Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan funket epidural for dere som har fødet? 

Jeg spør dere som det funket for, ikke dere hvor epiduralen ikke funket.

Har hørt noen ikke har kjent smerter i rygg og mage, men kunne kjenne fødselen. Men også noen som ikke har kjent fødselen i det hele tatt.

Anonymkode: f67f4...0ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del tok epiduralen bare smertetoppene. Har født to ganger 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba om epidural, men legen rakk ikke frem til meg før fødselen hadde kommet så langt at de ikke kunne sette den. Legen måtte til noen andre før han kunne komme til meg… Kanskje jeg ville blitt prioritert tidligere hvis jeg hadde bedt om det tidligere eller presset personalet mer?

Ikke garantert at du får selv om du ber om det hvis det er for mange fødende som vil ha og ikke mange nok leger på jobb… Gikk bra likevel!

Ellers håper jeg du får mange nyttige svar her!

Anonymkode: bd597...9b4

Skrevet

Første fødsel fikk jeg epidural, tok smertetoppene og senket fremgangen noe, hvilket var bra for det gikk ganske kjapt. Til sammenligning hadde jeg ikke epidural andre gang, og opplevde at jeg kunne «samarbeide» med kroppen mye bedre. Etter epidural hadde også vondt i ryggen i flere uker etter fødsel, det var deilig å slippe.

Skrevet

Det tok toppen på smertene, men stoppet opp riene. Så det ble drypp på meg og det var mye verre.

Andre gang jeg skulle føde gikk det så fort at jeg ikke rakk noe ting. Det var intenst, men best. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt epidural to ganger. Hadde nesten ikke smerter i en periode på noen få timer under første fødsel, så jeg fikk sove litt etter en hard natt. Dessverre sluttet den å virke etter hvert siden babyen var stjernekikker, og de smertene klarer ikke epiduralen å ta. Sto på høyeste dose, men det var ikke vits så de skrudde den av. Mesteparten av fødselen foregikk uten epidural.

Andre fødsel var mye, mye lettere. Fikk en ny og bedre type epidural på 4 cm åpning som jeg hadde effekt av helt til babyen var ute. Jeg kjente riene godt, men ikke verre enn at jeg kunne puste meg fint igjennom. Lå og ventet på at det skulle bli vondt på ekte, men så skjedde det aldri og jeg ble utrolig overrasket da jordmor sa jeg hadde 10 cm åpning og kunne trykke. Veldig enkel og grei fødsel, skal definitivt be om epidural ved en eventuell neste fødsel.

Anonymkode: ee6ac...7e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ba om epidural, men legen rakk ikke frem til meg før fødselen hadde kommet så langt at de ikke kunne sette den. Legen måtte til noen andre før han kunne komme til meg… Kanskje jeg ville blitt prioritert tidligere hvis jeg hadde bedt om det tidligere eller presset personalet mer?

Ikke garantert at du får selv om du ber om det hvis det er for mange fødende som vil ha og ikke mange nok leger på jobb… Gikk bra likevel!

Ellers håper jeg du får mange nyttige svar her!

Anonymkode: bd597...9b4

Jeg får dette grunnet kronisk sykdom, så jeg blir prioritert før andre.

Anonymkode: f67f4...0ed

Skrevet

Fikk epidural før de tok vannet. Opplevde at jeg kjente riene, men de var ikke verre enn mensmurringer. Klarte å stå og gå med prekestol uten store vanskeligheter. 

Hos meg følte jeg at den funket for godt rett og slett for under pressfasen følte jeg at jeg «mistet» kontrollen litt fordi jeg var litt oppjaget og dermed ikke klarte kjenne toppene på riene godt nok. De skrudde ned og jeg fikk i meg litt cola så gikk alt mye bedre. Jeg kjente mer, og det var vondt men absolutt tålelig.  

ønsker epidural ved en eventuell nr 2 og. 

AnonymBruker
Skrevet

Fungerte helt fenomenalt bra. Tilnærmet smertefri under riene. Sov til og med litt under riene og kunne bevege meg rundt med preekestol, men følte ikke helt behovet. 

Jeg hadde ingen pressrier (som jeg kjente), men det gikk bra likevel. Kjente press da hun kom ut, men ikke smerter. Hadde også pudendalblokade. 

En rask og ekstremt enkel fødsel. Hadde urinretensjon etterpå. Vet ikke om det skyldes epiduralen eller fødselen. 

Du skriver at du har en kronisk sykdom. Jeg anbefaler deg å tenke like mye (om ikke mer) på oppholdet på barselavdelingen som på selve fødselen. For min del sov jeg omtrent ikke på tre døgn og det er noe av det jævligste jeg noensinne har opplevd. 

Anonymkode: 809aa...4d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født to ganger, og har tatt epidural begge gangene. 

epiduralen tok den verste smerten, men jeg hadde fortsatt veldig vondt, og når baby var på vei ut. Epiduralen funket utmerket på riene, men jeg tok, morfin,lystgass, noen «natur greier/saltvann stikk i korsryggen) og epidural og hadde fortsatt kraftig smerter😅

men, skulle jeg ha tredje barnet vil jeg fortsatt ha epidural selvom den forsinker fødselen.

MEN, begge gangene har jeg fått kraftig smerter som har vart i flere måneder i ryggraden. Eter Første fødsel hadde jeg vondt i 9 mnd før jeg ble gravid igjen, nå er det 3 måneder siden fødsel nr 2, og smertene i ryggraden blir bare verre og verre. 😔

Anonymkode: 9b91c...ab2

AnonymBruker
Skrevet

Totalt smertefri, men fikk til å presse. Legen fortalte når jeg skulle presse og det gikk fint. Ingen problemer i etterkant. 

Anonymkode: f6ff0...00b

Skrevet

Epiduralen funket fint for meg, kjente ingen smerter og fikk sovet flere timer om natten (fødsel varte i ca 24t). Ulempen var at jeg også mistet all følelse og kontroll i ene beinet, så det var vanskelig å bevege seg i sengen og stå på gulvet. Jeg kjente heller ikke pressriene, så jeg ante ikke når jeg skulle presse. Riene stoppet helt opp på slutten, og drypp hadde heller ingen effekt, så barnet ble forløst med sugekopp. Kjente heldigvis ikke smerter da heller. Hadde ingen problemer etter fødsel pga epidural. Hadde nok valgt det igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Med nr 1 tok epiduralen smertene, frem til pressriene kom. De kjente jeg. Men den sinket også ned fødselen.. Smerter i ryggraden i lang tid etterpå

Nr 2 funket den dårligere, stoppet opp riene. Smerter i ryggrad i lang tid etterpå her også. 

Med nr 3 så droppet jeg den helt. 

Anonymkode: 7552e...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor da jeg kunne vurdere epidural etter at fødselen hadde vart i 6 timer. Jeg valgte å ta det. Smertene ble mindre intense, men det gjorde nok at fødselen ble mer langvarig. Babyen kom ut etter 24 timer. Det positive var at jeg følte absolutt ingenting da jeg presset babyen ut. Så den virket litt for godt på slutten, faktisk. 

Anonymkode: 6d12d...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Funker veldig bra! Du vet den følelsen når du har vært lenge ute i kulden, og lårene føles litt nummene? Sånn følelse fikk jeg, tok omtrent all smerte, og det var helt nydelig! Jeg fikk spist og hvilt meg før siste innspurt. Da pressriene nærmet seg skrudde de ned epiduralen så jeg kjente riene, for da var det enklere å presse. 

Anonymkode: b8810...01f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk fra å ha så vondt at jeg ikke kunne kommunisere og ikke skjønte hva folk sa til meg, til å kunne snakke og smile. Var satt i gang med drypp, og hadde stormrier. Det var helt fantastisk. Jeg kjente fremdeles riene, men de var ikke noe problem å takle med lystgass. Jeg gikk fra 4 til 10cm som førstegangsfødende, så det var kanskje ikke rart det gjorde vondt. Mannen min sa det var som at jeg kom tilbake til ham sa jeg fikk epidural. Før jeg fikk den var jeg helt borte. 

Anonymkode: a684d...975

Skrevet

Fikk en solid pause, sov i 3 timer og det var nydelig! Men så stoppa hele fødselen opp og jeg måtte ha drypp og full pakke .. tok ikke epidural andre gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk fra å ha så vondt at jeg ikke kunne kommunisere og ikke skjønte hva folk sa til meg, til å kunne snakke og smile. Var satt i gang med drypp, og hadde stormrier. Det var helt fantastisk. Jeg kjente fremdeles riene, men de var ikke noe problem å takle med lystgass. Jeg gikk fra 4 til 10cm som førstegangsfødende, så det var kanskje ikke rart det gjorde vondt. Mannen min sa det var som at jeg kom tilbake til ham sa jeg fikk epidural. Før jeg fikk den var jeg helt borte. 

Jeg gikk fra 4-10cm på én time, skulle det stå. 
Det ble akutt ks etter å ha presset i to timer da, men det var ikke pga epiduralen. Så jeg vet ikke hvor god smertelindringen ville vært når barnet kom ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Måtte sette to ganger. Fra 3-10 cm kjente jeg nesten ikke at jeg hadde rier, lå og slappet av. Pressfasen er jo noe annet. Men det var himmelsk å få epidural.

Anonymkode: bedab...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Måtte sette to ganger. Fra 3-10 cm kjente jeg nesten ikke at jeg hadde rier, lå og slappet av. Pressfasen er jo noe annet. Men det var himmelsk å få epidural.

Skal sies at jeg uansett fikk riedrypp, ble satt i gang. Uten det dryppet kan vel epidural gjør at riene stopper litt opp…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...