Gå til innhold

Turisme protester i Spania!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal de protestere får de gå på de som kan gjøre noe med regelverket i byen. Ikke turister som har sin fulle rett til å være der og prøver å kose seg.  Om de skulle legge ned turistnæringen ville det nok vært mange som stod der med dårlig råd og.

Det hele fremstår som fryktelig dumt.

Då får heller kjempe for at turismen blir regulert.. Amsterdam tar for øvrig grep for dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ganske spesielt at dette skjer i byer som Barcelona som ble så hardt rammet da turistene uteble under pandemien. 

Anonymkode: 4672a...9b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var nettopp på Mallorca i to uker med familien og merket absolutt ingenting til dette. Vi bodde på hotell uten all-inklusive og spiste på lokale restauranter hver dag. Dette var i Alcudia. Alle vi møtte ga god service, var hyggelige og imøtekommende. Mulig det er verre i større byer som Palma og Barcelona. 

Anonymkode: 3d2e0...c29

Mallorca er ikke Barcelona😅 Mallorca er en "syden" by. Finnes ikke mer u-spansk. Harry sted.

Anonymkode: 3329a...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mallorca er ikke Barcelona😅 Mallorca er en "syden" by. Finnes ikke mer u-spansk. Harry sted.

Mallorca er en øy, ikke en by. Kanskje greit å vite det før du gjør narr av andre som overhodet ikke har skrevet det du ler av.

Mallorca ble nok nevnt i sammenheng med turist-hat fordi det også der har vært protester mot turisme.

Anonymkode: 8a621...901

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, Macro said:

De har ikke lenger råd til eller får tak i boliger i egen by.

Jeg er en av de selv. Har vært på jakt etter bolig i to år, men det er helt umulig. Boligene er enten for dyre, ellers så leies de kun ut utenom turistsesongen, slik at vi må flytte ut om sommeren, når boliger kun er tilgjengelig for ferieutleie.

Til og med næringslokaler blir noen steder overtatt av utlendinger som kan betale utlendingprisen som Pablo og Macarena ikke kan betale, og må stenge forretningene sine etter 50 år.

Anonymkode: 1e60a...e45

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Pawn Hearts said:

Dear tourist, balconing is fun. Jo da, hyggelig å være turist når man blir oppfordret til å ta livet av seg.

Det som er tragisk er at så mange briter skal klatre på terrassene i fylla på Balearene, slik at de faller og dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var det ikke en protest eller to, der noen få gikk litt langt, og politiet umiddelbart slo ned på det?

Og så limer VG bilde av det på forsiden, og med det blir enkle mennesker redd for å dra dit?

Jeg har reist rundt på Mallorca, jeg har vært i barcelona og ellers rundt i Spania mange ganger. Aldri følt meg annet enn velkommen. 

Anonymkode: 6bc74...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barcelona har imidlertid alltid vært en by man må være litt forsiktig på kveldstid. 

Bæsjelona er ikke en by jeg ville reist til i det hele tatt..

Anonymkode: 2d232...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tydelig at du er lite bereist, og har et verdensbilde skapt av VG.

Mallorca har veldig mye å by på. Palma er en spennende by med mye histore, Soller og nydelige Port de Soller, Cala dOr, Coves del Drach, klippene på vestkysten - mange utmerkete plasser for fottur, og imponerende Cap Formentor.

Det er en grunn til at øya har blitt så populær. Men reiser du tidlig vår eller sen høst er det ikke så folksomt, og du kan nyte alt øya har å by på. 

Anonymkode: 6bc74...616

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Bæsjelona er ikke en by jeg ville reist til i det hele tatt..

Anonymkode: 2d232...d66

Høres ut som en 5-åring i trassalderen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvor skriver jeg at Mallorca er Barcelona? Mallorca er som kjent, for de fleste, en øy. Den er ikke noe mer uspansk eller harry enn Solkysten og Kanariøyene. Og det har vært protester i Palma (hovedstaden på Mallorca) mot turisme, derfor er det relevant å skrive hvordan jeg opplevde det på Mallorca nylig. 

Anonymkode: 3d2e0...c29

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Mallorca er mye mer enn bare turister, den er full av lokalbefolkning som er vanlige spanjoler med vanlige liv, jeg kjenner flere av dem. Ja, de får en del turister midt i fellesferien, noen drar nytte av det, noen bryr seg ikke, noen irriterer seg.

Anonymkode: c97e2...339

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan ikke spanske myndigheter forby nettsiden Airbnb? Og gjøre slike overnattinger ulovlig?

Og selvsagt håndheve det ved at turister som blir tatt i å leie en aribnb blir ilagt bot på 500k euro som må betales før de får forlate landet, og inntil de hoster opp penger til boten så må de bli sittende i fengsel.

Ingen turister ville risikert så alvorlig trøbbel bare for å spare en tusenlapp sammenlignet med hotell.

Ingen etterpørsel, så ville tilbydere også forsvunnet.

Problem løst.

Anonymkode: b459e...618

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor kan ikke spanske myndigheter forby nettsiden Airbnb? Og gjøre slike overnattinger ulovlig?

Og selvsagt håndheve det ved at turister som blir tatt i å leie en aribnb blir ilagt bot på 500k euro som må betales før de får forlate landet, og inntil de hoster opp penger til boten så må de bli sittende i fengsel.

Ingen turister ville risikert så alvorlig trøbbel bare for å spare en tusenlapp sammenlignet med hotell.

Ingen etterpørsel, så ville tilbydere også forsvunnet.

Problem løst.

Anonymkode: b459e...618

Hæ? Hva er det du har røykt i dag? Slikt landeveisrøveri holder selvsagt ikke juridisk, og det vil ikke løse problemet heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å ha forståelse for de som protesterer. Ikke noe tvil om at turisme har presset leie/kjøpe pris til det uutholdelige. Utlendinger som kjøper seg boliger og leier ut via AirBnb osv. Å ta det utover andre turister slik som i Barcelona er en kinkig sak. Det er på en måte feil å gå frem slik, men likevel så har de ikke andre virkemidler. Dette fører til medieoppslag og forhåpentligvis må myndighetene ta noe aksjoner for å bedre situasjonen. 

Har gode minner både fra Barcelona og Mallorca (Palma), men akkurat nå frister det lite å reise dit. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må jo myndighetene inn å ta grep som gjør at lokalbefolkningen kan få fortsette å leve der. På samme måte som jeg inderlig håper norske myndigheter (lokale eller nasjonale) tar grep i tilsvarende utsatte områder i Norge.

Anonymkode: 1888c...2a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om de har tenkt over hvem de skal naske og taske i lommene på den dagen turistene forsvinner fra byen?

Hverandres tomme lommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange er enige i det Ignacio García sa i en samtale med Dagbladet:

- Vi er ikke imot turisme - vi har alle vært turister en gang - men vi ønsker å øke bevisstheten, fordømme problemene og foreslå løsninger på masseturisme, sier Ignacio García, som også er medlem i protestgruppa, til avisa.

https://dinside.dagbladet.no/reise/raser-respekter-oss/81679931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...