Gå til innhold

Kuler på leggen, nå begynnende sår?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for typ 5 måneder siden en saktevoksende kul nederst, foran på leggen. Den var blå med et rødt område rundt. Den var øm, men vil ikke si den var smertefull med mindre jeg glemte hardt på den. Størrelsen var vel som en medium stor drue. 

I samme periode har formen min vært tiltakende verre, med intense leddsmerter, ustabile ledd som dislokerer, diaré og store vannansamlinger i leggene, noe jeg aldri har vært plaget med før. Jeg har også områder med mindre og mindre følelse under føttene og til dels i tærne. Hva som hører sammen vet jeg ikke, mulig sammenfallet i tid er en tilfeldighet. 

Uansett har kulen de siste par ukene blitt mindre og mindre og var i begynnelsen av uka ikke merkbar lenger, selv om området fortsatt var rødt og litt blåaktig og selv om ødemene fortsatt var like store.

Men siden onsdag formiddag har området blitt kraftig rødt og det ser ut til å danne seg et eller annet ikke så bra i midten. Området er tiltagende ømt også uten berøring og spesielt ankelen, men også leggen på det benet er helt sprengt og verre enn det andre benet selv om jeg har væskeansamlinger der også. 

Har noen noen idé om hva dette kan være eller ha vært? 

Og utfra bildene, ser det ut til å skulle bli et leggsår? Eller noe annet? Har kulen egentlig vært en byll?

Jeg har selvfølgelig vært hos lege med denne kulen, to ganger faktisk,  men fikk ham aldri til å engang se i retning av leggen min da jeg dro opp buksa. Og nå har jeg brått mistet fastlegen min (ikke at det var noe stort tap) og ser ikke ut til å få plass hos noen ny.

Jeg har tenkt å dra på legevakta i kveld eller i morgen hvis de synes dette er viktig nok til at jeg slipper til. Men kjenner jeg stresser meg opp nå og vil gjerne høre om andre kjenner igjen dette. 

Fra før av har jeg to kuler til på leggen, jeg aner ikke om noen av de har med hverandre å gjøre. Jeg nevner det i tilfelle det skulle ringe en bjelle hos noen angående hva dette her er. 

En av de er rett under kneet og har vært der i 5-6 år nå. Den er vel som en ert, øm men ikke direkte smertefull. Den ser ikke ut til å vokse seg større. 

Jeg har også en kul som har kommet og gått i mange år nå, under et merke jeg fikk etter et flåttbitt flere tiår tilbake i tid. Den blir hissig og rød samtidig med at formen min blir dårlig. Feber, svimmelhet, leddsmerter og generelt dårlig almenntilstand.

Jeg er kvinne, pusher 50 og er svært overvektig. Ingen hjerteproblemer og heller ikke høyt blodtrykk. 

 

 

20240712_100008.jpg

Screenshot_20240712_100332_Gallery.jpg

Anonymkode: cde53...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du undersøkt hos legen, ikke her. Du skriver at du er svært overvektig, mulig det er årsaken, men igjen, fastlege! 

Anonymkode: 16724...654

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en flis eller et inngrodd hår? Er det vondt? Gå til legen.

Anonymkode: fa276...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen. Og det ganske fort!

Anonymkode: a3bd1...44a

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå til legen din. Hva er det svarte i midten av såret? 

Anonymkode: f89a9...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Legen. Og det ganske fort!

Anonymkode: a3bd1...44a

Vil bare legge til på kommentaren minst jeg syntes du absolutt skal til legevakten i kveld. Selv om lørdagen er ganske sprengt. Du kan ringe bort i forveien. Gi også beskjed at du ikke har en fastlege lenger. Viktig å si at du har kuler på leggen, hvor en har blitt rød og nå et sår med grop inn. Veldig veldig vesentlig å nevne at du i den siste tiden har opplevd nedsatt følelse enkelte steder på både leggen og føttene. Fortell også om smerter i ledd, høy BMI, følelsen av sprengt ankel og væskeansamling. Stor sannsynlighet for at du trenger hjelpt til sårstell her.

Anonymkode: a3bd1...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du bør gå til legen din. Hva er det svarte i midten av såret? 

Anonymkode: f89a9...971

Det kan være en skorpe, men det kan også være nekrose, som er alvorlig, spesielt om det ikke blir behandlet tidlig nok. 
 

TS: Kom deg til legevakten eller privat klinikk. 

Anonymkode: 48da9...a0a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ring legevakten TS? Dette er noe du trenger hjelp for raskt. 

Anonymkode: cb460...d4e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være lepra eller Yersinia pestis? Nei, jeg tuller ikke, men det var det som slo meg. Har du vært i utlandet i den senere tid?

Anonymkode: 5bbdc...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du diabetes? Uansett burde du komme deg til lege snarest. Burde vært der for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...