Gå til innhold

Er det mulig å lage god italiensk pizza hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så lyst på god italiensk pizza, av typen tynn sprøstekt bunn, syrlig tomatsaus og ordentlig god mozzarella ost, god skinke osv… Har noen en oppskrift dere vil dele? Legg gjerne ved råvarene dere bruker også… 

Anonymkode: a09f0...6aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vedfyrt pizzaovn, eventuelt kan man bruke stenplate på grill eller i ovn. Høy varme, kort tid, og en plate som er skikkelig varm i det du legger pizza på, er avgjørende. 

Det er viktig å bruke Tipo00 mel, og la den langtidsheve med lite gjær. Og ikke bruk kjevle, press den ut med hendene, og ikke rør ytterste kant, da blir den luftig og sprø. 

Ingediensene kjøper jeg på italiensk delicatessebutikk. Pizzasaus, mozarella, skinke. Om du lager saus selv er det avgjørende med høy kvalitet på tomatene du bruker. Har du ikke delicatessebutikk i nærheten, kjøp mozarella av kvalitet, ikke rimeligste på Rema. 

Anonymkode: 9748a...0c6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har så lyst på god italiensk pizza, av typen tynn sprøstekt bunn, syrlig tomatsaus og ordentlig god mozzarella ost, god skinke osv… Har noen en oppskrift dere vil dele? Legg gjerne ved råvarene dere bruker også… 

Anonymkode: a09f0...6aa

langtidsheving minst over natten i kjøleskap, en liten dæsj rødvinseddik i deigen, en liten gjærklump på str. med en ert, og litt olivenolje.

-og det viktigste er å forme pizzaene til flere boller før de settes til heving kaldt i minst ett døgn.

Ta de ut av kjøleskap noen timer før de skal brukes, og hev de videre på benken.

Bruk semolina-mel på benken når du skal trykke bollene ut, da dette melet ikke går inn i deigen slik hvetemel gir.

Trykk kun på midten av "bollen" når den skal formes til en pizza, slik at du kun trykker luften utover i det som blir skorpen. 

Stekes gjerne på stålbrett, på høy varme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Deigen er lett å søke seg fram til. 

Når det kommer til steking har jeg brukt pizzaovn,sten og grill uten hell. Det som funket for meg var å steke bunnen i panna for å få den stekt, sprø og litt små forkullet under. Så har jeg kjjørt resten av pizzaen i ovnen på broiler på høyest varme, høyt i ovnen med tomatsaus og topping.. Osten skal smeltes og IKKE stekes.. Mozzarellaen er overstekt om du ser brunfarge på den om man skal være litt prippen på det. Lurt se inn i ovnen siden dette vanligvis ikke tar mer enn noen minutter. Ble veldig positivt overasket over resultatet da jeg eksrimenterte med dette,

Når det kommer til pizzasaus syntes jeg det enkleste er det beste som i Napoli. Hakkede tomater, litt salt og basilikum med stavmixer.. Done.

Endret av Bigote
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

pizzamani.no

Masse tips her 👆

Har gassovn og vedovn fra før, og nå har jeg kjøpt en elektrisk pizzaovn, den er helt rå! Aldri smakt bedre pizza noen gang. 

Anonymkode: bb243...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...