Gå til innhold

Overgangsalder og blødninger som ikke avtar

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg lurer bare på om dette er et vanlig fenomen ved overgangsalder,  og om andre har opplevd det samme. 

Jeg er i 50-årene, og merker at overgangsalderen er på vei. Jeg har hatt noe uregelmessig menstruasjon i 1,5 år. Siste vanlige menstruasjon fikk jeg i mai, og jeg har ikke stoppet å blø siden da. Med andre ord har jeg  blødd kontinuerlig i over 2 måneder. 

Er slike langvarige blødninger normalt ved overgangsalder?

Jeg har googlet, men ikke funnet ut av dette. Det som er typisk er at menstruasjonen stopper/er uregelmessig. 

Jeg har vært mye hos fastlegen min de siste årene i forbindelse med andre helseplager, så vegrer meg for å "plage" henne med en greie som kanskje ikke er noe å bekymre seg for 😜

Anonymkode: 738fb...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du hatt covid  i denne tiden? Jeg opplever at covid tuller til hormoner og syklus, og får meg til å blø mer. 
Og slutt med den holdningen, leger er til for at vi skal bruke dem når noe er galt. Ta kontakt med gynekolog :) 

Anonymkode: d228c...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du hatt covid  i denne tiden? Jeg opplever at covid tuller til hormoner og syklus, og får meg til å blø mer. 
Og slutt med den holdningen, leger er til for at vi skal bruke dem når noe er galt. Ta kontakt med gynekolog :) 

Takk for svar! Jeg har ikke hatt covid nei, ikke som jeg vet om i alle fall.  

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Det er også en kjent bivirkning som kan komme av covid-vaksinene. Når tok du siste vaksine? Skulle tro at helsepersonell har fått en veileder å forholde seg til ang. dette, hva sier legen og gynekologen din? Finnes også en tråd om emnet på forumet hvor folk deler erfaringer.

Anonymkode: 33b6e...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS

Ta deg en tur til gynekologen, lurt å sjekke ut at alt er ok nedi der. De tar blodprøver og sjekker hormoner i tillegg, så da får du greit svar på det også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt. Jeg har hatt blødningsforstyrrelser i 3,5 år, og det lengste jeg har blødd sammenhengende var 6 måneder! Har vært masse hos lege og sykehus med dette. Ser ut til at jeg er i ferd med å "tørke inn" nå heldigvis. Humoren er allerede ganske tørr...

Anonymkode: 02977...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ja, har holdt på slik i 8 år, først nå begynner det å bli sjeldnere. Vanlig at jeg blødde i 2 mnd, eller iallefall 1 mnd om gangen. Kraftige blødninger til tider smertefullt også. 

Anonymkode: f6962...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...