Gå til innhold

Gaver til barnehage-og skolepersonale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det helt greit med gaver fra foreldre og barn til skole-og barnehagepersonale når det er strengt forbudt til f.eks ansatte på sykehjem/sykehus? 

Anonymkode: f88f2...16e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det helt greit med gaver fra foreldre og barn til skole-og barnehagepersonale når det er strengt forbudt til f.eks ansatte på sykehjem/sykehus? 

Vet ikke, det rokker ved gratisprinsippet i skolen hvis de skal samle inn 100-200kr hvert år. 

Dessverre er det mange som faktisk lever fra lønning til lønning og 200kr kan være mye for mange

Anonymkode: eb3e5...1a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Personalreglene er de samme enten det er en ansatt på sykehjem eller i barnehage/skole. 
Begriper ikke hvorfor noen skal gjøre seg og sitt barn så viktige, og mye viktigere enn alle andre, at de skal gi gaver til barnehageansatte og andre. 
Hadde renholdspersonalet eller søppeltømmerne streiket i barnehagen eller andre steder så hadde folk fått opp øynene for at det faktisk ikke bare er noen få som gjør en jobb for at barnet deres skal ha det greit på barnehagen eller skolen. 
Gavetullet noen driver og smisker med er bare fjollete falskt, og viser hvor små enkleste personligheter egentlig er.

Anonymkode: 40358...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk gaver når jeg jobbet i helsevesenet og har av og til fått gaver som lærer. Til felles for begge, er at det er symbolske gaver som viser at de setter pris på jobben man gjør. Det er ingen selvfølge og det er ikke like vanlig, som det var før, men det er svært hyggelig når man får en sjokolade eller en blomst. 

Anonymkode: ce390...7eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personalreglene er de samme enten det er en ansatt på sykehjem eller i barnehage/skole. 
Begriper ikke hvorfor noen skal gjøre seg og sitt barn så viktige, og mye viktigere enn alle andre, at de skal gi gaver til barnehageansatte og andre. 
Hadde renholdspersonalet eller søppeltømmerne streiket i barnehagen eller andre steder så hadde folk fått opp øynene for at det faktisk ikke bare er noen få som gjør en jobb for at barnet deres skal ha det greit på barnehagen eller skolen. 
Gavetullet noen driver og smisker med er bare fjollete falskt, og viser hvor små enkleste personligheter egentlig er.

Anonymkode: 40358...eea

Er så enig! Vaktmester og renholder får ingenting og det er grunnen til at jeg holder meg borte fra renholderjobben siste dag før ferie. Det er dritt at ikke folk ser alle som gjør hverdagen til ungene deres bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er så enig! Vaktmester og renholder får ingenting og det er grunnen til at jeg holder meg borte fra renholderjobben siste dag før ferie. Det er dritt at ikke folk ser alle som gjør hverdagen til ungene deres bra. 

Tror nok de fleste skjønner at de jobbene er veldig viktig, men foreldre får gjerne ikke samme forhold til renholder som til en lærer.

En av de jeg fikk best forhold til på skolen var en av renholderne. Jeg kom ofte tidligere på skolen og fikk lov til å være med å vaske klasserommene. Det var stor stas. Så hun fikk en sjokolade ved skoleslutt

Anonymkode: 9640a...d81

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror nok de fleste skjønner at de jobbene er veldig viktig, men foreldre får gjerne ikke samme forhold til renholder som til en lærer.

En av de jeg fikk best forhold til på skolen var en av renholderne. Jeg kom ofte tidligere på skolen og fikk lov til å være med å vaske klasserommene. Det var stor stas. Så hun fikk en sjokolade ved skoleslutt

Her går vi daglig sammen med unger og foreldre så alle ser hva vaktmester og renholder gjør. Hadde blitt ramaskrik med skitten bhg og stoler som falt fra hverandre vel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2024 den 14.46):

Vet ikke, det rokker ved gratisprinsippet i skolen hvis de skal samle inn 100-200kr hvert år. 

Dessverre er det mange som faktisk lever fra lønning til lønning og 200kr kan være mye for mange

Anonymkode: eb3e5...1a7

Hvem har sagt noe om 200kr? Det er en sum du dro selv dro ut av det blå!

AnonymBruker
Skrevet

Helsepersonell har også lov til å motta små gaver med lav verdi, type sjokolade og blomster. 

Anonymkode: 9c2ce...1ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men jeg er ikke med på gave. De gjør jobben sin helt greit, men ikke mer enn det. Ville heller gitt gave til renholderne egentlig. 

Anonymkode: acfdb...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe forhold til lærerne heller. Hun ene har vært sykemeldt i to år og jeg har ikke snakkket med henne en eneste gang. Han andre er grei nok men kjefter en del. Jeg synes gave hvert år til alle som er innom klassen, er en uting. Det blir noe annet hvis det er en stabil lærer som følger barna over flere år, og som barna er glad i. 

Skrevet

Vi får ikke gaver på min skole. Eller. FAU gir fruktfat og brus til oss siste skoledag :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke å gi. Er så klart glad for gode lærere og barnehageansatte for barna mine, men selv haaaaaater jeg når pasientene kommer med gaver til meg. Jeg er mer enn nok fornøyd med lønna mi, trenger ikke gaver. Har fremdeles noe greier en pasient gav meg liggende i en skuff på jobb. Tar det ikke med hjem. Og har takkert nei til alt som er forsøkt gitt i gave etter det 🤣

Anonymkode: baa0c...949

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at renholdere eller vaktmestre stiller opp mer eller mindre døgnet rundt slik enkelte lærere gjør. 

Anonymkode: f910f...44c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke noe forhold til lærerne heller. Hun ene har vært sykemeldt i to år og jeg har ikke snakkket med henne en eneste gang. Han andre er grei nok men kjefter en del. Jeg synes gave hvert år til alle som er innom klassen, er en uting. Det blir noe annet hvis det er en stabil lærer som følger barna over flere år, og som barna er glad i. 

Men da gir du vel ikke gave til den læreren som har vært sykemeldt i to år, eller de som bare er innom? 

Det er ingen lærere som forventer gave fra foreldrene, men det er jo hyggelig å motta om noen gir en gave

AnonymBruker
Skrevet

Her går vi daglig sammen med unger og foreldre så alle ser hva vaktmester og renholder gjør. Hadde blitt ramaskrik med skitten bhg og stoler som falt fra hverandre vel?

Hadde blitt ramaskrik, ja, men da måtte lærerne gjort den jobben

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har aldri opplevd at renholdere eller vaktmestre stiller opp mer eller mindre døgnet rundt slik enkelte lærere gjør. 

Vi jobber arbeidstiden vår akkurat som andre. Vi kan stenge skolen eller bhg ganske kjapt om vi ikke er på jobb så vi er like viktige 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hadde blitt ramaskrik, ja, men da måtte lærerne gjort den jobben

For de har så mye ledig tid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi jobber arbeidstiden vår akkurat som andre. Vi kan stenge skolen eller bhg ganske kjapt om vi ikke er på jobb så vi er like viktige 

Selvsagt er dere viktige, og det får dere lønn for. En liten blomst eller en sjokolade er derimot takknemlighet for at noen har gjort noe ut over det som kan kreves. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klassekontakt, 60 barn på trinnet. Her vippser de som vil bidra et lite beløp. Noen gir 20 kroner, noen 100, noen ingenting. Det er helt valgfritt, noe vi påpeker hver eneste gang. Ingen skal ha dårlig samvittighet hvis man ikke gir noe. For jeg vet at en hundrelapp kan bety en middag for noen. Og hvis noen er rett og slett gjerrig, så what? De fleste bidra gjerne, så lenge de slipper å måtte ordne. 😉

Enn så lenge har vi alltid fått inn nok penger til en oppmerksomhet til alle lærere og assistenter. Nå i juni ble det samlet inn 1.400 kroner for 8 personer. Med litt kreativitet ble det så fint.

Anonymkode: c9730...92d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...