Gå til innhold

Har dere fått sårende kommentarer fra andre fordi dere er fysisk/psykisk syke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av folk med enten lav kunnskap eller som tror de vet bedre enn leger?

Eller av folk som bare er slemme?

Anonymkode: dd696...d4a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Av folk med enten lav kunnskap eller som tror de vet bedre enn leger?

Eller av folk som bare er slemme?

Anonymkode: dd696...d4a

Ja nesten hver gang jeg møter noen. Men bryr meg ikke. De snakker av uvitenhet. Jeg ser de ikke som slemme. Bare litt korte i toppen 

Anonymkode: 73718...d80

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på de med fysiske eller psykiske sykdommer og ikke sier jeg noe som sårer, men jeg velger å ikke omgås de med psykiske sykdommer i min fritid. Til det er livet for kort å bruke tid på. 

Man lærer jo eldre man blir. Denne gruppen suger energi ut av en, og tilfører lite eller ingenting i en relasjon da alt handler om dem og deres sykdom. 

Anonymkode: 9480c...1b4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke noe som har vært ment for å såre, men en del velmente kommentarer og "gode" råd kan komme skikkelig feil ut, særlig på dårlige dager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke ned på de med fysiske eller psykiske sykdommer og ikke sier jeg noe som sårer, men jeg velger å ikke omgås de med psykiske sykdommer i min fritid. Til det er livet for kort å bruke tid på. 

Man lærer jo eldre man blir. Denne gruppen suger energi ut av en, og tilfører lite eller ingenting i en relasjon da alt handler om dem og deres sykdom. 

Nei for det er jo virkelig ikke stygt og stigmatisere en hel gruppe å komme med en negativ beskrivelse av de🙄

Anonymkode: 505d4...7f2

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ble dumpa av en fyr som synes jeg var drit kjedelig med sykdommen min. Han ble sur når jeg hadde dårlige perioder eller måtte hvile, og unngikk meg, så sko han opp over telefon. Og ja han kalte meg kjedelig.

Den stakk dypt, jeg føler jeg handterer egen helse ganske greit, vært på smertekurs, opptreninger, tar ansvar for meg selv osv. Gjør alt jeg kan for et mest mulig normalt liv med fysisk sykdom. 

Anonymkode: a6dff...c3f

• Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har blitt beskyldt for å være farlig fordi jeg har schizofreni selv om sykdommen er harmløs. Skal du være farlig når du er psykotisk krever det at du har en personlighetsforstyrrelse i kategorien psykopati i tillegg og det har ikke jeg. I tillegg har jeg blitt kraftig mobbet og trakkasert av andre voksne på jobb og ble stigmatisert fordi jeg var «sånn». Hva nå enn det betyr. I tillegg blir jeg mye ekskludert, men det er liksågreit fordi jeg har nesten ikke kapasitet til å være sosial. Ble også i årevis trakkasert på meldinger av en slektning. Det har vært mye. 

Anonymkode: bd98f...a12

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk slengt i trynet av min mor "at du trodde jo sånn og sånn" om da jeg var innlagt med psykose. Hun skjønte ikke at det var psykdommen som snakket. Ikke i ettertid heller. 

Anonymkode: 5693c...b5a

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får håpe du aldri går på en smell og får oppleve samme medisin/at folk tar avstand fra deg. 

Eller kanskje du bare er et troll.

Anonymkode: 5693c...b5a

• Liker 19
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøv en gang til. 

Endret av Silisium
  • Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det der er å se ned på, og fordømme. 

Anonymkode: f4e12...bb1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å jada. Som ufør med usynlig sykdom, så har jeg fått en del dritt fra folk som er selvutnevnte eksperter. De første årene var dette veldig sårt. Nå bryr det meg over hodet ikke. De får svar på tiltale på.

Anonymkode: 03d56...39c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

.Skal du være farlig når du er psykotisk krever det at du har en personlighetsforstyrrelse i kategorien psykopati i tillegg og det har ikke jeg. I tillegg har jeg blitt kraftig mobbet og trakkasert av andre voksne på jobb og ble stigmatisert fordi jeg var «sånn». Hva nå enn det betyr. I tillegg blir jeg mye ekskludert, men det er liksågreit fordi jeg har nesten ikke kapasitet til å være sosial. Ble også i årevis trakkasert på meldinger av en slektning. Det har vært mye. 

Anonymkode: bd98f...a12

Dette stemmer jo ikke! 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Dette stemmer jo ikke! 

Jo, de som blir farlige når de er psykotiske har ofte psykopati i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, blant annet at jeg er til fare for andre ene og alene pga diagnose. Gidder ikke bruke energi på sånne, holder meg bare unna så får de holde på å forpeste alene.

Anonymkode: 08802...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja,vanlig det av friske uvitende folk dessverre.

Anonymkode: 4bb55...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en del kommentarer oppigjennom som har vært sårende. Jeg prøver å ikke ta ting til meg, men det varierer helt klart på hva det er selvsagt, men også dagsformen. 
Jeg har hatt flere som skal ha en mening om hvordan jeg forflytter meg, og hjelpemidler. Noe er mest irriterende, mens annet kan være mer sårende, særlig om noen legger opp til en samtale, og de ikke gir seg. Er oftest fremmende, men også vært helsepersonell som ikke tenker seg om. Familie og venner har derimot mer forståelse. 

Det er også vondt når folk sier det er vanskelig for dem at jeg er funksjonshemmet. Eller jeg skal motiveres til å være mindre funksjonshemmet. Ofte er dette helsepersonell, men hender andre også. Det er da oftest helsepersonell jeg har en relasjon til for noe helt annet, men de tror likevel de vet bedre enn både meg og de som faktisk følger opp og kan det. F.eks en psykolog som syntes det ble ubeleilig for ham å hjelpe med mestringsstrategier hvor han tok hensyn til at jeg var funksjonshemmet. Det ble vanskelig. Vi er på nivå med at de ber en rullestolbruker gå Trolltunga, også er jeg negativ som sier det ikke går, og jeg «bare må prøve». Jeg skulle så gjerne fått det til.. Er visst nok kun viljen det står på for enkelte. Det er sårt. 

Anonymkode: b982a...227

• Hjerte 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk syk siden jeg var 17‐ish.

Hadde ei venninne som sa det rett ut til meg at hun ikke orket å ha ei venninne som var deprimert. Da hadde vi vært svært nære venner i et par år, men jeg fikk en nedtur i forbindelse med eksamenstress. Det er snart 27 år siden, men fortsatt sårt. 

Fikk høre av faren min at jeg var "lat og udugelig" da jeg ble ufør.

Har fått tusen råd om hvordan jeg skal bli frisk på 1-2-3. Alt fra vegetarmat, selvhjelpsbøker, trening, kosttilskudd, ta meg sammen, lavkarbo, begynne å jobbe mer, osv osv. Sikkert godt ment, men hadde det vært så lett, så hadde jeg vært frisk nå.

Til og med leger og psykologer har greid å blære ut av seg ugjennomtenkte kommentarer. En psykolog ville ikke godta at jeg ikke hadde blitt misbrukt eller utsatt for et traume. Jeg kunne umulig ha slik personlighetsforstyrrelse uten å ha opplevd det....jeg tror diagnosen var feil.

Anonymkode: 2d3c0...fa0

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mange ganger. Gjerne fra venner, men jeg antar automatisk at de ikke vet bedre, så holder det ikke mot de.

Anonymkode: 382e5...c5d

AnonymBruker
Skrevet
Fountaine skrev (2 timer siden):

Jo, de som blir farlige når de er psykotiske har ofte psykopati i tillegg. 

Jeg skal ikke kommentere statistikken her, men det er ikke det vedkommende skriver. Hen skriver "krever at" , noe som faktisk ikke stemmer, og du kommer med goddagmannøkseskaftsvaret ditt om at jo fordi "ofte".

Det er forskjell på behrepene "vanligvis", "alltid" og "ofte". Mange her inne som rører disse fullstendig sammen.

Anonymkode: db85c...e47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...