Gå til innhold

Bekymret tenåringsmamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en ungdom i hus på 16 år. 
han er ferdig med ungdomsskolen og skal over på videregående. Han har hatt 3 vonde år på ungdomsskolen, og har nesten ikke vært der. 
Han føler seg ensom og har få venner. 
Han har en kjæreste og det gleder han veldig, de har vært sammen i et år. 
de siste 6 ukene har han nesten ikke fått i seg mat. Har dårlig matlyst. Han sier selv han føler seg syk, men det er ikke anoreksi. Han blir bare kvalm av mat. Selv lite. 
Prøver å lage alt han vil ha, og lette og friske smaker. Men han søker til cola og chips osv. det er det han føler han får ned. 
Vi snakker godt sammen, og han forteller. 
Han har invitert seg selv på en fest i morgen, men han som skal ha festen må spørre de andre om det er greit han kommer. Da er det halve klassen hans som skal dit. Han regner med det blir nei. 
Jeg får så vondt av han, og jeg er veldig sliten selv etter kamp i 3 år. 
Han får hjelp på bup, men han ser liksom ikke poenget med å sitte å snakke, føler det blir masete. 
han har gått ned i vekt ser jeg. 
Neste uke skal han reise til utlandet med kjæresten og hennes familie. Kjenner jeg er litt redd for å sende han avgårde når han ikke får i seg mat og er nede. Samtidig elsker han å reise og denne turen kan være positiv for han. 
håper noen har noe råd eller erfaring å dele 

Anonymkode: e7bdd...e7c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legetime? Få sjekket ut årsak til dårlig matlyst. Tilskudd av vitaminer som øker matlyst, og utelukke sykdom og allergi.

Jeg jublet etterhvert som mine tre var ferdig med ungdomsskolen! Videregående kan fort bli mye bedre.

Han er heldig som har deg ❤️

Anonymkode: 5ada9...a6c

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har dårlig matlyst. Han sier selv han føler seg syk, men det er ikke anoreksi. Han blir bare kvalm av mat. Selv lite.

Har han vært hos fastlege? Dette kan skyldes veldig mange ting, bl.a. forstyrrelser i magesyren som er veldig enkelt å behandle. 

Anonymkode: 40503...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du kjøpe noen næringsdrikker på apoteket. Kanskje han får i seg det?. Det er ofte sånn at når man spiser lite, så blir det enda vanskeligere å få i seg mat. Jeg håper han får et nytt miljø på videregående, et som inkluderer han i større grad. 

Anonymkode: 7f39a...237

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert spisingen har psykiske årsaker. Viktig å få han til lege så fort som mulig og finne ut om det er fysiske årsaker til dette. 

Anonymkode: b92e1...f2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg har psykiske årsaker,  snakker av erfaring.  Når halve klassen må forhåndspørres om han kan komme på fest? Sier seg selv at dette fører til dårlig matlyst.  Hva slags folk er dette? Jeg hadde bedt han om å ikke delta på denne festen. 

Send han på ferie med kjæresten,  det er vel eneste lyspunktet i livet nå. Kjøp næringsdrikker på apoteket,  de skal hjelpe. 

Anonymkode: 99a10...ca3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sikkert spisingen har psykiske årsaker. Viktig å få han til lege så fort som mulig og finne ut om det er fysiske årsaker til dette. 

Anonymkode: b92e1...f2f

Han har mangel på D vitamin og får behandling mot dette. 
Ellers har han helsesjekk og full blodprøvetaking hver fjerde uke, grunnet Ulserøs kolitt, der han får medisin. 
Han skal til barnelegen på tirsdag å få medisin og da får han også blodprøve og helsesjekk. 
Jeg tror det er mye psykisk da alle vennene hans er ute å har det gøy og han er stengt ute. Han er kun bra nok å spille med, men ikke å henge med ute. 
han har også blitt mer folkesky og mer sårbar i det siste føler jeg. 
ungdomsskolen har vært et mareritt fra ende til annen. Nå på videregående skal de som har vært kjip på en annen skole, og han kan begynne med blanke ark. Han synes det er vanskelig at alle vet at han ikke har vært så mye på skolen og har falt litt av det sosiale. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han kanskje trenger denne turen nå, skifte litt miljø en stund. Håper videregående blir bedre for gutten din ts ❤️

Anonymkode: ab272...a0f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tror jeg har psykiske årsaker,  snakker av erfaring.  Når halve klassen må forhåndspørres om han kan komme på fest? Sier seg selv at dette fører til dårlig matlyst.  Hva slags folk er dette? Jeg hadde bedt han om å ikke delta på denne festen. 

Send han på ferie med kjæresten,  det er vel eneste lyspunktet i livet nå. Kjøp næringsdrikker på apoteket,  de skal hjelpe. 

Anonymkode: 99a10...ca3

Jeg har kjøpt næringsdrikker, men han liker de ikke. 
Prøvd ulike sorter, men det er en ettersmak på det meste. 
han liker godt middag, så lager det han har lyst på. 
og frukt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som han kanskje trenger denne turen nå, skifte litt miljø en stund. Håper videregående blir bedre for gutten din ts ❤️

Anonymkode: ab272...a0f

Håper virkelig denne turen hjelper og blir et vendepunkt. 
det er ikke lett for en tenåring å se sammenhengen mellom matlyst og hvordan en har det. Får mye vet ikke til svar også. 

AnonymBruker
Skrevet

For å ta turen, har du snakket med kjærestens foreldre om dette? Tenker det kan være greit for de å vite om det, både fordi de ikke skal bli bekymret hvis de plutselig oppdager at han ikke spiser, men også fordi de kan passe på at han faktisk prøver få i seg noe. Men tror også det kanskje kan hjelpe han med tur, nye mat og nye smaker, og borte fra det kjente som plager han. 

Anonymkode: 40bc3...b7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For å ta turen, har du snakket med kjærestens foreldre om dette? Tenker det kan være greit for de å vite om det, både fordi de ikke skal bli bekymret hvis de plutselig oppdager at han ikke spiser, men også fordi de kan passe på at han faktisk prøver få i seg noe. Men tror også det kanskje kan hjelpe han med tur, nye mat og nye smaker, og borte fra det kjente som plager han. 

Anonymkode: 40bc3...b7c

Vi har god kontakt med hennes foreldre og de vet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du testet han for corona? De to siste gangene jeg fikk påvist covid, har jeg ikke orket mat under og lenge etterpå. De kommer bare opp eller stopper opp i munnen. 

Da var det godt med cola og chips selv om jeg ikke drikker brus til vanlig. Vann som er min favoritt tørstedrikk klarte jeg ikke smaken på. 

Anonymkode: fec24...4d2

Skrevet

Personlig kjenner jeg kun folk med dårlige erfaringer med BUP of DPS. Det betyr ikke at sønnen din ikke skal fortsette med den oppfølgingen han har tilgang på, men kanskje den behandling han nå får ikke er egnet. 

En ferie for han sin del høres bra ut. Det er helt forståelig at OP som forelder er bekymret, men prøv å vær positiv innstilt for han sin del. Å tilbringe tid i nye omgivelser med noen han er glad. Kanskje ny god og spennende mat? Dager med andre aktiviteter enn å henge hjemme eller blandt ting som får en til å tenke på alt som har såret en. Selvsagt kan ting ikke alltid ha det beste utfallet, men da har dere ihvertfall prøvd. 

:^)

AnonymBruker
Skrevet
RåtteMor skrev (36 minutter siden):

Personlig kjenner jeg kun folk med dårlige erfaringer med BUP of DPS. Det betyr ikke at sønnen din ikke skal fortsette med den oppfølgingen han har tilgang på, men kanskje den behandling han nå får ikke er egnet. 

En ferie for han sin del høres bra ut. Det er helt forståelig at OP som forelder er bekymret, men prøv å vær positiv innstilt for han sin del. Å tilbringe tid i nye omgivelser med noen han er glad. Kanskje ny god og spennende mat? Dager med andre aktiviteter enn å henge hjemme eller blandt ting som får en til å tenke på alt som har såret en. Selvsagt kan ting ikke alltid ha det beste utfallet, men da har dere ihvertfall prøvd. 

:^)

Ligger på tlf i senga mi nå, og hører latter fra rommet hans. Ligger å snakker med kjæresten i tlf. Og det er godt. 
Siden han elsker å reise tror jeg dette blir en fin tur for han. Han og kjæresten skal ha eget hotellrom og det er på et luksushotell med basseng og spa. 
han sitter å ser på bilder av hotellet og byen på nettet, og tror han gleder seg. 
første tur uten oss foreldre, så det blir spennende. Foreldrene hennes passer veldig godt på, og det er betryggende. 

• Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...