AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #1 Del Skrevet 12. juli 2024 Hei! Har de to siste årene hatt en uvirkelighetsfølelse som ikke går vekk. Navn, ansikt, tid og om jeg har drømt noe eller ikke svekker den kognitive funksjonen min veldig. Har vært sykemeldt i et år også, pga dette. Kjenner lite på følelser også, spesielt positive. Har blitt veldig sosialt tilbaketrukket, og har lite med energi. Går til dps for behandling, og har fått snakket ut om ptsd, angst og unipolar depresjon, samt fått ADHD diagnose og går på Aduvanz. Har mer indre ro etter oppstart på medisinen. Vi jobber mer målrettet ift uvirkelighetsfølelsen nå, men jeg føler ikke det går noen vei. Jeg studerer, og tar resten av studiet på deltid for å lette på trykket. Jobber også, men på et sted jeg er komfortabel og ikke stresser stort. Fins det etater eller ressurser i Norge som er flinke på dette? Kan gå privat hvis det er noe som viser gode resultater. Noen som har erfaring eller bare vet noe om det? Har noen erfaring med en psykolog eller liknende helsepersonell som er gode på det i Bergensområdet? Hva hjalp deg eller en du kjenner? Anonymkode: 411e4...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #2 Del Skrevet 12. juli 2024 Får du noe "jordkontakt" i løpet av dagen eller har du alltid noe på gang? Leser at du studerer samtidig som du jobber, kan det være grunnen til at du opplever psykisk uhelse på grunn av overarbeid? Ofte er det livsstil som er årsak til sykdommer. Du skriver du på et sted er komfortalbel som du lever nå, men da kan du spørre deg selv om du er komfortabel med en uhelse? Hva med sette av tid på dagen , enten morgen eller kveld til meditasjon? På youtube finnes mange guidet meditasjoner til ro og avslapping. Gjør det for å få litt jordkontakt med deg selv og stilne ned. For meg har meditsjon hjulpet mye. Psykolog og annet helsepersonell har aldri hjulpet meg og dps har jeg vært på. Det gjorde vondt verre. De er kun på diagnosering, hvertfall her jeg bor. Anonymkode: bf54f...f84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #3 Del Skrevet 12. juli 2024 Du kan få ro også, uten adhd medisin meditasjon kan hjelpe med adhd Anonymkode: bf54f...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #4 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.58): Hei! Har de to siste årene hatt en uvirkelighetsfølelse som ikke går vekk. Navn, ansikt, tid og om jeg har drømt noe eller ikke svekker den kognitive funksjonen min veldig. Har vært sykemeldt i et år også, pga dette. Kjenner lite på følelser også, spesielt positive. Har blitt veldig sosialt tilbaketrukket, og har lite med energi. Går til dps for behandling, og har fått snakket ut om ptsd, angst og unipolar depresjon, samt fått ADHD diagnose og går på Aduvanz. Har mer indre ro etter oppstart på medisinen. Vi jobber mer målrettet ift uvirkelighetsfølelsen nå, men jeg føler ikke det går noen vei. Jeg studerer, og tar resten av studiet på deltid for å lette på trykket. Jobber også, men på et sted jeg er komfortabel og ikke stresser stort. Fins det etater eller ressurser i Norge som er flinke på dette? Kan gå privat hvis det er noe som viser gode resultater. Noen som har erfaring eller bare vet noe om det? Har noen erfaring med en psykolog eller liknende helsepersonell som er gode på det i Bergensområdet? Hva hjalp deg eller en du kjenner? Anonymkode: 411e4...ce7 Jeg bor i samme område og har hatt uvirkelighetsfølelse i 20 år. Jeg har søkt hjelp, men får det ikke. Jeg får inntrykk at i denne byen er det ingen som kan noe om dette og bare leder meg vekk fra tema. Og psykologer bare pratet det vekk. Ja de sier hele at det er symptomer på angst. Ja det stemmer. Men det er også depersonalisering envt derealisasjon. Men hvordan behandler man det? I England får man behandling i form av grunning osv. Men jeg greier ikke det på egenhånd. Så nå er jeg uføre. Og gitt opp å bli frisk. Anonymkode: b536a...d59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #5 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.58): Hei! Har de to siste årene hatt en uvirkelighetsfølelse som ikke går vekk. Navn, ansikt, tid og om jeg har drømt noe eller ikke svekker den kognitive funksjonen min veldig. Har vært sykemeldt i et år også, pga dette. Kjenner lite på følelser også, spesielt positive. Har blitt veldig sosialt tilbaketrukket, og har lite med energi. Går til dps for behandling, og har fått snakket ut om ptsd, angst og unipolar depresjon, samt fått ADHD diagnose og går på Aduvanz. Har mer indre ro etter oppstart på medisinen. Vi jobber mer målrettet ift uvirkelighetsfølelsen nå, men jeg føler ikke det går noen vei. Jeg studerer, og tar resten av studiet på deltid for å lette på trykket. Jobber også, men på et sted jeg er komfortabel og ikke stresser stort. Fins det etater eller ressurser i Norge som er flinke på dette? Kan gå privat hvis det er noe som viser gode resultater. Noen som har erfaring eller bare vet noe om det? Har noen erfaring med en psykolog eller liknende helsepersonell som er gode på det i Bergensområdet? Hva hjalp deg eller en du kjenner? Anonymkode: 411e4...ce7 Sikker på det er psykisk? Kan være long covid? Anonymkode: c5f0b...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #6 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sikker på det er psykisk? Kan være long covid? Anonymkode: c5f0b...943 Long covid?? Personen har da flere psykiatriske diagnoser hvor det er vanlig med dissosiasjon. Anonymkode: c08cd...7d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #7 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Long covid?? Personen har da flere psykiatriske diagnoser hvor det er vanlig med dissosiasjon. Anonymkode: c08cd...7d2 Åja. Virket som hun ikke skjønte hvor de symptomene kom fra og terapi ikke hjalp. Og siden symptomene er overlappende ville jeg foreslå det. Noen får feilaktig psykiske diagnoser når det er feks long covid eller noe nevrologiske /inflammasjonp Anonymkode: c5f0b...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #8 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Åja. Virket som hun ikke skjønte hvor de symptomene kom fra og terapi ikke hjalp. Og siden symptomene er overlappende ville jeg foreslå det. Noen får feilaktig psykiske diagnoser når det er feks long covid eller noe nevrologiske /inflammasjonp Anonymkode: c5f0b...943 Aldri hørt at man blir feildiagnosert med ADHD og PTSD pga long covid. Det står tydelig at personen er i behandling hos DPS. Anonymkode: c08cd...7d2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #9 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Åja. Virket som hun ikke skjønte hvor de symptomene kom fra og terapi ikke hjalp. Og siden symptomene er overlappende ville jeg foreslå det. Noen får feilaktig psykiske diagnoser når det er feks long covid eller noe nevrologiske /inflammasjonp Anonymkode: c5f0b...943 Også viktig å forstå at kraftig hjernetåke og dissosiasjon ikke er det samme. Anonymkode: c08cd...7d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #10 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Også viktig å forstå at kraftig hjernetåke og dissosiasjon ikke er det samme. Anonymkode: c08cd...7d2 Ja det tror jeg er mye misforstått. Man kan bli ganske utafor og fjern av kraftig hjernetåke. Anonymkode: b80db...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #11 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Også viktig å forstå at kraftig hjernetåke og dissosiasjon ikke er det samme. Anonymkode: c08cd...7d2 Ja men kan det kanskje ligne? Klarer du forklare forskjellene? Anonymkode: c5f0b...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #12 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja det tror jeg er mye misforstått. Man kan bli ganske utafor og fjern av kraftig hjernetåke. Anonymkode: b80db...4ba Hvordan da? Anonymkode: c5f0b...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #13 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan da? Anonymkode: c5f0b...943 Jeg har hatt hjernetåke ifbm sykdom og jeg var helt utafor. Klarte ikke få tak i tankene mine, datt ut/hjernen koblet ut om det ble for mye inntrykk, klarte ikke prosessere eller hente frem minner/hukommelsestap. Følte hjernen min var betong og klarte ikke få tak i det jeg hadde oppi der pga det og ingen tanker. Husker ikke om jeg hadde kjørt bli til steder når jeg åpenbart var ett sted jeg måtte ha kjørt bil. Klarte ikke finne bilen igjen osv. Ganske ekkelt . Anonymkode: b80db...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #14 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.58): Fins det etater eller ressurser i Norge som er flinke på dette? Kan gå privat hvis det er noe som viser gode resultater. Noen som har erfaring eller bare vet noe om det? Anonymkode: 411e4...ce7 Uvirkelighetsfølelse er ikke noe man behandler spesifikt, man må i så fall først vite hva dette symptomer har sammenheng med. Er det knyttet til PTSD, angst, depresjon, adhd, eller er det et negativt symptom på kommende psykose (hos noen kan negative symptomer vare i år). Ikke bekymre deg for det siste, jeg tar det med fordi bredden i årsak til dette symptomet er stor, og gir da retning på hvordan behandle det. Ingen behandler kan 100% vite hva dette kommer av for akkurat deg, selv med all verdens utredning må man jobbe ut fra hypoteser. Gode terapeuter behandler dessuten ikke bare symptomer, men går helst litt dypere til verks i sammenhenger som gjelder for deg, og hvilken mening dette symptomet har i akkurat ditt liv. Det er noe i deg eller livet ditt som opprettholder symptomet, og det kan være verdt å forstå mer av. Anonymkode: baeb4...988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #15 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har hatt hjernetåke ifbm sykdom og jeg var helt utafor. Klarte ikke få tak i tankene mine, datt ut/hjernen koblet ut om det ble for mye inntrykk, klarte ikke prosessere eller hente frem minner/hukommelsestap. Følte hjernen min var betong og klarte ikke få tak i det jeg hadde oppi der pga det og ingen tanker. Husker ikke om jeg hadde kjørt bli til steder når jeg åpenbart var ett sted jeg måtte ha kjørt bil. Klarte ikke finne bilen igjen osv. Ganske ekkelt . Anonymkode: b80db...4ba Sånn er det jeg har det og!! Helt grusomr takk for forklaringen din! Hva slags sykdom og gikk det over? i tillegg føler jeg sansene er rare og føler meg som jeg går med en hlassbolle rundt hodet/hjernen. Alt føles fremmed og rart og jeg er ikke meg inni. Men det er no fysisk liksom Anonymkode: c5f0b...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #16 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sånn er det jeg har det og!! Helt grusomr takk for forklaringen din! Hva slags sykdom og gikk det over? i tillegg føler jeg sansene er rare og føler meg som jeg går med en hlassbolle rundt hodet/hjernen. Alt føles fremmed og rart og jeg er ikke meg inni. Men det er no fysisk liksom Anonymkode: c5f0b...943 Det at du kan kjenne deg igjen betyr ikke at du faktisk dissosierer. Dissosiasjon skjer gjerne ved psykiske lidelser som angst, ptsd, ocd. Anonymkode: c08cd...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #17 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det at du kan kjenne deg igjen betyr ikke at du faktisk dissosierer. Dissosiasjon skjer gjerne ved psykiske lidelser som angst, ptsd, ocd. Anonymkode: c08cd...7d2 Jeg er ikke trådstarter. Jeg har også en sykdom. Så jeg var glad for å lese at vedkommende hadde den samme opplevelsen og at det var hjernetåke/fysisk Anonymkode: c5f0b...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #18 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke trådstarter. Jeg har også en sykdom. Så jeg var glad for å lese at vedkommende hadde den samme opplevelsen og at det var hjernetåke/fysisk Anonymkode: c5f0b...943 Jeg vet at du ikke er TS. Poenget mitt er at dine symptomer kan være av andre årsaker og ikke at du faktisk dissosierer. Det blir som at man leser om ADHD og kjenner seg igjen i "alt", men det betyr ikke at man faktisk har det. Hvis du mistenker at du dissosierer og er psykisk dårlig, så bør du få utredning. Dissosiering er en mental tilstand, som gir fysiske symptomer. Slik også angst gir. Anonymkode: c08cd...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #19 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vet at du ikke er TS. Poenget mitt er at dine symptomer kan være av andre årsaker og ikke at du faktisk dissosierer. Det blir som at man leser om ADHD og kjenner seg igjen i "alt", men det betyr ikke at man faktisk har det. Hvis du mistenker at du dissosierer og er psykisk dårlig, så bør du få utredning. Dissosiering er en mental tilstand, som gir fysiske symptomer. Slik også angst gir. Anonymkode: c08cd...7d2 Nei det er jo nettopp det jeg ikke gjør. Jeg tror dette er pga fysisk sykdom hjernetåke og IKKE psykisk. Det var hele poenhet. At det ikke er dissosiasjon men hjernetåke. Og da var der veldig fint med det innlegget hvor en annen beskrev det samme:) Anonymkode: c5f0b...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april #20 Del Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei det er jo nettopp det jeg ikke gjør. Jeg tror dette er pga fysisk sykdom hjernetåke og IKKE psykisk. Det var hele poenhet. At det ikke er dissosiasjon men hjernetåke. Og da var der veldig fint med det innlegget hvor en annen beskrev det samme:) Anonymkode: c5f0b...943 Ok, skjønner Har selv hatt kraftig hjernetåke pga sykdom. Anonymkode: c08cd...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå