Gå til innhold

Tryg har økt forsikringene våre med 18,5 %, er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte dem, og det kom ingen saklig begrunnelse. Inflasjonen er jo bare 4-5 %. Er snakk om et hus, en hytte og en bil. 

Andre som har vært utsatt for slike store økninger? 

Anonymkode: 3b9cf...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn de takker sine lojale kunder, og er helt vanlig.

Man må sjekke, sjekke, prute og sjekke mer, hvis ikke blir man lurt til å betale mye mer for akkurat det samme.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Be om tilbud fra ørten andre og bytt hvis dere får bedre pris 

Anonymkode: 712ce...84b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bytt selskap for alt, bortsett fra helse-, uføre- og barneforsikringer. 
Vi byttet til KLP forrige gang forsikringsselskapet kom med en sånn drittpakke av en prisøkning, og sparte masse på det. 

Anonymkode: 4c968...4d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ringte dem, og det kom ingen saklig begrunnelse. Inflasjonen er jo bare 4-5 %. Er snakk om et hus, en hytte og en bil. 

Ble  kunde i Vest Hygea på  70 talet, og så ble det etterhvert Vital  (Idag Tryg forsikring ).  De utnytter sine  lojale kunder, og har forlengst  byttet selskap, og sparte mange tusen, og same vilkårene.

Har selv opplevd store økninger, og når eg valgte  seie opp avtalen ,gjelkk de plutseleg tilbake på den ganle avtale,  

Bytt selskap, men sørg for at det ikkje bare handler om pris, men at vilkårene er like bra .

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe og spør om de klarer bedre, ikke bare om en forklaring. Så sjekker du med andre selskap hva de gir av tilbud

Anonymkode: 55ea3...edb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Plutselig har helseforsikringene våre gått opp med 400,- per måned. Fra 1800 til 2200. Det skjedde nå denne måneden. Det var ..if. Ble irritert da det er så dritt å skifte.

Anonymkode: 265d8...d25

AnonymBruker
Skrevet

Har dere hatt et skadetilfelle er dette helt vanlig. Ellers hadde jeg reagert kraftig. 

Anonymkode: 5338a...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Forsikringspremier settes av aktuarer som regner på kostnadene for skadetilfeller, risiko osv. og setter premien slik at den dekker utbetalingene til forsikringsskapet, avsetninger pluss en profittmargin. De offisielle inflasjonsmålene som KPI underestimerer inflasjon, så prisen på byggevarer og alt mulig har økt mer enn de offisielle tallene. Dette fører til økt utbetaling pr. skadetilfelle, og da må selskapet ta en høyere premie. 

Hvis du leter litt vil du se at dette ikke bare gjelder Tryg, men at alle forsikringsselskaper i stort sett alle land øker premiene betydelig. Myndigheter og banker ønsker av politiske grunner at de offisielle inflasjonstallene skal være så lave som mulig, mens forsikringsselskapene må forholde seg til den reelle prisøkningen for ikke å gå konkurs. Mange mener derfor at forsikringspremier er et riktigere mål på hva inflasjonen reelt er, i motsetning til de offisielle tallene. 

Når det gjelder helseforsikringer så er grunnen til at premiene på disse øker at det fra ca. midten av 2021 av ukjente årsaker er blitt en betydelig økt dødelighet blant unge og tidligere friske mennesker. Dermed får forsikringsselskapene flere utbetalinger og må øke premien tilsvarende. 

Anonymkode: a6cba...570

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Forsikringspremier settes av aktuarer som regner på kostnadene for skadetilfeller, risiko osv. og setter premien slik at den dekker utbetalingene til forsikringsskapet, avsetninger pluss en profittmargin. De offisielle inflasjonsmålene som KPI underestimerer inflasjon, så prisen på byggevarer og alt mulig har økt mer enn de offisielle tallene. Dette fører til økt utbetaling pr. skadetilfelle, og da må selskapet ta en høyere premie. 

Hvis du leter litt vil du se at dette ikke bare gjelder Tryg, men at alle forsikringsselskaper i stort sett alle land øker premiene betydelig. Myndigheter og banker ønsker av politiske grunner at de offisielle inflasjonstallene skal være så lave som mulig, mens forsikringsselskapene må forholde seg til den reelle prisøkningen for ikke å gå konkurs. Mange mener derfor at forsikringspremier er et riktigere mål på hva inflasjonen reelt er, i motsetning til de offisielle tallene. 

Når det gjelder helseforsikringer så er grunnen til at premiene på disse øker at det fra ca. midten av 2021 av ukjente årsaker er blitt en betydelig økt dødelighet blant unge og tidligere friske mennesker. Dermed får forsikringsselskapene flere utbetalinger og må øke premien tilsvarende. 

Anonymkode: a6cba...570

Det siste du nevner der, må du begrunne med kilder. Unge mennesker tegner oftest ikke livsforsikring, det høres ut som rent vrøvl. Som du forsøker å sette i et system som er svært velkjent her på KG. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjensidige har ikke satt opp prisen hos meg, men i et annet selskap jeg hadde, satte de opp prisen på bilforsikring fordi "folk med min type bil hadde hatt mange ulykker" eller noe, jeg byttet på dagen. 

Anonymkode: b4e95...613

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 15.31):

Har også vert kunde der i 10-15 år med hus og bil. Har ikke vert i nærheten av så stor økning. Men det spørs hvor du bor, og stedet var viktig for å velge Trygg. Det er naturskade som står for den store forskjellen. Jeg bor på et sted med null rasfare eller fare for flom osv. Lite nedbør i forhold til andre deler av landet. Her er det stor forskjell mellom selskapene. Trygg tenker at siden naturskade er nær null, så skal premien for dette også være mye billigere. Men det lønner seg å argumentere med de uansett. På bil spørs det på type bil, alder, bonus osv.

Anonymkode: f4142...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Vi skriver hvert år til flere forsikringsselskaper for å få et tilbud. Ligger noen under det vi har for øyeblikket tar vi kontakt om de matcher ellers bytter vi. Samme gjelder internett, strøm og bank. Tar ikke mer enn et par timer. Spare mange tusen. Senest forrige uke fikk vi nykunde rabatt hos internettleverandør - for 4. på rad. 390 kroner mindre i måneden. Det er over 4.000 i året.

Lojalitet til en bedrift koster bare penger. Så ikke være lojal. La bedriften jobbe for å få deg som kunde.

Og slutt å tenke at det er mye jobb, for det er det ikke.

Anonymkode: db5ba...a27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det siste du nevner der, må du begrunne med kilder. Unge mennesker tegner oftest ikke livsforsikring, det høres ut som rent vrøvl. Som du forsøker å sette i et system som er svært velkjent her på KG. 

Arbeidsgivere kjøper forsikring til sine ansatte, og ansatte kommer faktisk i alle aldre! :)

I tillegg får flere og flere øynene opp for det godet det er å ha en behandlingsforsikring gjennom jobben. At flere bruker den er jo forsåvidt bra, men det gir større utbetalinger som jo må dekkes inn av høyere premie.

Anonymkode: 2c004...2a1

AnonymBruker
Skrevet

Hvert år når jeg får prisøkning sjekker jeg priser hos et par av de store selskapene. Tar tilbudene jeg får og spør etter lavere pris hos selskapet jeg har fra før, får lavere pris hver gang! Lønner seg aldri å være lojal.

Anonymkode: b074a...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet nylig og sparer over 10.000,- i året. 

Hus, bilx2, innbo og reise.

Anonymkode: 8e140...bbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2024 den 9.55):

Gjensidige har ikke satt opp prisen hos meg, men i et annet selskap jeg hadde, satte de opp prisen på bilforsikring fordi "folk med min type bil hadde hatt mange ulykker" eller noe, jeg byttet på dagen. 

Anonymkode: b4e95...613

Dette gjør alle forsikringsselskaper. Det er faktisk en av byggeklossene i prissetting. Så er du sterkt i mot dette, må du bytte over til sykkel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette gjør alle forsikringsselskaper. Det er faktisk en av byggeklossene i prissetting. Så er du sterkt i mot dette, må du bytte over til sykkel.

Nja; «din type sykkel er svært utsatt for tyveri og skader» kommer vel også til anvendelse?

Anonymkode: 55ea3...edb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...