Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har en 4 uker gammel baby, som frem til og med forrige helg stort sett hadde fine rolige bedagelige dager. Har frem til det hatt 2-3 dager uavhengige av hverandre med mye luft i magen, og derav magesmerter, og utrøstelig gråt til tider. Eneste som har hjulpet er å amme, til tross for at han akkurat spiste, slik at han «overspiser» nok og får enda mer vondt i magen, en ond sirkel…? Vanskelig å få til å rape. Bæsjebleiene er normale, gul, kornete og flytende avføring (fullammer). Plutselig fra og med søndag ble det mer intenst. Hylskriker hysterisk fra tid til annen, roer seg noe innimellom. Dette skjedde søndag kveld, mandag kveld, tirsdag kveld og nå i går - torsdag kveld. Onsdag sov han nesten hele dagen og gråt nærmest ingenting - trolig utslitt..?:( Er helt fortvilet, og er forjævlig å se barnet sitt ha så vondt. Trekker bena til seg, forsøker iherdig å presse, blir rød i ansiktet… Vet ikke hva jeg skal gjøre…. Hylgråter også hver gang han legges ned. Gråt v/ legging på stellebordet har han gjort helt siden han var født. Han kan plutselig ha opphold fra gråt og sovne, sover for eksempel godt om natten - dette pleier roe seg i 00-01 tiden. Kan det være «vanlig» kveldsuro eller er det sannsynligvis kolikk? 

Anonymkode: 7789d...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kolikk er vel ikke en "sykdom" i seg selv, bare en merkelapp på uforklarlig gråt over en viss mengde. Ikke uvanlig med luftsmerter og uro i den alderen dessverre.

Min beste erfaring med mine to barn har vært å praktisere eliminasjonskommunikasjon (les gjerne litt om EC på Google). I praksis betyr det at ved hvert bleieskift, og når babyen virker urolig selv om han nettopp har diet, tar jeg av bleien og holder ham i "froskestilling" over vasken. Da kommer det ofte både luft, tiss og bæsj, og han får lettet på trykket. Hold altså babyen under knærne så han sitter "på huk", med babyens rygg mot ditt bryst. Mine brukte noen dager på å bli komfortable med dette, og jeg stoppet bare om de begynte å gråte. Etter noen dager syntes de det var mer ok, og så roet de seg mer i den stillingen og fikk ut mer. Resulterte i roligere baby, mindre kaving, uro og gråt - og færre bleieskift og mindre bleieutslett og rød stump :)  Min yngste er to uker nå, og får ca 50% av all tiss og bæsj i vasken (babyavføringen er såpass tyntflytende og luktfri at dette ikke er noe problem å ta i sluket altså!)

Lykke til - håper det roer seg litt for dere! Det er tøft når det står på, men blir bedre ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...