Gå til innhold

Mager katt etter opphold på dyrepensjonat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, nylig hentet katten vår etter en tre uker lang reise til utlandet (kombinert ferie med jobb og oppfølging av familie, derfor så lang).

Før vi reiste hadde vi bestilt plass til katten vår (en rasekatt som trenger en del aktivisering), på et dyrepensjonat. Jeg hadde sjekket nettsiden for info og kontaktet pensjonatet for å høre hvordan dyrene behandles, og fikk et betryggende svar tilbake. Mannen leverte dagen før vi reiste.
Jeg kontaktet pensjonatet to ganger i løpet av ferien for å høre hvordan det gikk, om katten spiste greit og virket å ha det ok. 
Fikk kun til svar at «det går greit» uten noe mer enn det. Både vedkommende på tlf, mail og når vi hentet kunne ikke si noe om katten vår, og forklarte det med at noen andre hadde hatt ansvaret. 

Uansett, ved henting oppdager jeg at kattene og hundene er plassert i samme bygg. Hørte trist uling, og så samtlige triste og oppmerksomhetssyke dyr der. 
Burene var små, skitne og kalde. Luftegården til kattene var spesielt trist, og jeg så ingen leker eller klorestativ tilgjengelig. 
Det var ingen varme i bygget, så den korthårede katten min har antagelig frøset på natt, liggende i katteboksen rett på betong. 
Katten min virket stresset, og mjauet noe voldsomt. Så tynnere ut.
Nå som hun er hjemme igjen, har hun vært veldig kontaktsøkende og kosete, og vi oppdaget at vi kjenner knokler under pelsen veldig godt. 

Vi skal selvfølgelig ikke bruke dette dyrepensjonatet flere ganger, men burde katten en tur til dyrlegen? 

Anonymkode: 7097a...b30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget ikke mannen din dette stusslige opplegget da han leverte katten?? Hadde det vært meg ville jeg aldri satt katten igjen på et slikt sted

Anonymkode: 23611...9d0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Meld til mattilsynet!

Anonymkode: 4c522...5a6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid alltid alltid sjekk ut forholdene der før man leverer fra seg et dyr. Man ser jo fort om dyrene blir ivaretatt og hvordan miljøet er. Var han ikke innom der? 
Om man får gitt dem rating et sted hadde jeg lagt igjen en saftig advarsel til andre. 

Det kan jo være greit å ta en tur til dyrlegen bare for å sjekke hvordan oppholdet har påvirket katten. Jeg tror nok egentlig at det bare kommer av voldsomt stress, og at katten derfor ikke har spist eller slappet av, så hvile og stell er nok det som trengs. 

Anonymkode: 1dde6...ab2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meld til mattilsynet!

Anonymkode: 4c522...5a6

Det å 👆🏻

AnonymBruker
Skrevet

En venninne hadde akkurat samme erfaring.  Katten så ikke ut når hun hentet han, full av avføring i pelsen sin. Dette stedet her,ligger i Akershus, på grensen til Østfold. 

Anonymkode: d87fc...ff5

• Liker 1
Skrevet

Var det ikke mannen din som leverte katten?

Reagerte han ikke på noe eller ba om å få se lokalene før han leverte inn pus?

• Liker 1
Skrevet

Ikke uvanlig det der sånn kjenner til noen historier 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkt at man betaler i dyre dommer for at kjæledyrene skal stå oppstallet i en kjip kennel og få dårlig stell i dag etter dag. Mye av hunde og kattepensjonatene her til lands fremstår jo som rene svindel bedrifter!

Anonymkode: bcfff...cc6

AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Var det ikke mannen din som leverte katten?

Reagerte han ikke på noe eller ba om å få se lokalene før han leverte inn pus?

Jo han reagerte, men vi skulle reise tidlig neste dag så hadde ikke andre muligheter. 
Vi skal sjekke nøyere neste gang!

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alltid alltid alltid sjekk ut forholdene der før man leverer fra seg et dyr. Man ser jo fort om dyrene blir ivaretatt og hvordan miljøet er. Var han ikke innom der? 
Om man får gitt dem rating et sted hadde jeg lagt igjen en saftig advarsel til andre. 

Det kan jo være greit å ta en tur til dyrlegen bare for å sjekke hvordan oppholdet har påvirket katten. Jeg tror nok egentlig at det bare kommer av voldsomt stress, og at katten derfor ikke har spist eller slappet av, så hvile og stell er nok det som trengs. 

Ja katten virker frisk ellers, ikke noe infeksjon, mark eller ustelt pels. Bare tynn. Og veldig kosete rundt oss, og fotfølger oss overalt. Mjauer høyt når hun ikke vet hvor vi er i huset, og har faktisk sovet i senga vår i natt, noe hun aldri gjør ellers.

Har vondt av at hun har vært innestengt på så liten plass i tre uker, og måtte høre på bjeffing og uling fra hundene gjennom veggen. 
Er jo ellers ikke noe hyggelig for en katt med soveplass, toalett og mat/drikke skvist inn på én kvadratmeter.

Vet ikke hvor mye kos og lek hun har fått under oppholdet heller, siden ingen der som jeg snakket med, visste noe. 

Skal ta henne til dyrlege for sikkerhets skyld. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo han reagerte, men vi skulle reise tidlig neste dag så hadde ikke andre muligheter. 
Vi skal sjekke nøyere neste gang!

ts

Da hadde jeg faktisk ikke reist. Jeg hadde blitt hjemme og funnet ny pass, og så evt kommet etter. Når han reagerte, men allikevel valgte å sette igjen katten, ja da er dere like skyldige i at katten har hatt det jævlig altså. Å

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes profesjonelle kattepassere som kan komme hjem til katten 1-2 ganger i døgnet. Bedre at katten får være hjemme, stakkars.

Anonymkode: 6ef58...e46

• Liker 2
Skrevet

Besøk til veterinæren: Ja, jeg vil anbefale å ta katten til veterinæren for en grundig undersøkelse. Veterinæren kan sjekke for tegn på underernæring, dehydrering, stressrelaterte helseproblemer, eller eventuelle infeksjoner som kan ha oppstått under oppholdet. Dette vil også gi deg en profesjonell vurdering av kattens nåværende helse og eventuelle nødvendige behandlinger.

Observasjon hjemme: Fortsett å observere katten nøye hjemme. Se etter endringer i atferd, appetitt, drikkevaner, eller eventuelle tegn på sykdom (f.eks. oppkast, diaré, nysing, hoste). Noter deg disse observasjonene og del dem med veterinæren.

Ernæring og hydrering: Sørg for at katten får god tilgang til næringsrik mat og rent vann. Et kosthold av høy kvalitet vil hjelpe henne med å komme seg raskere.

Trygghet og komfort: Gi katten et trygt og komfortabelt miljø hjemme. Tilby henne et varmt og koselig sted å sove, og sørg for at hun har tilgang til leker og klorestativ for å holde henne aktiv og stimulert.

Gradvis reintrodusering: Hvis katten din virker stresset, kan det være nyttig å gi henne litt ekstra oppmerksomhet og omsorg. Men unngå å overvelde henne med for mye stimulering på en gang. La henne tilpasse seg hjemme i sitt eget tempo.

Dokumentasjon: Hvis du mener at dyrepensjonatet har misforvaltet omsorgen for katten din, kan det være nyttig å dokumentere dine observasjoner og erfaringer. Dette kan være nyttig hvis du ønsker å ta saken videre eller klage til relevante myndigheter eller organisasjoner som overvåker dyrevelferd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt en sjekk hos veterinær hvis du har en følelse av at det trengs.

Til neste gang vil jeg anbefale deg Lerud kattepensjonat på Romedal. De er dyre, du må bestille i god tid i forveien, men de har kvalitet.

De legger også ut filmsnutter på facebooksiden sin stort sett daglig slik at alle kan følge med på kattene sine.

Og så er en telefon til mattilsynet på sin plass for å få de til å sjekke opp pensjonatet for det høres ut som om de behøver en sjekk.

Anonymkode: fa471...9a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at folk ikke sjekker bedre før de overlater dyrene sine til fremmede. Dette er bare èn av veldig mange liknende historier dessverre.

Anonymkode: 4e6e7...c46

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde sjekket nettsiden for info og kontaktet pensjonatet for å høre hvordan dyrene behandles, og fikk et betryggende svar tilbake

Dette holder selvfølgelig ikke. Ingen hadde vel svart: "Nei, dette er virkelig ikke et sted å anbefale, da dyrevelferden er sånn passe og fasilitetene er kjipe".. 

Ville nok undersøkt bedre neste gang. Samtidig vil nok enhver katt reagere på uvante steder over så lang tid. Og ser man først én feil, så baller det på seg. Vær to om avgjørelse og levering neste gang. 

Jeg vet ikke hva slags garantier et slik sted kan gi, for det fremstår mer som ren oppbevaring enn et sted for trivsel. Å få til mye aktivitet og matlyst på et helt fremmed sted og nye lyder er litt utopi. 

Dette er jo verste tiden for å etterlate dyr, så det kan også dreie seg om kapasitet. Derfor er ikke omtale i seg til å stole på. Det avhenger av så mye.

Mattilsynet burde uansett ta en sjekk. Håper katten kommer seg og ellers fremstår ok :nikke:

Endret av Tradegy
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor sjekket dere ikke stedet før avreise? Det hadde ikke vært godt nok for meg å lese kommentarer om stedet på nettet. De kan ha blitt skrevet av eierne selv, venner naboer eller rett og slett falske anmeldelser.

En gang har jeg selv brukt kennel og det stedet besøkte vi i god tid før vi skulle reise bort. Da kom vi umeldt og fikk omvisning. Stedet var kjempefint og hunden vår var ofte sammen med eieren på kontoret, noe vi fikk bevist da vi ankom kennelen flere timer før meldt ankomst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei, nylig hentet katten vår etter en tre uker lang reise til utlandet (kombinert ferie med jobb og oppfølging av familie, derfor så lang).

Før vi reiste hadde vi bestilt plass til katten vår (en rasekatt som trenger en del aktivisering), på et dyrepensjonat. Jeg hadde sjekket nettsiden for info og kontaktet pensjonatet for å høre hvordan dyrene behandles, og fikk et betryggende svar tilbake. Mannen leverte dagen før vi reiste.
Jeg kontaktet pensjonatet to ganger i løpet av ferien for å høre hvordan det gikk, om katten spiste greit og virket å ha det ok. 
Fikk kun til svar at «det går greit» uten noe mer enn det. Både vedkommende på tlf, mail og når vi hentet kunne ikke si noe om katten vår, og forklarte det med at noen andre hadde hatt ansvaret. 

Uansett, ved henting oppdager jeg at kattene og hundene er plassert i samme bygg. Hørte trist uling, og så samtlige triste og oppmerksomhetssyke dyr der. 
Burene var små, skitne og kalde. Luftegården til kattene var spesielt trist, og jeg så ingen leker eller klorestativ tilgjengelig. 
Det var ingen varme i bygget, så den korthårede katten min har antagelig frøset på natt, liggende i katteboksen rett på betong. 
Katten min virket stresset, og mjauet noe voldsomt. Så tynnere ut.
Nå som hun er hjemme igjen, har hun vært veldig kontaktsøkende og kosete, og vi oppdaget at vi kjenner knokler under pelsen veldig godt. 

Vi skal selvfølgelig ikke bruke dette dyrepensjonatet flere ganger, men burde katten en tur til dyrlegen? 

Stakkars dyr...hva slags sted var dette?? Kunne du si ifra på pm til meg? Slik at jeg aldri benytter meg av den tjenesten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da hadde jeg faktisk ikke reist. Jeg hadde blitt hjemme og funnet ny pass, og så evt kommet etter. Når han reagerte, men allikevel valgte å sette igjen katten, ja da er dere like skyldige i at katten har hatt det jævlig altså. Å

Det tviler jeg på du hadde. På denne tiden av året er nok de fleste dyrepensjonater fylt opp, så vi hadde neppe fått plass et annet sted. 
Og flybilletter koster, og vi har små barn.

Men vi kjenner på skyld, ja. Katten har fått mye kos og oppmerksomhet siden❤️ 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...