Gå til innhold

Retten til deltid når man har barn. Hvor lenge før må man varsle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: dd2a4...7f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok presisere hva du mener her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Noen som vet?

Anonymkode: dd2a4...7f0

Jeg har nettop redusert min stilling fra 100 til 80 %.

Ga skriftlig beskjed (på mail) til min nærmeste leder at jeg ønsket dette, begrunnelse på hvorfor og ca hvor lenge. Han spurte fra når jeg ønsket å starte i 80% og vi ble enige om at jeg skulle starte måneden etter, da dette passet med driften. 

Kan legge til at selv om min nærmeste leder hadde forståelse for mitt ønske, har øverste ledelse i bedriften jeg jobber i vært svært negativ til dette da de ønsker å fremstå som politisk korrekte, som et sted der alle jobber fulltid og ingen deltid. Måtte faktisk vise de Arbeidsmiljøloven og paragrafen som gir adgang til å søke om dette. Det er som nevnt her i tråden ikke en rettighet man automatisk får innvilget, men man har som småbarnsforeldre en gyldig grunn til å søke om reduksjon, og det skal svært mye til for at bedriften kan nekte deg dette.

I mitt tilfelle fremstår det som utrolig useriøst når ledelsen i en så stor statlig bedrift som jeg jobber i, gjør seg dumme og later som dette er en paragraf i Arbeidsmiljøloven de aldri har hørt om. Så mitt råd til deg er å begrunne søknaden og vise til Arbeidsmiljøloven. Jeg hadde kontaktet fagforeningen dersom ledelsen hadde slått seg vrang på dette.

Anonymkode: 3dce7...dab

• Nyttig 1
Skrevet

Dette må du jo ta en samtale med lederen din om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...