Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere

Legen min sier at hun sendte henvisning om CT til privat bildediagnostikklinikk, og at denne ble avslått "pga. lav indikasjon". Jeg utredes for diffuse smerteplager og i følge blod- og avføringsprøver så er jeg i bra form. Jeg må vurdere å ta en ny prat med legen og/eller fortsette utredning i det private. Kan sikkert betale bildediagnostikklinikken privat for undersøkelse om jeg så ønsker. 

Spørsmålet mitt er hvordan dette avslaget har skjedd. Jeg trodde egentlig alle henvisninger fra lege ble godtatt (m.a.o. at det kun er legen som bestemmer om det er behov for tjeneste eller ikke). Har aldri opplevd at en slik henvisning fra lege har blitt avslått. Er det den private bildediagnostikklinikken selv som har rett til å avvise? Eller er det et offentlig organ som går igjennom alle henvisninger og prioriterer/avslår? Ønsker å vite litt mer om dette. 

hilsen jakob

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en røntgenlege som går gjennom alle henvisninger og innvilger eller avslår henvisninger basert på indikasjon, på samme måte som innen alle andre fagområder. CT gir en veldig stor stråledose og skal ikke tas uten god grunn, her er det åpenbart ikke grunnlag for undersøkelsen. Det er lange ventelister for de som har indikasjon, og man vet at det tas veldig mange unødvendige undersøkelser, derfor får ikke alle som har lyst på en undersøkelse dette bare fordi de selv syns det er beste. Det kan være andre undersøkelser er like relevant, f.eks ultralyd, gastroskopi eller coloskopi hvis du sliter med magen. Diffuse mageplager uten noen utslag på andre parametre tilsier jo ikke at de skal finne noe heller. 

Anonymkode: 169fe...b47

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en røntgenlege som går gjennom alle henvisninger og innvilger eller avslår henvisninger basert på indikasjon, på samme måte som innen alle andre fagområder. CT gir en veldig stor stråledose og skal ikke tas uten god grunn, her er det åpenbart ikke grunnlag for undersøkelsen. Det er lange ventelister for de som har indikasjon, og man vet at det tas veldig mange unødvendige undersøkelser, derfor får ikke alle som har lyst på en undersøkelse dette bare fordi de selv syns det er beste. Det kan være andre undersøkelser er like relevant, f.eks ultralyd, gastroskopi eller coloskopi hvis du sliter med magen. Diffuse mageplager uten noen utslag på andre parametre tilsier jo ikke at de skal finne noe heller. 

Anonymkode: 169fe...b47

Takk for svar, men jeg er ikke her for å diskutere hvorvidt jeg trenger CT; når legen min foreslår det så stoler jeg på henne. Spørsmålet mitt gjaldt hvordan systemet fungerer. Så det er altså en ansatt på den private bildediagnostikklinikken som bestemmer hvorvidt de skal ta inn en kunde fra det offentlige helsesystemet? Er det fordi de har et maks-antall "offentlige  plasser/undersøkelser" som alltid blir fyllt, og derfor er det ikke noe tap for dem å avslå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ganske alvorlig tilstand som skal følges nøye opp. Jeg har det siste året opplevd å få mine henvisninger til forskjellige avdelinger i spesialisthelsetjenesten avslått. Legene i spesialisthelsetjenesten mente at fastlegen kunne gjøre undersøkelser hos seg, at jeg uansett ikke var syk nok og at de derfor ikke kunne gi meg time. Pr. telefon har jeg fått beskjed om at det er legekrise og at de har tatt drastiske skritt for å få ned ventelistene. Det fremstår for meg som at det har blitt mye strengere og vanskeligere å få komme til time.

Anonymkode: 40d3e...a05

Skrevet

Interessant, takk for at du delte a05

j

AnonymBruker
Skrevet
Jakob83 skrev (23 minutter siden):

Takk for svar, men jeg er ikke her for å diskutere hvorvidt jeg trenger CT; når legen min foreslår det så stoler jeg på henne. Spørsmålet mitt gjaldt hvordan systemet fungerer. Så det er altså en ansatt på den private bildediagnostikklinikken som bestemmer hvorvidt de skal ta inn en kunde fra det offentlige helsesystemet? Er det fordi de har et maks-antall "offentlige  plasser/undersøkelser" som alltid blir fyllt, og derfor er det ikke noe tap for dem å avslå?

Det betyr ikke at det var riktig. Leger henviser til alt mulig! Alt fra diagnoser som ikke er nødvendig å påvise, til bildemodaliteter som ikke vil gi nødvendig informasjon. I tillegg til bilder som ikke engang går an å ta. 

Hvis de har avslått noe i det private, da ville jeg virkelig ha slappet av. Der stråler de ned folk over en lav sko.

Anonymkode: a8316...619

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Jakob83 skrev (4 timer siden):

Det er en radiolog, spesialutdannet lege innenfor billeddiagnostikk, som har vurdert ut fra det som står i henvisningen så er ikke CT en egnet undersøkelse. CT er mye stråling. De har ikke noe maksantall med offentlige undersøkelser, det er ikke noe statlig organ. Eneste grunnen til at den blir avslått er fordi grunnen til å ta undersøkelsen ikke er god nok (eller kommer for dårlig frem i henvisningen). Ta kontakt med legen som henviste deg.

Anonymkode: e5806...9af

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...