AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #1 Skrevet 12. juli 2024 Foregår koloskopi i full narkose? Jeg har angst for narkose, og legen har ikke informert meg om at koloskopi må tas under narkose. Jeg ser også tiktok-videoer der folk ligger med pustemasker fordi de skal ta koloskopi. Jeg får ganske mye angst av dette. Har spurt legen om CT istedet men han sier at koloskopi er det beste. Jeg kjenner at jeg helst bare vil trekke meg fra det hele. 🥲 Noen som har tatt det, og kan informere meg litt om dette? Anonymkode: 8d4ce...b23
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #2 Skrevet 12. juli 2024 Nei, det er ikke vanlig med narkose ved koloskopi, det er bare små barn i tilfelle, eller hvis man har så betent tarm at man ikke klarer å gjennomføre koloskopi i våken tilstand, men da har man gjerne prøvd uten narkose først. Men man kan få beroligende da, hvis man vil. Isåfall tror jeg du må si fra på forhånd😊 Anonymkode: 5ea0e...e60 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #3 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Foregår koloskopi i full narkose? Jeg har angst for narkose, og legen har ikke informert meg om at koloskopi må tas under narkose. Jeg ser også tiktok-videoer der folk ligger med pustemasker fordi de skal ta koloskopi. Jeg får ganske mye angst av dette. Har spurt legen om CT istedet men han sier at koloskopi er det beste. Jeg kjenner at jeg helst bare vil trekke meg fra det hele. 🥲 Noen som har tatt det, og kan informere meg litt om dette? Anonymkode: 8d4ce...b23 Har tatt koloskopi mange ganger, aldri i narkose 😅 Det er ganske uvanlig på voksne tror jeg… Du kan få beroligende medisin om du ønsker det, eller du kan velge å ikke få noe medisiner 😊 Hvorfor i huleste ser du på sånne TikTok videoer hvis du allerede sliter med angst? Dropp det… Anonymkode: b03fd...81e 4 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #4 Skrevet 12. juli 2024 Nei, en får ikke narkose for det uten at det er særlige grunner til at en MÅ ha det. Selve undersøkelsa er ganske smertefritt, og de som utfører det er profesjonelle i sitt arbeid. For meg er det tømminga før undersøkelsa som er verst, da jeg får frostrier av avføringsmiddel. Bruk for eksempel NHI eller sykehuset du skal til som kilde hvis du vil ha informasjon om en prosedyrer i Norge. TikTok og slike medier gir ikke et riktig bilde på hvordan det foregår her i landet, og videoene er ofte vinklet slik at det skal være skummelt/spennende/sensasjonelt på en eller annen måte. Anonymkode: 6fdeb...f39 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #5 Skrevet 12. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke vanlig med narkose ved koloskopi, det er bare små barn i tilfelle, eller hvis man har så betent tarm at man ikke klarer å gjennomføre koloskopi i våken tilstand, men da har man gjerne prøvd uten narkose først. Men man kan få beroligende da, hvis man vil. Isåfall tror jeg du må si fra på forhånd😊 Anonymkode: 5ea0e...e60 Jeg har intens angst for dette. Og det preger meg sterkt nå. Det er nesten sånn at jeg vil heller la være å undersøke dette, enn å ta selve undersøkelsen😪. Men da må jeg nok si ifra at jeg vil ikke ha narkose uten å vite om det på forhånd. Takk for svar💖 Anonymkode: 8d4ce...b23 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #6 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har intens angst for dette. Og det preger meg sterkt nå. Det er nesten sånn at jeg vil heller la være å undersøke dette, enn å ta selve undersøkelsen😪. Men da må jeg nok si ifra at jeg vil ikke ha narkose uten å vite om det på forhånd. Takk for svar💖 Anonymkode: 8d4ce...b23 Du får ikke narkose uten å vite om det på forhånd 😅 for narkose må du møte fastende så du får beskjed om det i god tid. Jeg fikk noe smertestillende via veneflon mens undersøkelsen foregikk. Anonymkode: 6e3ee...7d4 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #7 Skrevet 12. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, en får ikke narkose for det uten at det er særlige grunner til at en MÅ ha det. Selve undersøkelsa er ganske smertefritt, og de som utfører det er profesjonelle i sitt arbeid. For meg er det tømminga før undersøkelsa som er verst, da jeg får frostrier av avføringsmiddel. Bruk for eksempel NHI eller sykehuset du skal til som kilde hvis du vil ha informasjon om en prosedyrer i Norge. TikTok og slike medier gir ikke et riktig bilde på hvordan det foregår her i landet, og videoene er ofte vinklet slik at det skal være skummelt/spennende/sensasjonelt på en eller annen måte. Anonymkode: 6fdeb...f39 Takk for svar ❤️. Ja, jeg skulle ikke ha sett videoene. De gjorde meg helt hysterisk for dette 🥲. Pustemaske, så ut som en stor hageslange, og narkose og at de sliter etterpå med å komme til hektene. Dette gjorde meg veldig engstelig. De prater også om kreft hele tiden i videoene. Det ble så negativt. Jeg ønsker å være optimistisk, så videoene hjalp meg ikke nei. Anonymkode: 8d4ce...b23 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #8 Skrevet 12. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du får ikke narkose uten å vite om det på forhånd 😅 for narkose må du møte fastende så du får beskjed om det i god tid. Jeg fikk noe smertestillende via veneflon mens undersøkelsen foregikk. Anonymkode: 6e3ee...7d4 Takk for god og beroligende informasjon ❤️ Anonymkode: 8d4ce...b23
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #9 Skrevet 12. juli 2024 Ta gjerne en prat med dem på forhånd. Kanskje du bør få noe beroligende bare for å ta av den verste angsten. Jeg har aldri hatt narkose ved koloskopi. Mulig jeg vil ha noe beroligende neste gang for selve undersøkelsen er drit skummel 😟 Anonymkode: 17d30...b40
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #10 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har intens angst for dette. Og det preger meg sterkt nå. Det er nesten sånn at jeg vil heller la være å undersøke dette, enn å ta selve undersøkelsen😪. Men da må jeg nok si ifra at jeg vil ikke ha narkose uten å vite om det på forhånd. Takk for svar💖 Anonymkode: 8d4ce...b23 Man gjør ikke koloskopi på en operasjonsstue og det er null sjanse for at du får narkose på et rom på en polinlinikk, så du kan slappe helt av. Å ligge i narkose kreves at det er anestesipersonell til stede på en operasjonsstue for å intubere etc. Du ville selvsagt fått informasjon hvis det skulle gjøres i narkose, men dette gjøres når man er våken. Du vil få en veneflon (liten plastslange i åren din) i armen slik at du kan få smertestillende og beroligende hvis du ønsker det. For min del takket jeg nei, men det endte med at tarmen jobbet kraftig i mot skopet, så det kan være lurt å få beroligende slik at musklene slapper av. Du sovner ikke av det, men du blir vil kjenne en lett rus . Anonymkode: e7904...c0d 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #11 Skrevet 12. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man gjør ikke koloskopi på en operasjonsstue og det er null sjanse for at du får narkose på et rom på en polinlinikk, så du kan slappe helt av. Å ligge i narkose kreves at det er anestesipersonell til stede på en operasjonsstue for å intubere etc. Du ville selvsagt fått informasjon hvis det skulle gjøres i narkose, men dette gjøres når man er våken. Du vil få en veneflon (liten plastslange i åren din) i armen slik at du kan få smertestillende og beroligende hvis du ønsker det. For min del takket jeg nei, men det endte med at tarmen jobbet kraftig i mot skopet, så det kan være lurt å få beroligende slik at musklene slapper av. Du sovner ikke av det, men du blir vil kjenne en lett rus . Anonymkode: e7904...c0d Takk for info. Jeg må bare slutte å søke opp videoer av dette. De viser vel mer skremmende scenario på tiktok. Var det vond undersøkelse? Jeg har tatt motsatt vei før. Og da var det grusomt. Hadde problemer å svelge ned slangen og ville bare brekke meg 🥲. Jeg husker at jeg fikk kjeft av legen fordi jeg brukte lang tid på å mestre å svelge slangen 🥲 Anonymkode: 8d4ce...b23
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #12 Skrevet 12. juli 2024 Grunnen til at du ser så mange skumle filmer på TikTok er nok fordi det er mer vanlig å gi folk sterke smertestillende eller narkose under koloskopi i USA. Der doper de jo folk helt i ørska bare for å fjerne visdomstenner. I Norge er det ikke vanlig å legge folk i narkose ved koloskopi da det beste er om pasienten er våken. Man får imidlertid satt inn en venflon på forhånd, sånn at dersom man får sterke smerter under undersøkelsen kan de raskt og lett gi deg litt smertestillende. Det er likevel ikke noe som skjer uten at du er med på å bestemme det, og det er altså ikke snakk om narkose. Anonymkode: bbe74...0a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #13 Skrevet 12. juli 2024 Jeg tok koloskopi forrige uke, og kan med hånden på hjertet si at det verste med undersøkelsen var den gufne drikken man må bruke på forhånd for å tømme tarmen. Den var gyselig. Selve undersøkelsen var ganske morsom! Trodde det skulle være flaut, men de har sånn kjekk bukse med hull til rumpa så du føler ikke at du ligger på utstilling. De la inn veneflon i tilfelle jeg ville ha smertestillende, men det var helt unødvendig. Det kom noen få "mageknip"-tak når slangen skulle bøye seg, men det var virkelig ingen stor greie. For å si det sånn, må jeg undersøkes igjen gruer jeg meg ikke i det hele tatt (annet enn til Plenvu). Og så var det gøy å se tarmene, det har jeg aldri sett før. Narkose brukes såvidt jeg vet kun på barn og i spesielle tilfeller, ikke som rutine. Anonymkode: 563db...9c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #14 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for info. Jeg må bare slutte å søke opp videoer av dette. De viser vel mer skremmende scenario på tiktok. Var det vond undersøkelse? Jeg har tatt motsatt vei før. Og da var det grusomt. Hadde problemer å svelge ned slangen og ville bare brekke meg 🥲. Jeg husker at jeg fikk kjeft av legen fordi jeg brukte lang tid på å mestre å svelge slangen 🥲 Anonymkode: 8d4ce...b23 Jeg vil tro det er verre ovenfra og ned enn nedenfra og opp. Du overlevde den undersøkelsen så du overlever iallfall koloskopi. det kjipeste jeg syns var at jeg fikk time 18:00 og måtte faste frem til det. Før du skal inn til time må du også drikke noe som tømmer tarmen din, det er egentlig som å tisse ut av rumpa 😅 noen syns det smaker dritt, jeg syns det smakte helt ok. Typisk sitrus vitaminsmak Anonymkode: 6e3ee...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #15 Skrevet 12. juli 2024 Endoskopi (via munnen) er mye mye mer ubehagelig. Koloskopi var helt uproblematisk for min del. De ville jeg skulle ha en veneflon på hånden for å raskt kunne gi smertestillende/beroligende. Den veneflonen var det mest ubehagelige og plagsomme for min del så om jeg skal gjøre det igjen kommer jeg til å takke nei til den. Selve skopien var helt greit. Anonymkode: 49b97...304 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #16 Skrevet 12. juli 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil tro det er verre ovenfra og ned enn nedenfra og opp. Du overlevde den undersøkelsen så du overlever iallfall koloskopi. det kjipeste jeg syns var at jeg fikk time 18:00 og måtte faste frem til det. Før du skal inn til time må du også drikke noe som tømmer tarmen din, det er egentlig som å tisse ut av rumpa 😅 noen syns det smaker dritt, jeg syns det smakte helt ok. Typisk sitrus vitaminsmak Anonymkode: 6e3ee...7d4 Godt med info ❤️. Måtte du ha fri fra jobb til dette, eller kunne du jobbe og deretter ta det etter jobben? Anonymkode: 8d4ce...b23
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #17 Skrevet 12. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Endoskopi (via munnen) er mye mye mer ubehagelig. Koloskopi var helt uproblematisk for min del. De ville jeg skulle ha en veneflon på hånden for å raskt kunne gi smertestillende/beroligende. Den veneflonen var det mest ubehagelige og plagsomme for min del så om jeg skal gjøre det igjen kommer jeg til å takke nei til den. Selve skopien var helt greit. Anonymkode: 49b97...304 Ja, via munnen er nok mer ubehagelig, tenker jeg. Anonymkode: 8d4ce...b23
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #18 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Godt med info ❤️. Måtte du ha fri fra jobb til dette, eller kunne du jobbe og deretter ta det etter jobben? Anonymkode: 8d4ce...b23 Jeg var ikke i jobb akkurat da, men ettersom du skal tømme hele systemet og faste før undersøkelsen så bør du ha fri fra jobb den aktuelle dagen Anonymkode: 6e3ee...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #19 Skrevet 12. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for info. Jeg må bare slutte å søke opp videoer av dette. De viser vel mer skremmende scenario på tiktok. Var det vond undersøkelse? Jeg har tatt motsatt vei før. Og da var det grusomt. Hadde problemer å svelge ned slangen og ville bare brekke meg 🥲. Jeg husker at jeg fikk kjeft av legen fordi jeg brukte lang tid på å mestre å svelge slangen 🥲 Anonymkode: 8d4ce...b23 Nei, gastroskopi er mye verre enn koloskopi. Var ikke vondt, men kjenner det når skopet skal forbi en sving i tarmen. Anonymkode: e7904...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2024 #20 Skrevet 12. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg var ikke i jobb akkurat da, men ettersom du skal tømme hele systemet og faste før undersøkelsen så bør du ha fri fra jobb den aktuelle dagen Anonymkode: 6e3ee...7d4 Ja under faste så er det nok lurt å prøve å få fri. Jeg vet ikke om jeg får fri til det , men jeg må forsøke. Anonymkode: 8d4ce...b23
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå