Gå til innhold

Mor/datter tur første gang til utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer å dra 4 dager eller 1 uke. Datter 18 og meg. Aldri reist alene før men har lyst til å reise. Tips til steder å dra? Tenker nå i juli/august om vi finner noe ledig. Noe vi burde tenke på? Har snusa litt på Roma og Albania, men vet ikke om det er trygge land å reise til to jenter alene...

Anonymkode: 2e7bb...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I Roma kommer det til å være grusomt varmt. Hadde heller prøvd Albania da men har ikke kjennskap til landet. 

Anonymkode: 455a2...2e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært alene med jentene mine i Skottland,Spania,Hellas.❤

Albania😱?

Ville valgt spania/hellas. 

Anonymkode: 77435...4be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er badeferie dere ønsker er Albania supert.

Anonymkode: 9318d...001

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så og si hele Europa er helt trygt for to damer å reise alene til. Ikke bekymre deg😊 

Anonymkode: 404f2...a72

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellas eller Amalfikysten i Italia er flotte reisemål for en mor/dattertur🙂 Kroatia kan også fungere. Ikke planlegg byferie i Sør-Europa i juli- august, det blir som AB over her sier, grusomt varmt. Dra heller til kysten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi vurderer å dra 4 dager eller 1 uke. Datter 18 og meg. Aldri reist alene før men har lyst til å reise. Tips til steder å dra? Tenker nå i juli/august om vi finner noe ledig. Noe vi burde tenke på? Har snusa litt på Roma og Albania, men vet ikke om det er trygge land å reise til to jenter alene...

Anonymkode: 2e7bb...c89

Roma er ikke et land, men hvorfor skulle det ikke være trygt å reise dit to jenter alene? Kan være dere får heteslag eventuelt. 

Anonymkode: 102d3...aee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært i Thailand, på Island og ridd islandshester og i Portugal på jentetur med min datter. Neste tur planlegger vi Roma/Italia.

Anonymkode: fc775...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mor og datter er ikke lik en annen mor og datter. Hva er dere interessert i å se og oppleve? Kultur, mat, natur, opplevelser, strandliv?

Anonymkode: 5eb6f...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Polen? Der er det mange interessante og overraskende fine byer. Badeferie kan dere også få!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har vært alene med jentene mine i Skottland,Spania,Hellas.❤

Albania😱?

Ville valgt spania/hellas. 

Anonymkode: 77435...4be

Hvorfor ikke Albania? 

Anonymkode: 8aca5...f14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tenker Roma eller Albania? Det er jo veldig forskjellige reisemål da….

Ville først funnet ut hva dere vil med reisen? Sol og badeferie eller storby og severdigheter, og så tatt det derfra. Ville ikke bekymret meg for om det er trygt, det er det ganske så sikkert de  fleste steder i Europa i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker nå i juli/august om vi finner noe ledig. Noe vi burde tenke på?

At august er den store feriemåneden i omtrent hele Europa utenom Norden - masse folk overalt, og veldig varmt. Jeg hadde tenkt mer på dette enn på sikkerhet, det er ikke farlig å være turist uten mannlig følge.

Portugal har fint klima på kysten. Fra f.eks. Estoril eller Cascais kan man lett ta toget inn til Lisboa hvis man vil se severdighetene der. Kysten av Kroatia eller Montenegro i "besøksavstand" fra Dubrovnik kan være noe tilsvarende. Hvis man altså vil kombinere by og strand.

Jeg har ikke vært i Albania, det er trolig fortsatt mindre turistpreg der enn mange andre steder.

Anonymkode: 83674...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange av stedene som nevens vil være veldig varme sent Juli. Vi snuste på Albania og Montenegro i fjor, men slo det fra oss da vi leste om ventede temperaturer på opp mot 40 grader. Roma ville vært fullstendig uaktuelt på den tiden. Da hadde jeg heller vurder London, eller annen by som ligger litt lengre nord. 

Først må dere definere formål med turen, og hva som går av fly der dere bor. Fire dager er ikke lenge. 

En plass som har ok klima og er veldig enkelt og greit, og der dere får "alt i ett" (natur, bad, shopping, god mat), er Nice. Eneste negative er at det er veldig mange der akkurat når dere tenker å dra, men det gjelder egentlig store deler av Europa. 

Anonymkode: 5812b...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, Mayer said:

USA ! 

Og bli skutt? 

Anonymkode: c41f9...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Og bli skutt? 

Anonymkode: c41f9...d68

Den sjansen er liten. Jeg har vært i USA 6 ganger, 2-4 uker hver gang, aldri opplevd noe. Nærmeste jeg har hørt om er at en person ble skutt noen hundre meter unna meg, visstnok etter en heftig krangel.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye fine steder å se der ikke alle har vært 😊

Bilbao kombinert med san Sebastian, se guggenheimmuseet og gå på stranda i san Sebastian.

Fly til Malaga og dra videre til Grenada for å se alhambra. Det er turen verdt ❤️

Dra til Slovenia/portorosj, kombiner med grottetur til postojna, heldagstur til Venezia eller bare ligg på stranda.

Kroatia er veldig fint, mye fine turer innover i landet også.

Eller hva med Korfu eller en annen gresk øy? Nydelige strender, god mat 😊

Jeg har også Sør-England på min bucketlist, det veldig mange fine små badebyer i cornwall. Sikkert ikke like varmt som i Sør-Europa.

Anonymkode: 59581...3b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden dere ikke har helt spesielle preferanser, ville jeg latt pris og tilgjengelighet med fly bestemme. Et direktefly midt på dagen er bedre enn en avgang kl 06:00 med flybytte, osv. Funnet et bra tilbud til et fint sted. Og så, når turen er booket, kan dere fordype dere i reisemålet, hva er mulighetene og hva har dere lyst til å gjøre/se.

Men først snakket med datteren om hva hun ser for seg - og hva du ser for deg. Skal det være storbyferie? Eller badeferie? Eller en blanding? Kan også være fint på den franske rivieraen, rundt Nice, for eksempel. Da har man litt av hvert, by og strand.

Anonymkode: 999b6...5a3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde med datteren min på 8 til Albania, og det er kanskje det kjedeligste stedet vi har vært.  Men hvis du kun vil ligge på stranda aller ved bassenget, helt perfekt. Det er kanskje et av de tryggeste stedene jeg har vært. De er så bekymret for at noe skal skje med turistene sine at det er vakter og politi over alt.

Anonymkode: 8063c...0c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...