Gå til innhold

Kristine,muslimer, jøder og andre som dømmer

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes det er ironisk når de religiøse som preacher godhet og man skal ikke dømme andre, men som sitter på nett og andre steder å prater og kommenterer andres valg i livet eller andre religioner for den sagt skyld? Vil jo si det er ganske dømmende.

Ser så mange som utrykker hat for andre religioner, og følger religion selv. Og de som mener psykisk lidelser kan bli kurert av Gud fordi du omgås av demoner og Satan. Eller homofili er skapt av Satan. Eller de som driver med meditasjon de kommuniserer med Satan.

Dette er bare eksempler på hva jeg selv har sett blitt kommentert av enkelte kristene. 

Altså jeg skjønner dem følger sin tro, men da kan dem følge dem. Men ikke fortell hvordan andre skal leve og hva som er feil i dems liv. 

Jeg synes det egentlig er veldig respektløst at enkelte religiøse har slike fordommer.

Før så jeg på en religiøs person som en god og fordomsfri person. 

Men når enkelte har slike holdninger blir jeg så skeptisk.

Hvis man ønsker at andre skal være fordomsfri for din tro så må man også være fordomsfri for andres tro og levemåter.

Anonymkode: 6b0a4...55e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleide kalle det dobbeltmoral i mine yngre dager. 

Men.. kort fortalt prøver jeg å se på folk som individer selv om en større gruppe i teorien tror på det samme, for i praksis kan hver og en tro og praktisere på hver sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 minutt siden):

Jeg pleide kalle det dobbeltmoral i mine yngre dager. 

Men.. kort fortalt prøver jeg å se på folk som individer selv om en større gruppe i teorien tror på det samme, for i praksis kan hver og en tro og praktisere på hver sin måte.

Det var veldig godt sagt!

Men må de kommentere vers fra bibelen og fortelle andre hva de gjør galt i dems øyne? Kan man ikke holde det for seg selv 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som enkelte tenker at det bare går en vei og at de automatisk har rett i det de tenker. Slike typer har en tendens til å aldri spørsmål ved seg selv eller egen væremåte. De bare buser på med det de mener er rett og dømmer andre left & right. Enig at jeg har sett mange religiøse som oppfører seg slik, men det finnes mange ikke-religiøse i denne gruppen også. Men de har kanskje ikke like ovenfra-og-ned-holdning siden de ikke tror de har rett til å oppføre seg akkurat som de vil "fordi Gud har gitt dem lov"..

Men synes ofte de kristne som er nær Jesus er litt annerledes. Det virker som om flere av disse virkelig bruker tid på å reflektere rundt hvordan de kan bli den beste utgaven av seg selv. Ikke alle selvfølgelig, men flere. 

Anonymkode: 5c02e...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte de som er på parti med satan eller har noe mørkt inni seg, som er de som sier at alt fra tarot, alle de som mediterer, er homofile eller gjør noe annet utenfor det religioner mener som er de som ER satan.

Det er dette de ønsker å skjule og de ønsker ikke at noen skal holde på med tarot og meditasjon da de vet det kan føre til å sannhetens blikk..

Anonymkode: 4393d...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.17):

Er det bare jeg som synes det er ironisk når de religiøse som preacher godhet og man skal ikke dømme andre, men som sitter på nett og andre steder å prater og kommenterer andres valg i livet eller andre religioner for den sagt skyld? Vil jo si det er ganske dømmende.

Man kan advare mot det man anser som syndig livsstil uten å dømme.

De mest fordumsfull menneskene jeg har møtt eller snakket med er ateister, som sprer edel og galle mot alle som ikke mener det samme som dem selv.

Anonymkode: e26e6...def

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man kan advare mot det man anser som syndig livsstil uten å dømme.

Nei, det kan man ikke. Advarer du andre mot det du mener er synd, så dømmer du deres livsstil.

Du kan mene at noe er synd, og la være å praktisere det selv. Det er greit. 
Men du kan ikke diktere for andre hva som er synd for DEM. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (26 minutter siden):

Nei, det kan man ikke. Advarer du andre mot det du mener er synd, så dømmer du deres livsstil.

Du kan mene at noe er synd, og la være å praktisere det selv. Det er greit. 
Men du kan ikke diktere for andre hva som er synd for DEM. 

Det er forskjell på å advare mot noe og å dømme. At dere er lettkrenkende og tar alt som fordømmelse er deres problem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å advare mot noe og å dømme. At dere er lettkrenkende og tar alt som fordømmelse er deres problem.

Hm, hvor kristent er det å snakke ned andre? 
Og hvordan er jeg lettkrenket? 
At du er dømmende betyr jo ikke at jeg er krenket?

Om noen er lettkrenket så er det deg, som føler at andres valg og livsstil har noe med deg å gjøre, i så stor grad at du må reagere på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (35 minutter siden):

Hm, hvor kristent er det å snakke ned andre? 
Og hvordan er jeg lettkrenket? 
At du er dømmende betyr jo ikke at jeg er krenket?

Om noen er lettkrenket så er det deg, som føler at andres valg og livsstil har noe med deg å gjøre, i så stor grad at du må reagere på det. 

Jeg er ikke dømmende, og det er heller ikke religiøse som forklarer hvorfor de mener livsstiler er syndig etter deres syn. Den som skriker om at andre er dømmende fordi de ikke tåler å bli motsagt er lettkrenkede.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er ikke dømmende, og det er heller ikke religiøse som forklarer hvorfor de mener livsstiler er syndig etter deres syn. Den som skriker om at andre er dømmende fordi de ikke tåler å bli motsagt er lettkrenkede.

Jeg mener hvorvidt man er dømmende eller ikke kommer an på hva man føler idet man advarer andre om farene ved deres livstil. Dersom man føler avsky, hovmod, irritasjon eller liknende, da er man dømmende. Men dersom man kun føler nestekjærlighet, forståelse og empati da vil man ikke oppfattes som dømmende fordi man heller ikke dømmer. Man sier ikke "det du gjør er feil", man sier; "jeg kan se hvorfor du gjør som du gjør, men jeg vet om et alternativ som kanskje kan være bedre".

Det er nok derfor mange (både religiøse og ikke-religiøse) ikke selv forstår at de dømmer, nettopp fordi de ikke legger merke til vibbene de utstråler. De mangler forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg mener hvorvidt man er dømmende eller ikke kommer an på hva man føler idet man advarer andre om farene ved deres livstil. Dersom man føler avsky, hovmod, irritasjon eller liknende, da er man dømmende. Men dersom man kun føler nestekjærlighet, forståelse og empati da vil man ikke oppfattes som dømmende fordi man heller ikke dømmer. Man sier ikke "det du gjør er feil", man sier; "jeg kan se hvorfor du gjør som du gjør, men jeg vet om et alternativ som kanskje kan være bedre".

Det er akkurat det vi forsøker å få frem, selv om vi bruker andre ord. Det er ingenting å bli krenket over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 17.17):

Før så jeg på en religiøs person som en god og fordomsfri person. 

🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: b79c2...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er akkurat det vi forsøker å få frem, selv om vi bruker andre ord. Det er ingenting å bli krenket over.

Når du skriver "det er ingenting å bli krenket over" er du dømmende. Da virker det som om du mener at du har rett til å bestemme at andre ikke kan føle det de føler. Du synes det er feil at de blir krenket. Selv om det kanskje var deres naturlige og uperfekte reaksjon.

Det at du ikke klarer akseptere deres reaksjon og peker på den som feil viser dermed en mangel på forståelse. Og dersom man mangler forståelse for andres livsverden burde man være forsiktig med å fortelle dem hvordan de skal føle/oppføre seg. Da vil jo ikke rådene man kommer med være til deres beste, man klarer jo ikke en gang sette seg inn i hvordan de har det. Da handler det mer om å kontrollere andre fordi man irriterer seg over deres reaksjoner. Det er ikke godhet eller hjelpsomhet. Det i seg selv er faktisk synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du skriver "det er ingenting å bli krenket over" er du dømmende. Da virker det som om du mener at du har rett til å bestemme at andre ikke kan føle det de føler. Du synes det er feil at de blir krenket. Selv om det kanskje var deres naturlige og uperfekte reaksjon.

Det er ikke dømmende, det er en mening. Skjønner det er mange lettkrenkede her som tar alt på feil vis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke dømmende, det er en mening. Skjønner det er mange lettkrenkede her som tar alt på feil vis

Og meninger kan ikke være dømmende? Du ser deg selv som ufeilbarlig med andre ord? Siden du tenker at dine meninger aldri kan være dømmende? Du kan alt, forstår alt, og vet alt.. Nesten som Gud selv det der. Ikke rart at du tenker at alle burde lytte til deg å bare ta i mot det du har å komme med. Og dersom de ikke er enige, eller peker på feil i logikken din så er de lettkrenket? 

Sannheten skinner igjennom, og selv om du kanskje klarer å lure deg selv, så er det ikke sikkert du klarer å lure andre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil vel si at det å være dømmende er et personlighetstrekk som strekker seg utover det å være religiøs. Har bodd og reist land hvor religion har sitt spor i kulturen. Kan ikke si at jeg har erfart religiøse er i nærheten av mer dømmende mot ikke-religiøse enn hvor dømmende de  som har en sterk identitet rundt det å være ateist er mot religiøse.

Når det skal snakkes om religion på dette forumet så understreker dette påstanden min.

Som ikke-religiøs er det overbevisninger ved enkelte religioner jeg ikke verdsetter i likhet med overbevisninger hos enkelte ikke religiøse som er minst like fjollete. Prøver alltid å se individet før noe annet når jeg forholder meg til mennesker.

Endret av Bigote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og meninger kan ikke være dømmende? Du ser deg selv som ufeilbarlig med andre ord? Siden du tenker at dine meninger aldri kan være dømmende? Du kan alt, forstår alt, og vet alt.. Nesten som Gud selv det der. Ikke rart at du tenker at alle burde lytte til deg å bare ta i mot det du har å komme med. Og dersom de ikke er enige, eller peker på feil i logikken din så er de lettkrenket? 

Sannheten skinner igjennom, og selv om du kanskje klarer å lure deg selv, så er det ikke sikkert du klarer å lure andre 🙂

Nei, men jeg ser at det ikke er noe å bli krenket over av at feil i argumentene deres blir påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er motsatt. Jeg hører svært på kristne som er dømmende mot andre. Noen er det sikkert, men det store flertallet er det ikke. Ateister er derimot svært dømmende mot de som har en tro. Det er ikke måte på hvor mye latterliggjøring og fordømmelse kristne møter fra den gruppen. Og det stort sett uten å ta igjen.

Anonymkode: a9964...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er motsatt. Jeg hører svært på kristne som er dømmende mot andre. Noen er det sikkert, men det store flertallet er det ikke. Ateister er derimot svært dømmende mot de som har en tro. Det er ikke måte på hvor mye latterliggjøring og fordømmelse kristne møter fra den gruppen. Og det stort sett uten å ta igjen.

Anonymkode: a9964...275

Mange religiøse og spesielt kristne er litt sneaky når det gjelder fordømmingen og den viser seg ikke så åpenlyst så ofte bortsett fra konservative ekstrimister.

Anonymkode: f5e18...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...