AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #1 Skrevet 12. juli 2024 Begynte på Zoloft for 9 dager siden. 25 mg. De siste to dagene har jeg tatt 50 mg. Angsten er ekstrem. Merket det allerede på dag 2. Nå er den verre enn verst og jeg er ikke meg selv ifht dette. Humøret er fint, men så er det jo heller ikke depresjon jeg tar den for. Da hadde vel depresjonen økt noe voldsomt også. Angsten derimot...? Altså for et ta eksempel på hvor ille det blir, så reagerte jeg med full panikk i dag fordi daten min ikke avsluttet smsn med sin vanlige søte emoji.....!! Det frika meg helt ut. Et annet eksempel var at samme fyr fortalte at han skulle ut og spise med sin beste kompis i kveld. Jeg frika ut av det også, fikk for meg at nå skulle de sitte og snakke negativt om meg....! Dette er helt ekstremt og jeg må virkelig kjempe for å ikke ta dette ut på dem rundt. Jeg klarte bite det i meg, men må innrømme jeg fortsatt er redd for dette. Det er SÅ irrasjonelt og barnslig, men slik er tankene mine nå. Alt er skummelt, alt blir negativt, alt jeg strever med i det daglige, sånn LITT, det er det som nå bli sykt forverret. Vær så snill si meg at dette går over?! Hvor lang tid før du kjente bedring? jeg vet det kan ta 1-2-3 uker....jeg holder nesten ikke ut. Er det verdt det å stå i dette? fortsette å kjøre på med 50? Skal ikke øke etter det, legen ville se hvordan jeg er etter å ha gått på 50 en stund. Hjelp ?! håper noen kan berolige meg. Vær så snill ikke kritiser meg for de gale tankene, det er jo ikke slik jeg er. Angsten er 10 ganger verre enn før..... Anonymkode: cb790...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #2 Skrevet 12. juli 2024 Da jeg begynte på cipralex for en del år siden så fikk jeg veldig økt angst og det var nesten som en kjemisk angst. Det bare kom kastet på natt og dag. Tvang meg til å stå opp, spise, dusje og fungere det jeg klarte. Det var hard jobbing. Etter 3 uker slapp det taket, og angsten forsvant nesten helt. Du må bare holde ut, og snakk med legen om symptomene dine, mulig du må bytte merke eller få noe beroligende du kan ta i denne opptrappings fasen. Det går over. Angsten kan føles helt jævlig og en føler livet smuldrer opp, men det gjør ikke det. Anonymkode: ddf1f...36b 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #3 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg begynte på cipralex for en del år siden så fikk jeg veldig økt angst og det var nesten som en kjemisk angst. Det bare kom kastet på natt og dag. Tvang meg til å stå opp, spise, dusje og fungere det jeg klarte. Det var hard jobbing. Etter 3 uker slapp det taket, og angsten forsvant nesten helt. Du må bare holde ut, og snakk med legen om symptomene dine, mulig du må bytte merke eller få noe beroligende du kan ta i denne opptrappings fasen. Det går over. Angsten kan føles helt jævlig og en føler livet smuldrer opp, men det gjør ikke det. Anonymkode: ddf1f...36b Å nesten litt godt å høre dette. Kan jeg spørre hvordan du opplevde det helt konkret? ble du en annerledes versjon av deg selv? Jeg har jo beskrevet hvor fælt det er for meg, jeg både tenker annerledes og er nokså sikker på at alt er "skummelt". Godt å høre det ga seg etter tre uker....jeg håper inderlig det roer seg snart hos meg. Er bare på dag 9. Merket du forverring rundt opptrapping? TS Anonymkode: cb790...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #4 Skrevet 12. juli 2024 Du får en angst-topp nå fordi du akkurat har økt dosen, det kommer til å gå over! Anonymkode: d32d2...91c 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #5 Skrevet 12. juli 2024 Det går an å snakke med legen din hvis det er helt uutholdelig, noen kan få tilleggsmedisin som demper angst mens de trapper opp. Anonymkode: d32d2...91c 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #6 Skrevet 12. juli 2024 Tror dette er helt normalt! Jeg gikk riktignok på cipralex, men opplevde sterk økning i angsten den første tiden. Bare å bite tennene sammen og si til deg selv at det er unntakstilstand akkurat nå. Jeg taklet ingenting utenom jobb den perioden, ikke noe sosialt, bare netflix på sofaen etter jobb. Men så gikk det over, og med tiden følte jeg med bare bedre og bedre! Så hold ut! Ta gjerne kontakt med legen din, hen har plikt til å følge deg opp når du starter på nye medisiner eller trapper opp/ned. Dette går bra ❤️ Anonymkode: f2ca0...5b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #7 Skrevet 12. juli 2024 Meg over. Kan legge til at hos meg gikk det noen dager (opptil en uke) fra jeg begynte på pillene til jeg fikk symptomer som veldig økt angst, så det høres ganske "riktig" ut at du er på dag 9 og har mye angst ❤️ Anonymkode: f2ca0...5b3 1
Shutterflyx Skrevet 12. juli 2024 #8 Skrevet 12. juli 2024 Det går mest sannsynlig over, bivirkninger i forbindelse med start av medisiner eller opp- nedtrapping er veldig vanlig. Prøv å stå i det, ikke legg for mye i det du tenker, kjenner og føler på nå. Om det ikke gir seg, snakk med fastlege eller psykolog/psykiater og ta det derfra! Jeg heier på deg! -shytterfly- 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #9 Skrevet 12. juli 2024 Tusen takk for alle svar, dette er helt grusomt. Det verste er at alt blir så irrasjonelt, mye mye mer enn før. Har hørt folk sier de slipper overtenking på Zoloft, å, I wish... Jeg går rundt meg selv, rastløs, vandrer hvileløst over gulvet, hjertebank, stresser i hodet... Håper inderlig dere har rett i at jeg bare må holde ut. Takk for innspill og for at dere deler erfaringer! ❤️Det gir håp! Ts Anonymkode: cb790...0b8 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #10 Skrevet 12. juli 2024 Jeg føler med deg, ts! Jeg startet opp med zoloft for tre år siden og angsten min økte noe voldsomt de første ukene, det var rett og slett nesten helt uutholdelig. Jeg har aldri hverken før eller senere kjent på en så intens angst, det var som om hele kroppen vibrerte. Jeg fikk sobril som jeg kunne ta de første ukene for å dempe den verste angsten, og det hjalp noe. Men jeg er veldig glad jeg klarte å stå i det, fordi zoloft har gitt meg et helt nytt liv! Jeg har aldri angst lenger, overtenker ikke lenger og bekymrer meg generelt sett nesten ingenting lenger. I tillegg har jeg mindre sosial angst og har mye mer glede av relasjoner til andre nå på grunn av det. Jeg merket økt angst frem til jeg hadde trappet opp til den dosen psykiateren sa jeg burde stå på (100 mg), og så var plutselig angsten helt borte og mitt nye liv startet Mitt råd til deg er å holde ut og vit at det snart går over! Plutselig en dag våkner du og føler deg fin! Det er bare en reaksjon fra kroppen din på at du får tilført mer serotonin, og frem til kroppen din har justert seg til det nivået så får du økt angst, det er helt naturlig og går over. Og husk at du kan kontakte legen din og få skrevet ut beroligende som du kan ta i den verste fasen nå. Anonymkode: aa338...0b8 1 1
AlternativX Skrevet 13. juli 2024 #11 Skrevet 13. juli 2024 (endret) Det er normalt med økning av angst første tiden på zoloft. Vanskelig å si hvor lenge, men de fleste sier de første ukene. Hos meg varte det lengre. Hør med legen om du kan få sobril eller noe for å kupper det verste. Lykke til! Endret 13. juli 2024 av AlternativX 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #12 Skrevet 13. juli 2024 TS her. Dag 10 og verre enn verst. Dag 3 på 50 mg, begynte 7 dager på 25 mg.. Jeg våkner og er urolig i hele kroppen. Småskjelver. Strever med overtenking og tankekjør. Rastløs og vandrer rundt i stuen. Dette er virkelig tøft. Tusen takk igjen til dere som føler med meg og som forstår hvordan dette er. Godt å høre om at jeg kan se frem til at det roer seg, kanskje etter to uker, kanskje tre....Jeg håper det ikke går mer enn to uker, er helt utslitt. Har bare et par spørsmål: Merker man det bare helt plutselig, at angsten har roet seg, eller kommer det gradvis at man kjenner man blir roligere? Og jeg har hørt denne skal kunne hjelpe på overtenking også. Noen som har erfaring med det, at tankekjør og overtenking roer seg? jeg strever veldig med å overtenke alt mulig og det igjen gir meg angst.....Ts Anonymkode: cb790...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #13 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tror dette er helt normalt! Jeg gikk riktignok på cipralex, men opplevde sterk økning i angsten den første tiden. Bare å bite tennene sammen og si til deg selv at det er unntakstilstand akkurat nå. Jeg taklet ingenting utenom jobb den perioden, ikke noe sosialt, bare netflix på sofaen etter jobb. Men så gikk det over, og med tiden følte jeg med bare bedre og bedre! Så hold ut! Ta gjerne kontakt med legen din, hen har plikt til å følge deg opp når du starter på nye medisiner eller trapper opp/ned. Dette går bra ❤️ Anonymkode: f2ca0...5b3 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Meg over. Kan legge til at hos meg gikk det noen dager (opptil en uke) fra jeg begynte på pillene til jeg fikk symptomer som veldig økt angst, så det høres ganske "riktig" ut at du er på dag 9 og har mye angst ❤️ Anonymkode: f2ca0...5b3 Takk for at du gir meg håp. Husker du hvor lenge det tok før det gikk over hos deg? Også lurte jeg på hvilken dose du står på? Legen har bedt meg sjekke ut hvordan jeg fungerer på 50 mg en stund før jeg evt øker til 75 - deretter 100. Jeg hadde håpet at det holdt med 50....vet noen får den effekten de trenger av det, men mange må vel opp litt...Hvordan kan jeg vite om jeg bør øke etter 14 dager? Legen har ferie og sa ingenting om det....TS Anonymkode: cb790...0b8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #14 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg føler med deg, ts! Jeg startet opp med zoloft for tre år siden og angsten min økte noe voldsomt de første ukene, det var rett og slett nesten helt uutholdelig. Jeg har aldri hverken før eller senere kjent på en så intens angst, det var som om hele kroppen vibrerte. Jeg fikk sobril som jeg kunne ta de første ukene for å dempe den verste angsten, og det hjalp noe. Men jeg er veldig glad jeg klarte å stå i det, fordi zoloft har gitt meg et helt nytt liv! Jeg har aldri angst lenger, overtenker ikke lenger og bekymrer meg generelt sett nesten ingenting lenger. I tillegg har jeg mindre sosial angst og har mye mer glede av relasjoner til andre nå på grunn av det. Jeg merket økt angst frem til jeg hadde trappet opp til den dosen psykiateren sa jeg burde stå på (100 mg), og så var plutselig angsten helt borte og mitt nye liv startet Mitt råd til deg er å holde ut og vit at det snart går over! Plutselig en dag våkner du og føler deg fin! Det er bare en reaksjon fra kroppen din på at du får tilført mer serotonin, og frem til kroppen din har justert seg til det nivået så får du økt angst, det er helt naturlig og går over. Og husk at du kan kontakte legen din og få skrevet ut beroligende som du kan ta i den verste fasen nå. Anonymkode: aa338...0b8 Takk for at du også gir meg håp. Er så godt å lese alt det dere skriver her....Det gir meg håp og mot til å stå i det. Er så angstfylt at jeg dirrer nesten, slik du beskriver.......Bør ikke være sammen med folk nå.... Legen har ferie og jeg får nok ikke sobril da....med mindre jeg kan spørre en annen lege på samme senter. Merker du faktisk at du ikke overtenker? Jeg gjør nemlig det hele tiden og jeg håper så inderlig at dette kan hjelpe meg med å slutte med det.....Og angst selvsagt, den er jo ganske intens i det daglige (uutholdelig nå!) Men du? min lege har sagt at jeg KAN øke til 100 max, men at jeg kunne sjekke ut hvordan det gikk på 50 en stund....eller bør jeg bare trappe opp til 75 når 14 dager har gått? skulle kun øke 25 pr uke. får ikke spurt legen min, dessverre....TS Anonymkode: cb790...0b8 1
AlternativX Skrevet 13. juli 2024 #15 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Dag 10 og verre enn verst. Dag 3 på 50 mg, begynte 7 dager på 25 mg.. Jeg våkner og er urolig i hele kroppen. Småskjelver. Strever med overtenking og tankekjør. Rastløs og vandrer rundt i stuen. Dette er virkelig tøft. Tusen takk igjen til dere som føler med meg og som forstår hvordan dette er. Godt å høre om at jeg kan se frem til at det roer seg, kanskje etter to uker, kanskje tre....Jeg håper det ikke går mer enn to uker, er helt utslitt. Har bare et par spørsmål: Merker man det bare helt plutselig, at angsten har roet seg, eller kommer det gradvis at man kjenner man blir roligere? Og jeg har hørt denne skal kunne hjelpe på overtenking også. Noen som har erfaring med det, at tankekjør og overtenking roer seg? jeg strever veldig med å overtenke alt mulig og det igjen gir meg angst.....Ts Anonymkode: cb790...0b8 Jeg står nå på 75 mg. Virkningen kommer nok ikke plutselig, hos meg kom den veldig gradvis. Må nok innrømme at det har tatt rundt 4 mnd før jeg merket bedring. Men panikkanfallene ga seg mye tidligere. Dette forberedte fastlegen meg på, så var innstilt og forberedt på at dette kunne ta tid. Bare å holde ut! 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #16 Skrevet 13. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Å nesten litt godt å høre dette. Kan jeg spørre hvordan du opplevde det helt konkret? ble du en annerledes versjon av deg selv? Jeg har jo beskrevet hvor fælt det er for meg, jeg både tenker annerledes og er nokså sikker på at alt er "skummelt". Godt å høre det ga seg etter tre uker....jeg håper inderlig det roer seg snart hos meg. Er bare på dag 9. Merket du forverring rundt opptrapping? TS Anonymkode: cb790...0b8 Jeg startet opp på cipralex grunnet angst. Jeg fikk sterk angst og panikk angst etter oppstart. Låg mye i senga, og anfallene kom kastet på. Følte jeg ikke hadde kontroll på angsten, og at det var medisinen som styrte dette. Da det ble økning av nivåer i hjernen. Jeg sleit med å få i meg mat, og tvang meg selv til å gå små turer, tvang i meg litt mat og etter hvert hadde jeg ro på kveldene da jeg la meg. Men kunne vokne på natta i svette og angstanfall. Fikk beskjed av lege at jeg kunne bruke beroligende ved opptrapping. Jeg tok en tab, men ble veldig svimmel og ør i hodet av den. Så ble med den ene. jeg startet på 5 mg og da jeg opplevde mer angst sa legen at jeg skulle opp i 10 mg. Når angsten slapp taket etter 3 uker kom jeg meg på jobb igjen, og var mye mer robust. Før fikk jeg ofte uro under felles lunsjer og middager, dette ble helt borte. Men det skal sies at jeg hadde en lang periode uten angst når medisinene fungerte. Anonymkode: ddf1f...36b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå