Gå til innhold

Hvordan lager du iskaffe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så lyst på iskaffe. Tenkte jeg skulle kjøpe på Rema, men det er dyrt og alle er alt for søte. Står også over kunstig søtning.

Hvordan lager du iskaffe?

Anonymkode: e2901...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brygger den på 50% varmt vann, 50% is rett i kolben til håndbryggeren (v60) Samme metode funker med moccamaster iallefall. 

Anonymkode: f18cc...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til et stort glass:

2 ss pulverkaffe + 1 ss sukker + 2-3 ss kokende vann. Pisk med melkeskummer (evt visp) 

Fyll glasset med isbiter. Ha i Tine vaniljemelk + evt sirup (bruker en ts hasselnøttsirup) Og så har du "kaffeskummet" på toppen 🙂

Helt enig i at de på butikken er for søt

Anonymkode: 92893...a2e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bruker Brasero pulverkaffe.

Tre teskjeer med den, tre teskjeer sukker. Har i et tomt syltetøyglass, iskaldt vann og rister. Tømmer i et stort glass og fyller opp med melk. 

Kan også bruke vikingmelk/kondensert melk, men det blir så jæskla dyrt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lager som regel gresk frappé og dropper gjerne melken (fordi jeg som regel ikke har melk i hus), men den er god med melk også.

Endret av Brunhilde
Glemte lenke til oppskriften
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

4-5 store isbiter, 1 dobbel espresso i Nespresso maskinen og fyller resten med havremelk. Bruker ikke noe søtning, men har brukt vaniljesirup i sammen med isbitene når jeg lager til andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nescafe dolce gusto. Bestiller starbucks espresso kapsler på kaffekapselen. To kapsler i et stort glass, ha i litt lønnesirup først, så helmelk og masse isbiter. Veldig godt!

Anonymkode: 1f203...405

• Liker 2
Skrevet

Her var det mange gode tips 😍 Min nye favoritttråd, jeg elsker iskaffe.

Som regel tar jeg nespresso sin iskaffe, 4-5 isbiter og melk, ingen sukker. Frappeversjonen er dette + én kule is og noen t-skjeer instant cappuccino.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i sukker da så min iskaffe ser helt ulik ut enn den du foretrekker men 

En del sterk kald kaffe, en del melk og en del av denne  fra Normal- elsker denne 

Screenshot_20240712_200415_SamsungInternet.thumb.jpg.4c6fe3b8858114796ae8567ebf8a1113.jpg

Eller en del kaffe litt av denne iskaffesirupen fra normal og en skje vaniljeis. 

Anonymkode: 005f1...8a5

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, Brunhilde said:

Jeg lager som regel gresk frappé og dropper gjerne melken (fordi jeg som regel ikke har melk i hus), men den er god med melk også.

Nå fikk jeg lyst på frappé – skjønt det smaker aller best i 30 grader på en gresk fortauskafé. Heldigvis er det ikke så lenge til jeg skal til Hellas igjen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Iskaffe for meg er: 

Dobbel espresso, i en shaker sammen med sukker. Riste til kaffen er blitt kald. 

Dette er iskaffe. 

Nordmenn kaller merkelig nok islatte for iskaffe (Har Tine skylda?). 

Iskaffe er nemlig uten melk. 

Anonymkode: e149b...f4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er den enkleste i verden; fryser ned vanlig filter-kafferester i sånn isbitterningsbrett. Tar ut 4-5 (nok til å fylle et glass) med kaffe-isbiter og fyller på med tine vaniljemelk 😋😋 Så enkel og innmari god iskaffe 👏 funker også med mandelmelk eller havremelk, men min personlige favoritt er med vaniljemelk :) 

Anonymkode: 44e9b...6e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kapselmaskin. Lager en liten kopp og rører inn brunt sukker i koppen. Har det over i et glass med isbiter og melk. 😅

Anonymkode: 1597a...274

AnonymBruker
Skrevet

Hender også at jeg lager en liten kopp og blander den med næringsdrikke med vaniljesmak og isbiter, men det er nok en oppskrift for spesielt interesserte, haha.

Anonymkode: 1597a...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 21.37):

Iskaffe for meg er: 

Dobbel espresso, i en shaker sammen med sukker. Riste til kaffen er blitt kald. 

Dette er iskaffe. 

Nordmenn kaller merkelig nok islatte for iskaffe (Har Tine skylda?). 

Iskaffe er nemlig uten melk. 

Anonymkode: e149b...f4a

Ja for det er jo bare nordmenn som drikker iskaffe med melk…

Anonymkode: a5fd4...952

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fyller et glass med havremelk og isbiter, og har to shots med espresso oppi. Du kan også bare bruke litt sterk vanlig kaffe, eller sånn frysetørret pulverkaffe om du vil gjøre det ordentlig raskt.

Evt H-melk og to shots espresso.

Bruker ingen søtning, melk er søtt nok. Synes de i butikken er superkvalmende og frappé ser jeg mer på som dessert. 

Du får teste litt ut og smake litt til hva som funker best for deg:) 

Anonymkode: a4fa8...187

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser jeg lager iskaffen på en annen måte enn det som har delt

jeg fryser alltid kaffeslumper isbitformer i stedet for å helle ut og bruker de så til å lage iskaffe.

12-14 kaffeisbiter

2 dl oatly eller Coop barista

1 ts sirup eller brunt sukker(kan sløyfes)

Ha så alt i en blender og kjør til all isen er knust. 

Anonymkode: a5fd4...952

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...