AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #1 Skrevet 12. juli 2024 Hei.. frustrasjon her. Min jente på syv hår greier ikke ta et glass med vann selv. Hun mener hun ikke klarer det. Ja, jeg har vist henne. Jeg klarer ikke tro henne egentlig, fordi hun har øyeblikk hvor hun gjør seg selv mye mindre enn hun er. Snakker ikke ordentlig eller klarer plutselig ikke kle på seg. Jeg vet hun kan. Jeg vet hun trenger litt ekstra kos og støtte noen ganger og jeg hjelper til og gjør det lille ekstra når jeg ser hun trenger det.. men etter feks to timer med drama og høyt temperament, så er jeg sliten og så skal hun plutselig være hjelpesløs, da kjenner jeg at jeg ikke helt er med på det... Er dette normalt ?? Anonymkode: 3c58e...0d5
mommyaka Skrevet 12. juli 2024 #2 Skrevet 12. juli 2024 Så hun har aldri kledd på seg selv? Tørker hun seg selv? Tar hun opp sko selv? Eller gjør hun dette..men vet om hun gjør seg til baby så får hun mer oppmerksomhet? Har dere fått ny baby? Skillsmisse? Noe som har skjedd ?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #3 Skrevet 12. juli 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Så hun har aldri kledd på seg selv? Tørker hun seg selv? Tar hun opp sko selv? Eller gjør hun dette..men vet om hun gjør seg til baby så får hun mer oppmerksomhet? Har dere fått ny baby? Skillsmisse? Noe som har skjedd ? Hun har kledd på seg selv jo, det greier hun kjempefint, hun gjør alt dette. Hun går jo på skolen, så da må hun jo. Men allerede i barnehagen klarte hun dette, og kledde seg ordentlig til og med 😅 visste hva å ha på til hvilken tid på året 😊 Men det er enkelte ting da, som vannet, og at hun får øyeblikk hvor hun ikke klarer noenting. Det er to år siden skilsmisse, men jeg ser at dette skjer når hun er overtrøtt... Det er sikkert normalt, bare kjenner jeg blir litt frustrert over dette. Når hun er overtrøtt er jo gjerne jeg litt trøtt selv og motviljen mot å gjøre helt unødvendige ting byr meg litt imot. Veit jeg burde skjerpe meg og ta meg sammen fordi det er ikke meg det handler om, men det er jo gjerne i slike tilfeller det er litt vanskelig for oss voksne og 😅 man vet barnet greier det fint selv, men så er det som en bryter som skrur seg av og alt rakner😅 Anonymkode: 3c58e...0d5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 Har bare mindre barn, men er kanskje samme som skjer? han på snart 5 gjør det samme. Og selv om det gjerne skjer når vi voksne er mest slitne så hjelper det litt å tenke at det er fordi han tydeligvis trenger litt ekstra oppmerksomhet og kos. Spesielt etter 2 timer med høyt temperament og drama er det kanskje kanskje en måte å si at «nå har jeg hatt mange vanskelige følelser, men nå er det over, nå trenger jeg mammaen min litt ekstra» Selv om jeg blir litt oppgitt når han insisterer på at beina ikke virker og han skal bæres med sine 23 kg og nesten 120 cm 🙈 Anonymkode: 69119...791 2
Blåbærrips Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 Trenger ikke være noe verre enn at hun er lat. Jeg sliter med samme med min 6 åring. Han greier helt fint å hente vann selv men er gørre lat. Så jeg jobber med dette hver dag 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 Hun er bare lat eller sliten. Og fordi hun vet at "jeg hjelper til og gjør det lille ekstra når jeg ser hun trenger det" Anonymkode: 4703e...0c6 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har bare mindre barn, men er kanskje samme som skjer? han på snart 5 gjør det samme. Og selv om det gjerne skjer når vi voksne er mest slitne så hjelper det litt å tenke at det er fordi han tydeligvis trenger litt ekstra oppmerksomhet og kos. Spesielt etter 2 timer med høyt temperament og drama er det kanskje kanskje en måte å si at «nå har jeg hatt mange vanskelige følelser, men nå er det over, nå trenger jeg mammaen min litt ekstra» Selv om jeg blir litt oppgitt når han insisterer på at beina ikke virker og han skal bæres med sine 23 kg og nesten 120 cm 🙈 Anonymkode: 69119...791 Dette var forresten ikke til det at hun ikke greier å ta vann selv, men den soste delen av innlegget. Anonymkode: 69119...791
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #8 Skrevet 13. juli 2024 Min datter er snart 9, og kan ikke fylle vannflasken på sengekanten selv. Det er liksom blitt en del av nattarutinen, at jeg skal fylle den på for henne. En slags gest som viser omsorg. Hun klarer helt fint å hente seg et glass vann på dagen, så jeg tar ikke kampen. Hun skal få lov til å ha denne særheten litt til. 🥰 Anonymkode: b8412...c27 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #9 Skrevet 13. juli 2024 Regner med du overser og lar ungen fikse det selv eller så skjer det ikke? At barna later som de er mindre er vanlig, men å gjøre disse tingene for dem blir som å gjøre de en bjørnetjeneste i livet. Eneste de lærer er at baby oppførsel fører til særbehandling. La ungene fikse det selv eller overse. En 7 åring er for stor for sånn oppførsel. Har selv to barn som hadde en sånn periode, men det måtte de fikse selv eller så fikk de ikke noe hjelp. Anonymkode: ca5e4...081 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #10 Skrevet 13. juli 2024 Eneste jeg leste ut fra HI og noen andre innlegg – Barnet trenger ikke gjøre noe, for mamma fikser det for meg. Det er klart dette er en bjørnetjeneste og å sy puter under ungens armhuler. Er det meningen at barnet ditt skal klare seg selv når voksen, eller skal du hente vann og andre ting da også, Ts? Bli en tjener. Anonymkode: 1d6bd...d00 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #11 Skrevet 13. juli 2024 Så lenge du gjør det så kommer hun til å spørre. Hun spør hun på 19 år her å. Hent vann til meg. Du det klarer du helt fint selv. Men forstår spørsmålet hvis jeg er på kjøkkenet eller står oppreist. Men ikke ellers. Anonymkode: 1480b...263
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #12 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eneste jeg leste ut fra HI og noen andre innlegg – Barnet trenger ikke gjøre noe, for mamma fikser det for meg. Det er klart dette er en bjørnetjeneste og å sy puter under ungens armhuler. Er det meningen at barnet ditt skal klare seg selv når voksen, eller skal du hente vann og andre ting da også, Ts? Bli en tjener. Anonymkode: 1d6bd...d00 Er det ikke hva mammaer er til da? Kan bli selvstendig flotte voksne selv om de blir litt (vel mye ) bortskjemt 😊 Anonymkode: e8d10...6b0
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #13 Skrevet 13. juli 2024 Blir hun tørst nok klarer hun å hente vann selv. Bare vent og se. Anonymkode: 2232d...391 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #14 Skrevet 13. juli 2024 Har ei på 9 som gjør det samme. Skal ha meg til å varte henne opp som en tjener. Litt opp og ned, med hva og hvor. Men er mye vondter og skal ha meg til å dulle og dalle med henne. Jeg prøver å lære henne å gjøre det selv, spørre pent og ikke minst tåle nei. Det er en kamp! Men handler nok om at hun er lat, sliten og liker spesialbehandling. Så jeg ser an situasjonen, og noen ganger hjelper jeg. Andre ganger blir det prinsipp at hun får gjøre det selv👍🏻 Anonymkode: 52007...940 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #15 Skrevet 13. juli 2024 Om hun kun er sånn når hun er overtrøtt og sliten, så er vel egentlig ikke dette et problem. Velg dine kamper med omhu. Anonymkode: ae121...ee2 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #16 Skrevet 13. juli 2024 Det høres jo ut som hun vanligvis er normalt selvstendig for alderen, så da tror jeg det er normalt at hun ikke greier/vil ta det vannet selv. Gjør hun det i blant? Eller er det kanskje en ting hun har hengt seg opp i at hun bare ikke kan eller skal gjøre? Jeg har en seksåring som ofte er stolt av alt hun klarer, og innimellom bare vil være liten. Hun har et yngre søsken, som ikke klarer f.eks. å ta vann selv, så det er nok til tider årsaken her. Altså litt sjalusi og litt behov for å være liten. Og hun blir klart mindre selvstendig på dager som har vært lange og slitsomme og hvor hun kanskje har vært mye "stor". Det hender faktisk til tider nettopp med det å ta vann. Selv om hun ellers gjerne fyller vannglasset for både seg selv, søsteren og meg. Det som hjelper for min del for å ikke synes denne plutselige mangelen på selvstendighet er irriterende, er for det første å tenke at det skjer når hun føler seg liten og alene og trenger omsorg. Og så har jeg bedt henne igjen og igjen om å spørre pent. Altså ikke "kan jeg få vann?", og i hvert fall ikke "jeg vil ha vann!". Men "kan du være så snill å hente vann til meg?", eller gjengangeren her i huset om dagen "jeg trenger å være den lille *navn* din, kan du kle på meg også?". Hun stort sett både henter frem klær og kler på seg selv, altså. Men en gang i blant ber hun om å bli kledd på, som lillesøsteren, og da har jeg innsett at det er omsorg og å få være liten en liten stund hun har behov for. Så det er bare koselig å kle på de gangene. Anonymkode: 3ab28...ba7 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #17 Skrevet 13. juli 2024 Har en sjuåring selv, en gutt. Han er godt moden, har eldre søsken som han gjør alt for å holde tritt med. Men, alt er litt mer behagelig om mamma ordner. Han kan gjøre seg litt liten og ville at mamma smører på brødskiva, åpner isen/slikkepinnen eller tørker ham etter dusjing. Han klarer fint alt dette selv. Jeg var ærlig med ham, at sytestemme og tulling om at han ikke får til - det er ikke greit fordi det er ikke sant. Men jeg sa at det er lov å be om hjelp selv om det er ting man får til. Så ved frokostbordet i dag så smurte han først en skive selv når alle smurte seg mat samtidig når vi startet å spise... Og skive nr to så sa han rett ut at han synes det er litt koselig at jeg smører en skive til ham og om jeg vær så snill kan lage en. Følte meg litt stolt da, bedre at de spør om omsorgen heller enn å surve og gjøre seg små. Kunne det vært noe for deg, TS? Prate litt om at du synes det er koselig å pusle om henne, men at det ikke er så fint å si ting som ikke er sant som "får ikke til" også la henne få litt hjelp/oppvartning når hun ber ærlig om det? Også kan du svare når det ikke passer at "Jeg er opptatt nå, men du klarer det selv" med mindre konflikt/motargument. Anonymkode: 011d1...15e 1 2
Nonstop1 Skrevet 13. juli 2024 #18 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke hva mammaer er til da? Kan bli selvstendig flotte voksne selv om de blir litt (vel mye ) bortskjemt 😊 Anonymkode: e8d10...6b0 Nei det synes jeg ikke. Vi er ikke tjenere, og det å være selvstendig og å være bortskjemt er vel motsetninger? Vi skal vise omsorg, men det ligger mye omsorg i å lære dem å ta ansvar for seg selv. Det betyr ikke at vi aldri kan dulle og dalle for dem. Men jeg synes ikke noe om at de sutrer og "ikke klarer" når de egentlig fikser det helt fint selv. Da får de heller spørre fint, og lære å tåle å få ett nei. 2
Phoenix Heart Skrevet 13. juli 2024 #19 Skrevet 13. juli 2024 Hun er bare lat og vet at mamma finner vann til henne uansett, så derfor gidder hun ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #20 Skrevet 13. juli 2024 Da hadde jeg latt henne tørste, ærlig talt.. Anonymkode: 16cbe...f6a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå