Gå til innhold

Angst føre til depresjon / nedstemthet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har slitt av og på med angst siste året. Men har vært glad jeg hvertfall ikke er deprimert. Nå begynner jeg å lure på om jeg er deprimert. Nettopp fordi angsten hindrer meg i en del ting og setter begrensinger. Jeg er sårbar og nærtagen. 
Jeg har det perfekte livet utad, så det er ingenting jeg trenger å være deprimert for, men å slite med indre uro over tid kan vel gjøre at man blir oppgitt og fortvilt? 
Jeg får hjelp, men nå er det ferie. 

Anonymkode: bcf77...c45

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1782579-angst-f%C3%B8re-til-depresjon-nedstemthet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvor får du hjelp?

Og til spørsmålet ditt, ja. Man kan bli deprimert over at angsten setter begrensinger. 

Anonymkode: a18f9...973

Får hjelp av en psyk sykepleier i kommunen. 

AnonymBruker

Hvis du får hjelp så har du vel også fått noen verktøy på hvordan du skal håndtere angst/depresjon and what not i ferien?

Hvorfor ikke benytte deg av de redskapene/lærdommen fra din psyk. sykepleier? 

Anonymkode: 3295c...607

AnonymBruker

Angst og depresjon går ofte hand i hand. En kan bli deprimert av å ha angst og motsatt. Men som oftest så går begge over når du føler deg bedre på sikt. Jobb med angsten og hva som holder den vedlike. Samtidig med dep gjør ting som gjør deg glad og gi deg selv skryt over det små tinga som er posetive. Kroppen og hjernen vår er ekspert på å huske alt det negative (dette har vi fra da vi bodde som huleboere og trengte det sansene for å skaffe mat, beskytte oss osv) det posetive registrer ikke kroppen så godt. 

hver kveld før du legger seg går du igjennom KUN de fine opplevelsene du har opplevd den dagen. ( dette vil bidra til at underbevisstheten din vil ta det siste du tenker på i søvnen som gjør at du får en bedre natt òg) Snakk deg selv opp flere ganger om dagen, se deg i speilet å si “jeg er modig” jeg er sterk osv. “ Dette kommer til å gå over”  undervisstheten vil fange dette opp og det vil vær et supert viktig verktøy for å komme deg framover. Jeg slet med det samme et helt år, jeg var så hjelpesløs og hadde det ikke godt. Men dette er noe av det viktigaste jeg lærte og som hjalp meg ut av det. Det å jobbe med meg selv og ver bestemt på at dette går over! 

Anonymkode: 781a5...54b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Det å slite med angst over tid gjør åpenbart noe med psyken. Det tar på å ikke mestre ting som andre tar for gitt, og da føler man seg fort utenfor og svak. Så det er relativt normalt å føle på depresjon om man har angst. 

Anonymkode: f8793...cce

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det å slite med angst over tid gjør åpenbart noe med psyken. Det tar på å ikke mestre ting som andre tar for gitt, og da føler man seg fort utenfor og svak. Så det er relativt normalt å føle på depresjon om man har angst. 

Anonymkode: f8793...cce

Ja, det føler jeg på selv om jeg ikke har tenkt jeg er deprimert. Men fikk luftveisinfeksjon som har vart i 2 uker, og da blir man enda mer tilbake satt. Bare det å gå en tur er slitsomt og får hosteanfall. 
Jeg skulle sjekke kontoen min i kveld, og da hadde jeg fått mye mer i lønn enn ventet, og såg da at sentralt lønnsoppgjør er etterbetalt, da kjente jeg skikkelig på glede. 
samme når jeg og søster snakket lenge på tlf i kveld og lo. 
så den depresjons følelsen er nok mild. For jeg har ikke mørke tanker om livet, vare sliten av å være frynsete 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Angst og depresjon går ofte hand i hand. En kan bli deprimert av å ha angst og motsatt. Men som oftest så går begge over når du føler deg bedre på sikt. Jobb med angsten og hva som holder den vedlike. Samtidig med dep gjør ting som gjør deg glad og gi deg selv skryt over det små tinga som er posetive. Kroppen og hjernen vår er ekspert på å huske alt det negative (dette har vi fra da vi bodde som huleboere og trengte det sansene for å skaffe mat, beskytte oss osv) det posetive registrer ikke kroppen så godt. 

hver kveld før du legger seg går du igjennom KUN de fine opplevelsene du har opplevd den dagen. ( dette vil bidra til at underbevisstheten din vil ta det siste du tenker på i søvnen som gjør at du får en bedre natt òg) Snakk deg selv opp flere ganger om dagen, se deg i speilet å si “jeg er modig” jeg er sterk osv. “ Dette kommer til å gå over”  undervisstheten vil fange dette opp og det vil vær et supert viktig verktøy for å komme deg framover. Jeg slet med det samme et helt år, jeg var så hjelpesløs og hadde det ikke godt. Men dette er noe av det viktigaste jeg lærte og som hjalp meg ut av det. Det å jobbe med meg selv og ver bestemt på at dette går over! 

Anonymkode: 781a5...54b

Det er veldig sant og jeg driver med det samme. Men når en endelig har bygd seg litt opp så får man pms og luftveisinfeksjon, da faller man litt ned igjen og føler man må starte litt på nytt. 
Det er ofte en våkner på morgenen og føler seg dritt, så klarer man likevel veldig mye utover dagen

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du får hjelp så har du vel også fått noen verktøy på hvordan du skal håndtere angst/depresjon and what not i ferien?

Hvorfor ikke benytte deg av de redskapene/lærdommen fra din psyk. sykepleier? 

Anonymkode: 3295c...607

Det jobber jeg med hver eneste dag, jeg går turer og holder meg aktiv, er sammen med venner og familien min. 
Så blir man liggende rett ut med halsbetennelse som varer og rekker, da faller en ned i et grublemønster og kjenner seg dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...