Gå til innhold

Ny venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ett nytt vennskap. Var på besøk i går og vi laget pizza. Etter maten satt jeg fatet mitt inn i oppvaskmaskinen. Etter ei stund kom hun ut fra kjøkkenet og sier: fatet blir ikke rent når du setter det inn sånn

Kanskje det er vanlig å kommentere sånn, men jeg gjør aldri det. Jeg lar sånne ting gå forbi i stillhet. 

Har vært flere lignende kommentarer når jeg har vært der. Du glemte å slå av lyset på badet. 

Kanskje jeg er rar som ikke liker å få sånne kommentarer hver gang jeg er på besøk 

Anonymkode: 469d1...b3c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk er forskjellige og noen er bare nøyere enn andre: ikke noe å henge seg opp i

Anonymkode: 413c7...e07

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket dialekt er det som sier fat om tallerken forresten? Spør av nysgjerrighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ett nytt vennskap. Var på besøk i går og vi laget pizza. Etter maten satt jeg fatet mitt inn i oppvaskmaskinen. Etter ei stund kom hun ut fra kjøkkenet og sier: fatet blir ikke rent når du setter det inn sånn

Kanskje det er vanlig å kommentere sånn, men jeg gjør aldri det. Jeg lar sånne ting gå forbi i stillhet. 

Har vært flere lignende kommentarer når jeg har vært der. Du glemte å slå av lyset på badet. 

Kanskje jeg er rar som ikke liker å få sånne kommentarer hver gang jeg er på besøk 

Jeg er enig med deg, at det ikke er nødvendig å kommentere sånne ting. Noen kommenterer sånt uten å tenke så mye over det. 

Tror ikke du får gjort så mye med det. Du må nesten prøve å ikke ta det til deg - ikke bry deg om det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket dialekt er det som sier fat om tallerken forresten? Spør av nysgjerrighet.

Det er vel flere vestlands dialekter som sier det?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (1 minutt siden):

Det er vel flere vestlands dialekter som sier det?

Å trøndere

Anonymkode: e1979...859

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet de gjør det i Florø, Bergen m fl 

Anonymkode: f0b33...b77

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Humrer litt inni meg når jeg leser spørsmålet mitt, tipper du er fra Oslo som spør. 
Vestlandet, møre og Romsdal og Trøndelag sier fat. Muligens nord også. 
tallerken sier de på Østlandet bare 

Anonymkode: 7ff16...d1b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er fra Stavanger. Hvis jeg sier fat så mener jeg sånn stor tallerken, større enn en middags tallerken. Mer sånn serveringsfat. Og jeg uttaler det fad! 

Anonymkode: d2519...5af

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør ting ordentlig da. Så slipper du kommentarer. 

Anonymkode: 98f5b...3bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke sagt noe til en venn, men til partner hadde jeg sagt i fra dersom fat/tallerkner ble satt for tett. Det er spesielt to spor i vår oppvaskmaskin hvor de klistrer seg litt for tett sammen.

Jeg er fra Østlandet (Akershus) og sier både fat og tallerken. Fat er gjerne større enn middagstallerken.

Anonymkode: c4b80...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan det går an å sette et fat feil i en oppvaskmaskin. La du det i bestikkhylla?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trøndere blandt annet grusomt ! 

Anonymkode: 086a3...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg hadde kommentert det, men til en god  venninne hadde eg nok, eller til en jeg følte meg fortrolig med. Skyller selv godt av tallerkenen før jeg setter den i oppvaskmaskinen.

Du glemte å slå av lyset på badet,

Selv hadde jeg sagt: Fint hvis du slår av lyset på badet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente hun at tallerkenen var for skitten til å settes i oppvaskmaskinen? Isåfall bør du fortelle henne at det faktisk er lurt å IKKE skylle alt så godt.

Anonymkode: 32d6c...456

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Å trøndere

Anonymkode: e1979...859

Trøndere sier vel som regel tællik om tallerken. Noen barn sier fat, men ikke så mange. Mulig noen "nytrøndere" og bytrøndere sier fat, det vet jeg ikke, men de fleste trøndere sier tællik

Anonymkode: 636e0...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trøndere sier vel som regel tællik om tallerken. Noen barn sier fat, men ikke så mange. Mulig noen "nytrøndere" og bytrøndere sier fat, det vet jeg ikke, men de fleste trøndere sier tællik

Anonymkode: 636e0...60d

Aldri hørt noen sier tællik. Jeg er født og oppvokst i Trondheim. Hele slekta mi er fra her å. Vi sier fat. 

Anonymkode: 723ed...122

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mente hun at tallerkenen var for skitten til å settes i oppvaskmaskinen? Isåfall bør du fortelle henne at det faktisk er lurt å IKKE skylle alt så godt.

Anonymkode: 32d6c...456

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun stadig kommenterer på små bagateller (lys på badet - hallo…) så hadde jeg vurdert om jeg gadd å henge så mye med henne hjemme hos henne. Slitsomt å alltid lure på om man gjør noe  galt i hennes øyne. Tror jeg hadde sagt noe med glimt i øyet også ;) 

Anonymkode: e3bf8...c45

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis hun stadig kommenterer på små bagateller (lys på badet - hallo…) så hadde jeg vurdert om jeg gadd å henge så mye med henne hjemme hos henne. Slitsomt å alltid lure på om man gjør noe  galt i hennes øyne. Tror jeg hadde sagt noe med glimt i øyet også ;) 

Anonymkode: e3bf8...c45

Jeg hadde ikke klart å være hjemme til denne personen da nei. Da må hun være veldig god venninne på en annen måte hvis jeg har skulla gidde det der. Man på peker ikke ting til vokse tenker jeg. 

Anonymkode: 723ed...122

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...