AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #101 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg så du skrev over her at hun truer med å skade seg selv. Dette gjorde også min ex partner. Han har til dags dato ikke gjort det til tross for å ha truet med dette og også prøvd å beskylde med for hans fremtidige død. Dette er manipulasjon. Dette gjør hun fordi hun vet du vil reagere. Du må kutte kontakten. Dette kommer ikke din ex forlovede til å like så viss du har mulighet til å flytte til familie en periode så anbefaler jeg det. Og du må bytte nummer og blokere henne. Husk at du kan melde til hennes behandler at hun ønsker å skade seg selv når hun truer med dette. Det kan være grunnlag til tvangs innleggelse. Det er masse informasjon og taktikker på nett rundt dette. Det viktigste du kan gjøre er å lese deg opp slik at du kan komme deg ut av dette. Anonymkode: ab170...c46 Tusen takk for all informasjon og støtte! Nå føler jeg meg ikke så dum som jeg følte jeg var. Du klarna virkelig mine tanker nå. Problemet her er at hun har prøvd en gang før å ta sitt liv , også har hun sagt et par ganger at om jeg går fra henne så har hun ingen mening å leve videre. Sa at den dagen jeg ikke vil ha henne den dagen har hun ingenting å leve for osv. Jeg gruer meg til tida framover virkelig. Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #102 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er også viktig at du dokumenter trakassering fra hennes side. Politiet kan hjelpe deg med besøksforbud viss dette eskalerer. Noe jeg er ganske sikker på at skjer viss hun på et tidspunkt føler at du har gått videre i livet og at hennes manipulasjon ikke fungerer lenger. Anonymkode: ab170...c46 Jeg guer meg virkelig for tida framover og hva den vil bringe asså! Anonymkode: 021a1...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #103 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var første ganga jeg hører fra noen at jeg ikke er alene om dette! De fleste så enten tror de på henne at jeg var et monster for henne og slitet på hun eller så sier det at om jeg er så heldig så hadde hun ikke gått å snakket så stygt om meg eller gjort det virkelig vanskelig for meg uten grunn. Det kunne jeg aldri skjønne hvorfor hun behandlet meg så dårlig når jeg har aldri prøvd å ønske hun noe vondt eller behandlet dårlig verken før eller etter bruddet. Hun fikk til og med sin kusine på 15 år som jeg har alltid vært kjempe snill med til å ringe meg å beskylde meg for å være slem mot exen og ble kalt for en idiot og sagt til fuck u. Det er nok sant jeg klarer ikke helt å gå over henne pga jeg skjønner virkelig ikke hva som skjedde så plutselig at hun plutselig bare forsvant av livet mitt og ønsker meg så vondt fra å være så snill og kjærlig med meg før og felles planer for framtida. Jeg sover dårlig om natta og har rare drømmer om at hun ønsker egentlig å skade meg. Mulig jeg overreagerer nå men føler på så mye trykk og press fra hennes siden at hun vil helst at jeg bare forsvinner og finner meg aldri noen andre igjen. Problemet også er at jeg har aldri vært i et forhold før, det var den første og det fikk meg også til å tro at det er normalt og kanskje keg fortjener sånt siden etter p ha gjort så mye ble jeg til slutt behandlet dårlig å kalt for monster og diverse. Største problemet er nok det at jeg elsker henne og skylder alt på sykdommen og har tvangstanker om at jeg er ansvarlig for å hjelpe henne og ønsker det så mye at tar aldri slutt. Har vært sånn en stund så sikkert derfor. Kjenner heller ikke til noe annet som sagt pga første forhold og veldig intens. Vil nok finne ut av ting med tida og hvordan ting vil utarte seg videre da men veldig skeptisk til det asså Anonymkode: 021a1...2fc Ikke meg du svarte dette til, men du er definitivt ikke alene om å oppleve det du har gjort i forholdet (og det du opplever av bevisst såring og manipulering fra din eks' side nå etter ta hun avsluttet forholdet). En venninne av meg var i et lignende forhold som det du har hatt, der var det mannen som viste seg å være alvorlig syk med mange diagnoser. Min venninne hadde "dessverre" fått barn med ham, og det ble et mareritt i mange, mange år etterpå, selv om hun greide å komme seg ut av forholdet forholdsvis raskt, etter bare et års samboerskap. Jeg tror grunnen til at så mange som opplever slikt føler seg så alene om det, det er fordi de som regel er blitt så manipulert at de er påført traumer (pga. manipulasjonen m.m.) som gjør at de irrasjonelt føler skyld og skam over situasjonen. Partneren har ofte også påført dem både skyld- og skamfølelse, og de er blitt psyket ned til å tro at det er dem selv det er noe galt med. Du og dine venner er fremdeles såpass unge at det er mange som ikke har nok livserfaring til å avsløre det spillet din eks holder på med. For det er et spill hun holder på med, hun spiller en rolle hvor hun nå skaper seg en ny historie som skal få andre til å se på henne på en god måte - slik at andre ikke skal tro deg, om du forteller sannheten. Dette er helt klassisk for hva slike folk som hun gjør etter et brudd. Og det er en del av manipuleringen, en del av det å ha kontroll over deg videre, en heller forskrudd måte å sikre at du blir så usikker at hvis de trenger det, så kan de greie å manipulere deg enda mer slik at de kan utnytte deg igjen. Det at din eks sier slikt til andre er, om man har litt kjennskap til hvordan slike manipulatorer holder på, ikke overraskende, det er egentlig forventet, dessverre. Det at du skal bli såret og lei deg og usikker på deg selv, slik at du skal tvile på deg selv - det er nettopp en del av spillet slike driver. Det samme med å forsøke å gi deg et dårlig rykte, for da isolerer de deg fra andre. Og andre som tror på spillet og manipuleringen, de forstår ikke at de faktisk blir manipulert også. Det å få deg selv til å ikke forstå, det er også bare en del av dette spillet. Du har vært snill og god både mot henne og andre. Når hun sier det motsatte til andre, så vet hun at du får høre det, og hun vet at da vil hun såre deg, og siden hun har manipulert deg over flere år, så vet hun også at det vil gjøre at du begynner å tvile på deg selv. Hun vet nok også at det vil gjøre at du vil tro at du trenger å forstå, og derfor vet hun også at den dagen hun vil utnytte deg mer, da kan hun late som om hun forklarer ting - men det er som regel også alltid bare enda mer manipulering. Selv om jeg ikke har opplevd akkurat det samme som det du har opplevd nå, Ts, så har jeg to ganger vært i en situasjon hvor en mann fra ett øyeblikk til neste dumpet meg. Ingen forklaringer, absolutt ingenting. Helt uforståelig. Første gangen fikk jeg et ekstremt behov for å forstå, få en forklaring slik at jeg kunne forstå. Jeg kastet bort altfor mye tid på ikke akseptere at jeg ikke fikk noen forklaringer. Spol frem en del år, og jeg opplevde nesten det samme. Men den store forskjellen mellom første og siste gang, det var at jeg plutselig innså at jeg faktisk ikke hadde behov for å forstå. Ja, jeg ønsket en forklaring, noe som kunne gjøre det logisk for meg. Men jeg hadde ikke egentlig behov for en slik forklaring. Og vet du hva som endret seg? Jeg innså at selve handlingene til eksen, det å dumpe meg (uten at vi hadde kranglet, uten at vi hadde problemer, dagen etter at han selv hadde lagt ut om hvor utrolig lykkelig han var fordi vi hadde det så godt sammen, aldri hatt det så godt med noen) på den måten - det var forklaring nok for meg! Jeg innså at en partner som er i stand til å være så ustabil, som viser så liten respekt og omtanke for meg - det er faktisk en mann jeg ikke vil ha, fordi han ikke lenger vil være bra for meg. Og da jeg innså det - da greide jeg å gå videre. Jeg måtte gjennom en form for kjærlighetssorg da også, en sorg over det som hadde vært bra, en sorg over å miste den fremtiden jeg trodde var planlagt. Men kjærlighetssorgen ble mer en etappe jeg måtte gjennom for å komme meg videre, fordi jeg fullt og helt hadde innsett at en partner som kan gjøre noe slik på den måten, det er en som jeg aldri kunne stolt helt på igjen. Når både respekt, tillit og omtanke er borte, da er det heller ikke noe som helst igjen å bygge et forhold på, ikke bygge en fremtid på. Så kjære deg - du trenger faktisk ingen flere forklaringer på hvorfor hun gjorde som hun gjorde, og hvorfor hun gjør og sier som hun gjør nå i ettertid! Du vet allerede at hun er altfor syk til at hun kan være en god partner for deg, altfor ustabil. Det spiller ingen rolle om hun ikke kan for det selv, for uansett diagnose, så kan en voksen person ikke gjemme seg bak diagnosen når den velger å behandle andre med så lite omtanke og respekt, når den velger å manipulere og såre den andre, når den velger å fortelle løgner om eksen som bare var god. Du vet alt dette, Ts! Og det er alle forklaringene du trenger! Det du har opplevd med henne, det er ikke kjærlighet, Ts. Det er hekt, det er manipulering, det er såkalt lovebombing. Kjærlighet er ikke alltid lett, men kjærlighet er ikke vondt manipulerende, slik du er blitt manipulert. Du elsket nok den du en gang trodde hun var. Men hun er ikke den personen. Hun er en annen, en ingen nå kan ha det godt sammen med, i hvert fall ikke før hun i mange år fremover har tatt ansvar for seg selv og sin egen helse og gått i årelang behandling. Det at du føler ansvar for å hjelpe henne, det er noe du bør fortsette å diskutere med en psykolog, for det er nettopp den siden hun kan komme til å ramme deg på, når hun finner ut at hun skal manipulere deg igjen til å tro på en fremtid sammen. Men dere kan ikke ha noen fremtid sammen. Og du må finne ut hvordan du skal håndtere det og henne om hun og/eller hennes mor tar kontakt igjen. Så fortsett hos din psykolog, slik at du kan få jobbet deg videre med dette. Du er så reflektert, du har så mye godt i deg, og et sted der ute er det en annen dame som akkurat her og nå håper hun møter en som deg, en som vil deg like godt ❤️ Anonymkode: cead1...e7e 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #104 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for all informasjon og støtte! Nå føler jeg meg ikke så dum som jeg følte jeg var. Du klarna virkelig mine tanker nå. Problemet her er at hun har prøvd en gang før å ta sitt liv , også har hun sagt et par ganger at om jeg går fra henne så har hun ingen mening å leve videre. Sa at den dagen jeg ikke vil ha henne den dagen har hun ingenting å leve for osv. Jeg gruer meg til tida framover virkelig. Anonymkode: 021a1...2fc Dette har jeg gått gjennom. Jeg forstår at det er vanskelig. Det er ikke din skyld og din reaksjon er helt normal. Utfordringen her er at dette er beviste taktikker som brukes for å kunne manipulere. Det beste du kan gjøre er å kontakte hennes behandler og informere om at hun ønsker å ta sitt eget liv. Eller evt hennes mor viss du fortsatt har en ok kommunikasjon med henne. Du er ikke ansvarlig selv om hun prøver å få deg til å tro det. Anonymkode: ab170...c46 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #105 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk for all informasjon og støtte! Nå føler jeg meg ikke så dum som jeg følte jeg var. Du klarna virkelig mine tanker nå. Problemet her er at hun har prøvd en gang før å ta sitt liv , også har hun sagt et par ganger at om jeg går fra henne så har hun ingen mening å leve videre. Sa at den dagen jeg ikke vil ha henne den dagen har hun ingenting å leve for osv. Jeg gruer meg til tida framover virkelig. Anonymkode: 021a1...2fc Du er ikke ansvarlig for hennes liv. Hun er ansvarlig for sitt eget liv. Med å true med å ta sitt eget liv om du går fra henne, så holder hun deg i realiteten som et følelsesmessig gisse. Hun har allerede vist at det hun sier der ikke stikker dypt hos henne. Hvis hun hadde ment at hun ikke hadde noe å leve for uten deg, så hadde hun ikke gjort alt hun nå gjør for å sverte deg, fortelle løgner om deg, manipulere deg, såre deg, gå fra deg, holde på med andre menn. Ser du hvor ulogisk hun er? Det å true med selvmord i denne sammenhengen er ren manipulasjon fra hennes side. Og selv om hun en dag ev. skulle ta selvmord, da vil det ikke være din feil. For du kan ikke endre noe. Du har gjort alt du kan og mer enn du burde allerede. Hun er voksen, hun må ta ansvar for eget liv og ta imot hjelp fra fagfolk. Hun må ta det valget i mange år fremover. Vil hun ikke gjøre det, da er det heller ikke noe du kan gjøre. Du er ikke ansvarlig for hennes liv! Hvis hun skulle true med å ta sitt eget liv, da ringer du enten legevaktens akuttnummer eller politiet - forteller at hun truer med å ta selvmord, og at du som hennes eks ikke lenger kan hjelpe henne, og at hun har en historikk med alvorlig psykisk sykdom. Ring politiet og/eller legevaktens akuttnummer hver eneste gang hun ev. måtte true med dette. Da tar fagfolk over, og hun må også selv begynne å ta ansvar for sine handlinger. Du har ikke annet ansvar enn å varsle politi eller legevakt om hun truer med noe slikt. Anonymkode: cead1...e7e 3
Mariss@68 Skrevet 15. juli 2024 #106 Skrevet 15. juli 2024 Vil du virkelig igjennom alt du beskriver igjen og igjen og igjen… hvor urolig liv vil du ha? alle voksne er ansvarlig for seg selv, og du har nå fått en unik mulighet til å gå videre i ditt eget liv. Hun har heldigvis en familie som kan fange henne opp når det går utfor - for det vil det gjøre. Blokker henne, tenk hva du bil anbefale din beste venn å gjøre og bruk fornuften. Du har fått så mange råd; til og med av en psykolog. Lytt! 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #107 Skrevet 15. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Det jeg fikk høre at hun har flere typer personlighetsforstyrrelse som det byttes på på en måte. Veldig opp og ned. Bipolar har hun både opp turer og ned turer. Ja ble fortalt at det er sykt vanskelig å tilpasse riktige medisiner med en sånn kombinasjon. Anonymkode: 021a1...2fc Flere typer personlighetsforstyrrelser? Som byttes på!?? Har du blitt fortalt at hun har de diagnosene eller har du sett diagnosene selv? Det er ingen diagnoser som bare kan byttes på. Enten har hun en diagnose som forklarer hennes symptombilde eller ikke. Hun kan ikke være emosjonelt ustabil den ene dagen og den andre paranoid eller unnvikende. Uansett, kom deg unna før pådrar deg psykiske vansker. Dette er IKKE et menneske du bør få barn med. Dersom det faktisk stemmer med de ALLE diagnosene hun har, så er det behandling, medisiner osv, men hun er fortsatt ung, impulsstyrt og det er veldig mulig at hun ikke vil klare å nyttiggjøre seg av et behandlingsforløp … akkurat nå. velger du å bli, så vil du på et tidspunkt uansett gå, eller bli forlatt av henne. Anonymkode: 1a162...4be
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #108 Skrevet 15. juli 2024 Humle Brumle skrev (11 timer siden): Hun har ikke oppført seg pent mot deg, men hun har jo tydligvis ikke lyst til å være sammen med deg. Det burde du akseptere. Blokker og ignorer. Men litt utenfor det du spurte om så synes jeg det er uhyre stygt hvordan dere i denne tråden snakker om psykiske lidelser. Folk kan oppføre seg dårlig med og uten diagnose. Å si ting som «åh de med den og den diagnosen er sånn eller med såå mange diagnoser er man fucked» Er faktisk veldig stigmatiserende og stygt. Husk at man aldri vet selv når man plutselig kan få en diagnose selv! Tenk hvordan det føles da? Når man går på nett å ser slik dritt om diagnose? Dette. Anonymkode: 07806...19a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #109 Skrevet 15. juli 2024 https://epitel.no/ Denne organisasjonen har mye kunnskap om det du går gjennom. Jeg hadde søkt kontakt og fortalt historien min der og bedt om veiledning. Det at din ex forlovede har psykiske utfordringer forandrer ikke de virkemidlene hun bruker for å manipulere deg. Hennes måte å være på mot deg er svært skadelig. Du kan ikke hjelpe henne men du kan hjelpe deg selv. Anonymkode: ab170...c46 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #110 Skrevet 15. juli 2024 Slutt å ta til takke med gærne diagnose kjerringer Finn noe annet Anonymkode: 7fbe6...637
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #111 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ikke meg du svarte dette til, men du er definitivt ikke alene om å oppleve det du har gjort i forholdet (og det du opplever av bevisst såring og manipulering fra din eks' side nå etter ta hun avsluttet forholdet). En venninne av meg var i et lignende forhold som det du har hatt, der var det mannen som viste seg å være alvorlig syk med mange diagnoser. Min venninne hadde "dessverre" fått barn med ham, og det ble et mareritt i mange, mange år etterpå, selv om hun greide å komme seg ut av forholdet forholdsvis raskt, etter bare et års samboerskap. Jeg tror grunnen til at så mange som opplever slikt føler seg så alene om det, det er fordi de som regel er blitt så manipulert at de er påført traumer (pga. manipulasjonen m.m.) som gjør at de irrasjonelt føler skyld og skam over situasjonen. Partneren har ofte også påført dem både skyld- og skamfølelse, og de er blitt psyket ned til å tro at det er dem selv det er noe galt med. Du og dine venner er fremdeles såpass unge at det er mange som ikke har nok livserfaring til å avsløre det spillet din eks holder på med. For det er et spill hun holder på med, hun spiller en rolle hvor hun nå skaper seg en ny historie som skal få andre til å se på henne på en god måte - slik at andre ikke skal tro deg, om du forteller sannheten. Dette er helt klassisk for hva slike folk som hun gjør etter et brudd. Og det er en del av manipuleringen, en del av det å ha kontroll over deg videre, en heller forskrudd måte å sikre at du blir så usikker at hvis de trenger det, så kan de greie å manipulere deg enda mer slik at de kan utnytte deg igjen. Det at din eks sier slikt til andre er, om man har litt kjennskap til hvordan slike manipulatorer holder på, ikke overraskende, det er egentlig forventet, dessverre. Det at du skal bli såret og lei deg og usikker på deg selv, slik at du skal tvile på deg selv - det er nettopp en del av spillet slike driver. Det samme med å forsøke å gi deg et dårlig rykte, for da isolerer de deg fra andre. Og andre som tror på spillet og manipuleringen, de forstår ikke at de faktisk blir manipulert også. Det å få deg selv til å ikke forstå, det er også bare en del av dette spillet. Du har vært snill og god både mot henne og andre. Når hun sier det motsatte til andre, så vet hun at du får høre det, og hun vet at da vil hun såre deg, og siden hun har manipulert deg over flere år, så vet hun også at det vil gjøre at du begynner å tvile på deg selv. Hun vet nok også at det vil gjøre at du vil tro at du trenger å forstå, og derfor vet hun også at den dagen hun vil utnytte deg mer, da kan hun late som om hun forklarer ting - men det er som regel også alltid bare enda mer manipulering. Selv om jeg ikke har opplevd akkurat det samme som det du har opplevd nå, Ts, så har jeg to ganger vært i en situasjon hvor en mann fra ett øyeblikk til neste dumpet meg. Ingen forklaringer, absolutt ingenting. Helt uforståelig. Første gangen fikk jeg et ekstremt behov for å forstå, få en forklaring slik at jeg kunne forstå. Jeg kastet bort altfor mye tid på ikke akseptere at jeg ikke fikk noen forklaringer. Spol frem en del år, og jeg opplevde nesten det samme. Men den store forskjellen mellom første og siste gang, det var at jeg plutselig innså at jeg faktisk ikke hadde behov for å forstå. Ja, jeg ønsket en forklaring, noe som kunne gjøre det logisk for meg. Men jeg hadde ikke egentlig behov for en slik forklaring. Og vet du hva som endret seg? Jeg innså at selve handlingene til eksen, det å dumpe meg (uten at vi hadde kranglet, uten at vi hadde problemer, dagen etter at han selv hadde lagt ut om hvor utrolig lykkelig han var fordi vi hadde det så godt sammen, aldri hatt det så godt med noen) på den måten - det var forklaring nok for meg! Jeg innså at en partner som er i stand til å være så ustabil, som viser så liten respekt og omtanke for meg - det er faktisk en mann jeg ikke vil ha, fordi han ikke lenger vil være bra for meg. Og da jeg innså det - da greide jeg å gå videre. Jeg måtte gjennom en form for kjærlighetssorg da også, en sorg over det som hadde vært bra, en sorg over å miste den fremtiden jeg trodde var planlagt. Men kjærlighetssorgen ble mer en etappe jeg måtte gjennom for å komme meg videre, fordi jeg fullt og helt hadde innsett at en partner som kan gjøre noe slik på den måten, det er en som jeg aldri kunne stolt helt på igjen. Når både respekt, tillit og omtanke er borte, da er det heller ikke noe som helst igjen å bygge et forhold på, ikke bygge en fremtid på. Så kjære deg - du trenger faktisk ingen flere forklaringer på hvorfor hun gjorde som hun gjorde, og hvorfor hun gjør og sier som hun gjør nå i ettertid! Du vet allerede at hun er altfor syk til at hun kan være en god partner for deg, altfor ustabil. Det spiller ingen rolle om hun ikke kan for det selv, for uansett diagnose, så kan en voksen person ikke gjemme seg bak diagnosen når den velger å behandle andre med så lite omtanke og respekt, når den velger å manipulere og såre den andre, når den velger å fortelle løgner om eksen som bare var god. Du vet alt dette, Ts! Og det er alle forklaringene du trenger! Det du har opplevd med henne, det er ikke kjærlighet, Ts. Det er hekt, det er manipulering, det er såkalt lovebombing. Kjærlighet er ikke alltid lett, men kjærlighet er ikke vondt manipulerende, slik du er blitt manipulert. Du elsket nok den du en gang trodde hun var. Men hun er ikke den personen. Hun er en annen, en ingen nå kan ha det godt sammen med, i hvert fall ikke før hun i mange år fremover har tatt ansvar for seg selv og sin egen helse og gått i årelang behandling. Det at du føler ansvar for å hjelpe henne, det er noe du bør fortsette å diskutere med en psykolog, for det er nettopp den siden hun kan komme til å ramme deg på, når hun finner ut at hun skal manipulere deg igjen til å tro på en fremtid sammen. Men dere kan ikke ha noen fremtid sammen. Og du må finne ut hvordan du skal håndtere det og henne om hun og/eller hennes mor tar kontakt igjen. Så fortsett hos din psykolog, slik at du kan få jobbet deg videre med dette. Du er så reflektert, du har så mye godt i deg, og et sted der ute er det en annen dame som akkurat her og nå håper hun møter en som deg, en som vil deg like godt ❤️ Anonymkode: cead1...e7e Takk for nyttig informasjon. Litt vondt å tenke på at en person man elsker og ville det beste, vil ikke det samme tilbake. Anonymkode: 021a1...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #112 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette har jeg gått gjennom. Jeg forstår at det er vanskelig. Det er ikke din skyld og din reaksjon er helt normal. Utfordringen her er at dette er beviste taktikker som brukes for å kunne manipulere. Det beste du kan gjøre er å kontakte hennes behandler og informere om at hun ønsker å ta sitt eget liv. Eller evt hennes mor viss du fortsatt har en ok kommunikasjon med henne. Du er ikke ansvarlig selv om hun prøver å få deg til å tro det. Anonymkode: ab170...c46 Det blir vondt det kan jeg se for meg dessverre Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #113 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du er ikke ansvarlig for hennes liv. Hun er ansvarlig for sitt eget liv. Med å true med å ta sitt eget liv om du går fra henne, så holder hun deg i realiteten som et følelsesmessig gisse. Hun har allerede vist at det hun sier der ikke stikker dypt hos henne. Hvis hun hadde ment at hun ikke hadde noe å leve for uten deg, så hadde hun ikke gjort alt hun nå gjør for å sverte deg, fortelle løgner om deg, manipulere deg, såre deg, gå fra deg, holde på med andre menn. Ser du hvor ulogisk hun er? Det å true med selvmord i denne sammenhengen er ren manipulasjon fra hennes side. Og selv om hun en dag ev. skulle ta selvmord, da vil det ikke være din feil. For du kan ikke endre noe. Du har gjort alt du kan og mer enn du burde allerede. Hun er voksen, hun må ta ansvar for eget liv og ta imot hjelp fra fagfolk. Hun må ta det valget i mange år fremover. Vil hun ikke gjøre det, da er det heller ikke noe du kan gjøre. Du er ikke ansvarlig for hennes liv! Hvis hun skulle true med å ta sitt eget liv, da ringer du enten legevaktens akuttnummer eller politiet - forteller at hun truer med å ta selvmord, og at du som hennes eks ikke lenger kan hjelpe henne, og at hun har en historikk med alvorlig psykisk sykdom. Ring politiet og/eller legevaktens akuttnummer hver eneste gang hun ev. måtte true med dette. Da tar fagfolk over, og hun må også selv begynne å ta ansvar for sine handlinger. Du har ikke annet ansvar enn å varsle politi eller legevakt om hun truer med noe slikt. Anonymkode: cead1...e7e Det blir både vondt å vanskelig å ta den avgjørelsen når den tid kommer dessverre Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #114 Skrevet 15. juli 2024 Mariss@68 skrev (8 timer siden): Vil du virkelig igjennom alt du beskriver igjen og igjen og igjen… hvor urolig liv vil du ha? alle voksne er ansvarlig for seg selv, og du har nå fått en unik mulighet til å gå videre i ditt eget liv. Hun har heldigvis en familie som kan fange henne opp når det går utfor - for det vil det gjøre. Blokker henne, tenk hva du bil anbefale din beste venn å gjøre og bruk fornuften. Du har fått så mange råd; til og med av en psykolog. Lytt! Håpte jo på at hun kunne forandres og stabiliseres pga er virkelig glad i henne Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #115 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Flere typer personlighetsforstyrrelser? Som byttes på!?? Har du blitt fortalt at hun har de diagnosene eller har du sett diagnosene selv? Det er ingen diagnoser som bare kan byttes på. Enten har hun en diagnose som forklarer hennes symptombilde eller ikke. Hun kan ikke være emosjonelt ustabil den ene dagen og den andre paranoid eller unnvikende. Uansett, kom deg unna før pådrar deg psykiske vansker. Dette er IKKE et menneske du bør få barn med. Dersom det faktisk stemmer med de ALLE diagnosene hun har, så er det behandling, medisiner osv, men hun er fortsatt ung, impulsstyrt og det er veldig mulig at hun ikke vil klare å nyttiggjøre seg av et behandlingsforløp … akkurat nå. velger du å bli, så vil du på et tidspunkt uansett gå, eller bli forlatt av henne. Anonymkode: 1a162...4be Hun har ikke bare en type personlighetsforstyrrelse fordi når jeg leste på nett om de ulike typer personlighetsforstyrrelse så hun matchet ikke bare på en type men hadde flere felles kjennetegn på de andre forskjellige. Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #116 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://epitel.no/ Denne organisasjonen har mye kunnskap om det du går gjennom. Jeg hadde søkt kontakt og fortalt historien min der og bedt om veiledning. Det at din ex forlovede har psykiske utfordringer forandrer ikke de virkemidlene hun bruker for å manipulere deg. Hennes måte å være på mot deg er svært skadelig. Du kan ikke hjelpe henne men du kan hjelpe deg selv. Anonymkode: ab170...c46 Det skader psyken min ja det hun holder på med akkurat for tida pga er glad i henne og det vet hun også gjør hun alt med vilje for å såre meg for hun vet at de handlinger sårer meg Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #117 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slutt å ta til takke med gærne diagnose kjerringer Finn noe annet Anonymkode: 7fbe6...637 Er ikke det typisk at snille gutter treffer på sånne damer? Anonymkode: 021a1...2fc
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #118 Skrevet 15. juli 2024 Ser du allerede har fått mange god råd her. Sannheten er nok dessverre at dette forholdet, om du velger å fortsette i det, vil bli en evig kamp hvor du må gi og gi inntil du ikke har mer igjen og i verste fall ender opp syk selv. Dersom noen er så syk så er det et minimum at de må ha tilstrekkelig selvinnsikt til å se det selv og være villig til å søke hjelp. Når det ikke er tilstede er det lite du kan gjøre, uansett hvor hardt du prøver. Det å ha en diagnose er ikke et fripass til å behandle partneren sin som dritt. Det er i utgangspunktet gode egenskaper du har ved at du bryr deg, har empati, og ønsker å hjelpe noen som sliter. De samme egenskapene kan bli et problem for deg dersom du har lar det gå så langt at du aksepterer denne typen adferd og at folk tråkker på deg uten at du setter grenser. Da kan du dessverre ende opp med å tiltrekke deg mennesker som vet å utnytte dette. Anonymkode: ec940...bf1 1 2
Mariss@68 Skrevet 15. juli 2024 #119 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir både vondt å vanskelig å ta den avgjørelsen når den tid kommer dessverre Anonymkode: 021a1...2fc Når den tid kommer? Det er slutt og du bør gå videre. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #120 Skrevet 15. juli 2024 Mariss@68 skrev (Akkurat nå): Når den tid kommer? Det er slutt og du bør gå videre. Stemmer det er slutt, men de fleste som kjenner meg og hun mener hun vil komme tilbake, det samme sier hennes mor så mener det tid kommer når hun ombestemmer seg og vil komme tilbake det blir tøft å ikke gå med på. Anonymkode: 021a1...2fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå