norw Skrevet 13. juli 2024 #1 Del Skrevet 13. juli 2024 Jeg har 30-dagersbillett for sone 1 og 2S i Oslo-området. Hadde en sterk mistanke om at tilleggsbillett ikke er en greie, og det hadde jeg rett i. 69 kr for å reise fra "mitt område" til 3S. Gud bedre, kunne kanskje kostet maks 20 kr mtp at jeg har billett for deler av reisen. Men det verste er skillet mellom Sonsveien og Kambo. Reiser jeg til/fra Sonsveien er det 69 kr, til/fra Kambo HUNDRE OG SJU KRONER. Er de gale? Er det slik at vi helst bør reise kollektivt? Dette er helt uhørt, så jeg gikk på toget på Kambo retning nordover og nøyde meg med billett fra Sonsveien. Kontrollørene virker ikke så glupe, så jeg følte at det var ganske trygt. Man skal spekulere slik pga blodpriser? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Del Skrevet 13. juli 2024 Vy har klikka helt, da det var fare for streik måtte jeg ta buss til Vestland fra oslo, billettprisen kostet nesten like mye som med widerøe etter at priskutt på flybilletter kom. Det er jo sykt at nattbussen skal koste nesten like mye som flyet. Anonymkode: 6607c...ea0 6 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vy har klikka helt, da det var fare for streik måtte jeg ta buss til Vestland fra oslo, billettprisen kostet nesten like mye som med widerøe etter at priskutt på flybilletter kom. Det er jo sykt at nattbussen skal koste nesten like mye som flyet. Anonymkode: 6607c...ea0 Rundt tusenlappen for buss fra Vestland til Oslo på natten er ikke dyrt. Anonymkode: a2beb...253 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Del Skrevet 13. juli 2024 Prøv å ta Trønderbanen, du… hvis du er utenfor sonen rett rundt Trondheim. Kollektivtransport i Oslo-området er jo kjempebillig. Anonymkode: f16fc...fa8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Del Skrevet 13. juli 2024 Synes det var sykt billig. Skulle nylig til tannlegen og alternativene var: 1. Buss med 3 bytter til 860. Reisetid 9 timer. 2. Fly i 35 minutter med en pris på 3999 hver vei. Ble en dyr akutt time hos tannlegen. Reisen dekkes ikke av pasientreiser. Anonymkode: aef5b...b11 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 13. juli 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes det var sykt billig. Skulle nylig til tannlegen og alternativene var: 1. Buss med 3 bytter til 860. Reisetid 9 timer. 2. Fly i 35 minutter med en pris på 3999 hver vei. Ble en dyr akutt time hos tannlegen. Reisen dekkes ikke av pasientreiser. Anonymkode: aef5b...b11 Det er jo ikke sykt billig, å reise til/fra Kambo er fryktelig dyrt og særlig forskjellen på Sonsveien og Kambo er helt uakseptabel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Del Skrevet 13. juli 2024 Hehe derr har ihvertfall kollektivtrafikk som går! Vi har en buss som går ned fra øvre del av bygda på morgenen og så kjører den opp igjen på ettermiddagen. Med mindre det er ferie da, for du skoleferiene går det ingenting. (Og ikke tro at billettprisen er liten av den grunn!) Anonymkode: a89a8...fa0 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Del Skrevet 13. juli 2024 Det som irriterer meg er at 2V og 2Ø er to forskjellige soner. Det er jo samme sone, hallo! Sone 2. Men neida, man må kjøpe forskjellige billetter. Anonymkode: 831c9...4ba 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #9 Del Skrevet 13. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det som irriterer meg er at 2V og 2Ø er to forskjellige soner. Det er jo samme sone, hallo! Sone 2. Men neida, man må kjøpe forskjellige billetter. Anonymkode: 831c9...4ba Det er en del rariteter med disse sonene. Kjøper du Ruter-billett Oslo-Drøbak koster det nesten dobbelt så mye med båt som med buss. Forklaringen er at båten har stoppesteder på andre siden av fjorden, som er dyrere. Så selv om du ikke skal av der, må du betale for de sonene. Så selv om du bare skal til sone 2, må du også betale for 3 og 4. Du betaler i praksis for utsikten til andre siden av fjorden. Anonymkode: 89338...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #10 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe derr har ihvertfall kollektivtrafikk som går! Vi har en buss som går ned fra øvre del av bygda på morgenen og så kjører den opp igjen på ettermiddagen. Med mindre det er ferie da, for du skoleferiene går det ingenting. (Og ikke tro at billettprisen er liten av den grunn!) Anonymkode: a89a8...fa0 Enig. Jeg er ikke veldig mottakelig for klager på kollektivtransport i Oslo, altså… jeg vet det er trøbbel med signalfeil og diverse innimellom (for ofte), men kollektivtransporten finnes, den går ofte og lenge, og den er billig (sterkt subsidiert). I veldig mange andre deler av landet må vi ta til takke med elendige veier (delvis også med bompenger på tross av dårlig standard), bekoste minst to biler per husstand, og ingen kollektivtransport. Med mindre man teller med skolebussen to ganger daglig. Anonymkode: f16fc...fa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #11 Del Skrevet 13. juli 2024 Vi betaler 250,- bare i bom tur retur 2,5 mil Anonymkode: af282...c94 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #12 Del Skrevet 13. juli 2024 Ja, se bare for deg prisene de vil operere med når de en dag lykkes i å ulovliggjøre bilkjøring i Oslo og har monopol på transport. 200 kr fra Løkka til Maja. Skal du ut av sentrum? 500 kr innenfor bygrensa, 700 for å krysse den. Anonymkode: ffc53...aff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #13 Del Skrevet 13. juli 2024 Vi var nettopp i Oslo og tok trikk, tog, T-bane og buss. I tillegg går det fly mer eller mindre hele tiden som flyr over hele verden til en brøkdel av prisen av det turen koster andre steder. Om vi skal ta fly må vi kjøre bil til flyplassen for kollektivtrafikk korrsponderer ikke med hverken hverandre eller fly. Eksempel: for å komme til nærmeste storby (2t unna) må vi bytte buss 3 ganger. Det kan ofte være ventetid på en time eller mer mellom bussene. Skal en i tillegg ut til flyplassen skal du være godt kjent med hvilken lokalbuss (bussbytte nr 4) som går for (tror ikke bussene kjører ut til flyplassen i det hele tatt når jeg tenker meg om, mulig du må ta drosje?) Det passerer tog ca 20 min unna der jeg bor, men det stopper ikke med mindre du bestiller stopp på forhånd. Ingen drosjeservice lengre her på bygda, og ingen buss eller kjøreservice går. Du må pent kjøre selv til stasjonen skal du hoppe på toget til storbyen. Vi er avhengig av bilene våre men prisen på drivstoff er himmelhøyt. Ikke har vi ladere til elbil heller i bygda lengre. Vi straffes for å bo på bygda, til og med matvarer er dyrere her!! Alt ligger til rette i byene, men klage gjør dem likevel.. Anonymkode: a89a8...fa0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #14 Del Skrevet 13. juli 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Jeg er ikke veldig mottakelig for klager på kollektivtransport i Oslo, altså… jeg vet det er trøbbel med signalfeil og diverse innimellom (for ofte), men kollektivtransporten finnes, den går ofte og lenge, og den er billig (sterkt subsidiert). I veldig mange andre deler av landet må vi ta til takke med elendige veier (delvis også med bompenger på tross av dårlig standard), bekoste minst to biler per husstand, og ingen kollektivtransport. Med mindre man teller med skolebussen to ganger daglig. Anonymkode: f16fc...fa8 Den der sammenligningen mellom Oslo og grisgrendte strøk kommer alltid opp. Der hvor det går to eller ingen busser om dagen bor det få. I Oslo er det hundretusener som ikke kommer seg på jobb når kollektiven stopper opp. Banen blir overfylt hvis det blir forsinkelser på noen få minutter. Jeg er enig i at tilbudet er relativt bra når det virker, det største problemet er håndtering av avvik. Nå handler riktignok denne tråden om priser, og det synes jeg faktisk er det minste problemet. Men sikkert annerledes for de med dårlig råd. Reis-ordningen var visstnok vellykket, men har nå blitt vesentlig dårligere for å finansiere billigere månedskort. Anonymkode: 89338...490 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #15 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enig. Jeg er ikke veldig mottakelig for klager på kollektivtransport i Oslo, altså… jeg vet det er trøbbel med signalfeil og diverse innimellom (for ofte), men kollektivtransporten finnes, den går ofte og lenge, og den er billig (sterkt subsidiert). I veldig mange andre deler av landet må vi ta til takke med elendige veier (delvis også med bompenger på tross av dårlig standard), bekoste minst to biler per husstand, og ingen kollektivtransport. Med mindre man teller med skolebussen to ganger daglig. Anonymkode: f16fc...fa8 Du kan jo begynne å regne på hva dine elendige veier koster pr innbygger vs hva den subsidierte kollektivtrafikken i Oslo koster pr innbygger.. I Norge betaler vi enorme summer for å vedlikeholde veier til steder der ingen skulle tru at nokon kunne bu.. Kollektivtrafikk er latterlig dyrt i hele landet. Virker ikke som det er den helt store viljen til å satse på det. Anonymkode: 9235c...9c6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 13. juli 2024 #16 Del Skrevet 13. juli 2024 Det er Ruter som styrer billettprisene innenfor Ruter-området (sonekartet). Vy har ingenting de skulle sagt mhp. tilleggbilletter eller skille mellom Sonsveien og Kambo. Det skillet kunne man kanskje på sikt ha fått opphevet, men den drømmen gikk i dass da Viken ble oppløst. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #17 Del Skrevet 13. juli 2024 Også veldig gøy om man skal på tur med familien. Om jeg, samboer og to barn skal til Oslo en dag, koster det 1900,- tur/retur. Det tar også totalt 4,5 timer begge veier. Buss for tog deler av strekningen er det og, så må gå av og på bare for morro skyld. Eller så kan jeg kjøre for drøye 200,- og jeg vil bruke halve tiden - og kan kjøre akkurat når jeg vil. Om Vy fortsetter å bli betalt av staten kan de jo bare holde på sånn, men i det private hadde de gått under for lengst. Anonymkode: 575ea...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #18 Del Skrevet 13. juli 2024 norw skrev (9 timer siden): Jeg har 30-dagersbillett for sone 1 og 2S i Oslo-området. Hadde en sterk mistanke om at tilleggsbillett ikke er en greie, og det hadde jeg rett i. 69 kr for å reise fra "mitt område" til 3S. Gud bedre, kunne kanskje kostet maks 20 kr mtp at jeg har billett for deler av reisen. Men det verste er skillet mellom Sonsveien og Kambo. Reiser jeg til/fra Sonsveien er det 69 kr, til/fra Kambo HUNDRE OG SJU KRONER. Er de gale? Er det slik at vi helst bør reise kollektivt? Dette er helt uhørt, så jeg gikk på toget på Kambo retning nordover og nøyde meg med billett fra Sonsveien. Kontrollørene virker ikke så glupe, så jeg følte at det var ganske trygt. Man skal spekulere slik pga blodpriser? Sonsveien er i Akershus, og prisene innefor Ruters område er sterkt subsidiert av fylkeskommunen. Du skal også enkelt kjøpe tilleggsbillett hvis du har månedskort. Jeg gjør det ofte. Kambo derimot er Østfold, og derfor følger billetten dit Vys billettpriser. Da blir også hvilken stasjon du reiser fra, ikke sone, utslagsgivende. Også her kan du kjøpe tilleggsbillett når du har månedskort. Anonymkode: b725e...791 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #19 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Rundt tusenlappen for buss fra Vestland til Oslo på natten er ikke dyrt. Anonymkode: a2beb...253 Jo, det er det, prisene på den bussen har doblet seg etter covid. Anonymkode: 6607c...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #20 Del Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det er det, prisene på den bussen har doblet seg etter covid. Anonymkode: 6607c...ea0 Lønnen til sjåføren har økt. Økt lønn fører til høyere kostnader til feriepenger og arbeidsgiveravgift. Prisen på drivstoff har økt, prisen på vedlikehold har økt, prisen på støttefunksjoner (regnskap, HR osv) har økt. Anonymkode: a2beb...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå