg hadde heldigvis kjøpt billett Dette har jeg aldri sett, men håper det blir en trend. For snikerne har jo en stor del av skylden for at vi ikke kan få lavere billettpriser. Anonymkode: 89338...490 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #58 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 13.45): Enig. Jeg er ikke veldig mottakelig for klager på kollektivtransport i Oslo, altså… jeg vet det er trøbbel med signalfeil og diverse innimellom (for ofte), men kollektivtransporten finnes, den går ofte og lenge, og den er billig (sterkt subsidiert). I veldig mange andre deler av landet må vi ta til takke med elendige veier (delvis også med bompenger på tross av dårlig standard), bekoste minst to biler per husstand, og ingen kollektivtransport. Med mindre man teller med skolebussen to ganger daglig. Anonymkode: f16fc...fa8 Det er ingen menneskerett å bo på bygda. 🤪 Anonymkode: cb11a...d1f 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #59 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ingen menneskerett å bo på bygda. 🤪 Anonymkode: cb11a...d1f Kødder du? Hva f skal vi gjør av oss? Flytte til byene? DET hadde ihvertfall blitt kaos.. Anonymkode: a89a8...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #60 Skrevet 14. juli 2024 Jeg skulle hjem til Helgeland nå i sommer. 8t tog - 1200 kr, eller 55 min fly - 850 kr. Lett valg! Anonymkode: 9bd71...333 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå