AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #1 Skrevet 12. juli 2024 Slik jeg har forstått det om psykogologen avslutter behandlingen for en pasient og pasienten dagen etter avslutter livet sitt så får ikke psykologen som avsluttet behandlingen beskjed. Så det jeg lurer på er hvordan vet psykologene at de avslutter behandlingen med de riktige pasientene når de ikke vet hvordan det går med pasientene etter de er ferdigbehandlet. Dette gjelder heller ikke kun selvmord med også selvmordsforsøk. Jeg skjønner at det selvsagt at ikke alle som går til psykolog har selvmordstanker. Jeg tenker på de som har selvmordstanker. De som får behandlingen sin avsluttet fordi psykologene ikke har nok kapasitet og må prioritere pasienter de tror har større behov for hjelp og som de tror de kan hjelpe. Anonymkode: 0aa88...7d1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Slik jeg har forstått det om psykogologen avslutter behandlingen for en pasient og pasienten dagen etter avslutter livet sitt så får ikke psykologen som avsluttet behandlingen beskjed. Så det jeg lurer på er hvordan vet psykologene at de avslutter behandlingen med de riktige pasientene når de ikke vet hvordan det går med pasientene etter de er ferdigbehandlet. Dette gjelder heller ikke kun selvmord med også selvmordsforsøk. Jeg skjønner at det selvsagt at ikke alle som går til psykolog har selvmordstanker. Jeg tenker på de som har selvmordstanker. De som får behandlingen sin avsluttet fordi psykologene ikke har nok kapasitet og må prioritere pasienter de tror har større behov for hjelp og som de tror de kan hjelpe. Anonymkode: 0aa88...7d1 De bruker sin kompetanse og erfaring til å vurdere om pasientene er i nok bedring til å klare deg selv. I tillegg er mange som jobber offentlig i en kronisk skvis hvor de hele tiden er tvunget til å avslutte pasienter for å ta inn nye. Dermed må de avslutte de pasientene de tror er friskest, selv om de sikkert mange ganger ikke opplever noen som egentlig friske nok. Dps har også pakkeforløp og prioriteringsveileder som navigator i behandlingsforløpet, som aldri er ment å strekke seg over mange år for majoriteten av pasientene. Selvmord skjer, men det er ikke psykologens feil, slik innlegget ditt på guffent vis legger opp til. Om en pasient vurderes til å ha stor suicidrisiko skrives den ikke ut. Dette vurderes alltid før utskriving. Men feil skjer og tragedier skjer også i psykiatrien som i somatikken. Anonymkode: 7b643...a08 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Det er mange premature avslutninger av terapi der man har trang økonomi, f eks DPS. Man kan aldri vite om pasienten ikke vil få et tilbakefall etter avsluttet terapi, men de færreste tar jo livet av seg. Men om en pasient faktisk *tar* livet av seg dagen etter avsluttet terapi, vil psykologen nærmest garantert få vite det - selv om det kanskje ikke går automatisk. Anonymkode: 161d7...da1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: De bruker sin kompetanse og erfaring til å vurdere om pasientene er i nok bedring til å klare deg selv. I tillegg er mange som jobber offentlig i en kronisk skvis hvor de hele tiden er tvunget til å avslutte pasienter for å ta inn nye. Dermed må de avslutte de pasientene de tror er friskest, selv om de sikkert mange ganger ikke opplever noen som egentlig friske nok. Dps har også pakkeforløp og prioriteringsveileder som navigator i behandlingsforløpet, som aldri er ment å strekke seg over mange år for majoriteten av pasientene. Selvmord skjer, men det er ikke psykologens feil, slik innlegget ditt på guffent vis legger opp til. Om en pasient vurderes til å ha stor suicidrisiko skrives den ikke ut. Dette vurderes alltid før utskriving. Men feil skjer og tragedier skjer også i psykiatrien som i somatikken. Anonymkode: 7b643...a08 Jeg har lagt opp til at det er psykologens feil at noen tar livet sitt. Om det er slikt at det er vanlig å gjøre som deg å prøve å kneble folk som stiller kritiske spørsmål ved at de blir beskyldt for at de legger opp til at det er psykologens feil at tidligere pasienter dør så blir det jo enda vanskeligere å hindre at tidligere pasienter dør. TS Anonymkode: 0aa88...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 Hvis pasienten blir frisk er det pasienten som har jobbet godt med seg selv. Blir pasienten dårlig og dør, så er det psykologens feil. Pussig det der. Skulle jeg tatt livet mitt ville jeg selvfølgelig ikke fortalt om det til helsepersonell Anonymkode: 8c46b...788 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis pasienten blir frisk er det pasienten som har jobbet godt med seg selv. Blir pasienten dårlig og dør, så er det psykologens feil. Pussig det der. Skulle jeg tatt livet mitt ville jeg selvfølgelig ikke fortalt om det til helsepersonell Anonymkode: 8c46b...788 Det er i hvert fall din stråmann. TS Anonymkode: 0aa88...7d1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Slik jeg har forstått det om psykogologen avslutter behandlingen for en pasient og pasienten dagen etter avslutter livet sitt så får ikke psykologen som avsluttet behandlingen beskjed. Så det jeg lurer på er hvordan vet psykologene at de avslutter behandlingen med de riktige pasientene når de ikke vet hvordan det går med pasientene etter de er ferdigbehandlet. Dette gjelder heller ikke kun selvmord med også selvmordsforsøk. Jeg skjønner at det selvsagt at ikke alle som går til psykolog har selvmordstanker. Jeg tenker på de som har selvmordstanker. De som får behandlingen sin avsluttet fordi psykologene ikke har nok kapasitet og må prioritere pasienter de tror har større behov for hjelp og som de tror de kan hjelpe. Anonymkode: 0aa88...7d1 Hvis pasienten er så «syk» at man er suicidal er det ikke psykologen pasienten bør gå til, da må det sterkere instanser til. Fikk time hos psykolog selv engang og hen syntes situasjonen min var såpass alvorlig så henviste meg videre til legevakt og evt innleggelse. Så de kan uansett ikke ta seg av så akutt syke mennesker som du beskriver.. Anonymkode: 76753...df7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har lagt opp til at det er psykologens feil at noen tar livet sitt. Om det er slikt at det er vanlig å gjøre som deg å prøve å kneble folk som stiller kritiske spørsmål ved at de blir beskyldt for at de legger opp til at det er psykologens feil at tidligere pasienter dør så blir det jo enda vanskeligere å hindre at tidligere pasienter dør. TS Anonymkode: 0aa88...7d1 Å legge opp til det er psykologens feil er jo legge ut umenneskelig press på det. Du oppfordre de til å ikke prøve i det heile. Anonymkode: 41f66...047 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #9 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har lagt opp til at det er psykologens feil at noen tar livet sitt. Om det er slikt at det er vanlig å gjøre som deg å prøve å kneble folk som stiller kritiske spørsmål ved at de blir beskyldt for at de legger opp til at det er psykologens feil at tidligere pasienter dør så blir det jo enda vanskeligere å hindre at tidligere pasienter dør. TS Anonymkode: 0aa88...7d1 Men det er det jo ikke, på lik linje som at det ikke er nevrologens feil at epilepsimedisinen som tilsynelatende hadde god effekt plutselig ikke virket. Livet er risikabelt/vondt/urettferdig/krevende, og man må akseptere at det ikke er alt som lar seg fikse. Dersom vi hele tiden skal Leite etter feil og plassere skyld, så risikerer vi at ingen vil utdanne seg innenfor helse fordi man blir sablet ned de gangene man ikke får fikset pasienten. Vi er allerede på god vei dit, men tanke på mangel av helsepersonell! Anonymkode: 80b2d...522 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #10 Skrevet 13. juli 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Å legge opp til det er psykologens feil er jo legge ut umenneskelig press på det. Du oppfordre de til å ikke prøve i det heile. Anonymkode: 41f66...047 Det du skriver er helt feil. Jeg har aldri oppfordret psykologene til å ikke prøve. Jeg har kun stilt spørsmål om om jeg har indirekte oppfordret til noe så er det at når noen ender livet sitt så bør det sjekkes om pasienten nylig avsluttet behandling i psykisk helsevesen og at man bør sjekke journalen om det er noe der som gjør at man kan lære fra hendelsen og få redusert antall selvmord. Men av en eller annen grunn så er de som svarer i denne tråden veldig opptatt av at psykologene ikke skal lære noe av tidligere pasienter som ender livet sitt. Det er visst viktigere å skåne psykologenes følelser enn å redde liv. TS Anonymkode: 0aa88...7d1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #11 Skrevet 13. juli 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det er i hvert fall din stråmann. TS Anonymkode: 0aa88...7d1 Tror ikke du helt forstår hva stråmann er. Tror de aller fleste vil ønske seg en psykolog som er håpefull, i stedet for å frykte det verste. En pessimistisk psykolog vil nok ikke overse selvmordsfare, men gir neppe god behandling. 'Du føler seg frisk altså, det er jeg ikke helt sikker på. Best at du går i behandling videre for sikkerhetsskyld.' Anonymkode: 8c46b...788
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #12 Skrevet 13. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Men av en eller annen grunn så er de som svarer i denne tråden veldig opptatt av at psykologene ikke skal lære noe av tidligere pasienter som ender livet sitt. Det er visst viktigere å skåne psykologenes følelser enn å redde liv. Kanskje vi både har livserfaring og behandlingserfaring nok til å vite at behandling kan være hjelpsomt, men at det allikevel er begrensning på hvor mye makt og ansvar man kan gi psykologen sin. Jeg lever med hjelp av psykologen min, men ikke pga av henne. Det har hun presisert for meg, og det er riktig. På litt mørkeste var det ikke hun som holdt meg i live, det var meg selv. Anonymkode: 8c46b...788 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #13 Skrevet 13. juli 2024 Det virker som om du tror at det å ta livet sitt er hevn mot psykologen ts, litt sånn "det var til pass for henne når hun avsluttet meg" eller "der kan hun se ja!". Men sånn er det ikke, det er alltid pasienten sitt ansvar, like mye som om noen som er i behandling for migrene, kreft, ivf eller leddgikt og velger å ta livet sitt. Anonymkode: 9e49e...7c1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #14 Skrevet 13. juli 2024 Dette er mange år siden, men min daværende psykolog luktet lunta da jeg plutselig ble lettere og gladere til sinns, jeg hadde jo 'funnet en løsning', enn så koko som det høres ut. Hun var kjempedyktig. Hun avsluttet dog behandlingen med meg, men på et senere tidspunkt, og da jeg hadde det langt bedre. Jeg går nå til psykolog igjen, har nettopp startet, og jeg synes spørsmålet ditt er betimelig. Det er hennes vurderinger som avgjør hvilken behandling jeg får, og hun jeg har nå, lytter ikke til meg. Fikk nylig se behandlingsplanen hun har satt opp til meg, og den inneholdt massevis av faktafeil om min bakgrunn, mitt nåværende liv, og plager. Det synes jeg er skremmende. Anonymkode: 35335...c2b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #15 Skrevet 13. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det virker som om du tror at det å ta livet sitt er hevn mot psykologen ts, litt sånn "det var til pass for henne når hun avsluttet meg" eller "der kan hun se ja!". Men sånn er det ikke, det er alltid pasienten sitt ansvar, like mye som om noen som er i behandling for migrene, kreft, ivf eller leddgikt og velger å ta livet sitt. Anonymkode: 9e49e...7c1 De som tror jeg tror pasientene tar livet sitt som hevn mot psykologen tar feil. 12 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke du helt forstår hva stråmann er. Tror de aller fleste vil ønske seg en psykolog som er håpefull, i stedet for å frykte det verste. En pessimistisk psykolog vil nok ikke overse selvmordsfare, men gir neppe god behandling. 'Du føler seg frisk altså, det er jeg ikke helt sikker på. Best at du går i behandling videre for sikkerhetsskyld.' Anonymkode: 8c46b...788 Da tror du feil. 22 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er det jo ikke, på lik linje som at det ikke er nevrologens feil at epilepsimedisinen som tilsynelatende hadde god effekt plutselig ikke virket. Livet er risikabelt/vondt/urettferdig/krevende, og man må akseptere at det ikke er alt som lar seg fikse. Dersom vi hele tiden skal Leite etter feil og plassere skyld, så risikerer vi at ingen vil utdanne seg innenfor helse fordi man blir sablet ned de gangene man ikke får fikset pasienten. Vi er allerede på god vei dit, men tanke på mangel av helsepersonell! Anonymkode: 80b2d...522 Jeg har aldri lagt skyld på psykologene. Men om vi ikke skal se etter feil i systemet så er det heller ikke mulig bli bedre. Selv vil jeg si vi er på ville veier om det er viktigere at psykologene skal ha det komfortabelt enn at vi får redusert antall selvmord. Jeg tror ikke engang at de som jobber som psykologer ønsker det "heiagjengen" deres her i tråden kjemper for. Jeg tror at psykologer ville ønsket å vite om pasientene deres endte livet sitt like etter behandling for de skjønner at det er den eneste måten man kan lære av tragedien. TS Anonymkode: 0aa88...7d1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #16 Skrevet 13. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er mange år siden, men min daværende psykolog luktet lunta da jeg plutselig ble lettere og gladere til sinns, jeg hadde jo 'funnet en løsning', enn så koko som det høres ut. Hun var kjempedyktig. Hun avsluttet dog behandlingen med meg, men på et senere tidspunkt, og da jeg hadde det langt bedre. Jeg går nå til psykolog igjen, har nettopp startet, og jeg synes spørsmålet ditt er betimelig. Det er hennes vurderinger som avgjør hvilken behandling jeg får, og hun jeg har nå, lytter ikke til meg. Fikk nylig se behandlingsplanen hun har satt opp til meg, og den inneholdt massevis av faktafeil om min bakgrunn, mitt nåværende liv, og plager. Det synes jeg er skremmende. Anonymkode: 35335...c2b Trist å høre at du har slitt såpass alvorlig, men flott å høre at du fortsatt lever. Det du beskriver tror ikke jeg er så uvanlig. Har sett det blitt beskrevet som "stille før stormen". Det er jo en rasjonalitet bak det som du sier selv om det er en suicidal rasjonalitet. Det skjønte heldigvis psykologen din også. Men la oss si hun ikke skjønte det. La oss si du ble lettere til sinns, fikk avsluttet behandling og så endte du livet ditt. Da hadde psykologen din aldri fått beskjed om at du endte livet ditt og psykologen hadde heller ikke innsett at pasienter kan ende livet sitt like etter behandling selv om de virker glade de siste psykologtimene. Og psykologen hadde ikke fått mulighet til å hindre at lignende hendelser skjedde i fremtiden. Veldig leit å høre at psykologen du har nå ikke lytter til deg og at det er mange faktafeil om deg i behandlingsplanen. Er helt enig i at det er skremmende. Håper disse problemene er mulig å ta tak i og at du får hjelpen du trenger. Nå vet jeg ikke om dine evner til å kjempe for bedre behandling. MEN jeg vet at mange av de som har det tyngst ikke har energien og ressursene til å kjempe for å få riktig behandling og behandlingen de har krav på. Så det er absolutt skremmende. TS Anonymkode: 0aa88...7d1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #17 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det du skriver er helt feil. Jeg har aldri oppfordret psykologene til å ikke prøve. Jeg har kun stilt spørsmål om om jeg har indirekte oppfordret til noe så er det at når noen ender livet sitt så bør det sjekkes om pasienten nylig avsluttet behandling i psykisk helsevesen og at man bør sjekke journalen om det er noe der som gjør at man kan lære fra hendelsen og få redusert antall selvmord. Men av en eller annen grunn så er de som svarer i denne tråden veldig opptatt av at psykologene ikke skal lære noe av tidligere pasienter som ender livet sitt. Det er visst viktigere å skåne psykologenes følelser enn å redde liv. TS Anonymkode: 0aa88...7d1 Hvor i tråden finner du at «de» som svarer her mener at psykologene ikke skal lære noe om tidligere pasienter tar livet sitt? Pek i tråden på konkret hvor du leser at flere skriver dette, jeg finner det nemlig ikke. Anonymkode: 7b643...a08
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #18 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De som tror jeg tror pasientene tar livet sitt som hevn mot psykologen tar feil. Da tror du feil. Jeg har aldri lagt skyld på psykologene. Men om vi ikke skal se etter feil i systemet så er det heller ikke mulig bli bedre. Selv vil jeg si vi er på ville veier om det er viktigere at psykologene skal ha det komfortabelt enn at vi får redusert antall selvmord. Jeg tror ikke engang at de som jobber som psykologer ønsker det "heiagjengen" deres her i tråden kjemper for. Jeg tror at psykologer ville ønsket å vite om pasientene deres endte livet sitt like etter behandling for de skjønner at det er den eneste måten man kan lære av tragedien. TS Anonymkode: 0aa88...7d1 Hvor kan du lese at alle i denne tråden, eller «heiagjengen» som du kaller dem, mener at psykologer ikke skal få innsyn i om en tidligere pasient har tatt selvmord? Du produserer godt ned påstander om hva andre mener og har sagt, uten at det stemmer. Det er ganske manipulativt og uheldig i en dialog. Anonymkode: 7b643...a08 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå