Gå til innhold

13 år og ingen å være sammen med

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min hadde et veldig tøft siste år på barneskolen. Mye utestenging og drama, og et ekstremt «klikkete» trinn hvor jentene rangerer hverandre som populær eller ikke populær. Datteren min havnet i sistnevnte kategori. Det har vært en kamp å få skolen til å innse problemene, og foreldrene til disse populære jentene skjønner det ikke, eller velger å ikke skjønne det. Det går jo bra sosialt for deres barn…

Hun er en litt stille og forsiktig jente, og siden den lille gruppen venninner hun hadde gikk over til den populære gjengen, så falt hun helt utenfor. Hun er ikke godkjent lengre, og de vil ikke bli sett sammen med henne. Hun har en venninne igjen, men hun er bortreist store deler av ferien. Vi har vridd hjernene våre for å forsøke å se om det er noen å koble henne på, men det er jo ikke lett i den alderen…

Sommerleir og aktiviteter er det også lite eller ingenting av nå, midt i fellesferien. Det er sårt for barnet vårt, og for oss. Nå begynner hun jo på ungdomsskolen, og alle klasser blir blandet. Det kommer også en ny bydel inn i skolestrukturen. Så vi håper og tror det kan hjelpe. Hun er en snill og skjønn jente, men tar ikke så mye plass. 

Noen med liknende erfaring eller tips? 

Anonymkode: b0eb9...125

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Datteren min hadde et veldig tøft siste år på barneskolen. Mye utestenging og drama, og et ekstremt «klikkete» trinn hvor jentene rangerer hverandre som populær eller ikke populær. Datteren min havnet i sistnevnte kategori. Det har vært en kamp å få skolen til å innse problemene, og foreldrene til disse populære jentene skjønner det ikke, eller velger å ikke skjønne det. Det går jo bra sosialt for deres barn…

Hun er en litt stille og forsiktig jente, og siden den lille gruppen venninner hun hadde gikk over til den populære gjengen, så falt hun helt utenfor. Hun er ikke godkjent lengre, og de vil ikke bli sett sammen med henne. Hun har en venninne igjen, men hun er bortreist store deler av ferien. Vi har vridd hjernene våre for å forsøke å se om det er noen å koble henne på, men det er jo ikke lett i den alderen…

Sommerleir og aktiviteter er det også lite eller ingenting av nå, midt i fellesferien. Det er sårt for barnet vårt, og for oss. Nå begynner hun jo på ungdomsskolen, og alle klasser blir blandet. Det kommer også en ny bydel inn i skolestrukturen. Så vi håper og tror det kan hjelpe. Hun er en snill og skjønn jente, men tar ikke så mye plass. 

Kan dere ikke prøve å finne på noe som familie da?

Selv om barna våre har venner, så er de jo mye sammen med oss i familien nå i fellesferien. Vi drar på hytta, og skal en uke på Charter til Syden. Skjønner at ikke alle har disse mulighetene, men i fellesferien ville jeg ikke tenkt på det med venner i det hele tatt, men prøvd å skape minner som familie

Anonymkode: a2b63...270

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mi jente på 11 har samme utfordring. Vi meldte henne på kulturskolen, og hun har fått utvidet verdenen sin noe. Takket være en lærer som passer på å ha flere fellestimer og er med og arrangerer leirer osv som hun oppfordrer elevene til å være med på. Nå har hun venner. Anbefaler deg å se om det er fotball/håndballskole hun kan gå på nå i ferien, eventuelt om det finnes noe annet gjennom turistforeningen, kulturskolen eller annet. 

Jeg håper også på endring når ungdomsskolen begynner og skoler og klasser blander seg for min datter. Det bare kjennes så uendelig lenge til. 

Anonymkode: ca221...a1c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan dere ikke prøve å finne på noe som familie da?

Selv om barna våre har venner, så er de jo mye sammen med oss i familien nå i fellesferien. Vi drar på hytta, og skal en uke på Charter til Syden. Skjønner at ikke alle har disse mulighetene, men i fellesferien ville jeg ikke tenkt på det med venner i det hele tatt, men prøvd å skape minner som familie

Anonymkode: a2b63...270

Jeg begynte ikke på ferie før i dag, men hun har vært sammen med pappaen og broren sin på aktiviteter. Men vi skal dra bort en uke, og finne på ting. Men som hun sier, jeg skulle ønske jeg kunne være sammen med noen andre enn bare familien min. Hun har Snapchat, så hun får med seg hva mange på hennes alder holder på med… 

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mi jente på 11 har samme utfordring. Vi meldte henne på kulturskolen, og hun har fått utvidet verdenen sin noe. Takket være en lærer som passer på å ha flere fellestimer og er med og arrangerer leirer osv som hun oppfordrer elevene til å være med på. Nå har hun venner. Anbefaler deg å se om det er fotball/håndballskole hun kan gå på nå i ferien, eventuelt om det finnes noe annet gjennom turistforeningen, kulturskolen eller annet. 

Jeg håper også på endring når ungdomsskolen begynner og skoler og klasser blander seg for min datter. Det bare kjennes så uendelig lenge til. 

Anonymkode: ca221...a1c

Takk for tips. Kulturskolen skal jeg sjekke ut. Så fint det har fungert for din datter. Enig i at det føles veldig lenge ut frem til ungdomsskolen… ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bedre. 

Anonymkode: bce7e...b97

AnonymBruker
Skrevet

Har dere søskenbarn på ca samme alder eller venner med barn som dere kan invitere/besøke? 

Anonymkode: 7cd59...8ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte aldri slikt tenåringsjente drama når jeg vokste opp så jeg kuttet selv ut de jentene som holdt på slik. Jeg var svært sosial og kontakt søkende for en innadvendt person å være. Og fikk meg masse gutte venner da de ikke holder på slik som jentene, hadde også flere jentevenner på andre trinn og gjennom ulike aktiviteter. I min egen klasse på ungdomsskolen hadde jeg ettervært kun 2 jente venninner og levde godt med det. Mitt nettverk var ikke begrenset til kun klassen eller til jentene.

Mitt tips er og gi datteren deres en større arena gjennom interesser utenom skolen. Og å oppmuntre henne til å søke vennskap med gutter.

Anonymkode: 00515...bef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har dere søskenbarn på ca samme alder eller venner med barn som dere kan invitere/besøke? 

Anonymkode: 7cd59...8ea

Dessverre ikke. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg likte aldri slikt tenåringsjente drama når jeg vokste opp så jeg kuttet selv ut de jentene som holdt på slik. Jeg var svært sosial og kontakt søkende for en innadvendt person å være. Og fikk meg masse gutte venner da de ikke holder på slik som jentene, hadde også flere jentevenner på andre trinn og gjennom ulike aktiviteter. I min egen klasse på ungdomsskolen hadde jeg ettervært kun 2 jente venninner og levde godt med det. Mitt nettverk var ikke begrenset til kun klassen eller til jentene.

Mitt tips er og gi datteren deres en større arena gjennom interesser utenom skolen. Og å oppmuntre henne til å søke vennskap med gutter.

Anonymkode: 00515...bef

Det skal jeg ta med meg, godt tips. Vi må forsøke få henne inn på nye aktiviteter fra høsten av. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Kan vel få seg en kjæreste vel? Det er da vel ingenting som er mer normalt enn det. Så kan de andre jentene lure på hvem som egentlig er mest populær.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å bytte skole så får hun nye venner før vidergående ❤️ vær så snill. 

Anonymkode: 66e36...50e

• Nyttig 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (3 minutter siden):

Kan vel få seg en kjæreste vel? Det er da vel ingenting som er mer normalt enn det. Så kan de andre jentene lure på hvem som egentlig er mest populær.

Dårlig ide. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi hadde det samme problemet med vår datter på 13. vi måtte skifte skole da ble det bedre. 
Men vi oppmuntret henne til å begynne å utfordre seg selv og begynne på nye ting. Det hjalp. 

Anonymkode: 9b786...02f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prøv å bytte skole så får hun nye venner før vidergående ❤️ vær så snill. 

Anonymkode: 66e36...50e

Hun begynner på ny ungdomsskole til høsten. Fremdeles mange av de samme jentene, men fordelt på 4 klasser og blandet med ny bydel. Vet ikke om det er bedre på andre skoler i byen, hører jentene er jevnt over jævlige i den alderen overalt… Blir det ikke bedre bytter vi. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De utforsker og finner sin flokk etterhvert, prøver og feiler. 

Viktigste er som fler har sagt og åpne fler arenaer, er det idrett,arrangementer, eller hobbyer som interesser henne

Anonymkode: 49d0d...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ble det bedre på ungdomsskolen når klassene ble mikset. Dette er veldig vanlig på akkurat den alderen. 

Bare bruk mye tid og jeg støtter tipset om kulturskolen, eller andre interesser. Kanskje tiden er grei å gå et dyr...noe som gjør at hun har noe som er hennes. Det er mye glede i det. 

Jeg har fire jenter, og her har vi hatt hele spekteret, fra de som hadde masse venner til der der skar seg. ...og det var alltid i den alderen det var vanskelig. 

Anonymkode: 1453e...c7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er pyton med sånn jenteutestenging og hierarki, føler med dere.

Min jente på 12 har og gått på kulturskolen og i noen av timene hun har gått har hun funnet venner. Hun går og på speideren som jeg ikke kan fullrose nok. En super aktivitet med vekt på vennskap, ansvar, friluftsliv og det å bli et helt og stødig menneske. de tar tidlig ansvar og har allerede vært på turer i skogen alene med overnatting, de tar ansvar for hverandre og for de yngre og lærer så mange nyttige og viktige ting.

Anonymkode: f4fa6...0aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ble det så mye bedre på ungdomsskolen. Bor et sted med veldig jente gjenger, er 3 barneskoler som sogner til en ungdomsskole. Og mye pengefolk, så mange av ungene er veldig på og utestenge.

Ungdomsskolen hadde 5 klasser, og de delte de opp sånn at de fleste jentegjengene ble splittet, det hjalp mye. Ble egentlig bedre sommer mellom barneskolen sluttet  og ungdomsskolen startet opp, egentlig helt tilfeldig så kom noen jenter i snakk på badestranda og da ble de etterhvert kjent utenfor skolen , noe som hjalp veldig. Så tenker det er mye som løser seg ved oppstart til høsten. Men fryktelig trist å se på barna sine være utenfor, og ofte er det uten grunn. Noen jenter styrer og har nye makt innad i gruppene

Anonymkode: 6e44c...721

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ta med barnet på rush eller ut sånn at hun kan «leke» med andre barn.

er ikke lett å bli kjent for en 13 åring, men da må dere som familie steppe inn og bidra.

Jeg har to sosiale barn, men i sommer er det liksom familie tid, vi finner på mer og mer sammen og skaper små og store minner. 

Anonymkode: 9f9cc...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...